کد خبر 1043348
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۷
نیروی نظامی آمریکا

کمیساریای حقوق بشر عراق از ثبت ۹۲۶ مورد شکایت علیه ائتلاف آمریکایی به علت قتل و کشتار غیر نظامیان خبر داد.

به گزارش مشرق، «علی البیاتی» عضو کمیساریای حقوق بشر عراق (وابسته به پارلمان) خبر داد که مردم عراق تاکنون ۹۲۶ مورد شکایت علیه اقدامات ائتلاف آمریکایی نزد دولت ثبت کرده‌اند.

به نوشته وبگاه شفق نیوز، او گفت که این شکایت‌ها از سوی ساکنان استان‌های الانبار، نینوی و کرکوک است که نزدیکانشان در خلال بمباران‌های جنگنده‌های آمریکایی آسیب دیده یا کشته شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

انتقال ۲۰ هزار نیروی آمریکایی به خاورمیانه در یک سال گذشته

نیروهای آمریکایی در عراق،‌ در محاصره کامل گروه‌های مقاومت

به گفته علی البیاتی نیمی از شکایت‌ها به موارد کشته شدن نزدیکان مربوط می‌شود و ما بقی سطوح مختلف جراحات را در بر می‌گیرد.

او همچنین گفت که تعداد بسیاری از آسیب دیدگان و شاکیان، شکایت خود را ثبت نکرده‌اند.

این عضو کمیساریای حقوق بشر عراق افزود: «ائتلاف بین‌المللی چندی پیش اعتراف کرد [مدعی شد]که در خلال سال‌های مبارزه با داعش نزدیک به ۱۳۷۰ شهروند سوری و عراقی به وسیله بمباران‌های این ائتلاف کشته شده‌اند؛ در حالی که گزارش‌های بین‌المللی بی طرف از کشته شدن ۱۱۸۰۰ نفر و مجروحیت ۸۰۰۰ تن فقط در عراق و سوریه حکایت دارند.»

او در ادامه گفت که دولت عراق خواستار آغاز روند قضایی و پرداخت غرامت به قربانیان شده است؛ چرا که این موضوع نقض قوانین بین‌المللی و انسانی و توافقات چهارگانه ژنو است که طرف‌های درگیر را از هدف قرار دادن غیر نظامیان بر حذر می‌دارد.

از زمان تشکیل ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا در مرداد ماه ۹۳، جنگنده‌های این کشور برای مقابله با داعش اقدام به بمباران شدید مناطق غیر نظامی و شهروندان در عراق و سوریه کرده‌اند که این مورد در جریان آزادسازی شهر رقه در شمال سوریه بیش از هر جای دیگری مشهود بود؛ به طوری که عفو بین‌الملل در اردیبهشت ماه ۹۸ در گزارشی اعلام کرد که در جریان بمباران جنگنده‌های آمریکایی ۱۶۰۰ غیر نظامی در شهر رقه کشته شده‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس