کد خبر 1042268
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۸
حسین شریعتمداری

امام(ره) با اشاره به پیروزی انقلاب در مقابله با رژیم طاغوت، می‌فرمایند «شما، یک قدرت بزرگی را شکست دادید، لکن نتیجه این نبوده است که فقط آن قدرت برود.»

به گزارش مشرق، «حسین شریعتمداری» در یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت:

سهمیه تهران از مجموع نمایندگان مجلس شورای اسلامی ۳۰ نفر است ولی یک طیف سیاسی که اعضای آن در مبانی فکری با یکدیگر مشترک هستند، دو لیست ۳۰ نفره جداگانه داده‌اند و هرکدام نیز اعلام کرده‌اند که در ارائه لیست خود احساس تکلیف کرده‌اند! و حتماً تکلیف شرعی مورد نظرشان است! در این باره گفتنی است؛

۱- اگر حضور نیروهای متعهد انقلابی و مردمی در خانه ملت یک تکلیف دینی و ملی است، که هست، هر اقدام و حرکتی که به این حضور لطمه بزند و مانع از انتخاب نمایندگان شایسته شود، به یقین یک اقدام غیرشرعی و ضدملی است، و از آنجا که ارائه دو لیست جداگانه از نامزدهای متعهد و مردمی بدون تردید راه ورود آنان را به مجلس دشوار می‌کند، با جرأت می‌توان گفت که اقدام مورد اشاره، اقدامی خلاف شرع و مغایر با منافع ملی است. چگونه می‌توان سنگ‌اندازی برسر راه انتخاب نمایندگان متعهد را تکلیف شرعی دانست؟!

۲- ممکن است گفته شود -که بعضی گفته‌اند- «ما مامور به انجام تکلیف هستیم و نه، نتیجه»! و برای نظر خود از بیانات حضرت امام(ره) شاهد می‌آورند! که باید گفت این برداشت از سخن امام‌راحل یک برداشت غیرواقعی و انحرافی است. منظور حضرت ایشان، آن است که برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید بر اساس تکلیف عمل کرد و افراد در این حالت اگر هم به هر علت نتیجه مطلوب به دست نیامد، احساس نگرانی و ناامیدی نمی‌کنند. چرا که همه جوانب کار را بررسی کرده و سنجیده (نگاه به نتیجه) و سپس دست به کار شده‌اند. به بیان دیگر، ارزیابی موضوع و تصمیم بر اساس واقعیت‌های میدانی (نتیجه) بخشی از تکلیف است و نه، جدای از آن.

۳- حضرت امام(ره) با اشاره به پیروزی انقلاب در مقابله با رژیم طاغوت، می‌فرمایند؛ «شما، یک قدرت بزرگی را شکست دادید، لکن نتیجه این نبوده است که فقط آن قدرت برود. اگر عوض آن قدرت یک قدرتی نظیر او بیاید، خوب همان است که بود. پس عمده این است که ما بعد از رفتن آن قدرت، نتیجه‌ای که اسلام می‌خواهد، نتیجه‌ای که صلاح مسلمین است، بگیریم».

۴- رهبر معظم انقلاب در این خصوص می‌فرمایند؛ «امام فرمودند: ما دنبال تکلیف هستیم. آیا این معنایش این است که امام دنبال نتیجه نبود؟ چطور می‌شود چنین چیزی را گفت؟ امام بزرگوار که با آن شدت، با آن حدّت، در سنین کهولت، این همه سختی‌ها را دنبال کرد، برای اینکه نظام اسلامی را بر سر کار بیاورد و موفق هم شد، می‌شود گفت که ایشان دنبال نتیجه نبود؟ حتماً تکلیف‌گرایی معنایش این است که انسان در راه رسیدن به نتیجه مطلوب، بر طبق تکلیف عمل کند، برخلاف تکلیف عمل نکند، ضدتکلیف عمل نکند، کار نامشروع انجام ندهد؛ والّا تلاشی که پیغمبران کردند، اولیای دین کردند، همه برای رسیدن به نتایج معینی بود، دنبال نتایج بودند. مگر می‌شود گفت که ما دنبال نتیجه نیستیم؟ یعنی نتیجه هر چه شد، شد؟ نه.

البته آن کسی که برای رسیدن به نتیجه، برطبق تکلیف عمل می‌کند، اگر یک وقتی هم به نتیجه‌ مطلوب خود نرسید، احساس پشیمانی نمی‌کند، خاطرش جمع است که تکلیفش را انجام داده» حضرت آقا در ادامه به دفاع مقدس اشاره کرده و می‌فرمایند؛ «جهاد فی‌سبیل‌الله یک تکلیف بود. در دفاع مقدس هم همین جور بود، ورود در این میدان، با احساس تکلیف بود، آن کسانی که وارد می‌شدند، اغلب احساس تکلیف می‌کردند. اما آیا این احساس تکلیف، معنایش این بود که به نتیجه نیندیشند؟ راه رسیدن به نتیجه را محاسبه نکنند؟ اتاق جنگ نداشته باشند؟ برنامه‌ریزی و تاکتیک و اتاق فرمان و لشکر و تشکیلات نظامی نداشته باشند؟ اینجور نیست. بنابراین تکلیف‌گرایی هیچ منافاتی ندارد با دنبال نتیجه بودن».

۵- اگر شرایط کنونی را خطیر بدانیم که خطیر است (و نه خطرناک) و نقش مجلس شورای اسلامی را سرنوشت‌ساز بدانیم، که هست، هر اقدامی که حضور نامزدهای متعهد و مردم‌دوست و مخصوصاً نامزدهای پا به کار برای مبارزه با فساد اقتصادی و باندهای مافیایی را با دشواری روبه‌رو کند، اقدام ‌دینی و ‌ملی نیست و در تقابل آشکار با تکلیف شرعی است.

۶- تردیدی نیست که تمامی ۵۶ نامزد هر دو لیست (با احتساب ۴ نامزد مشترک) از میان افراد فرهیخته و شایسته انتخاب شده‌اند ولی سهم تهران بیش از ۳۰ نماینده نیست و چنانچه نفرات مازاد به خواست خود -که نشانه تکلیف‌گرایی آنهاست- و با نشست و شور دست‌اندرکاران هر دو لیست کنار بروند، به یقین نتیجه مطلوب به دست خواهد آمد.

۷- موضوع یاد شده از آنجا اهمیت بسیار بیشتری پیدا می‌کند که یک جریان سیاسی با وجود خسارت‌های فراوان و فاجعه‌آمیزی که به‌بار آورده است و باید پاسخگوی آن باشد، این روزها برای فرار از پاسخگویی و فریب افکار عمومی، تلاش می‌کند صورت مسئله را تغییر داده و دوقطبی واقعی «مبارزه با فساد» و «ادامه فساد» را به دوقطبی کاذب «اصولگرایان» و «اصلاح‌طلبان» تغییر دهد و در این زمین‌ساختگی بار دیگر مردم را به بازی بگیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
    4 0
    آنها که حرف به این روشنی را نمی فهمند یا احمقند یا نفوذی رقیب.
  • دیده بان IR ۰۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
    0 0
    بایدبین پایداری وایران سربلند توافق حاصل شده وائتلاف صورت گیردوبه جای احساس تکلیف، احساس ایثار وازخودگذشتگی خالصانه نشانده شودکه قطعا درپیشگاه الهی ارزشمندخواهدبودودل دوستان انقلاب ونظام راشادونتیجه بخش خواهدبودانشاالله.
  • IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
    4 2
    آقایان خواص براتون بد میشه از نماد کارآمدی دفاع کنید و اسم ببرید؟ براتون بد میشه هزینه وحدت شکنی را برای پایداری بالا ببرید؟ واقعا مخل وحدت آشکار نیست؟
  • IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
    1 0
    اینبار هم خواهید دید که آقا سعید فتنه گر با اتکا به شبکه های اجتماعی هر دروغی را توی کله جماعت فرو خواهد کرد و خواهید دید که این جماعت بازهم بصورت فله ای_گله ای به لیست آمریکاپرستان رای خواهند داد. خرتا آخر خره.
  • علیمحمدی IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
    1 4
    حقیقت مطلب آن است که مردم از هر دو طیف سیاستباز جامعه خسته شده اند . اگر مردم بخواهند خودشان تصمیم بگیرند و با این سیاستبازان کاری نداشته باشند باید چه کسی را ببینند و چکار کنند؟مردم دنبال سربازی خدمتگزار و خدوم و غیر سیاستبازی همچون حاج قاسم سلیمانی هستند.
    • IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
      1 0
      2 طیف بیشتر نیست. طیف حاج قاسم و طیف حسین فریدون !
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
    2 0
    باید به حال جریان مثلا انقلابی تاسف خورد که از یه وحدت رویه عاجز هستند.
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
    2 0
    روش پایداری منطقی و معقول است اما الان احتمال زیاد ورود دشمن به جای عده ای با شکستن رای ها به مجلس است و تزاحم بین دو حکم پیش می آید که منطقی و معقول آن است که با این که حرفمان درست است ولی نگذاریم افراد فاسد غربگرا وارد بشوند. گاهی حق با شماست ولی مصلحت الان نیست. چرا مجمع تشخیص مصلحت ایجاد شد چون حضرت امام دیدند نباید بن بستی وجود داشته باشد لذا علی رغم آن که شورای نگهبان وجود داشت ولی به خاطر تزاحم نظرات مجمع را ایجاد کردند. اگر فکر می کنید اکثر نیروهای حزب اللهی و بعد مردم عادی یا قشر خاکستری به پایداری رای می دهند ادامه بدهند اما اگر نصف نصف شود و عناصر فاسد موسوم به اصلاحات بتوانند وارد مجلس شوند مصلحت آن است که یکی از دو کنار بروند و چون قطعا شورای ائتلاف چون آن خلوص پایداری را ندارد کنار نخواهد رفت ولی پایداری اعتقادی تر است و به خاطر خدا لذا باید کنار رود. آیا پایداری راضیست که از فهرست شورای ائتلاف با همه نقایصش عده ای نروند ولی به جایشان از این افساد طلبان بروند؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس