حسن روحانی

اگرچه دولتمردان روحانی خودشان می دانند کم کار و دارای مشکلات عدیده در عرصه اجرایی و رفع مشکلات در بحران‌های طبیعی هستند، اما کم‌کاری روحانی مزید بر علت‌ها است.

سرویس سیاست مشرق - بحران‌های طبیعی در با توجه به پوشش هوایی ایران، امری غیر قابل اجتناب است اما، رسیدگی به مشکلات ایجاد شده توسط طبیعت، از اقدامات مرسومی است که در همه دنیا و زیر نظر دولت‌ها انجام می‌پذیرد و در اولین نهاد متصدی، ستاد بحران و جمعیت هلال‌احمر در کشور و منطقه‌ای است.

اوایل آذرماه بود که علی اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال‌احمر از سمت خود استعفا داد و پس از استعفای او جلسه شورای عالی جمعیت هلال‌احمر برای انتخاب رئیس جدید این جمعیت برگزار شد.

با وجود آن که پیوندی استعفای خود را تقدیم رئیس جمهور کرده و جلسه شورای عالی برای انتخاب رئیس جدید برگزار شده اما تکلیف رئیس جمعیت هلال‌احمر تا اواخر آذرماه نامشخص بود و بر اساس شنیده‌ها  رئیس جمهور با وجود مفاسد و مشکلات پیوندی، استعفای پیوندی موافقت نمی‌کرد اما اعضای شورای عالی هلال‌احمر در جلسه فوق‌العاده خود در تاریخ ۱۹ آذرماه با استعفای پیوندی موافقت کردند.

شورای عالی هلال‌احمر به‌منظور ساماندهی هرچه سریع‌تر وضعیت این نهاد خیریه و امدادی در اجرای جزء ۵ بند ماده ۱۰ قانون اساسنامه جمعیت (معرفی دو نفر از افراد واجد شرایط به رئیس‌جمهور برای انتخاب یکی از آن‌ها به‌عنوان رئیس جمعیت) فرآیند اعلام نامزدی و نحوه بررسی سوابق و برنامه‌های افراد واحد شرایط را به اتفاق آراء تصویب کرد.

سرانجام در تاریخ ۲۳ آذرماه، ۷ گزینه‌های همچون  "سلمان سامانی" معاون وزارت کشور، "سید علی مرعشی" رئیس اسبق مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر، "سید محمد اکرمی" رئیس مجتمع درمانی هلال، "مصطفی محمدیون" دبیر کل اسبق هلال‌احمر، "پژوهش" عضو شورای عالی هلال‌احمر، "حسن علیمردانی" و "رضا نوروزی"  برای تصدی ریاست جمعیت هلال‌احمر با یکدیگر به رقابت پرداختند که  درنهایت پس از انجام رأی‌گیری، سید سلمان سامانی با ۹ رأی و محمدرضا نوروزی با کسب ۸ رأی  بیشترین آرا را کسب کردند و از سوی شورای عالی انتخاب و برای تعیین رئیس جمعیت هلال‌احمر به رئیس‌جمهور  معرفی شدند.

اما باگذشت بیش از دو ماه از ارسال مدارک و مستندات جلسه شورای عالی به حجت‌الاسلام روحانی برای صدور حکم ریاست جمعیت هلال‌احمر از بین دو گزینه "سامانی و نوروزی" اتفاقی نیفتاده است و رئیس‌جمهور برای صدور حکم رئیس جدید جمعیت هلال‌احمر اقدامی انجام نداده است.

بیشتر بخوانید:

یک جمعیت در جست‌وجوی رئیس!

گله از مدیران دولتی در بحران برفی گیلان

سیف‌الله مسرور در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که با توجه به وضعیت موجود در پی بارش برف ارزیابی شما از عملکرد مسئولین در مدیریت اوضاع چیست؟ اظهار کرد: در خصوص شرایط پیش آمده ارزیابی مثبتی از عملکرد مدیران نداریم و به عنوان مسئول نظارتی از شرایط موجود گله‌مند هستم و به نظرم اگر ستاد بحران هم تشکیل نمی‌شد، تفاوتی هم در شرایط موجود ایجاد نمی‌شد.

بازرس کل استان گیلان با بیان اینکه معاون عمرانی استاندار به همراه تعدادی از مدیران در مسیر امامزاده هاشم و سروان حضور یافتند تا مشکلات رفع شود، افزود: متاسفانه این مسیر وضعیت خوبی نداشته و به مدت 15 ساعت مسدود بوده که سبب نارضایتی و رنجش خاطر مردم و مسافران شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه وضعیت موجود شرایط خاص بحرانی نبوده و فقط بارش برف داشتیم، لذا عملکرد مدیران ارزیابی و علل مشکلات بررسی می‌شود و در آینده نزدیک به اطلاع مسئولین، مردم و اصحاب رسانه می‌رسد.

دولت روحانی خودش معترف به کمبود و مشکل در بحران برفی گیلان است

نوبخت با تاکید بر اینکه تا فردا باید عمده مشکلات استان حل شود افزود: در این میان از صبوری مردم و همکاری نیروهای نظامی، انتظامی، هلال احمر و بخش خصوصی بویژه پیمانکاران قدردانی می‌کنم.

نوبخت تصریح کرد: وضعیت این استان باید از روز شنبه به حالت عادی برگردد ضمن آنکه براساس پیش بینی هواشناسی تا هفته آینده وضع خیلی نگران کننده‌ای از نظر جوی نخواهیم داشت.

وی در پایان با تاکید بر ضرورت آمادگی بیشتر مدیران برای مقابله با بحران‌ها گفت: هر چند که تلاش‌های دستگاه‌های مربوطه جای قدردانی دارد و در بسیاری از کشورهای پیشرفته نیز گاهی مهار بحران بدلیل وسعت آن زمان بر می‌شود، اما باید این وضعیت درس عبرتی باشد تا برای بحران‌های احتمالی آینده آماده‌تر باشند.

در واقع نوبخت اعتراف می‌کند که مدیران دولتی آمادگی چنین بحرانی را نداشتند در حالیکه نوبخت در قسمت دیگری از اظهارتش می‌گوید که تجربه برف سنگین در گیلان، امر مرسومی است و معلوم نیست چرا مدیران دولت تدبیر اینبار، آمادگی بحران برف را نداشتند، نوبخت با اشاره به چندین برف سنگینی که این خطه طی سالیان اخیر تجربه کرده است، اظهار کرد: در این میان آنچه که در برف اخیر متفاوت با سایر شرایط مشابه فرق داشت گستردگی این حادثه بود چنانکه قطع گسترده برق و آب خانوارهای شهری و روستایی است که مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرد.

در واقع معلوم نیست که مدیران دولتی دقیقا چه تجربه‌ای از برف سنگین سال‌های قبل کسب کرده‌اند که برف امسال باید برای آنها، درس عبرت باشد...

جمعیت بدون فرمانده و ایجاد مشکل در سیل سیستان بلوچستان

در هفته انتهایی دی‌ماه نیز، سیل منطق وسیعی از بلوچستان را درگیر کرد و باز هم مرثیه‌ای که از زبان مردم شنیده می‌شد، کم‌کاری و بی‌مسؤول نهادهای دولتی متصدی برای هماهنگ کردن دیگر دستگاه‌ها و امکانات بود، و باز هم عدم حضور فرمانده هلال‌احمر به دلیل استعفا، از مشکلاتی بود که کارشناسان به آن اذعان داشتند، در همین رابطه غلامرضا شهبازی مقدم، کارشناس امداد و نجات است و پیشینه فعالیت در هلال‌احمر را دارد. او هم بر این باور است که با توجه به ظرفیت‌های جمعیت هلال‌احمر، همه مدیران استانی و شهرستانی می‌توانند با اختیارات خود، روند امداد و نجات در حوادث کوچک‌تر را مدیریت کنند. او به جام جم می‌گوید: «قطعاً وقتی نهادی به بزرگی جمعیت هلال‌احمر فرمانده نداشته باشد، مشکلات و اختلالاتی در زمینه امدادرسانی ایجاد می‌شود. وقتی حوادثی مثل زلزله‌های کرمانشاه، بم یا ورزقان ابعاد بین المللی پیدا کند، بدون شک نبود رئیس هلال‌احمر می‌تواند در زمینه مدیریت کلان این حوادث مشکلاتی ایجاد کند.»

بیشتر بخوانید:

دود تعلل ۴۰ روزه روحانی در چشم سیل‌زدگان

رئیس جمهور و دولت چه نقشی در عدم رسیدگی کافی به مردم بحران زده دارد؟

حال باید آقای روحانی و دولت تدبیر پاسخ دهند که مسؤول نابسامانی ناکارآمدی هلال‌احمر در بحران برفی گیلان و سیل سیستان برعهده چه کسی است و چرا جمعیت هلال‌احمر ایران به عنوان فرمانده ستادی در زمان بحران، بدون مسؤول باید به راهش ادامه دهد؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 11
  • اصلاحات تنها راه نجات IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۵
    0 78
    چون دلش ميخواد به تو چه دلواپس ؟
    • IR ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۵
      65 2
      وسعت شعور یک اسلاحتلب بی شعور را مشاهده می کنید
    • IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۵
      48 1
      تو بهتره تو اظهار نظرهات دقت بیشتری کنی ومثل احمقهای نظر ندی ...مگه ملت به روحانی رای دادن که دل به خواه کار کنه وظیفشه و باید مسعولیتی که برعهده گرفته رو به نحوه احسنت انجام بده اگه نمیتونه استعفا بده قعط الرجال که نیست هستن بیشمارافراد لایق
    • IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۵
      46 1
      دلش برای خودش بخواد.!!!نه برای۸۳میلیون انسان .!!!
    • FR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۵
      0 17
      الحق امریکا طلبی .وپیرو سامری انقلاب خمینی.کدخدالیسان
    • DE ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۵
      4 0
      فاضلاب تو خط به خط اون برجام کثافتت
  • IR ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۵
    59 2
    تا وقتی که احساس میکنه لازم نیست به کسی جواب بده خیالش راحته.مملکت یک حلقه س مفقوده داره بنام مجلس
    • IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۵
      50 1
      متاسفانه هرچه مردم بیشتر در مشکلات باشند این دولت بی تدبیر خوشحال تر میشود چون فکر میکند یک قدم به هدف شوم خود برای ضربه به نظام اسلامی نزدیکتر میشود .
  • IR ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۵
    27 2
    مردم ميتونن فعلا از نعمات خدادادي استفاده كنن و آدم برفي بسازن تا ما بياييم، خيلي هم كيف ميده ميتونيد امتحان كنيد.
  • IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۵
    54 1
    دولت وامانده و مجلس بی مسولیت....ولی ببینید همین افساد طلبان تو انتخابات مجلس چطوری داد از مردم و حمایت از انها را سر میدهند
    • IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۵
      53 1
      آیا کدخدا دوستان از حضور عزتمندانه مردم گیلان در راهپیمایی 22 بهمن آن هم زیر برف ، خشمگین شده اند که اینطور در خدمت به مردم این دیار کوتاهی میکنند ؟؟؟؟
  • IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۵
    54 1
    دنیارو آب ببره یارو رو خواب میبره‌‌.!!!
  • ناشناس US ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۵
    41 1
    عین همین بلا دوران آقای سلطانی فر تو گیلان رخ داد یار غار آقای ریس جمهور
  • حسین IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۵
    53 1
    شاید صبح جمعه نشده تا روحانی خبر دار شود!
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۵
    28 1
    عجیبه ها ! جایی که نیاز به مدیریت بهنگامه بی مدیر ! البته دولت تدبیره !
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۵
    25 1
    مخ های کوچک زنگ زده !بیشتر ازاین نمی کشد ؟تمام مغزشان را صرف ضربه زدن اسلام می کنند !؟تنبل ها اگر یک روز سیستم گرمایشی دسشویشان خراب بشود می میرند.
  • ساده لوح ترین رییس جمهور IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۵
    24 1
    ساده لوح ترین رییس جمهور ایران بدلیل به فنا رفتن برجام و هوا رفتن خیالبافی ها و خوش خیالی های خود ، انرژی برای کار نداره و مملکت رو عمدا رها کرده.
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۵
    15 1
    اگه دلش ميخواست خونه ميخوابيد با دلش حال ميکرد مملکت داري با خونه فرق داره
  • مهدی IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۵
    23 1
    حالا شما فکر می کنید انجاییکه فرمانده وجود داره کارها وب پیش میره .بی لیاقتی و بی کفایتی در مدیران این دولت بی داد می کنه
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۵
    24 1
    هلال احمر رئیس نداره چون هیچ کس مثل فرد قبلی باب میل آقای رئیس جمهور نیست، فرد جدیدی هم که بهش معرفی میشه با جنجال میندازه بیرون. اینه منطق آقای رئیس جمهور.
  • مرصاد IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۵
    21 1
    خدا لعنت کند سیاست بازان بی منطق را !!
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۵
    21 1
    زیاد امیدوار به شبخ مفتاح نباشین !! آقای نوبخت که همیشه لب و لوچه ش را گرد و لوله ای میکنه! همچین میگه در کشورهای پیشرفته هم رسیدگی به بحران زمان بره که انگار ... میگه تجربه نداشتن, دقیقا چند سال پیش برف سنگین و سرما باعث قطع گاز صدها هزار خانوار در شمال کشور شد.
  • علی قدسی IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۵
    22 1
    روحانی.....ازکوزه همان برون تراودکه دراوست!؟.....بی تدبیری وناامیدی؟! نوبخت !......بی برنامه وبی بودجه !
  • FR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۵
    25 1
    زمان خاتمی همه این نقشها پیریزیشد. ریشه اونم درزمان مغروق الدوله کلید زدهشد.کوتاهیهای مصلحت امیز درزمانیکه اقایان ملیاردها دلار ازشرکتهای نفتی خارجی رشوه میگرفتندو اقازادها هرکاری عشقش میکشید بالطف پدر وکمک او مرتکب میشدندو دلسوزان ازترس تفرقه سکوت میکردند باید اینروزهارو میدیدیم.افسوس که خود کرده را تدبیرنیست. اگه روحانی واعوانش دراین کشور طی چندسال اینده محاکمه ومجازات درخور شدند امیدی به استقلال ووجود پیشرفت انقلاب داشته باشید والا فلا.گرچه مشرق حتی اکثر قریب باتفاق نوشتها مو سانسور میکنه واینم همانطور.اما معتقدم حقرو گفتم ویکی ازتکالیف الهیمو انجام دادم
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۵
    2 0
    چرا؟؟؟!!!
  • میلاد IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۵
    3 0
    سلام نمیدونم این شهردارهای بیکفایت, مدیران بیکفایت بر چه اساسی برای استان ما گیلان انتخاب میشن. اگه با مردم و انتخاب مردم باشه که این بی عرضه ها فقط میتونن آشغال جمع کن باشند.
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۵
    1 0
    مردی در تاریکی.!!!
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
    0 0
    حسنی !!!
  • DE ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    0 0
    حسنی به مکتب نمیرفت صبح جمعه مکتب میومد پیشش.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس