کتاب بانگ آزاد - احمدعلی راغب - انتشارات راه یار - کراپ‌شده

راستش ما، هم می‌خواستیم خاطرات هنری احمدعلی راغب را بشنویم و هم فوت و فن کار او را به عنوان موزیسینی که توانسته آثار خاطره‌ساز و تاثیرگذاری بسازد، پیدا کنیم.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر مشرق، محسن صفایی فرد، محقق و نویسنده کتاب «بانگ آزادی» در پاسخ به سئوالی مبنی بر چگونگی انجام تحقیقات از استاد راغب گفت: ما کارمان را از سال ۸۹ در یک پژوهش گسترده تحت عنوان "تاریخ شفاهی موسیقی و سرود انقلاب اسلامی" آغاز کردیم. این تحقیق علاوه بر انگیزه ثبت تاریخ موسیقی در انقلاب و تحولات پس از آن از نظر تجربه‌نگاری هم برای ما مهم بود. راستش ما، هم می‌خواستیم خاطرات هنری احمدعلی راغب را بشنویم و هم فوت و فن کار او را به عنوان موزیسینی که توانسته آثار خاطره‌ساز و تاثیرگذاری بسازد، پیدا کنیم. اینکه او این ملودی‌های اثرگذار را از کجا و چگونه پیدا کرده است؟ اینکه ساخت یک قطعه سیاسی در موسیقی چگونه می‌تواند مردمی و ماندگار شود؟ کدام ظرفیت‌ها و خلاقیت‌ها در موسیقی ایرانی امکانی برای ساخت موسیقی انقلاب فراهم کرده‌اند؟

وی در پاسخ به این سئوال که «روند کاری شما برای تدوین خاطرات چگونه بود؟» افزود: البته روند کار ما یک مجموعه تحقیق به هم پیوسته در انتشارات راه‌یار و دفتر مطالعات است. رده «سرودها و ترانه‌های انقلاب» را باید با هم و کنار هم دید و خواند تا تصویر کاملی از موسیقی انقلاب به دست آورد. ما یک تیم تحقیق بوده‌ایم که در سال‌های اخیر تا جای ممکن تمام آرشیوها و مراکز اسنادی را جستجو کرده‌ایم و گفت‌وگوهای مفصلی با چهره‌های اصلی موسیقی انقلاب داشته‌ایم یا در تدارک آن هستیم. مثلا پیش از بانگ آزادی، کتاب «برخیزید» که خاطرات شفاهی حمید شاهنگیان است منتشر شد و پس از آن خاطرات محمد گلریز، حسین شمسایی و دیگران در حال آماده‌سازی برای انتشار است. سعی ما بر این بوده است که در یک تقاطع از نقل روایت‌ها به تدوین این خاطرات بپردازیم به‌نحوی که البته لحن و سخن مستقیم راوی نیز نادیده گرفته نشود. از همین رو استاد راغب نسخه پیش از انتشار کتاب را دیدند و ما نظرات ایشان روی آخرین نسخه متن را در کتاب لحاظ کرده‌ایم.

صفایی فرد ادامه داد: این موضوع با جزئیات در مقدمه کتاب ذکر شده است. کتاب حاصل یک کار گروهی از تحقیق تا تدوین بوده است اما من در تدوین متن پیاده شده گفتگوها سعی کردم با افزونه‌های مستند که در قالب پانوشت‌ها و بخش ضمایم کتاب قابل مشاهده است، خوانش کتاب را منظم و جذاب کنم.

گفتگو با استاد شاهنگیان را نیز بخوانیم:

۵۰ پرسش و پاسخ مشرق با استاد حمید شاهنگیان، پدرِ سرودهای انقلاب اسلامی؛

در ۷۰سالگی وجدان راحتی دارم / در اوقات فراغت، نقاشی می‌کشم / با تدبیر، شرکت‌ها را سودده کردم/ من گوش موسیقایی انقلاب بودم

وی افزود: خواندن کتاب درباره تاریخ موسیقی حتما نیاز به داشتن آرشیوی نزدیک و در دسترس مخاطب دارد. در «بانگ آزادی» شما می‌توانید با موبایل مربع‌های گوشه کتاب را اسکن کنید و برنامه QR.cod صوت یا تصویر مربوطه را به شما نمایش دهد. همچنین فهرست نمایه‌ای که در انتهای کتاب است جستجو را آسان‌تر نموده است.

محسن صفایی فرد در پایان تصریح کرد: به‌طور کلی در تدوین کتاب تلاش کردم نمایی هرچند مختصر از ۴ دهه کارنامه هنری احمدعلی راغب پیش چشم مخاطب قرار بدهم.

*میثم رشیدی مهرآبادی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس