سومار

رادار به دست آمده از پهپاد گلوبال هاوک، می تواند در طول فقط ۲۴ ساعت، منطقه‌ای به مساحت ۷ میلیون کیلومتر مربع را چه در دریا یا روی زمین اسکن کند و در عین حال، توان پوشش ۳۶۰ درجه را نیز در اختیار دارد.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، بامداد پنج شنبه ۳۰ خرداد ماه سال جاری، روز مهم و کم نظیری در تاریخ غلبه نیروهای مسلح ایران بر آمریکا محسوب می شد چراکه سپاه پاسداران موفق شد یک فروند پهپاد جاسوسی بلند پرواز آمریکایی را که به داخل حریم هوایی کشور نفوذ کرده بود به وسیله سامانه بومی سوم خرداد سرنگون کند.

بر اساس اعلام خود آمریکایی ها، پهپاد ساقط شده از خانواده گلوبال هاوک و از سری BAMS-D بوده و این پهپاد در حقیقت همان گلوبال هاوک است که برای ماموریت شناسایی و گشت دریایی، به صورت ویژه و مخصوص تجهیز شده است. واژه BAMS-D مخفف عبارت Broad Area Maritime Surveillance-Demonstrator است که این برنامه در حقیقت ۸ سال عمر دارد و به نوعی یک پیش درآمد برای توسعه پهپاد MQ_۴C محسوب می شود.

اما به دلیل نیازهای زیاد نیروهای مسلح آمریکا در این چند سال، پهپادهای مجهز شده به این استاندارد به پروازهای عملیاتی از جمله در حوزه کاری ناوگان پنجم آمریکا پرداخته اند و سامانه های به کار رفته در این مدل هم همان سیستم های به کار رفته در پهپاد MQ-۴C است که ارتش آمریکا توجه و حساب ویژه ای روی آن باز می کرد.

بیشتر بخوانید:

«عین الاسد» پنجمین سیلی سپاه به قدرت پهپادی آمریکا/ کلکسیونی که ظرف ۸ سال پر از جانور قندهار، پریدیتور و ریپر شد +عکس

جزییات پایگاههای پیدا و پنهان پهپادهای جاسوسی آمریکا در منطقه/ «گلوبال هاوک» معدوم از کجا به پرواز درآمد؟ +عکس

تلاش ایران برای یافتن قطعات پهپاد سرنگون شده

به محض ساقط شدن پهپاد مورد نظر، ایالات متحده آمریکا کارزاری تبلیغاتی و عملیات روانی به راه انداخت که در آن ایران متهم به سرنگونی این پهپاد در حریم هوایی بین المللی شد. در این میان، یکی از راه های مرسوم و غیرقابل خدشه در ثابت کردن حقانیت کشورمان، پیدا کردن و به نمایش درآوردن بخش های باقی مانده از پهپاد مورد نظر در آبهای سرزمینی ایران بود.

کم کم قطعات مختلفی از جاسوس بلند پرواز ایران از آب های جنوبی کشور کشف و به نمایش گذاشته شد و حالا، در روزهای اخیر نیروی هوافضای سپاه حجم قابل توجهی از قطعات کشف شده از این پهپاد سرنگون شده را به نمایش گذاشته که شامل بخش هایی از سامانه های پیشرفته جمع آوری اطلاعات آن است.

تصاویر جدید از لاشه بدست آمده از پهپاد متجاوز آمریکایی

پهپاد گلوبال هاوک مجهز به حسگرهای BAMS-D

با بررسی تخصصی و دقیق اجزای به نمایش درآمده توسط نیروی هوافضای سپاه، کلام مشخص است که یکی از قطعات بسیار مهمی که بدست نیروهای مسلح و صنایع دفاعی کشورمان افتاده، رادار خاص و بسیار پیشرفته نصب شده روی این پهپاد است که می تواند در آینده نزدیک، در توسعه نسل جدید رادارهای ایرانی بسیار موثر باشد.

باید توجه داشت که گلوبال هاوک شکار شده، کلکسیونی از تجهیزات بسیار پیشرفته صنایع نظامی آمریکا بوده و به همین خاطر، یکی از گرانترین پرنده های موجود در دنیا با حدود ۲۰۰ میلیون دلار قیمت به شمار می رود که قطعا بخشی از این قیمت هنگفت، بابت تجهیزات به کار رفته در ان است که رادار مذکور، جزء حساس و ویژه آن محسوب می شود؛ یک رادار آرایه فازی فعال با حالت های مختلف عملیاتی از جمله وضعیت SAR که می تواند در شرایط مختلفی بسیار راه گشا باشد.

قبل از پرداختن به غنیمت با ارزش سپاه بد نیست قدری بیشتر به بحث رادار سار بپردازیم.

SAR چیست و به چه کار می آید؟

بر اساس یک تقسیم بندی کلاسیک، رادارهای تصویرگر را می توان به دو دسته بزرگ یعنی رادارهای آرایه – حقیقی (RAR) و رادارهای آرایه – ترکیبی (SAR) تقسیم بندی کرد که هر کدام ویژگی ها و اهمیت خاص خود را دارند. طی سالهای اخیر رادارهای روزنه مصنوعی یا همان سار Synthetic Aperture Radar توسعه چشمگیری در دنیا پیدا کرده و به نوعی از رادارها اطلاق می‌ شود که برای امور نقشه‌ برداری و تصویربرداری از سطح زمین به کار می‌ رود. معمولا این فن‌آوری در هواپیماهای شناسایی با اهداف نظامی و غیرنظامی کاربرد دارد.

تصویر تهیه شده بر اساس قابلیت SAR

امواج رادیویی این رادار در دفعات بالا با سرعتی زیاد به سطح مورد نظر تابیده شده و پس از بازگشت تصویری دو بعدی از سطح مورد نظر را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. کاربرد اصلی این فن‌آوری در امور نظامی و تهیه نقشه از مناطق مختلف است به گونه‌ای که در جدیدترین مدل‌های موجود SAR قابلیت تهیه تصاویری با قدرت تفکیک ۱۰ سانتی‌ متر وجود دارد.

درباره این رادار مثالی وجود دارد که می‌گوید: "می‌توان با این فن آوری ردپای انسان در کویر را شناسایی کرد".

SAR های هوایی و فضایی علاوه بر دارا بودن ویژگی‌ های عمومی رادارهای تصویرگر، دارای چند ویژگی منحصر بفرد می باشند:  توانایی تصویربرداری از یک سطح با دقت تفکیک از چند متر تا چند کیلومتر،   توانایی تهیه تصویری با دقت مطلوب و معین مستقل از ارتفاع تا حدی که قدرت فرستنده اجازه می‌ دهد و وجود پارامترهای اساسی مختلف مثل قطبش، زاویه تابش، فرکانس و غیره برای بهینه سازی سامانه در کاربردهای مشخص.

البته تولید تصویر از سیگنال دریافتی یک سامانه SAR کار پیچیده‌ ای است. به عبارت دیگر در این سامانه ها، بکارگیری آنتن‌های بلند برای ایجاد پرتو باریک که در RAR مورد نظر است جای خود را به حجم زیادی از پردازش طیفی سیگنال داده است. با استفاده از روش‌ های پردازش سیگنال، آرایه‌های دهانه- ترکیبی هوایی یا فضایی می‌توانند با استفاده از آنتن‌های نسبتا ساده و استاندارد به دقت بسیار بالایی در نقشه‌برداری زمین دست یابند.

بطور مثال نحوه تشکیل پرتو در یک سامانه  آرایه- ترکیبی با طول موج ۴ سانتی متر و با حرکت رادار و تغییر مکان آنتن، از نقطه نظر هدف روی زمین، آنتن آرایه ای بزرگی به طول ۲ کیلومتر تشکیل خواهد شد و چنین آرایه ترکیبی(SAR) قادر است در برد متوسط ۴۰۰ کیلومتر، قدرت تفکیکی به دقت ۴ متر در امتداد مسیر پرواز ایجاد نماید و این در حالی است که در این فاصله قدرت تفکیک مربوطه برای یک آنتن حقیقی (RAR) در حدود ۲ کیلومتر است.

بطور کلی رادار دهانه- ترکیبی ایجاد تصویری را میسر می‌ سازد که اندازه سلول تصویری آن در جهت حرکت آنتن، مستقل از فاصله رادار از هدف است. این اندازه با دقت تفکیک رادار رابطه مستقیم دارد. بنابراین SAR می‌تواند با استفاده از آنتنی کوچکتر از RAR به دقت تفکیکی به مراتب بیشتر از آن دست یابد. دستیابی به این ویژگی گام بزرگی در بهبود کیفیت و دقت تصاویر هوایی شد.

رادار SAR ساخت ایران به اسم ابصار

در سال ۱۳۹۵ و در جریان نمایشگاه هوایی کیش نیز از رادار SAR ایرانی ابصار رونمایی شد. این رادار تقریبا از اندازه کوچکی برخوردار بوده می توان آن را در زیر انواع پلتفرم های هوایی مثل بالگردها، هواپیماهای سرنشین دار بال ثابت و البته پهپادها نصب کرد.

نگاهی جدی تر به غنیمت پر ارزش سپاه از آمریکا

بعد از این مقدمه اما بهتر است به سراغ غنیمت مهم سپاه از آمریکا برویم؛ جایی که بر اساس تصاویر موجود یک دستگاه رادار مدل AN/ZPY-۳ به همراه قطعات و سامانه های جانبی به شکل تقریبا سالم به دست سپاه افتاده است. این رادار ساخت شرکت نورثروپ گرومن سنسور اصلی این پهپاد است که در باند ایکس فعالیت و برای شناسایی اهداف دریایی خصوصاً در شرایط طوفانی و آب‌وهوای بد در دریا توسعه پیدا کرده است.

در طول مدت ۲۴ ساعت، این رادار می تواند منطقه‌ای به مساحت ۷ میلیون کیلومتر مربع را چه در دریا، خطوط ساحل یا در روی زمین اسکن کند. این رادار توان پوشش ۳۶۰ درجه را نیز در اختیار دارد.

رادار پهپاد آمریکایی به دست آمده از آب های جنوبی کشور به همراه متعلقات

رادار AN/ZPY-۳

قابلیت دیگر این سیستم راداری فعالیت در وضعیت SAR است که می تواند نقشه هایی با کیفیت بسیار بالا را تهیه و در اختیار کاربران قرار دهد. با استفاده از این رادار می توان کشتی های مختلف را رهگیری، شناسایی و نوع آن ها را به دقت مشخص کرد. این قابلیت در فضاهای شلوغ دریایی مثل خلیج فارس، تنگه هرمز و سواحل دریای مکران می توان بسیار برای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و البته بخش های غیر نظامی مربوط به کشتیرانی کشور پر فایده باشد. ذکر این نکته بسیار مهم است که تا به امروز توانایی SAR به این شکل و در کیفیت و ویژگی های فنی مذکور، در اختیار کشور ما قرار نداشته و شکار هوافضای سپاه در کنار سرنگون کردن یک متجاوز کمک بسیار گسترده ای به توسعه علوم دفاعی در کشور نیز خواهد کرد.

یکی از ویژگی های مهم دستیابی سپاه به این غنیمت مهم و با ارزش در نبرد رو در رو با پرنده گران قیمت و پیشرفته آمریکایی، قابلیت نقشه برداری گسترده این رادار از زمین و دریا در حالت SAR است که می تواند برای افزایش دقت مسیربابی موشک های کروز نیز مورد استفاده قرار بگیرد چراکه یکی از راه های هدایت موشک های کروز در سناریوهای حمله به اهداف زمینی، استفاده از نقشه های تهیه شده در حالت SAR است.

شاید قبلا در میان بخشی از افکار عمومی و حتی کارشناسان تصور می شد شکار این پهپاد، علاوه بر اهمیت روانی و راهبردی، تاثیرات فنی مشخصی همچون اثبات کیفیت سامانه های راداری و پدافندی ساخت ایران را دارد، اما حالا و با کامل شدن بخش دیگری از این پازل، کاملا عیان است که همچون شکار موفق و سالم آرکیو ۱۷۰ در سالهای گذشته، ساقط کردن پهپاد گلوبال هاوک نیز به سرعت گرفتن و میانبر زدن صنعت پهپادی کشورمان کمک خواهد کرد و اگر روزی، تصور می شد کار توسعه موشک های کروز ایرانی نیازمند هدایت ماهواره ای است، اما اکنون با این سوغاتی مهم، راه برای بهبود ویژگی های فنی و هدایت این نسل خاص از موشک های سپاه هموارتر از قبل است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 110
  • در انتظار بررسی: 12
  • غیر قابل انتشار: 19
  • IR ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    65 56
    حکایت پلیس همیشه یک قدم عقب تر از دزده. خیلی اتفاق عظیمی و بزرگی هست اصلا قصد کوچک نمایی ندارم. اما بهتره دیگه حتی فکر نکنیم امریکا چی تکنولوژی داره که بعد ما مهندسی معکوس یا موازی کنیم. باید رد بشیم و جلو تر از اونا باشیم . که وقتی اینا رو گیر میاریم حکم اهن پاره ماشین حساب باشه. همین که زمین واسه ماست. اجازه ندیم کوچک ترین پرنده رو سرمون بچرخه برا ابد کافی . موشک کروز رو هرجور هم طراحی کنید میزنن. توسعه بالستیک ارزون تر به صرفه تره
    • IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
      100 4
      اگه قرار بود کروزز. رو بزنن تو ارامکو میزدن، اگه یه کم بیشتر مطالعه کنی متوجه میشی زدن کروز اونجور که شما فکر میکنی راحته نیست و چون توانایی حرکت تو ارتفاع کم و مخفی شدن بین عوارض طبیعی داره و میشه مثل. پهپاد هدایتش کرد زدنش خیلی همم مشکله...
    • IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
      88 4
      منطق صحیحی نیست این حرف. برای راه اندازی موفق چنین طیاره هایی، بودجه بسیار کلانی صرف تحقیق و توسعه آن شده است. بهرحال نورثروپ گرومن هم برای خط تولید این موش کور ، بودجه زیادی بلعیده. 200 میلیون دلار برای هر فروند! یعنی نصف پول یارانه یک ماه کشور .... فراموش نکنید برای این که چنین فناوری هایی دست کشورهای رقیب نرسد ، بودجه های بسیار کلانی از طرف کدخدا صرف شده. حالا شما بیایی و کم اهمیتش کنی درست نیست. الان چین داره با جاسوسی صنعتی و هک و .... پدر صاحاب صنعت آمریکا رو درآورده. حالا شما میایی میگی هیچی نشده؟!! توی زمان اوباما هم درگیر شده بود با چین بخاطر همین جاسوسی های صنعتی .
    • ........ IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
      55 8
      جهت امیدواریت باید بگم یکی از افتخارات این عملیات اینه که این گلوبال هاوک به اصطلاح رادارگریز با استفاده از تجهیزات بومی به دام افتاده .
    • IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
      7 5
      قششنگ‌معلومه چقدر سوختی
    • IR ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
      5 0
      بیشتر درباره کروزها مطالعه کن
  • IR ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    129 5
    خدا را شکر میکنم به خاطر این غنیمت، وقتی به خدا توکل کنی و جز از خدا، از کس دیگری ترس نداشته باشی،یعنی شجاعت و این شجاعت برات عزت و اقتدار میاره.
  • IR ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    14 46
    قطعاتش صدمه زیاد دیدن
    • IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
      38 9
      بخوان و باور نکن..
  • IR ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    72 6
    بسیار عالی.
  • ارسلان حاجی زاده ID ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    مطمین هستید که تکنولوژی رادارهای SAR بدست سپاه پاسداران رسیده و می توانند با مهندسی معکوس آین نوع سیستم راداری پیشرفته آمریکایی را کپی نمایند؟ اگر اینچنین است من می توانم با اطمینان کامل از سوی شما به خانواده ام بگویم که دیگر نترسید و سوار هواپیما شوید چون دیگر قرار نیست سپاه پاسداران هواپیمای مسافربری را با موشک کروز اشتباه بگیرد!
    • IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
      ارسلان جون: وظیفه سپاه زدنه، شما برو یقه اون بی کفایت رو که بهش رای دادی و وظیفه اش لغو پروازها بود رو بگیر
    • IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
      70 16
      ارسلان خان اگر مقداری از جنگ الکترونیک یا همان جنگال اطلاعاتی می داشتید متوجه می شدید که بحث زدن هواپیمای مسافربری یک نوع حمله و در حقیقت ایجاد اختلال در سیستم راداری ما توسط امریکایی ها بوده است . برای همین است که مسئولین مربوطه در حال کار وبر طرف کردن این نقیصه بزرگ هستند. چرا که اپراتوری که چندین سال آموزش کار با این سیستم را دیده به راحتی و خیلی ساده فرق هواپیما و موشک را در صفحه رادار خود تشخیص میدهد مگر اینکه اختلالی توسط دشمن ( آمریکا) روی آن سیستم اعمال شده باشد. ضمن اینکه کدام عقل سالمی میپذیرد که وقتی هوای کشور درگیر یک جنگ است اجازه پرواز به هواپیما در همان فضا دهند؟چرا به پیشنهاد مسئولین هوافضا پروازها را دولت محترم کنسل ننمود.چرا های دیگر ؟که در نهایت به اصل خیانت پی خواهید برد. حالا شما با این همه فهم وکما فرض بفرمائید که این موشک کروز شلیک شده از جانب دشمن بود آیا همان اپراتور را سهل انگار و بی عرضه نمی پنداشتید؟ اگر به این اصل که مرگ و زندگی دست خداست اعتقاد دارید که از بیانتان اینگونه برداشت نمی شود به خانواده خمد بگوئید از جایشان تکان نخورند که روزانه در 5 نوبت ملک الموت ( حضرت اعزرائیل سلام خدا بر او باد) روی تمام خانه ها در حال گردش است. از قدیم گفته اند هرکی تنها بره قاضی دست پر برمیگردد.
    • IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
      36 2
      ما هم ممنون شما هستیم که اینقدر از وسابل نقلیه عمومی استفاده میکنید!!
    • IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
      67 11
      جوری وانمود میکنی انگار رروزی سه‌بار سوار هواپیما میشدی و از طرفی انقد هواپیما اشتباهی زدن دیگه مجبوری بااتوبوس سفر کنی، کاش انقد. درک داشتی که بفهمی اشتباه یعنی چی، حالا بماند که خیلی مسائل وجود داره که هنوز مشخص نیستو سپاه برای جلوگیری از خیلی مسائل و آروم کردن جو روانی. جامعه حاضر شد فداکارانه گردن بگیره تقصیر همه چیو که حالا تو از آب گل آلود زالو بگیری و ننه من غریبم بازی دربیاری، اگه انقد وضعت خوبه که هرجامیری باهوااپیما میری برو یه جا که دیگه خیالت راحت باشه که هواپیما نمیزنن و به خانوادت بگو خاطرجمع سوار شن و برین اینور. اونور و دور دور و.... اینجا حروم میشین.
    • حامد NL ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
      45 12
      برو بمیر بابا
    • ابراهيم US ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
      61 14
      بهتره خ ف ه شي
    • سروش IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
      69 9
      دلار گرون شده نه؟ ، چند دلار می گیری ؟ میارزه این همه پیشرفت رو توی چشم مردم وطنت سیاه کنی؟
    • IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
      31 1
      از انتخاب نادرست بترس
    • علی IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
      45 2
      ان حادثه بر اثر همکاری دولت اوکراین با ترامپ بود که جمعی از مردم ما را گروگان گرفتند برای هدفی بزرگتر، و ایران باید یکی را انتخاب می کرد: هدف بزگتر آمریکا یا زدن این هواپیما؟!.... هرچند سخت بود ولی آمریکا با این حادثه به هدف کوچکش رسید و خوشبختانه به آن هدف بزگش نرسید... و خون مظلومین این هواپیما گریبان ترامپ و اوکراین و پیاده نظام داخلی آنها را خواد گرفت. به امید خدا
    • آزاد IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
      44 6
      استاد عزیز اون هواپیما،هواپیمای جاسوسی بود که با اسم مسافربری اطلاعات مخابره میکرد.اگر نمیزدنش f35های آمریکایی که مرز غربی بودن صدهانفر ایرانی رو قربانی میکردن.نمیپرسید چرا ایران تا3ساعت اجازه پرواز به هواپیما نداد؟خبردارید چه خبره تو این دنیا ؟یافقط از روی اراجیف فضای مجازی قضاوت میکنید؟خدا هموطنای عزیزمون رو بیامرزه و به خانواده و تمام ایرانیا صبر بده اما یه جاهایی یه تصمیمایی واسه خوب بودن اکثریت واجبه.اینم بگم هیچ دل خوشی از دولت و حتی عملکرد نظام ندارم اما واقعیات رو بارد دید.
    • احمد DE ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
      59 4
      ارسلان خان برو کمی مطالعه کن تا بفهمی که در کشورهای متعددی از دنیا ، به خصوص کشورهای صاحب نام در عرصه پدافند هوایی ، بحث خطای انسانیپدافند اتفاق افتاده است ، طوری حرف می زنی که انگار این اتفاق فقط در ایران افتاده است!!!!! در ضمن پدافند هوایی سپاه با جمع آوری کلکسیونی از پهپادهای غنیمتی از دشمن به خصوص دو مورد شاهکار آر کیو 170 و گلوبال هاوک ترایتون توانمندی خود را به اثبات رسانده است و امثال شما که هیچ توانمندی خاصی ندارید، با کنایه زدن نمی توانید پدافند هوایی نیروهای مسلح به خصوص سپاه پاسداران را زیر سوال ببرید.بهتره اینقدر خودتو تحویل نگیری که بخوای در مسائلی که هیچی حالیت نیست اظهار نظر کنی.
    • IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
      34 2
      ارسلان از مسعود چه خبر؟ میگن سقط شده؟
    • IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
      18 1
      با تکرار ۱چیزی دیگه گندشو درمیارین و حال ادمو میزنین اه
    • IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
      21 4
      اگه کارشناس نظامی بودی اصلا نه حتی اگه علاقمند به مسائل نظامی بودی و مطالعه در این زمینه داشتی راحت متوجه میشدی که اون هواپیما یه آواکس بود که نقش مسافربر ایفا میکرد و ایران چاره ای نداشت جز اینکه بزنه و البته انتقام اینو هم بازدن هواپیمای حامل افسران ارشد امریکا در افغانستان هلی کوپترآمریکا و هواپیمای ترابری آمریکا در عراق بصورت خاموش گرفت
    • IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
      20 1
      اگه هنوز نفهمیدی مسبب اصلی کسی بود که باید دستور میداد اسمونو clear کنن ولی دستور نداده بود پس خیلییییی عقبی وقتی سواد نداری و تحلیل بلد نیستی مجبوری حرف بزنی که اینهمه ضایع شی؟
    • رهام IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
      0 0
      بر روی هواپیمای اوکراینی یک نوع سیستم اسکن تشعشعات یا به اصطلاح مینی راداری در ابعاد۶۰ ×۶۰نصب شده بود که باعث میشد هواپیما الگوهای فرکانسی در باند sو x منتشرکند که خارج از دامنه وکدهای فرکانسی سازمان ایکائو هست باتوجه به کاهش غیر مجاز ارتفاع وگردش بی دلیل وتغییر مسیرغیر مجاز دقیقا رادار مشخصات فرکانسی وبرد وسمتی موشک کروز یا جنگنده پنهانکار باقابلیت شناسایی را تشخیص می دهد که تا برخوردبا مکان سایت راداری تنها چند ثانیه زمان تصمیم گیری هست قابل توجه که این هواپیما چند روز قبل پرواز به مدت یک هفته در اسرائیل بدلیل نقص فنی توقف داشته بود...
  • نام IR ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    13 56
    از این اسباب بازی ها سرسوییچیشم ساختن ؟
    • IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
      58 7
      بله. 13 تا از اون سرسوییچی ها رو فرستادند برای تروریست های پایگاه عین الاسد
    • IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
      34 3
      خخخخخخ حالا تو چرا سوختی؟سرسوییچیاشو بزنن خرج البانی نشینای بدبخت حقیری مثل تو میکنن
  • آرش IR ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    70 5
    از همون موقع که زدنش منتظر این خبر خوش بودم.
  • US ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    61 11
    عالی‌. بومی سازی س-۵۰۰، قاره پیما، هایپر سونیک، ماهواره زن و هوش مصنوعی از اوجب واجبات است.
    • IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
      17 10
      اوجب واجبات انتخاب صحیح مردم و تربیت صالح فرزندان هست
  • GB ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    29 5
    موتورشم دست ایران افتاد که مهندسی معکوس کنیم یا پیدا نشد
    • IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
      این همه جنگنده با موتور سالم و با تکنولوژی 50 سال پیش دستمونه تا الان نتونستیم مهندسی معکوس کنیم، از این آهن قراضه ها با تکنولوژی روز چی می خواهیم در بیاریم؟
    • IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
      57 2
      ۰۹:۵۰ اگه اینقدر که میگی بدبخت و ضعیف بودیم که تاحالا ۱۰۰بار صاف کرده بود ایرانو چرا بعد از اینهمه که ایران پهباداشو زده و ۲تا پایگاهشو زده اون هیچکار نکرده؟۱ذره میتونی فکر کنی یا اینقدر بالاسریات داده تو مغزت ریختن که دیگه قدرت و اجازه فکر کردن نداری؟یکم جرات داشته باش مستقل فکر کن
  • IR ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    74 21
    آفرین، شما بسازید ما استفاده می کنیم از تکنولوژی خودتون برای پودر کردنتون.
    • IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
      39 16
      امریکاه و غرب هم با همان نفتی که از کشورهای منطقه می خرند بنزین به هواپیماهای جنگی شان می زنند و راهی خاورمیانه می کنن.
  • سیده زهرا US ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    ماشاالله به بچه های سپاه...
  • داود IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    52 9
    ان الله معنا
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    84 23
    دست سپاه درد نکنه
  • عنایتی IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    67 20
    یاورران سید علی همرزمان سلیمانی خدا نگهدارتان.
  • علی IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    93 24
    زندہ باد ایران.... زندہ باد سپاہ.....
  • ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    31 15
    باید روش کار کرد و ایشالا مثل آن را ساخت
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    74 18
    سلام و درود الهی بر مردان پاک و شجاع این کشور سپاه پاسداران .
  • ناصر IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    54 15
    فقط میگم خدایا شکر خدایا ممنون و خدایا از اینکه به ایران عزیز لطف کردی ممنونم . از همه دانشمندان کشورم از همه کسانی که برای ایران و ایرانی و برای اسلام عزیز در وسعت این دنیا فعالیت دارن سر تعظیم فرود میارم و خوشحالم که زنده ام و با چشمان خود پیشرفت ایران رو میبینم .
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    61 12
    اشتباهی منفی زدم. هر متجاوزی که در کشور ما پیدایش شود را پودر خواهیم کرد حالا هی پیشرفته ترشو بسازن. زنده باد غیورمردان ایران
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    72 16
    نتیجه توکل بر خدا،و اراده خداوند
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    17 76
    اجازه بدهید باور نکنیم!
    • IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
      43 1
      اجازت که دست ما نیست دست اوناییه که مغزتو پر کردن با چیزایی که خودشون میخوان و قدرت تحلیل و فکر کردن مستقلانه رو ازت گرفتن فقط ۱بار فکر کن اگر ایران قدرتی واقعا نداشت و همش پروپاگاندا سپاه بود تا الان اصلا ایران باقی بود؟
    • IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
      4 2
      راحت باش...اصلا پاتو دراز کن... خسته میشی باور کنی
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    70 13
    اگر سپاه نبود قرار بود غرب لامصب با کمک پادوهای داخلی نفوذ کرده در بدنه نظام چه بر سر این ملت بیاورد؟
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    سلام. طبق معمول, سلاح های امریکایی همه زپرتی و بنجل هستند. البته تا وقتی هدف گرفته نشدن! اون موقع بی نظیر میشن و همه به فکر مهندسی معکوس !!!
    • سعید IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
      تو فقط بگو چرا پاتریوت های کدخدا نتونستن موشک های ایرانو بزنن. بعدش هرچی تو بگی. خخخخ
  • حسين DK ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    دوست عزيز انگار يادت رفته تروريست بزرگ با همه اين امكانات هواپيما ايران را رو خليج فارس زد و به اون فرمانده مدال هم دادن اگر سپاه نبود كشور وامنيت نبود
  • حامد IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    سلام بر سپاه سلام بر سردار حاجی زاده
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    نمی شود کسی که به تقلید از امریکا افتخار می کند در مقابل امریکا مدعی باشد . مگر اینکه بازی هست برای سرگرم کردن مردم و غارت پول مفت نفت
    • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
      80 19
      خیلی احمقی!
    • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
      40 16
      هر چه آمریکا بسازه تکنولوژیش میرسه دست سپاه پس آمریکا هیچوقت به ایران برتری پیدا نخواهد کرد وقتی سامانه ۳ خرداد پهپاد آمریکا میزنه یعنی پهپادهای آمریکا کارایی در مقابل ایران نداره.
    • IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
      71 15
      خاک بر سرت با این فهم و شعورت
    • IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
      13 46
      اگه کارایی نداشت ک ما دستپاچه نمیشدیم مسافربری بندازیم...یا اگه بگی جنگ الکترونیک بود چرا سیستم ما ب این راحتی هک بشه؟؟؟
    • IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
      25 2
      تقلید نیست ابله جان اوج قدرت نماییه که با ابزاری که دشمن علیه تو بکار گرفته باهاش ۱چیز بهتر بسازی و خودشو بزنی وگرنه همه چیز که تقلیدی نیست زیردریایی اژدر ساختیم ۱دنیا کف کردن چون تو حباب حرکت میکنه و قوانین فیزیکو شکسته برو بخون
    • IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
      18 2
      خوشبحالت بی عقلی و خوشی
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    دست عزیزان دلیرسپاه مادردنکندمردبزرگ وفداکارماسردارحاجی زاده عزیزسلام.
  • رضا IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    84 17
    فقط میدونم بازدارندگی ؛با بودجه ۱۲ -۱۴ میلیاردی نیروهای نظامی در مقابل بودجه ای که داره میل می کنه به ۱ تریلیون یه معجزه است .اگه ۱تریلیون دلار نظامی ها ما داشتن الان پلوتون و نپتون رو هم رسیده بودن .این همه خرج گنبد آهنین کردند چه شد،موشک بچه های حماس ،خرج مرکاوا با یه کورنت دهلاویه ،ناو هواپیما بر برا چی ایرانه ابرگران و در کسر از ثانیه توسط یه پهپاد انتحاری یا اژدر حوت یا موشک خلیج فارس نابوده ،پس هر چه گران بزرگ باشد عامل موفقیت نیست ،می تونی یه با خرج بسیار کوچک دهن دشمن تو سرویس کنی.این جاست که پای هوشمندی نیرو های نظامی ما به چشم می خوره
  • رضا IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    57 18
    دانشمند مغز استعماری نباشیم،خیلی ها از هموطنان ما حتی باور به ایران رو تشکیک دارن ،خدمت تون عارض بشم روحانی و تیم اش همه در م آی تی و امثال هم در خوندن ولی یه تهرانی مقدم بچه همین جا کاری میکنه که آمریکایی ها و یوزی رابین در شوک و احترام باشند
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    12 31
    این رادار سار رو عکس از پشت سرش هم بذار که بخش عقبیش کَنده شده و فکر نکنم قابل استفاده باشه!
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    15 72
    اگه سالم این پهپاد رو میگرفتین یه چیزی. اما این قطعاتی که ما داریم میبینیم به خاطر موج انفجار موشک اکثرش از کار افتاده و میشه اثار ترکش رو تو همه ی قطعاتش دید و بهتره ما رو فریب ندی مشرق عزیز
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
      67 16
      قرار نیست که کار بکنه احمق جون قرار از تکنولوژی‌ اون در آینده استفاده بکنند برای موشک های کروز خودمون.
    • رامین IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
      44 9
      جناب 10:59، بهتره در مسئله ای که تخصص نداری اظهارنظر نکنی، خود سردار حاجی زاده اذعان کرد که بسیاری از این تجهیزات ارزشمند سالم به دست سپاه رسیده است و تصاویر هم کاملاً گویا بود( پس شما لطفاً ببند)، در ضمن جنابعالی کی هستی که کسی بخواد فریبت بده خخخخخخ
    • IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
      23 53
      خودت ببند! کوری نمیبنی دل و روده ی اون تجهیزات ریخته بیرون؟ با دقت نگاه کن و سعی نکن خودتو الکی پیروز نشون بدی
    • IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
      63 1
      این قطعات اکثرا سالم به نظر میرسه نمیدونم کجا دل و روده اش ریخته بیرون ما نمیبینیم!
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    5 90
    همین که این رادار پیشرفته مخلوق صنایع امریکائی است یعنی عمرا شما حریف اونا بشید!
    • IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
      54 1
      آمریکا از توانمندی و تجهیزات سپاه می‌ترسه کاملا روشنه این قضیه وگرنه تا حالا حمله کردن به اون ۵۲ نقطه.
    • IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
      24 1
      تاحالا که به کوری چشم اربابات و رعیتای بدبختش از جمله تو میبینی که حریفشون شدیم خوبم شدیم
  • مهدی IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    77 14
    دست شما درد نکنه نوکر سپاه هستیم.
    • IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
      16 69
      باش تا اموراتت بگذره!
    • IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
      20 1
      دست شما درد نکنه‌.نوکر سپاه هستیم‌.
    • IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
      16 1
      فدای سپاه.
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    18 72
    تا دیروز امریکا بدبخت و بیچاره بود و هیچی نداشت حالا که یه پهبادش افتاده دست ما شده بهترین پهباد جهان و چه وچه کدام حرفتون را باور کنیم
    • IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
      37 3
      برو بابا کی گفتن امریکا هیچی نداره ما که هرچی شنیدیم اختصاص بودجه های چند هزار میلیارد دلاری به بخش نظامیشون بوده حتما تو برنامه کودکایی که میبینی همچین چیزی گفتن برو همون کارتونتو ببین چرندم نگو عموجون اااااافرین
  • علی IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    19 61
    محبوبترین زنرال توکل دنیا رو از ما کرفتن تو حالا به پهباد امریکایی و عین السد مینازی
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
      22 12
      ترامپ غمار باز
    • IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
      31 1
      ترامپ قمار باز.
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    69 3
    سلام خدا برسپاه پاسداران.خداقوت.خسته نباشید.
  • محسن نوروزی IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    67 10
    درود بر سربازان وطن ...
  • داریوش CA ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    65 14
    درود و یاز هم درود به نیروهای مسلح ایران اسلامی
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    22 17
    هنرفقط انکار مسئولین چون هم بی شرفند هم عافیت طلب خانه از پایبست ویرانس
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    58 0
    درودبرسپاه درودبرغیرت واقتدارسپاه درودبرعظمت وخلوص سپاه دست شماسپاهیان رومیبوسم شمامایه فخروغرورایران عزیزهستید
  • جواد IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    24 0
    شیر مردان ایرانی خدا قوت.
    • علی IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
      21 0
      خداقوت فرمانده عزیز
  • IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    40 1
    قابل توجه اونا که میگن سپاه فقط بلده مهندسی معکوس کنه کاش سرچ کنن زیردریایی اژدر و بفهمن چیزی ساختیم که ۱دنیا کف کردن چون تو حباب حرکت میکنه و قوانین فیزیک درباره سرعت حرکت زیر آبو شکسته
    • azim IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
      0 0
      داداش اون اژدری که تو میگی در اصلا توسط روسیه طراحی شده و اژدر هوت رو مقایسه کن با اون مدل ساخت روسیه تا متوجه بشی
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    3 20
    کاشکی چند تا اقتصاد دان وجامعه شناس و مدیر بحران و غیره ( ژاپنی - آمریکایی- اروپایی ) هم به دست سپاه می افتاد
    • IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
      2 0
      یه چند مدیر هم اگر بگیرند خوبه - مدیران ما نالایق هستند
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    2 52
    چین و روسیه اینها را با قیمت بالا می خرند برای اطلاعات .پس گنج هستند
  • منتظر مهدی عج IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    36 1
    با سلام و خدا قوت به همه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از ارتش و سپاه و بسیج و نیروی انتظامی . همین که بفهمیم با چی دارند می جنگند خودش بخشی از عملیات شناسائی و اطلاعات عملیات است. از کدهای آنها می شود بسیاری از فرآیندهای تبادل اطلاعاتی و داده های نظامی را کشف رمز کرد.با رفع عیوب وسائل به دست آمده و مهندسی معکوس ، گاه میشود فاصله تکنولوژیک در یک حوضه را چند ده سال کوتاه کرد.از متریال تا طراحی بورد ها و نوع قطعات به کار رفته و بسیاری چیزهای دیگر . به نظر می رسد همین توضیح کوتاه برای کسانی که باور ندارند چه غنیمتی به دست آمده کافی باشد. سردار حاجی زاده و نیروهای مسلح ایران اسلامی، بدانید که تو قلب همه مردم ایران جا دارید. اللهم عجل لولیک الفرج
  • پرویز DE ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    3 6
    خوب ، برای سوار کاری نعل رو پیدا کردید حالا بروید دنبال اسب !!!!
    • IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
      6 1
      مفهوم مهندسی معکوس استفاده از طرح و دمونتاژ قطعات جهت کپی سازی و الگو برداری و یا شناسائی ساختارها و کدهای آن می باشد و الا هر عقل سلیم میداند که این قطعات اسقاطی جهت تعمیر به دست ایران نرسیده. از نوع حرف زدن بعضی افراد معلوم می شود که تو عمرشان حتی یک بار هم هویه و قلع گیر دستشان نگرفته اند. ممکن است یک آی سی یا چیپ را نشود کپی کرد ولی میشود مدارش را در یک یا دو بورد الکترونیک نمونه سازی کرد
  • سجاد US ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    6 0
    درود بر سپاه پاسداران درود بر سردار حاجی زاده
  • سید محمد حسین جوادی IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    5 0
    با سلام خدمت عزیزان.ازپیشرفت شما خوشحالم. زمانی خوشحالتر میشم که هواپیمای رادار گریز بسازند .خداکند ساخته باشند.
  • وحید IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    7 1
    درود بر سردار حاجی زاده؛ واقعاً برازندۀ فرماندهی هوافضای سپاه دلاور است. آرامشی که این مرد دارد، دشمنان ایران را دیوانه می‌کند.
  • علی IR ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    4 0
    احسنت به سربازان این مرزوبوم.
  • سادات IR ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
    5 0
    آفربن به غیرت و همت شما افتخار آفرینها
  • حسین IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
    3 15
    نگران نباشید ، اینو مهندسی معکوس کنیم دیگه همه چی درست میشه. تورم ، مسکن ، بیکاری ، انزوا ، فقر ، تفرقه و .... خدارا شکر
  • محمد جواد IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
    0 0
    درود بر همه ی دانشمندان باغیرت و باهوش کشورمون به امید خدا تمام ققعات ترایتون مهندسی معکوس میشه وایران به تکلونژی همچین قطعات پیشرفته ای دسترسی پیدا میکنه .ان شاء الله.
  • DE ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    0 0
    رادار قوی باید دست بچه های سپاه باشه
  • IR ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    0 0
    سلام. ممنون. در جمله "این رادار ساخت شرکت نورثروپ گرومن سنسور اصلی این پهپاد است" بهتر بود بین کلمات "گرومن" و "سنسور" یک کاما باشد.
  • محمد IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
    0 0
    من به والله حاضرم دست وپای بچه‌ها ی سپاه رو ببوسم وخاک پایشان را برا تبرک بالای چشام بذارم
  • فدائی رهبرم سید علی خامنه ای و حامی بی قید و شرط س IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۲
    0 0
    درود بر رهبر معظم انقلاب سید علی خامنه ای و آرزوی سلامتی و طول عمر بیشتر برای ایشان ثانیا درود بر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سربازان گمنام امام زمان و یاد و خاطره شهدا و سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی گرامی باد .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس