مذاکره با آمریکا

عضو مرکزیت حزب کارگزاران می‌گوید: عرصه سیاست خارجی هیجان را برنمی‌تابد و باید با عقل رفتار کرد.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

احد نقیب‌زاده در روزنامه سازندگی نوشت: «هفته گذشته در مجلس شورای اسلامی برخی نمایندگان در واکنش‌های تندی از اظهارات محمدجواد ظریف درباره مذاکره با آمریکا انتقاد کرده‌اند. آنها معتقدند که باتوجه به ترور شهید سردار سلیمانی طرح این اظهارات نوعی خیانت محسوب شده و نباید دیگر بعد از این اقدام آمریکا، به هیچ‌ عنوان و در هیچ سطحی با آمریکا مذاکره کرد. ترور شهید سردار سلیمانی و از دست رفتن شخصیتی مسلط به مباحث منطقه همچون ایشان خسران بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران بود. مسئله‌ای که بدون شک و به‌طور حتم باید با واکنش و پاسخ جمهوری اسلامی ایران مواجه می‌شد که این اقدام در حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد صورت گرفت و خسارات وارده به آمریکایی‌ها در این حمله هر روز بیش از روز گذشته توسط خود آنها گزارش می‌شود. بنابراین نه کسی منکر اهمیت شخصیت شهید سلیمانی است و نه از خون او گذر شده و کوتاهی صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید:

پورابراهیمی: ظریف گستاخانه بحث مذاکره را مطرح کرد

سرنوشت «مصدق» در انتظار «ظریف»

در کنار این مسئله ارتباط ایران با دنیای بیرون از مرزها به‌خصوص غرب است. باید به‌خاطر داشت که دیپلماسی مفاهیم خود را دارد و موضوع مذاکره بین کشورها به شهادت یا کشته شدن افراد و یا حتی بروز و ظهور جنگ‌ها و درگیری‌های نظامی ارتباطی ندارد. این مهم تنها به خواست و توافق طرفین باز می‌گردد. اساسا ضایعه‌ای حتی در سطح جنگ مانع دیپلماسی نمی‌شود و از این به بعد نیز با حفظ اهمیت خطوط قرمز جمهوری اسلامی در مباحث مختلف در صورت تغییر در رویه‌های طرف مقابل در روند چانه‌زنی و مذاکره، مسئله و ماهیت و اصل موضوع «امکان مذاکره» پا برجا است.

در نتیجه آقای ظریف حرف بی‌منطقی نزده است. در صورتی که آمریکا به تعهدات خود عمل کند، می‌توان به مذاکره بازگشت. دیپلماسی زبان خود را دارد و همواره نیز بر اساس اصول خود توانسته تا تنش‌ها را کاهش دهد. مجلس باید مرکز تعقل باشد نه نقطه ثقل رفتارهای احساسی. باید از رفتارهای احساسی از قبیل حمله به وزیر امور خارجه در این شرایط حساس دوری کرد».

درباره این یادداشت گفتنی است:

اولا مبنای مذاکره احترام به طرف مقابل و موجودیت اوست. در واقع گفته می‌شود مذاکره نقطه مقابل تخاصم و منازعه است. بنابراین وقتی طرف مقابل در اقدامی صددرصد تروریستی، فرمانده نظامی ارشد شما را که مهمان رسمی کشور ثالث بوده، مورد هدف قرار می‌دهد، در واقع به مذاکره شلیک کرده است و اگر کسی یا کسانی با این وجود بگویند باید به مذاکره ادامه داد، در واقع به طرف مقابل پاداش و دستخوش داده و او را به ارتکاب رفتار خصمانه بیشتر تشویق کرده‌اند.

فقدان خط قرمز، در ادامه می‌تواند تشجیع حریف و تحقیر طرفی که به هر قیمت دم از مذاکره می‌زند، منجر شود. چنان‌که از سوی ترامپ و پمپئو دیدیم.

ثانیا باید متذکر شد که عنوان رفتار هیجانی اتفاقا بیش از هر کسی فریبنده  شیدائیان مذاکره با شیطان بزرگ و توافق با اوست به خاطر داریم که چگونه دنبال جشن خیابانی بودند و چگونه با هیجان تمام از فتح‌الفتوح بزرگ قرن،توافق بزرگ قرن و... دم می‌زدند؛ و حال آنکه امتیازات نقد فراوان به آمریکا داده و وعده‌های فاقد ضمانت دریافت کرده بودند. به همین دلیل نیز، ریل‌گذاری تحریم‌های شدیدتر (ویزایی، آیسا و کاتسا) در همان دولت اوباما آغاز شد و دولت وقت آمریکا، از دادن ویزا به نماینده ایران در سازمان ملل (ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور) خودداری کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • FI ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    2 24
    مشکلات ایران با آمریکا با خشونت حل میگردد. دلقک ریگان سلف این دلقک ترامپ با تهدید موفق شد گروگانها آزاد شود و میلیاردها دلار پول زور از ایران رفت و ایران نیز در این چهل سال برای اولین بار بجای آتش زدن پرچم و لگد کردن و مرگ بر آمریکا گفتن با زدن موشک له قرارگاه عین الاسد واقعا سیلی محکمی به آمریکا زد. البته این خشونتها هم آخر به فاجعه،خواهد انجامید.
    • IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
      4 0
      به زودی تحقیر بیشتر از این رو در مورد آمریکا می بینی.. و هیچ فاجعه ای در کار نخواهد بود، مگر نابودی همه ی دشمنان ایران ( تکرار می کنم، همه ی دشمنان ایران) :)
  • احسان IR ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    22 0
    پس از شهادت امام حسین ع این حضرت زینب س بود که چهره یزید ملعون را برای همه آشکار و مظلومیت سید الشهدا را بر همه آشکار ساخت . آیا این هیجان زدگی بود ! شماها با این تصورات ،بزدل هایی هستید ، که یا ذاتا نادانید یا عامدن شیپور اسراییل که به حول و قوه الهی و با رهبری امام خامنه ای هیچگاه به اهداف شوم خود دست نخواهید یافت
  • CA ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    17 0
    سلام بعد از این اگر اصلاحات از مذاکره با آمریکای خیانت پیشه و چند نوکر حلقه به گوش آن دم زدنند ، خانواده های مدافعان حرم حق دارند به خون خواهی فرزندان دلبند وهمسران آنها این خائنین راتحویل داعش دهند تا با آنها باب مذاکره را باز کنند ، البته اگر هنگام مذاکره با این قوم خبیث و اربابان خبیث ترآنها هنوز سر به تن داشته باشند وقتی سیاستمداران جز خیانت و چاپلوسی برای دشمن هیچ نمی دانند ، بهترین راه حل همین است
  • بینام IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    12 0
    دولت ترامپ آمریکا تروریست است که باعث شهادت سردار سلیمانی شد. شکایت از دولت آمریکا در سازمانهای بین المللی به جرم این اقدام تروریستی باید انجام شود و از خق شهید مظلوم سلیمانی عزیز دفاع شود. به گردن همه سیاستمداران ایران و منطقه حق داشت که باعث نابودی داعش شد
  • فیروز اسماعیلی IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    0 23
    بهتر است قیم معابانه صحبت نکنید صلاح کشور ومردم ایران هر چه هست توسط دولت قانونی ومنتخب مردم تشخیص داده شود.
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
      3 0
      :)))))))) حاضری دولت منتخب رو یه بار دیگه به مردم واگذار کنی؟
  • IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    1 32
    یکی روشن توضیح بده چرا برجام هم برای اصولگرایان ما بد است هم برای ترامپ و دار و دسته اش
    • LB ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
      11 0
      بیسواد. برای وطن دوستان و وطن پرستان واقعی بد است چون هیچ امتیازی برای ایران نداشت، برعکس دست و پای ایران را بست. اما برای ترامپ بد است چون بخش نظامی و موشکی را در بر نگرفته. بفهم اینو. دنبال موشکیه که میگه برجام بده.
    • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
      1 0
      !!!!!!!!!!! 07:42 کجا زندگی می کنی؟ ایرانی هستی؟
    • IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
      7 0
      کدوم برجام ؟؟؟انگار 2 ساله که خوب بودی تازه بیدار شدی
  • 313 IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    17 0
    خاک بر سر مذاکره کنندگان خفت بار
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    12 0
    عجب توجیحات مسخره ای عجب چرت و پرتی عجب مزخرفاتی به هم بافتی نقیب زاده
  • منصور IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    19 0
    حاج قاسم سلیمانی همانگونه که پدر مواظب اعضای خانواده خود می باشد و روز و شب خواب ندارد در بیرون از مرزهای ایران برای امنیت کشورش می جنگید که ناجوانمردانه به به شهادت رسیدن، شما بعد از اینکه کسی پدرت کشت با هاش مذاکره می کنی ایراد از غیرتت می باشد
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    13 0
    طرفداران مذاکره با آمریکا ته خط معامله و مذاکره رو باید در طرح معامله قرن رئیس جمهور تروریست آمریکا ببین آیا واقعا اعتقاد دارید حقوق و مالکیت اراضی سرزمینهای فلسطینی ها در این طرح رعایت شده یا صرفا نقشه ای برای راضی کردن صهیونیست ها و محدود کردن بیش از پیش فلسطینی هاست؟
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    8 0
    بابا توله های اصلاح طلبان انور ابند چرا نمی فهمید باید برای ا امریکا دم تکان بدهند یا نه ؟ انتظار ندارید که توله های ضعیف شان را در خاک امریکا فراموش کنند.
  • سربدار IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    6 0
    درود و صد سلام بر دیده بان اسلام حاج حسین شریعتمداری که پوز یاوه گویان را به زمین می مالد از زحمات شما که برای اسلام می کشید تشکر می کنیم خداوند پشت و پناهتان باشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس