کد خبر 103788
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۷

همه روزه بسیاری از شهروندان در صف های طولانی بانك ها می ایستند تا به امور بانكی خود بپردازند. گاهی اموری طولانی و گاهی نیز اموری كوتاه و زود گذر، ولی برای انجام این امور بانكی میزان بالایی از انرژی، زمان و هزینه های بی مورد مصرف می شود.

به گزارش مشرق به نقل از ایرنا، چند سالی است كه در دنیا نوعی بانكداری رایج شده تا مردم با استفاده از كانال های مجازی به امور بانكی و اداری خود بپردازند.

بانك های مجازی شعبه ندارند و این بارزترین خصیصه و تفاوت آنها با بانك هایی است كه هم اكنون در سطح شهر دیده می شوند و از این جهت نیازی به رقابت جهت تملك شعبه های آنچنانی در مكان های خاص آنهم با قیمت های گزاف نداشته و به تبع آن نیازی به تجهیز شعبه و تشكیل كادر برای آن نیز ندارند و این موضوع باعث كاهش هزینه های تمام شده بانك های مجازی نسبت به بانك های شعبه ای میشود.

سیستم های بانك مجازی این امكان را به مشتری می دهد تا به صورت غیر حضوری اقدام به افتتاح حساب و اخذ تسهیلات با نرخ های پائین تر از بانك های سنتی نموده و تمام امور بانكی خود را با استفاده از اینترنت و سایر كانالهای ارتباطی و ابزارهای نوین پرداخت، انجام دهد.

همچنین براساس آمار، 85 درصد حجم كاری شعب بانك ها در ایران مـربوط به انجام عملیات خرد است و یكی از اهدافی كه بانك مركزی برای ارایه مجوز به بانك های مجازی در سر دارد انتقال این عملیات به كانال های قابل دسترسی الكترونیكی است تا بالاخره بانك ها بتوانند با قرار گرفتن در نقش واقعی خود، به مشتریان تسهیلات مناسب با نرخ های مناسب تر نسبت به بانك های شعبه ای ارایه دهند. از این رو كارشناسان بانكی همواره بر مناسب بودن طرح تجاری كه از طرف بانك های مجازی مطرح می شود، تاكید نموده و آنها را از اقبال عمومی بسیار خوب برخوردار می دانند.

در ایران بعد از بحث های فراوان، شورای پول و اعتبار و بانك مركزی با راه اندازی بانك های مجازی موافقت كردند اما روند راه اندازی این بانك ها آنقدر كند بوده كه بسیاری از كسانی كه برای پیش قدم بودن در این راه اشتیاق بسیاری داشتند از ادامه آن منصرف گردیدند.

در این خصوص ' شاهین شایان آرانی' كارشناس اقتصادی گفت: ایران در حوزه راه اندازی بانكداری تمام الكترونیكی با چالش های زیادی رو به رو بوده است، چالش هایی كه شورای پول و اعتبار می توانند این چالش ها را با اتخاذ سیاست های درست و به موقع بر طرف كنند.

وی با اشاره به اینكه تعریف جامع و كاملی از بانكداری تمام الكترونیكی در كشور وجود ندارد افزود : بعضی ها كه خواستند در این راه پیش قدم باشند و سرمایه گذاری هایی نیز انجام دادند، حال با چالش و معضلات متفاوتی دست و پنجه نرم می كنند.

آرانی با بیان اینكه بانك مركزی و شورای پول و اعتبار باید در این راه پیش قدم باشند نه سرمایه گذاران، تصریح كرد : در كشور ما بر خلاف جهت این كار انجام می شود و در حال حاضر سرمایه گذاران بیشتر مشتاق به راه اندازی بانكداری تمام الكترونیك هستند تا بانكداری شعبه ای.

لازم به ذكر است كه در دنیا جهت آغاز فعالیت های جدید و نو در حوزه های مختلف دولت ها با سرمایه های كلان اولیه سعی در بوجود آوردن زیر ساخت های لازم در جهت تشویق بخش خصوصی به سرمایه گذاری در آن حوزه خاص می نمایند.

به نظر می رسد این مرتبه سرمایه گذاران بخش خصوصی تقبل ریسك در راه اندازی فعالیتی نوین در سیستم بانكداری ایران نموده اند ولی نه تنها كمكی به آنان نگردیده بلكه با معضلاتی نیز مواجه شده اند.

امید است این مشكلات هر چه سریعتر با كمك متولیان صنعت بانكداری كشور مرتفع و راه برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در این حوزه هموارتر گردد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس