کد خبر 1037781
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۳
کرونا

شیوع ویروس کرونا باعث شده اقتصاد این کشور در کمتر از چند روز متزلزل شده و با بحران مواجه شود که البته همین موضوع گردش مالی دیگر کشورهای جهان را هم تحت‌تاثیر خود قرار داده است.

به گزارش مشرق، چند روزی می‌شود که کشور چین در وضعیت اضطراری قرار دارد؛ گویی که ویروس کرونا بیشتر از آنکه بلای جان مردم باشد، قصد زمین زدن اقتصاد چین را دارد. شرکت‌های زیادی تعطیل شده‌اند و میلیون‌ها نفر در خانه‌هایشان محبوس هستند. مسافران چینی در همه جای جهان پس زده می‌شوند و شرکت‌های مسافری، تورهای گردشگری به این کشور را لغو کرده‌اند.

 این روزها درحالی که در گوشه و کنار جهان حرف از انتشار ویروس کروناست، کشور چین شرایط دیگری را می‌گذراند. سرزمین اژدهای زرد که حالا به‌عنوان متهم ردیف اول شیوع این ویروس در جهان تلقی می‌شود، از سوی کشورهای دیگر جهان مورد سرزنش قرار گرفته است. چین نزدیک به 60 میلیون نفر از مردم خود را قرنطینه کرده و کشورهای دیگر جهان هم این کشور را قرنطینه کرده و در انزوا قرار داده‌اند. شیوع ویروس کرونا باعث شده اقتصاد این کشور در کمتر از چند روز متزلزل شده و با بحران مواجه شود که البته همین موضوع گردش مالی دیگر کشورهای جهان را هم تحت‌تاثیر خود قرار داده است؛ اما سوالی که همچنان مطرح است اینکه چرا چین پراهمیت است؟

بیشتر بخوانید:

شمار قربانیان ویروس کرونا در چین به ۳۶۱ نفر رسید

چین به‌عنوان پرجمعیت‌ترین کشور جهان تقریباً برای همه بخش‌های اقتصاد جهانی به عضوی جدانشدنی تبدیل شده است. این کشور بزرگ‌ترین تولیدکننده در جهان است و نسبت به سایر کشورها نفت خام بیشتری وارد می‌کند. علاوه بر این، مسافران چینی بهترین سرمایه‌گذاران در جهانگردی بین‌المللی هستند چرا که آنها 150 میلیون سفر خارج از کشور به ارزش
277 میلیارد دلار در سال 2018 انجام داده‌اند و طبعا این میزان در سال 2019 بیشتر شده است. جمعیت 1.3 میلیارد نفری این کشور بزرگ‌ترین بازار جهان را برای کالاهای مصرفی، خودروها و کالاهای لوکس ایجاد کرده است. شیوع ویروس سبب شده رفت و آمدها در این کشور و سفرهای خارجی چینی‌ها در تعطیلات سال نوی چینی به مشکل بر بخورد. هتل‌های چینی در همین چند روز رو به ورشکستگی رفته‌اند و ایرلاین‌های خارجی از بازگرداندن مسافران چینی سر باز می‌زنند، به طوری که در شبکه‌های اجتماعی ویدئوهایی منتشرشده نشان می‌دهد بسیاری از ایرلاین‌ها حاضر به جابه‌جایی مسافران چینی نیستند و بسیاری از شرکت‌ها حتی حاضر نیستند اجازه بدهند که برای چندساعتی هواپیماهایشان در کشور چین فرود داشته باشند.

تعلیق کسب‌وکارها

نیویورک‌تایمز در گزارشی مفصل لیستی از کسب‌وکارهای تعطیل‌شده در چین را منتشر کرده است. در این گزارش آمده جنرال موتورز و هوندا دو شرکت خودروسازی هستند که خط تولید آنها در شهر ووهان قرار دارد. این دو شرکت با وجود اینکه وعده بازگشایی مجدد کارخانه‌های خود را داده‌اند اما همچنان سهام‌شان رو به سقوط است.

شرکت اپل نیز تمام فروشگاه‌ها و مراکز خدمات 

پس از فروش خود را نه فقط در شهر ووهان بلکه در تمام کشور چین تعطیل کرده است. همچنین کارخانه معروف لوازم خانگی ایکیا که در ایران نیز نمایندگی‌های متعددی دارد، کارخانه‌های خود را تعطیل کرده‌ است. رستوران‌های زنجیره‌ای کی‌اف‌سی و پیتزا «هات» هم شعب خود را در سراسر چین تا اطلاع ثانوی تعطیل کرده‌اند. شرکت رویال‌شل که از غول‌های نفتی آسیا 
به حساب می‌آید هم تعطیل شده که خود به‌تنهایی ضربه سنگینی به اقتصاد چین وارد می‌کند.

 خطرناک‌تر از سارس

 شیوه ویروس کرونا در حالی که بیش از 12 هزار نفر را آلوده و بیش از 300 نفر را به کام مرگ کشانده، این روزها بسیاری را به یاد شیوع بیماری سارس در سال 2003 انداخته است؛ ویروسی که در آن زمان هم از چین برخاسته بود. بسیاری از محققان بر این باورند که چین می‌تواند این بحران را هم مانند گذشته پشت سر بگذارد چرا که در گذشته اقتصادها نشان داده‌اند که می‌توانند ضررهای موقت را جبران می‌کنند اما واقعیت این است که شرایط چین امروز با سال 2003 متفاوت است.

یک مطالعه تخمین می‌زند که بحران سارس، تولید ناخالص داخلی کشور چین را فقط 1.1 و هنگ‌کنگ را 2.6 کاهش داد؛ اما در سال 2003 تاکنون، چین از ششمین اقتصاد بزرگ جهان به دومین اقتصاد بزرگ جهان صعود کرده و به ارزش تقریبی 14.55 تریلیون دلار در سال 2019، یعنی به اندازه کل اتحادیه اروپا رسیده است؛ پس طبیعی است که خسارات سنگین‌تری به آن وارد شود. چین همچنین یک شریک تجاری جدانشدنی برای بزرگترین اقتصادهای جهان است. آمریکا، ژاپن و هند بیشترین کالاها را از چین خریداری می‌کنند.

گردشگری رو به افول

از همان روزهای ابتدایی شیوع این ویروس، قابل حدس بود که کرونا به‌شدت به گردشگری ووهان ضربه خواهد زد. حالا که دو هفته از شیوع این ویروس می‌گذرد، مقامات چین از ممنوعیت موقت سفر تورهای خارجی خبر داده‌اند. در عین حال هنگ‌کنگ، تایوان، سنگاپور و فیلیپین پذیرش گردشگران از استان هوبی چین را متوقف کرده‌اند؛ استانی که خود به‌تنهایی بیش از 60 میلیون نفر جمعیت دارد. روسیه و مغولستان نیز مرزهای خود را با چین بسته‌اند. خطوط هوایی در سراسر جهان، از هواپیمایی یونایتد گرفته تا هواپیمایی بریتیش‌ایر پروازهای خود را به کشور چین قطع کرده یا تعداد زیادی را آنها را به حالت تعلیق درآورده‌اند.

کارشناسان می‌گویند اگر دولت چین فقط برای 6 ماه خروج گردشگران چینی را به خارج از کشور ممنوع کند، درآمد گردشگری‌اش 83.1 میلیارد دلار کاهش پیدا می‌کند.  بنا بر اعلام رسمی 290 میلیون نفر کارگر در چین مشغول به کار هستند که کارهای کم‌درآمد و پراهمیتی انجام می‌دهند. از ساخت‌وساز ساختمان‌ها گرفته تا گارسونی در رستوران‌ها و فست‌فودها و از این تعداد فقط 15 میلیون کارگر در استان هوبی (استان منشأ ویروس) مشغول به کار هستند که با طولانی‌شدن تعطیلی رستوران‌ها، فست‌فودها و کارخانه‌ها ممکن است با تبعیض کارفرماها مواجه شوند.

نیویورک‌تایمز در تحلیل خود می‌نویسد: دولت چین احتمالا مجبور شود مالیات‌ها را کاهش دهد و هزینه‌ها را بالا ببرد تا از شیوع یک ویروس کشنده در اقتصاد کشورش جلوگیری کند. هنوز تأثیر اقتصادی ویروس کرونا قابل تعیین نیست، اما یک رسانه چینی و برخی اقتصاددانان گفته‌اند که نرخ رشد چین می‌تواند در سه ماه اول شیوع این بیماری، دو درصد کاهش یابد که این مقدار چیزی حدود 62 میلیارد دلار تخمین زده شده است و این خسارات به جز هزینه‌هایی است که برای جلوگیری از شیوع کرونا در نظر گرفته است.

منبع: صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس