کد خبر 1036665
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱
ویروس کرونا| 213 کشته و 9800 مبتلا؛ بیشتر کشورها پروازها به چین را لغو کردند

تلفات نوع جدید ویروس کرونا که تا کنون ۹۸۰۰ نفر را مبتلا کرده، به ۲۱۳ تن افزایش پیدا کرد و سازمان بهداشت جهانی نیز وضعیت اضطراری اعلام کرد.

به گزارش مشرق، نوع جدید و کشنده «کروناویروس» که از چند هفته پیش در چین شیوع پیدا کرده، همچنان در حال گرفتن قربانی است و حتی سازمان بهداشت جهانی را مجبور به اعلام وضعیت اضطراری کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، سرعت واگیری و انتقال این ویروس جدید به قدری زیاد است که روزانه حداقل هزار نفر به مبتلایان در چین اضافه می‌شود و طبق آمار دولتی تا صبح امروز (جمعه) ۹۸۰۰ نفر در سراسر جهان (که ۹۶۹۲ نفر از آنها در چین هستند) علائم بیماری و ابتلا به این ویروس را از خود نشان داده‌اند.

بیشتر بخوانید:

جدیدترین توصیه‌های وزارت بهداشت درباره «کرونا»

این آمار از تعداد کل کسانی که در اپیدمی ویروس «سندروم شدید تنفسی حاد» (سارس) در سال ۲۰۰۲-۲۰۰۳ آلوده شده بودند نیز بیشتر است.

بر این اساس، «کمیسیون بهداشت ملی» چین در بیانیه‌ای که صبح جمعه صادر کرد، گفت تعداد کسانی که در این کشور بر اثر ابتلا به ویروس جدید کرونا جان خود را از دست داده‌اند، به ۲۱۳ نفر افزایش پیدا کرده است.

علی‌رغم اینکه میزان خطر و احتمال همه‌گیر بودن (پاندمیک) این ویروس هنوز مشخص نشده، مسئولان چینی می‌گویند این ویروس در دوره نهفتگی خود نیز مسری است؛ دوره‌ای که حدس می‌زنند از یک تا ۱۴ روز به طول بیانجامد.

علی‌رغم افزایش تعداد کشته‌ها در چین، سرعت شیوع این بیماری در خارج از مرزهای این کشور اما تا حدی کنترل شده و البته هنوز تلفاتی از مبتلایان به این ویروس جدید در کشورهای خارجی گزارش نشده است.

تصویر بازسازی از نوع جدید ویروس کرونا توسط «مرکز کنترل و پیشگیری بیماری» آمریکا که مورفولوژی
فراساختاری آن را نشان می‌دهد


به گزارش «سی. اِن. ان»، با این حال تعداد کشورهای درگیر با معضل نوع جدید و ناشناخته ویروس کرونا به ۲۳ کشور افزایش یافته و تا کنون ۱۲۹ مورد مبتلا در این کشورها ثبت شده است که آمار به تفکیک هر کشور به شرح زیر است:

ژاپن، تایلند:‌۱۴ نفر – سنگاپور: ۱۳ نفر - هنگ‌کنگ: ۱۰ نفر – استرالیا، تایوان: ۹ نفر - مالزی: ۸ نفر – ماکائو، کره جنوبی: ۷ نفر – فرانسه، آمریکا: ۶ نفر – ویتنام: ۵ نفر - آلمان، امارات عربی متحده: ۴ نفر - کانادا ۳ نفر – ایتالیا: ۲ نفر - کامبوج، فنلاند، هند، نپال، فیلیپین، سریلانکا: ۱ نفر

حداقل ۱۶ شهر چین نیز کماکان در قرنطیه کامل و منع ورود و خروج قرار دارند و حدود ۶۰ میلیون جمعیت ساکن این شهرها حتی اجازه خروج از منازل خود را نیز ندارند.

به نوشته رویترز،  دولت پکن قصد دارد برای جلوگیری از کمبود مواد غذایی و تسهیل شرایط شهرهایی که در قرنطینه قرار دارند، ذخایر میوه و سبزیجات ذخیره شده برای زمستان و بهار سال جاری (۲۰۲۰) را استفاده کند.

وزارت بازرگانی و اداره کمیسیون اصلاح و توسعه ملی با اعلام این خبر، از مسئولان شهری نیز خواستند ذخایر مواد سبزیجات خود را از تولیدکننده‌های خارج از شهرهای خود خریداری کنند.

به نوشته «بیزنس اینسایدر» دولت‌های مختلف مانند آمریکا، کانادا، انگلیس، فرانسه، هند، نیوزیلند، فنلاند، مصر، استرالیا، آلمان و ژاپن از شهروندان خود خواستند به جز موارد بسیار ضروری، از سفر به چین اجتناب کنند.

رویترز نیز در خبر دیگری نوشت، خطوط هوایی حدود ۱۷ کشور نیز پروازهای خود به تمام مقصدها در چین را لغو کرد که از جمله مهمترین آنها می‌توان به ایرفرانس، بریتیش ایرویز، امریکن ایرلاینز، لوفتهانزا و ترکیش ایرلاینز اشاره کرد.

با افزایش تعداد مبتلایان به این ویروس جدید، سازمان بهداشت جهانی (WHO) بعد از جلسه‌ای که روز گذشته در ژنو برگزار شد، وضعیت اضطراری جهانی اعلام کرد.

«تدروس آدانوم گبریسوس» مدیر کل این سازمان در نشست خبری گفت: «دلیل اصلی اعلام [وضعیت اضطراری جهانی] به دلیل چیزی که در چین رخ داده نیست، بلکه به دلیل اتفاقاتی است که در دیگر کشورها افتاده است. بزرگترین نگرانی ما، پتانسیل این ویروس برای سرایت به کشورهایی با نظام سلامت ضعیف است».

به نوشته رویترز، این اقدام، دستورالعمل‌های جدی‌تر کنترلی (برای مقابله با شیوع ویروس) و اشتراک‌گذاری بیشتر اطلاعات بین کشورها را اعمال می‌کند.

گفته می‌شود شیوع این نوع ناشناخته از ویروس کرونا، در روزهای پایانی سال ۲۰۱۹ و از طریق مواد غذایی غیرقانونی فروخته شده در یک بازار در شهر «ووهان» واقع در استان «هوبِی» آغاز شده است.

با این حال برخی مسئولان درمانی معتقدند این ویروس جدید، به اندازه دیگر نوع‌های خود یعنی ویروس «سندرم حاد تنفسی شدید» (سارس) که در سال‌های ۰۳-۲۰۰۲ حدود ۸۰۰ نفر را به کام مرگ کشاند یا ویروس «سندروم تنفسی خاورمیانه» (مِرس) که در سال ۲۰۱۲ بیش از ۷۰۰ نفر را قربانی کرد، کشنده و مرگبار نیست.

ویروس‌های کرونا (یا کروناویروس‌ها) دسته‌ای کلی از ویروس‌ها هستند که بیماری‌های مربوط به دستگاه تنفسی از سرماخوردگی معمولی گرفته تا برونشیت و عفونت مجاری تنفسی را منجر می‌شود.

این ویروس جدید که هنوز از سوی سازمان‌های مانند بهداشت جهانی یا سی.دی. سی نامی برای آن انتخاب نشده، از طریق تنفس و تماس هم منتقل می‌شود و همین امر کنترل آن را دشوار کرده است. این ویروس، بیماری «سندرم زجر تنفسی حاد» یا ARDS را در فرد مبتلا ایجاد می‌کند، یک بیماری خطرناک و نارسایی دستگاه تنفسی است که با گسترش سریع التهاب و عفونت در ریه‌ها شروع می‌شود. در ادامه، به دلیل پر شدن کیسه‌های هوایی شُش‌ها از مایع میان‌بافتی، اکسیژن کافی به فرد نمی‌رسد و در صورت عدم رسیدگی به‌موقع بیمار با خطر مرگ مواجه خواهد بود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
    1 0
    چقدر احمق اند این چینی ها. بابا طب سنتی خودتون بهترین درمانه این مسخره بازیا چیه؟
  • IL ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
    0 0
    شما که گفتنی ویروس خطرناکی نیست وکم اهمیت بود براتون ومیخواستین با روغن بنفشه درمانش کننین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس