کد خبر 1035416
تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴
میانکاله

با گذشت حدود ۴ روز از مرگ بی‌علت پرندگان در شبه جزیره میانکاله بهشهر، متاسفانه هر لحظه بر آمار تلفات پرندگان نادر در منطقه افزوده شده.

به گزارش مشرق، میانکاله بهشهر یکی از زیستگاه‌های بومی و نادر پرندگان بوده که همه ساله پرندگان بسیار و نادری از اقصی نقاط جهان و قطب شمال و دریای سیبری برای زمستان گذرانی در آن سپری می‌کنند.

با افزایش سرما در روزهای اخیر اتفاقات بی‌دلیلی سبب شد تا هر لحظه بر تعداد تلفات پرندگان در میانکاله مازندران افزوده شده و تاکنون قریب به ۴۰۰۰ لاشه از این پرندگان تلف شدند.

بیشتر بخوانید:

پرنده انحصاری ایران چه نام دارد؟ +عکس

علت مرگ دسته‌جمعی پرندگان مهاجر در مازندران

اکنون میانکاله از حیث ورود و خروج مردم ممنوع شده و مسئولان ارشد استان از جمله استاندار و مسئولان سازمان دامپزشکی کشور برای بررسی دلایل این اتفاقات و حوادث احتمالی پس از آن در میانکاله جمع شدند.

ممنوعیت خرید و فروش پرندگان در بازارهای مازندران نخستین اطلاعیه محیط زیست مازندران بوده که از مردم خواسته تا اطلاع ثانوی برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های پرندگان از خرید و فروش پرندگان خودداری کنند.

حسین علی ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: در چهارمین روز از پایش تالاب بین‌المللی میانکاله بیش از چهار هزار لاشه انواع پرندگان مهاجر جمع‌آوری و دفن بهداشتی شد که عمده لاشه کشف شده پرندگان مهاجر که بیشترین آن‌ها از نوع چنگر، فلامینگو و اردک نوک‌ پهن بوده در سواحل گلوگاه و روستای قلعه‌بان از توابع بهشهر بوده که در حال جمع‌آوری است.

وی افزود: آخرین نتیجه آزمایش‌های انجام شده مرگ پرندگان آزاد در مازندران با توجه مردود اعلام شدن علائم نیوکاسل و آنفلوآنزا از قبیل کبودی، خونریزی و تورم طحال احتمال این بیماری‌ها منفی است.در حال حاضر نتیجه نهایی علت تلفات پرندگان مهاجر هنوز از سوی سازمان دامپزشکی اعلام نشده و در دست بررسی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران ادامه داد: تیمی متشکل از دامپزشکان سازمان حفاظت محیط زیست وارد منطقه شده و در حال بررسی علت و یا علل تلفات پرندگان مهاجر هستند.

ابراهیمی کارنامی گفت: با حضور استاندار مازندران جلسه ستاد مدیریت بحران استان در محل پاسگاه محیط‌بانی قلعه پایان برگزار شد. در این جلسه مقرر شد هر گونه شکار پرندگان مهاجر در شرق استان تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام و به‌منظور حفظ بهداشت و سلامت انسانی، فعالیت بازار عرضه پرندگان مهاجر در فریدونکنار نیز تا مشخص شدن علت دقیق تلفات متوقف شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران تاکید کرد: فردا نیز عملیات جمع‌آوری و دفن بهداشتی با حضور نیروهای محیط زیست و دامپزشکی انجام می‌شود. ابراهیمی کارنامی از همه مردم  مازندران خواست تا جهت حفظ سلامت خود از خرید و مصرف هر گونه لاشه پرندگان وحشی خودداری کنند.

وی یادآور شد: با توجه به تلفات غیرعادی پرندگان مهاجر در تالاب بین‌المللی میانکاله و نامشخص بودن علت این تلفات بنابر تصمیمات اتخاذ شده از سوی ستاد مدیریت بحران مازندران هر گونه شکار پرندگان مهاجر در شرق استان تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران تصریح کرد: به‌منظور حفظ بهداشت و سلامت انسانی، فعالیت بازار عرضه پرندگان مهاجر در فریدونکنار تا مشخص شدن علت دقیق تلفات متوقف شده است.

وی گونه‌های تلف شده را چنگر معمولی، فلامینگو، کشیم بزرگ، کشیم گردن سیاه، باکلان،کاکایی، اردک ارده‌ای، اردک سرحنایی اعلام کرد.

افزایش تلفات پرندگان میانکاله به ۵۰۰۰ قطعه

معاون سازمان دامپزشکی کشور نیز در میانکاله با اشاره به اینکه تعداد تلفات پرندگان مهاجر در منطقه میانکاله به حدود پنج هزار قطعه می‌رسد گفت: احتمال دارد این پرنده‌ها با سم بوتولیسم مسموم شده باشند.

علی‌صفر ماکنعلی افزود: عصر روز سه‌شنبه هفته گذشته موضوع تلفات پرندگان مهاجر در منطقه حفاظت شده میانکاله را به ما اطلاع دادند و تاکنون حدود دو هزار قطعه پرنده در این منطقه تلف شده است.

وی با اشاره به حضور تیم‌های میدانی در این منطقه و بررسی‌های انجام شده تصریح کرد: بر اساس نمونه برداری‌ها و آزمایشات انجام شده موردی از ابتلا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این منطقه مشاهده نشده است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: با توجه به اطلاعات جمع‌آوری شده از اکوسیستم، یکی از احتمالات مسموم شدن این پرندگان با سم بوتولیسم است که منشأ این سم ریشه گیاهانی است که در مرداب هستند و پوسیده‌اند.

وی اضافه کرد: موازی با این احتمال سایر احتمالات از جمله ابتلا به عوامل انگلی و باکتریایی نیز بررسی می‌شود و در یک هفته آینده نتایج آن مشخص خواهد شد.

ماکنعلی گفت: پیش‌بینی می‌کنیم تعداد تلفات در منطقه به حدود چهار تا پنج هزار قطعه برسد ضمن اینکه ما تمام اقدامات لازم را در منطقه انجام داده‌ایم.

احمد حسین‌زادگان استاندار مازندران نیز با بیان اینکه جلسه ستاد بحران برای بررسی علت تلفات در پایگاه محیط‌بانی قلعه پایان برپا شده است، افزود: تاکنون محیط زیست و دامپزشکی اقدامات خوبی انجام داده‌اند اما انتظار داریم زودتر نتیجه این بررسی‌ها اعلام شود.

وی با اشاره به ممنوع شدن صید و شکار پرندگان از هم استانی‌ها و مسافران خواست تا از خرید پرندگان در بازارهای استان خودداری کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سید IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
    0 0
    مرگ بی علت نداریم ! حداقل بنویسید ؛ مرگ ناشناخته !!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس