کد خبر 1035021
تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵
علیرضا رئیسی

معاون بهداشت وزارت بهداشت، در مورد تدابیر و اقدامات کنترلی این وزارتخانه در پیشگیری از ویروس جدید کرونا، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش مشرق، علیرضا رئیسی، با اشاره به استقرار پایگاه بهداشتی در فرودگاه امام(ره)، گفت: برای غربالگری ورودی مسافرین از دستگاه های تب سنج استفاده می شود. با توجه به علائم بیماری از جمله بیماری های تنفسی که بیشتر با تب، تنگی نفس، سرفه مشخص هستند، در بدو ورود مسافران ورودی از چین مورد ارزیابی قرار می گیرند.

بیشتر بخوانید:

آیا کرونا «ویروس ناشناخته» است؟

منشاء ویروس کرونا؛ از سوپ خفاش و مار تا توله گرگ

آخرین اخبار درباره شیوع ویروس کرونا در جهان

وی افزود: در این فرودگاه مسافران گروه هدف، یعنی مسافران کشور چین که از طرف سازمان جهانی بهداشت به ما اعلام شده  است وارد می شوند، بنابراین هنگام ورود این مسافران با دستگاه هایی مثل تب سنج که یک دستگاه خیلی ساده برای غربالگری اولیه هست، چناچه مسافری تب، سرفه و تنگی نفس شده باشد مورد ارزیابی قرار می گیرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: افراد را بر اساس شدت بیماری و علائم آن از بقیه جدا می کنند، توضیحات لازم را به آنها می دهند و همکاران ما آنها را به پزشک مستقر در فرودگاه ارجاع می دهند. مانند همین اقدامات به مناسبت های مختلف مثل برنامه حج، اربعین و یا احیانا اگر نوعی بیماری در هر جای دنیا شیوع پیدا کرده باشد، برای مسافران انجام می شود. پزشک نیز معاینات تکمیلی را انجام داده، شرح حالی از آنها می گیرد و این افراد به دو دسته تقسیم می شوند.

وی ادامه داد: اگر علائم بیمار خیلی خفیف باشد و نگران کننده نباشد، ضمن اینکه این افراد در سامانه ثبت می شوند، تا دو هفته از طریق محل اسکان شان اگر هتل باشد یا هر جای دیگر، تحت مراقبت قرار می گیرند. ضمن این که آموزش های خودمراقبتی هم به آنها داده می شود. اگرچنانچه علائم هشدار در فرد طی اقامت پیدا شد، می تواند مراجعه کند تا اقدامات بعدی برای او انجام شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: اما اگر فردی علائم شدیدتری داشته باشد توسط پزشک و آمبولانس مستقیما به بیمارستانی که از قبل تعیین شده ارجاع داده می شود. آن بیمارستان دارای اتاق های ایزوله تنفسی است و فردی که دچار بیماری شدید هست تحت مراقبت قرار می گیرد.

رئیسی گفت: به طور خاص برای بیماری کرونا ویروس دو نوبت تست پی سی آر به فاصله ۲۴ ساعت انجام می دهیم. اگر هر دو تست منفی باشد به این معنی است که فرد دچار این نوع بیماری نیست و می تواند ترخیص شود ولی همچنان تحت مراقبت قرار دارد.

وی بیان داشت: تب فقط یک علامت است، ما به خاطر اینکه حساسیت را بالا ببریم فردی که علائم تب، سرفه یا بدن درد داشته باشد را شناسایی می کنیم و آزمایشات تکمیل می کند که کرونا ویروس در فرد وجود دارد یا خیر. چون خیلی از سرماخوردگی ها و شبه آنفلوآنزا نیز همین علائم را دارند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت اظهار داشت: روز گذشته یک نمونه داشتیم که یک فرد اصالتا افغانستانی ولی تبعه چین علائم مختصری داشت که به بیمارستان ارجاع دادند و بررسی ها نشان داد یک سرماخوردگی ساده داشته و مرخص شد.

رئیسی افزود: تاکنون هیچ گزارشی از بیماری کرونا ویروس نداشته ایم. اینکه افراد با علامت تب یا سرفه را تحت معاینه قرار می دهیم فقط به خاطر رعایت احتیاط است و گرنه وجود این علائم در فرد لزوماَ نشان دهنده کرونا ویروس نیست.

وی ادامه داد: در تمام فرودگاه ها ی بین المللی کشور تیم های آماده بهداشت مرزی حضور دارند. اما بر اساس دستورالعمل بهداشت جهانی چکاپ مسافرانی تاکید شده که از چین وارد کشور می شوند. سازمان بهداشت جهانی حتی محدودتر کرده و گفته هر مسافری که از شهر «ووآن» چین می آید را کنترل کنید. ولی در کشور ما تمام مسافرانی که از چین می آیند مورد چکاپ قرار می گیرند.

رئیسی افزود: از ۱۵ ژانویه ۲۰۲۰ کشور چین چکاپ خروج برای مسافران قرار داده و افرادی که علائم داشته باشند را اجازه خروج نمی دهد. افراد بیماری هم که دیده شده اند در سایر کشورها، قبل از ۱۵ ژانویه از چین خارج شده اند. ما هم به  تمام دانشگاه های علوم پزشکی کشور طی دستورالعملی اعلام کرده ایم که تمام افراد مشکوک را مورد ارزیابی و آزمایش قرار دهند.

وی در پایان ضمن تقدیر از زحمات و همکاری مستمر مدیریت و کارکنان فرودگاه امام (ره)، تاکید کرد: جای هیچگونه نگرانی نیست و همه موارد تحت کنترل قرار دارد و همکاران بهداشتی ما به صورت ۲۴ ساعته و آماده باش مسافران را کنترل و ارزیابی می کنند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
    2 1
    ما از این عُرضه ها نداریم . به زودی ویروس وارد ایران میشه ، از همون فرودگاه هم وارد میشه
  • IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
    2 0
    چرا اینقد دروغ میگین خدا لعنتتون کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس