برهم صالح ترامپ

دفتر برهم صالح رئیس جمهوری عراق جزئیات دیدار وی با دونالد ترامپ را منتشر کرد، دیداری که بر خلاف خواسته ملت و نمایندگان آنها مبنی بر خودداری از دیدار با مقامات آمریکایی انجام شده است.

به گزارش مشرق، به نقل از شبکه السومریه، برهم صالح رئیس جمهوری عراق امروز در داووس سوئیس با دونالد ترامپ رئیس جمهور دیدار کرد.

برهم صالح در این دیدار گفته است اجازه تبدیل عراق به میدانی برای نزاع و تصفیه حساب‌ها را نخواهد داد و عراق تمایل دارد روابط متوازن و برابر با همه دوستان و همپیمانان برقرار کند.

در بیانیه دفتر ریاست جمهوری عراق آمده است رئیس جمهور برهم صالح در چارچوب دستورکار نشست‌های روزانه خود با برخی از رهبران و سران کشورها، امروز مذاکرات مفصلی با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در حاشیه اجلاس جهانی اقتصاد در داووس انجام داد.

بیشتر بخوانید:

اتمام حجت حزب‌الله عراق با آمریکا درباره اشغالگری

این بیانیه آورده است صالح بر ضرورت تشدید تلاش‌های بین المللی برای تحکیم امنیت و ثبات در زمینه بین  المللی و منطقه‌ای تاکید کرد و گفت تثبیت و تقویت آن تنها راه برای تضمین تحقق صلح فراگیر در منطقه است.

این بیانیه ادامه داد برهم صالح افزود که عراق به برقراری روابط متوازن و برابر با تمام دوستان و همپیمانان و به گونه‌ای که حاکمیتش را تقویت کرده و به تصمیمات مستقل آن احترام بگذارد و منافع ملت عراق را محقق کند و سبب ادامه پیشرفت اقتصادی و بازسازی شود، علاقه‌مند است و اجازه نمی‌دهد که عراق به میدانی برای نزاع و تصفیه حساب‌ها تبدیل شود.

بیانیه دفتر ریاست جمهوری عراق آورده است : رئیس جمهوری آمریکا هم به نوبه خود بر حمایت کشورش از ثبات عراق و تمایل به تقویت روابط مشترک و گسترش حجم همکاری میان عراق  و ایالات متحده به صورتی که به نفع دو ملت باشد، تاکید کرد و از نقش محوری عراق در منطقه تمجید کرد.

بر اساس این بیانیه، در این نشست همچنین به مسئله وجود نظامیان بیگانه و کاهش آنها در کشور و اهمیت احترام به خواسته‌های ملت عراق در حفظ حاکمیت ملی و تامین امنیت و ثبات پرداخته شد

اظهارات تحریک آمیز سفیر انگلیس در بغداد 

استفان هایکی سفیر انگلیس در ادامه اظهارات مداخله جویانه و تحریک آمیز خود به حمایت از تحرکات خشونت آمیز کسانی پرداخت که وی آنها را معترض نامید و از برخورد قاطع نیروهای امنیتی با عناصر نفوذی و اخلالگر و برهم زننده امنیت و ثبات عراق انتقاد کرد و آن را غیرقابل توجیه خواند.  وی در ادامه دخالت خود در امور داخلی عراق گفت باید پاسخ عملی به خواسته‌های تظاهرات کنندگان برای تحقق اصلاح داده شود.

هشدار المالکی : هر کس در انتخاب نامزد نخست وزیری مانع‌تراشی کند، مسئولیت پیامدهای فاجعه‌بارتر آن را برعهده دارد 

نوری المالکی در توئیتی در صفحه شخصی خود نوشت طولانی شدن دوران جست‌وجوی نامزد مقبول و شایسته برای تصدی نخست وزیری در سایه اقدامات خرابکارانه که به تظاهرات رخنه کرده، قدرت حل مسائل را بسیار دشوار خواهد کرد و منجر به نتایج و پیامدهای فاجعه‌بارتر خواهد شد و مسئولیت آن را کسانی برعهده دارند که در برابر انتخاب نامزد نخست وزیری مانع‌تراشی می‌کنند..

رایزنی حلبوسی و همتای اردنی درباره اوضاع منطقه   

محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق و عاطف الطراونه همتای اردنی وی در دیدار با یکدیگر  روابط دوجانبه و اوضاع منطقه را بررسی رکدند

دفتر حلبوسی در بیانیه‌ای اعلام کرد که محمد الحلبوسی رئیس مجلس نمایندگان عراق روز سه شنبه با عاطف الطراونه رئیس مجلس نمایندگان اردن برای بررسی روابط دوجانبه و اوضاع منطقه دیدار کرد.

این بیانیه آورده است حلبوسی بر تمایل عراق برای تقویت همکاری میان عراق و  اردن در زمینه‌های مختلف بر اساس منافع متقابل و اهمیت هماهنگی مشترک برای مقابله با چالش‌های تروریسم و حفظ حاکمیت،امنیت، یکپارچگی و وحدت ارضی و مردمی عراق و حمایت از دولت عراق در پایان دادن به پرونده آوارگان و تضمین بازگشت آوارگان و ثبات تاکید کرد و از موضع ثابت اردن تمجید کرد که عبدالله دوم پادشاه اردن بر حمایت از اردن تاکید کرده بود.

این بیانیه افزود الطراونه هم بر موضع ثابت کشورش در حمایت از عراق برای مقابله با تمام چالش‌ها و تضمین سلامت و یکپارچگی عراق و احترام به حاکمیت آن و عدم استفاده از خاک عراق به عنوان میدانی برای نزاعات منطقه‌ای و بین  المللی و نیز ادامه هماهنگی و همکاری در تمام زمینه‌ها در راستای منافع دو ملت برادر تاکید کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۳
    0 0
    مردم عراق مجبورن زیر بار تسلط بعثی ها که 80 درصد کرسی های مجلس رو اشغال کردن باشن؟ خب اینو عزل کنن و نترسن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس