کد خبر 1033542
تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵
دولت لبنان

یک روزنامه لبنانی ضمن اعلام آنکه حزب‌الله از نحوه رفتار برخی متحدان خود در روند تشکیل دولت این کشور راضی نیست، آخرین نحوه توزیع کرسی‌های وزارتی میان احزاب لبنانی را تشریح کرد.

به گزارش مشرق، با آنکه «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان اعلام کرد، مانعی وجود ندارد که جلوی تشکیل دولت جدید در امروز (سه شنبه) را بگیرد، روزنامه «الاخبار» در یادداشتی از موانعی که جریان‌های وابسته به «۸ مارس» در این زمینه ایجاد کرده‌اند، نوشت.

این روزنامه گزارش داد، علی‌رغم آنکه دیروز و پس از دیداری که به درخواست نبیه بری میان «حسان دیاب» نخست‌وزیر مکلف با  «سلیمان فرنجیه» رئیس حزب «تیار المرده»، «علی حسن خلیل» وزیر دارایی، «حسین الخلیل» معاون سیاسی دبیرکل حزب‌الله تشکیل شد، فضا مثبت بود اما دیشب در نتیجه عقب‌نشینی این احزاب، فضای به دست آمده از بین رفت.

بیشتر بخوانید:

ادامه اعتراضات در بیروت؛ معترضان خواستار تشکیل فوری دولت شدند

در ادامه این گزارش آمده، این رفتار احزاب مذکور به باری برای حزب‌الله تبدیل شده و این جنبش از نحوه رفتار متحدان خود با پرونده تشکیل دولت و هدر دادن وقت به شدت ناخرسند است؛ کسانی که نیاز فوری برای تقویت صحنه داخلی را درک نمی‌کنند بویژه در سایه فشارهای اخیری که حزب‌الله از زمان ترور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه با آن روبه روست.

الاخبار ادامه داد، دیروز به جلب موافقت دیاب برای تشکیل دولتی از ۲۰ وزیر، گره حضور دو طیف دروزی و مسیحی کاتولیک در دولت و حضور حزب المرده حل شد و درها برایحل مشکل وزیری از حزب «القومی السوری الاجتماعی» باز شد اما پس از آن المرده خواستار یک پست کلیدی یا پست معاون نخست‌وزیر شد و القومی بر یک کرسی مسیحی و نَه دروزی اصرار کرد.

این روزنامه ادامه داد، برآوردها در ساعات گذشته و قبل از بازگشت موانع نشان می‌دهد با افزایش یک وزیر کاتولیک و یک وزیر دروزی موافقت شده تا اولی سهم رئیس فراکسیون «لبنان القوی» یعنی «جبران باسیل» و دومی سهم حزب القوی باشد. اما فرنجیه همچنان بر دستیابی به کرسی وزارت محیط زیست یا کار در کنار وزارت زیرساخت اصرار دارد.

الاخبار سپس به نقل از منابع آگاه درباره تقسیم کرسی‌های وزارتی تا به این لحظه اعلام کرد: وزارت امور اجتماعی و گردشگری سهم طلال ارسلان رئیس حزب دروزی «الدیقراطی اللبنانی» خواهد شد.

وزارت خارجه (ناصیف حتی)، وزارت انرژی (ریمون غجر)، وزارت دفاع (میشان منسی)، وزارت دادگستری (ماری کلود نجم)، وزارت محیط زیست و اقتصاد به علاوه وزارت حزب «طاشناق» (فارتی اوهانیان) سهم فراکسیون لبنان القوی و رئیس‌جمهور خواهند بود.

دوگانه شیعی یعنی حزب‌الله و امل هنوز اسامی وزرای خود را ارائه نکرده‌اند اما وزارت دارایی، کشاورزی و فرهنگ برای امل و وزارت بهداشت و صنعت برای حزب‌الله خواهد شد.

اما وبگاه «لبنان ۲۴ » در گزارشی در همین رابطه نوشت، حزب‌الله «حمد حسن» را برای وزارت بهداشت و «عماد حب الله » را برای وزارت امور اجتماعی در دولت جدید معرفی خواهد کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس