کد خبر 1032841
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۶
کاخ سفید

یکی دیگر از مشاوران ارشد امور روسیه در شورای امنیت ملی کاخ سفید تنها با گذشت سه ماه از زمان انتصابش از سمت خود کناره‌گیری کرد و ظاهراً قرار است در کنگره در خصوص استیضاح ترامپ شهادت دهد.

به گزارش مشرق، سه مقام آگاه به رسانه‌ها اعلام کردند که «اندرو پیک» مدیر ارشد امور اروپا و روسیه در شورای امنیت ملی کاخ سفید (NSC)، بعد از گذشت حدود سه‌ماه از زمان انتصابش، روز جمعه هفته گذشته از سمت خود کناره‌گیری کرده است.

بنا به گزارش پایگاه خبری بلومبرگ، دو نفر از مقام‌های آگاه از این قضیه که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند که پیک روز جمعه به همراه افرادی از کاخ سفید خارج شده است.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز حاضر به اظهارنظر درباره این موضوع نشد و پیک نیز در این خصوص اظهارنظری نکرد.

پایگاه خبری اکسیوس اوایل روز شنبه گزارش کرد که پیک به واسطه تحقیقات امنیتی بطور موقت به مرخصی رفته است اما آنطور که برخی منابع آگاه می گویند ظاهراً او نیز قرار است همچون دو مشاور پیشین ترامپ که در این سمت بودند و استعفا کردند، در جلسه کنگره درباره استیضاح ترامپ شهادت دهد.

طبق گزارش بلومبرگ، پیک، سومین نفر محسوب می‌شود که در کمتر از یکسال از این سمت کناره‌گیری کرده است.

شورای امنیت ملی کاخ سفید در دوره سه ساله ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا با آشفتگی‌ها و تغییرات زیادی همراه بوده است زیرا آنطور که بلومبرگ گزارش کرده است، ترامپ به طور مداوم تلاش می‌کند تا مشاوران امنیت ملی کاخ سفید را با ایدئولوژی خود همسو کند.

پیک در نوامبر سال ۲۰۱۹ (حدود سه ماه پیش) بعنوان مدیر ارشد امور روسیه و اروپا شورای امنیت ملی کاخ سفید منصوب شد.

طبق این گزارش، پست مدیریت امور روسیه و اروپا شورای امنیت ملی کاخ سفید و افرادی که در این پست قرار گرفته‌اند، در پرونده رسوایی اوگراین‌ گیت که سال ۲۰۱۹ به استیضاح ترامپ منجر شد، به طور برجسته‌ای ایفای نقش کردند. پیک جایگزین «تیم موریسون» شده بود که اواخر سال گذشته میلادی از سمت خود کناره‌گیری کرد.

موریسون در تحقیقات مجلس نمایندگان آمریکا شهادت داد که «گوردن ساندلند» سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا به او گفته است که زد و بندی صورت گرفته که در آن کمک آمریکا به اوکراین به آغاز تحقیقات دولت «کی‌یف» در خصوص شرکت گاز اوکراینی «بریسما» مشروط شده بود.

«هانتر بایدن» پسر «جو بایدن» معاون «باراک اوباما» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و یکی از رقبای اصلی دموکرات ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر ۲۰۲۰ آمریکا، عضو هیأت مدیره بریسما بوده است.

موریسون نیز جانشین «فیونا هیل» شده بود که برای مدت‌های طولانی یک کارشناس روس بود و وی نیز بعنوان بخشی از تحقیقات درباره استیضاح ترامپ شهادت داده بود.

وی در جلسه‌ کنگره برای تحقیقات در خصوص استیضاح ترامپ، گفت که اتهامات جمهوری‌خواهان مبنی بر اینکه اوکراین در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا مداخله کرده است، یک «داستان تخیلی» است.

جلسه استیضاح ترامپ در سنا آمریکا قرار است روز سه‌شنبه هفته جاری برگزار شود. مجلس نمایندگان آمریکا تقاضا دارد برای محافظت از حاکمیت قانون، ترامپ از ریاست‌جمهوری آمریکا برکنار شود.

پیک پیش از این بعنوان مشاور وزیر امور خارجه آمریکا در امور عراق و ایران فعالیت داشته است و قبل از پیوستن به وزارت خارجه آمریکا بعنوان افسر اطلاعاتی ارتش تحت فرماندهی ژنرال «جان الن» در افغانستان فعالیت می‌کرده است. وی همچنین بعنوان مشاور امنیت ملی سناتور «گوردن اسمیت»، و سناتور «مایک جوهانس» نیز فعالیت‌ داشته است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس