شکار / محیط زیست

سازمان حیط زیست با صدور ۳۴۷ پروانه شکار چارپا در ۱۲ استان کشور، شوک جدیدی به حیات وحش وارد می‌کند؛ مجوزهای "شکار ویژه" برای کشتار قوچ، کل، آهو و گراز.

به گزارش مشرق، سازمان حفاظت محیط زیست که نیمه اول سال جاری مجوزی برای شکار چارپایان صادر نکرده بود حالا در ماه‌های پایانی سال، مجوز کشتار ۱۵۱ قوچ، ۱۲۴ کل، ۲۲ آهو و ۱۵۰ گراز را در مناطق آزاد و چهارگانه محیط زیست صادر کرده که بخش عمده آن، پروانه شکار ویژه است یعنی مجوز شکار در مناطق چهارگانه محیط زیست از جمله پناهگاه‌های حیات وحش.

بیشتر بخوانید:

گرازکشی اتباع خارجی در روز روشن+ فیلم و عکس

لزوم ممنوعیت گردشگری شکار و اصلاح قانون شکار و صید

این مجوزها در حالی به کشتار حیات وحش در ۱۲ استان کشور منجر خواهد شد که پیشتر متخصصان حوزه حیات وحش، صدور هرگونه مجوز شکار را مستلزم اعلام برآورد جمعیت گونه در زیستگاه مورد دانسته‌اند اما سازمان حفاظت محیط زیست که سال‌ گذشته هم نتوانست با ارائه آمار و روش برآورد جمعیت حیات وحش، افکار عمومی را اقناع کند حالا تعداد بیشتری مجوز شکار صادر کرده است! آن هم برای گونه‌های نایابی چون آهو و در زیستگاه‌های شاخصی چون پناهگاه حیات وحش حیدری که باید ذخیره‌گاهی برای جمعیت وحوش باشد اما در سایه شکارفروشی‌های سازمان حفاظت محیط زیست به جولانگاه شکارچیان خارجی تبدیل می‌شود.

لازم به ذکر است که مجوز شکار چارپایان در قرق‌ها و شکارگاه‌های اختصاصی به صورت جداگانه صادر می‌شود و حساب آن از این ۳۴۷ مجوز که برای شکار حیات وحش که در داخل مناطق چهارگانه محیط زیست و مناطق آزاد صادر می‌شود، جداست.

سال ۹۷ سازمان حفاظت محیط زیست برای شکار چارپایان در مناطق چهارگانه ۱۰۵ مجوز در استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد و کرمان صادر کرد؛ حالا افزایش تعداد مجوزها و همچنین گسترس استان‌ها به آذربایجان غربی، ایلام، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، قزوین، کرمان، مرکزی، یزد، همدان، کهگیلویه و بویر احمد و اصفهان حکایت از برنامه‌ریزی این سازمان برای گسترش شکارفروشی در سراسر کشور دارد.

بدین ترتیب در حالی که هشدارهای متخصصان حوزه محیط زیست و دانشگاهیان نسبت به پیامدهای شکارفروشی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه دارد، این سازمان بی‌توجه به اصل خرد جمعی، اصول علمی و تبعات اجتماعی شکار در شرایط کنونی زیستگاه‌ها بر فروش مجوز شکار اصرار دارد.

مجوزهایی که بخش عمده آن به شرکت‌های گردشگری تعلق می‌گیرد تا با دعوت از شکارچیان خارجی، بساط تفریح بیگانگان را در زیستگاه‌های کشور بگسترانند، بی‌توجه به اینکه "مراجع تقلید از جمله رهبر انقلاب، شکار تفریحی را جایز ندانسته و در برخی موارد حرام اعلام کرده‌اند."

این اصرار لجام‌گسیخته سازمان حفاظت محیط زیست بر فروش مجوزهای شکار، ظاهراً موضوعی است که ورود دستگاه‌های نظارتی را طلب می‌کند پیش از آنکه زیستگاه‌های کشورمان برای همیشه از حضور حیات وحش تهی شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • سید IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    9 0
    شکارچی و شکارچیان انسان های عقب مانده عصرحجری ای هستند با امکانات عصر نوین که خویی تمساح وار در قبال دیدن جانوران دیگر دارند!
  • پسر IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    8 0
    فقط میشه گفت خاک عالم برسرشون با این مجوز دادنشون
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    4 0
    ملت بدبخت اتگه یه شکار بزنند باید هم جریمه بدند هم برند زندان ولی بیگانگان نه دنیا همینه
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    4 0
    مبارک اقایون باشه
  • مرصاد IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    5 0
    به خائنین نفوذی در دولت ،که امیدی نیست ! اما دلسوزان ، چرا درباره این خیانت های متعدد ، سکوت می کنند ؟؟!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس