محسن رضایی

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در آمریکا لیبرالیسم در برابر دموکراسی ایستاده است، گفت: اگرچه ترامپ ارزش‌های لیبرالیسم را کنار می‌گذارد اما خود برخاسته از دموکراسی است.

به گزارش مشرق، محسن رضایی، عصر امروز در مراسم اختتامیه سومین کنفرانس حکمرانی و سیاست گذاری عمومی با بیان اینکه حکمرانی یکی از مسائل کلیدی جامعه و حکومت است که با بسیاری از چالش‌ها در ارتباط است، گفت: هر بهبودی در حکمرانی بر روی اکثر چالش‌ها اثر مثبت می‌گذارد. در اسلام نیز بیش از همه ادیان به موضوع حکمرانی اشاره شده و جمهوری اسلامی از دل این اشارات و بیانات قرآنی و وحی آسمانی تأسیس شده است.

وی افزود: نخبگان و صاحبان اندیشه، صاحبان صنایع و حرفه، کارکنان نیروهای مسلح، کارکنان دولت و مستضعفان، اقشار مختلف جامعه هستند که پیشرفت جامعه و تحرک بخشی این گروه‌ها و بسترسازی برای تعامل رقابت پذیری میان گروه‌های مختلف جامعه ایجاد می‌شود.

بیشتر بخوانید:

محسن رضایی: فعالیت جبهه مقاومت تا اخراج آمریکا از منطقه ادامه دارد

واکنش محسن رضایی به تحریمش از سوی آمریکا

رضایی تصریح کرد: امنیت، بسترسازی حقوقی و آزادی و عدالت نیز از احکام حکمرانی است و دستیابی به این اهداف بدون داشتن حکمرانی مناسب قابل دسترس نخواهد بود. هرچند که وجود حکمرانی ناسالم مسائل را بغرنج‌تر می‌کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام انواع حکمرانی‌ها را برشمرد و یادآور شد: لیبرال دموکراسی که بر پایه عقلانیت فردی کانت استقرار یافته، سوسیال دموکراسی که برپایه دموکراسی مشورتی آزادی و حقوق بشر تشکیل شده و مردم سالاری دینی که در ایران بر پایه عدالت و فطرت نهادینه شده است، از انواع حکمرانی‌ها به شمار می‌روند.

وی خاطرنشان کرد: هابرماس که در تشکیل دموکراسی مشورتی نقش داشته، این نوع حکمرانی را برای فرار از ضعف‌های لیبرال دموکراسی طرح ریزی کرد تا با استفاده از عقلانیت مشورتی، از نقایص لیبرال دموکراسی نجات یابند.

وی گفت: تأکید بر عدالت در کنار آزادی در شکل ارتباطی و گفتمانی تلاش می‌کند تا ارزش‌ها، فرهنگ‌ها و نهادها و آزادی‌های فردی غرابت یافته یا تا حد سیاسی اجتماعی در جامعه پررنگ‌تر باشد.

رضایی اظهار داشت: اما آیا این آخرین یافته جامعه مدرن می‌تواند نواقص لیبرال دموکراسی را رفع کند؟ می‌بینیم که در آمریکا لیبرالیسم در برابر دموکراسی ایستاده است. اگرچه ترامپ ارزش‌های لیبرالیسم را کنار می‌گذارد اما خود برخاسته از دموکراسی است. می‌بینیم که لیبرال دموکراسی در حال فروپاشی است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به حکمرانی مردم سالاری دینی اشاره و تصریح کرد: ما به جای عقل فردی و ارتباطی، عقل فطری را بهترین مبنای حکمرانی می‌دانیم و این زمانی است که دین و مردم هر دو در جامعه نقش داشته باشند. لذا به دو حوزه گفتمانی نیاز داریم. یکی فرهنگی- حقوقی که نهادها را براساس دین تشکیل دهد و دیگری که آزادی را تضمین کند. نتیجه آن مردم سالاری دینی است که همه خرده فرهنگ‌های قشری و قومی را در خود دارد و هم نهادهای دینی را شامل می‌شود. ‌

وی یادآور شد: من این نوع حکمرانی را به ولایت تعبیر می‌کنم. ولایت به معنی پیوستگی و پیوند داشتن دو چیز با یکدیگر است. اگرچه یک معنی ولایت، محبت است اما معنی اصلی آن حکومت است، حکومتی که در تراز و شأن انسان باشد.

رضایی معنی حقیقی ولایت الهی را ارتباط با مردم عنوان کرد و گفت: پیوستگی در چارچوب ولایت هم عاطفی، هم عقلانی، هم سیاستی و هم اجرایی است که به آن حکمرانی صالح می‌گوئیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، به دو بعد رهبری اسلامی جهادی و مدیریت اسلامی جهادی اشاره و تأکید کرد: رهبری و مدیریت در امتداد هم ولایت را شکل می‌دهند و اگر میان این دو اشکالاتی از نظر ارتباطی باشد، به کل جامعه تسری داده می‌شود. مدیریت جهادی که در امتداد رهبری جهادی است، باید بتواند در سطح سه قوه، دولت، وزرا، استانداران و نظامیان ادامه یابد. در این صورت رابطه سه گانه میان دین، مردم و جهاد در چارچوب رهبری و مدیریت جهادی شکل می‌گیرد.

وی اولین ویژگی مدیریت جهادی را خلاقیت و نوآوری دانست و ادامه داد: مدیر جهادی از همه موانع با خلاقیت و نوآوری عبور می‌کند. ویژگی دوم مدیریت جهادی، مردمی بودن آن و مشخصه سوم، فرایندی و عملیاتی رفتار کردن مدیر جهادی است. مدیریت جهادی پشت میز نمی‌نشیند و به صورت شهودی با مسائل برخورد می‌کند و وسط مشکل قرار دارد.

رضایی با بیان اینکه در مسائل امنیتی، سیاسی و دفاعی میان رهبری و مدیریت یکپارچگی داریم و این دو در امتداد یکدیگرند، خاطرنشان کرد: در فرهنگ و اقتصاد این امتداد را نداریم که نمونه آن وجود سیاست گذاری اقتصاد مقاومتی است اما در عمل اجرا نشده است. همچنین در فضای مجازی و مسائل فرهنگی، سیاست‌های گسترده ای داریم ولی تنها کمتر از ۲۰ درصد از این سیاست‌ها اجرا شده است. حتی در خود دولت نیز بخش‌های اقتصادی میان رئیس جمهور و وزرا و یا وزرا با استانداران، انضباط راهبردی وجود ندارد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به حکمرانی در دنیای مجازی و موازی با دنیای واقعی اشاره و تصریح کرد: باید در حکمرانی جدید این دو در کنار هم دیده شود چون هم زمان در هر دو فضای مجازی و واقعی زندگی می‌کنیم که بر هم اثرگذارند. نمونه آن اثرگذاری حادثه شهادت حاج قاسم در دنیای واقعی و دنیای مجازی آن را منفعل کرد اما در حادثه سقوط هواپیما عکس آن را اتفاق افتاد و دنیای واقعی از فضای مجازی تأثیر گرفت.

وی به اظهارات مکرون رئیس جمهور فرانسه اشاره و بیان کرد: وی اخیراً در جمع سفرای فرانسه در کشورهای دیگر اعلام کرد که اروپا از منطق تحولات آدم عقب افتاده و خاورمیانه را به روسیه و ایران واگذار کرده است. اگر این روند ادامه یابد باید در دهه‌های آینده شاهد متلاشی شدن اروپای واحد بوده و نوکر چین یا آمریکا باشیم.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس