پایگاه عین‌الاسد - نمایه

رسانه‌های آمریکایی همگی به حجم گسترده تخریب در پایگاه عین‌الاسد اعتراف می‌کنند، اما به شکلی مصنوعی روی جمله ترامپ اصرار دارند: هیچ‌کس این‌جا کشته یا زخمی نشده است.

سرویس جهان مشرق - طی اولین ساعات بامداد روز چهارشنبه، ۱۸ دی‌ماه ۹۸، پنج روز پس از عملیات تروریستی آمریکا که منجر به شهادت سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، ابومهدی المهندس فرمانده حشدالشعبی عراق و تعدادی دیگر از همرزمان آن‌ها شد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیش از ۱۳ موشک به دو پایگاه نظامی آمریکا در عراق حمله کرد. این حمله موشکی نه تنها اولین حمله رسمی یک کشور به نیروهای نظامی آمریکا پس از جنگ جهانی دوم بود، بلکه از نظر نظامی، دقت موشکی، حجم تخریب و ابعاد دیگر نیز اهمیت بالایی داشت. در گزارش پیش رو ابعاد مختلف این عملیات موشکی را بررسی خواهیم کرد.

تصویر ماهواره‌ای از پایگاه عین‌الاسد؛ در تصویر بزرگ، نقاط اصابت موشک کاملاً مشخص است (+)

گزارش خبرگزاری الجزیره از درون پایگاه عین‌الاسد پس از حمله موشکی ایران [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› حملات سنگین موشکی سپاه به پایگاه عین‌الاسد +فیلم و نقشه میدانی

 

پنهان‌کاری آمریکا درباره تلفات و خسارات عین‌الاسد

گزارش‌های ضدونقیض آمریکایی از خسارات و تلفات در پایگاه «عین‌الاسد» (یکی از دو پایگاه هدف موشک‌های ایران) نشان می‌دهد ارتش این کشور جزئیات زیادی برای پنهان کردن درباره ضربه موشکی سپاه پاسداران دارد. اولین واکنش دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، به حمله موشکی ایران یک توئیت عجیب و غریب بود:

همه چیز خوب است! موشک‌هایی از ایران به دو پایگاه نظامی واقع در عراق شلیک شد. ارزیابی تلفات و خسارات الآن دارد انجام می‌شود. تا الآن همه چیز خوب است! ما قوی‌ترین و مجهزترین ارتش را در هر کجای دنیا داریم، با فاصله! فردا صبح بیانیه‌ای صادر خواهم کرد [۱] .

«همه‌چی آرومه.»؛ توئیت ترامپ انسان را به یاد این جلد سال ۲۰۱۷ مجله تایم می‌اندازد (+)

ترامپ در بیانیه «فردا صبح» خود هم در حالی که با صدایی لرزان صحبت می‌کرد، مدعی شد که هیچ نیروی نظامی آمریکایی‌ای در حمله موشکی ایران کشته یا زخمی نشده است. اما شواهد زیادی نشان می‌دهند واقعیت با آن‌چه که رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید تفاوت زیادی دارد.

محل اصابت یکی از موشک‌های ایران در پایگاه عین‌الاسد (+)

اولین نشانه از حجم سنگین خسارات و تلفات به نیروهای آمریکایی در عین‌الاسد پنهان‌کاری شدید آمریکایی‌ها بلافاصله پس از حمله موشکی ایران بود. گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد طی ساعات و حتی روزهای اول بعد از این حمله، هیچ خبرنگار، رسانه یا حتی نیروی امنیتی خارجی یا عراقی حق ورود به پایگاه آمریکا را پیدا نکرده است. اجازه ورود خبرنگاران به پایگاه عین‌الاسد تازه روز شنبه، ۲۱ دی‌ماه، یعنی سه یا چهار روز بعد از حمله صادر شد، در حالی که پیش از آن، پرواز محرمانه یک هواپیمای آمریکایی با مأموریت درمانی از عراق به آلمان افشا شده بود که نشان می‌داد آمریکایی‌ها درصدد مخفی‌کاری درباره آمار تلفات در پایگاهشان هستند (جزئیات بیش‌تر).

تصویری از یک کارت بازی «اونو» در خوابگاه سربازان آمریکایی پس از اصابت موشک‌های ایران (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› جزئیات پرواز یواشکی بزرگ‌ترین آمبولانس هوایی ارتش آمریکا از عراق به آلمان +سند

 

سی‌ان‌ان: حتی خونی هم از دماغ آمریکایی‌ها نیامده

خبرگزاری سی‌ان‌ان اولین رسانه‌ای بود که پس از حمله موشکی سپاه پاسداران ایران وارد پایگاه عین‌الاسد شد و با نیروهای نظامی آمریکایی در آن‌جا مصاحبه کرد [۲] . این شبکه آمریکایی به نقل از نظامیان آمریکایی در عین‌الاسد، کشته یا زخمی نشدن نیروهای آمریکا در حمله بامداد چهارشنبه را یک «معجزه» توصیف می‌کند. سی‌ان‌ان ادعا می‌کند علت نداشتن تلفات، پناه گرفته سربازان آمریکایی در پناهگاه‌های پایگاه عین‌الاسد بوده است. این شبکه حتی مدعی است که مقامات عراقی ساعت‌ها پیش از حمله موشکی ایران، اطلاعاتی را که از تهران در این‌باره دریافت کرده‌اند، به آمریکایی‌ها منتقل نموده‌اند.

گزارش سی‌ان‌ان از درون پایگاه عین‌الاسد [دانلود]

به هر حال، آن‌چه سی‌ان‌ان نمی‌تواند مخفی کند، حجم بالای خسارت‌ها به عین‌الاسد و به طور خاص چادرهای موقتی است که سربازان آمریکایی از آن‌ها به عنوان خوابگاه استفاده می‌کرده‌اند. این شبکه خبری در گزارش خود توضیح می‌دهد که موشک‌های ایران در چند نوبت و هر کدام به فاصله حدود ۱۵ دقیقه از موشک قبلی به پایگاه اصابت کرده‌اند. خبرنگار سی‌ان‌ان که در میان خرابه‌های پایگاه قدم می‌زند، حتی به شدت حملات هم اعتراف می‌کند، اما به شکلی مصنوعی می‌گوید: «دلیل این‌که هیچ‌کس نه این‌جا و نه هیچ‌کجای دیگر کشته نشد، هشدار قبلی بود. نمی‌دانیم چه هشداری و نمی‌دانیم از کجا. این‌ها اطلاعات بسیار [محرمانه و] حساسی هستند.»

یکی از پناهگاه‌هایی که رسانه‌های آمریکایی مدعی هستند جان سربازان آمریکایی را نجات داده است؛ آیا این پناهگاه می‌تواند در مقابل حمله موشکی دوام بیاورد؟ (+)

خبرنگار سی‌ان‌ان نمایش خود را با توصیف داستان‌های «قهرمانانه» نیروهای آمریکایی در زمان حمله موشکی ایران ادامه می‌دهد و سپس به سراغ «استیسی کولمن» یکی از فرماندهان آمریکایی در عین‌الاسد می‌رود که درباره «بی‌نهایت ترسناک» بودن این حمله صحبت می‌کند. همه این‌ها در حالی است که آمریکایی‌ها اصرار دارند که حتی خونی از دماغ یک آمریکایی در عین‌الاسد نیامده است. البته همه خبرگزاری‌های آمریکایی هم تا این حد خوش‌بین نیستند.

بخشی از تخریب موشک‌های ایران در پایگاه عین الاسد (+)

واشینگتن‌پست: افتادن سربازان از بالای برجک و ضربه مغزی نیروها

واشینگتن‌پست در گزارش خود ضمن تکرار این ادعا که نیروهای آمریکایی پیش از حمله موشکی ایران، از این حمله اطلاع داشته‌اند، می‌نویسد: «دست‌کم دو سرباز از پنجره برجک‌هایی با چندین متر ارتفاع به بیرون پرت شده‌اند و چندده نیروی آمریکایی هم بعداً به خاطر ضربه مغزی در نتیجه حمله موشکی تحت درمان قرار گرفته‌اند [۳] .» با این وجود، این روزنامه آمریکایی هم اصرار دارد که هیچ‌کس در حملات ایران کشته نشده است. این در حالی است که همین روزنامه به نقل از بیش از ۱۰ سرباز آمریکایی می‌نویسد: «هوا از آتش موشک‌ها در آسمان گرم شد و موج‌های انفجار فضا را فراگرفتند.»

نظر کارشناس آمریکایی درباره دقت موشک‌های ایران [دانلود]

واشینگتن‌پست به نقل از یکی از فرماندهان نظامی آمریکا در عین‌الاسد اذعان می‌کند که حملات موشکی ایران به طور خاص از آن جهت خطرناک بودند که به صورت چند موج انجام شدند. این حملات در مجموع بیش از یک ساعت و نیم طول کشیدند و حفره‌های عمیقی در عین‌الاسد به جا گذاشتند. روزنامه آمریکایی ضمناً اعتراف می‌کند که موشک‌های ایران حتی پناهگاه‌هایی را به لرزه انداخته که چندین متر زیر زمین بنا شده‌اند. قدرت موشک‌ها موجب شد تا چارچوب‌های در در پناهگاه‌ها در دیوارهای اطراف فرو بروند و سازه‌های پیش‌ساخته به شکل توده‌هایی بی‌شکل و شمایل از جنس آهن دربیایند... اما باز هم هیچ‌کس آسیبی ندید!

ساختمان‌های پیش‌ساخته در عین‌الاسد تبدیل به توده‌هایی از آهن بی‌شکل شده‌اند (+)

آسوشیتدپرس: تخریب اندازه یک زمین فوتبال

خبرگزاری آسوشیتدپرس آمریکا نیز گزارش خود درباره بازدید از عین‌الاسد بعد از حمله موشکی ایران را مانند سایر رسانه‌های آمریکایی آغاز می‌کند: نیروهای آمریکایی چندین ساعت پیش از حمله موشکی ایران باخبر شده بودند که پایگاهشان قرار است مورد حمله قرار بگیرد [۴] . در عین حال، این خبرگزاری آمریکایی نیز نمی‌تواند حجم تخریب در پایگاه عین‌الاسد را انکار کند، بلکه می‌نویسد:

تیم خبرنگاران آسوشیتدپرس در حین بازدید از پایگاه عین‌الاسد شاهد حفره‌های بزرگ و آسیب به تریلرهای نظامی بودند. بولدوزرها داشتند مخروبه‌ها را از منطقه‌ای به وسعت یک زمین فوتبال جمع‌آوری می‌کردند و داخل کامیون می‌ریختند. سربازان آمریکایی هنوز هم چادرهای سیار تخریب‌شده در حمله را بررسی می‌کردند.

سربازان آمریکایی در میان خرابه‌های پایگاه عین‌الاسد پس از حمله موشکی ایران (+)

آسوشیتدپرس هم صراحتاً اقرار می‌کند که حمله موشکی ایران موجب تخریب سازه‌هایی شده است که ده‌ها سرباز در آن‌ها سکونت داشته‌اند، اما همچنان اصرار دارد که هیچ‌کس در این حملات کشته نشده است، چون فرماندهان آمریکایی در عین‌الاسد این پایگاه را قرنطینه کرده و به نیروهایشان دستور داده بودند تا پناه بگیرند. البته این خبرگزاری هم خاطرنشان می‌کند که چندین سرباز آمریکایی پس از حمله ایران دچار ضربه مغزی شده‌اند و وضعیت آن‌ها همچنان تحت بررسی است.

بولدوزرها هنوز هم داشتند تکه های ساختمان را داخل کامیون می‌ریختند تا از پایگاه بیرون ببرند (+)

بالأخره ایران می‌خواست آمریکایی‌ها را بکشد یا نمی‌خواست؟

با توجه به حجم تخریب‌ها در عین‌الاسد به خصوص تخریب خوابگاه‌های آمریکایی‌ها تقریباً غیرممکن است که هیچ کشته یا زخمی‌ای روی دست آمریکایی‌ها نمانده باشد. قطعاً اگر ارتش آمریکا متحمل تلفات در عین‌الاسد نشده بود، هیچ دلیلی هم نداشت تا سه روز خبرنگاران و حتی نیروهای امنیتی عراق به عنوان کشور میزبان پایگاه اجازه ورود به عین‌الاسد را پیدا نکنند. آن‌چه وجود تلفات را قطعی‌تر می‌کند، علاوه بر پرواز آمبولانس هوایی آمریکا بلافاصله پس از حمله موشکی ایران از عراق به آلمان، تناقض‌گویی‌های آشکار آمریکایی‌ها درباره ابعاد این حمله است.

«همه چیز خوب است!» آمریکایی‌ها به دنبال سرپوش گذاشتن روی کدام واقعیت‌ها در عین‌الاسد هستند؟ (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› آیا فرمانده پایگاه آمریکایی عین الاسد به هلاکت رسیده است؟

همه رسانه‌های آمریکایی پس از بازدید از پایگاه عین‌الاسد تأکید دارند که ایران تلاش کرده تا حداکثر تلفات را به ارتش آمریکا تحمیل کند و حتی به نقل از فرماندهان ارشد آمریکایی و مقامات پنتاگون از جمله «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا بر همین نکته اصرار می‌کنند [۵] . این در حالی است که مقامات آمریکایی پیش از این اعلام کرده بودند که ایران تعمداً تلاش کرده تا تلفات جانی به نیروهای آمریکایی وارد نکند [۶] تا نکند سطح تنش‌ها از این بالاتر برود. همین تناقض‌ها که حتی خود سی‌ان‌ان هم به آن‌ها اذعان دارد به تنهایی نشان می‌دهند که آمریکایی‌ها به دنبال پنهان بخشی از واقعیت هستند، اما هنوز بزرگ‌ترین شاهد برای دروغ‌گویی آمریکایی‌ها را بررسی نکرده‌ایم.

«جفری هانسن» (چپ) هنگام حمله موشکی ایران در حال هدایت پهپاد بود و از شدت انفجار، از جای خود به بالا پرت شد و روی زمین افتاد (+)

ترامپ؛ دروغ‌گوی کل قوا

دونالد ترامپ بیش از هر چیز دیگری طی دوران ریاست‌جمهوری‌اش به دروغ‌گویی شهرت پیدا کرده است [۷] . از سوی دیگر، پس از آن‌که ترامپ توجیهش برای ترور شهید سلیمانی را عوض کرد، واشینگتن‌پست اذعان کرد که دروغ رئیس‌جمهور آمریکا درباره تهدید قریب‌الوقوع از جانب سپهبد سلیمانی علیه این کشور، شاید بدترین دروغ ترامپ تا الآن بوده باشد [۸] . ترامپ ابتدا گفته بود شهید سلیمانی را به خاطر حمله برنامه‌ریزی‌شده وی علیه سفارت آمریکا ترور کرده است، اما بعداً ادعا کرد این حمله در واقع علیه چهار سفارت‌خانه بوده، نه یکی [۹] . همه این‌ها در حالی است که «مارک اسپر» وزیر دفاع خود ترامپ می‌گوید اطلاعاتی در این‌باره به دستش نرسیده و معتقد است ترامپ صرفاً «عقیده داشته» که چنین خطری وجود دارد [۱۰] . علاوه بر اظهارات اسپر، پنج مقام ارشد کنونی و سابق دولت آمریکا نیز اخیراً فاش کرده‌اند که ترامپ از هفت ماه پیش دستور مشروط ترور شهید سلیمانی را صادر کرده بوده [۱۱] و این یعنی خطر قریب‌الوقوعی که ترامپ از آن صحبت می‌کند، اصلاً وجود خارجی نداشته است.

سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد در تاریخ ۷ ژانویه ۲۰۲۰ (+)

اما ترامپ تنها درباره دلیل ترور شهید سلیمانی نبود که دروغ گفت. پس از این عملیات و پاسخ موشکی ایران، رئیس‌جمهور آمریکا یک دروغ بسیار بزرگ‌تر گفت که حتی خودش هم از آن به نفس‌نفس زدن افتاد. ترامپ که شواهد و اسناد نشان می‌دهد به راحتی دروغ می‌گوید و حتی برایش اهمیتی هم ندارد که این‌قدر صریح به مردم آمریکا دروغ می‌گوید [۱۲] ، وقتی به دروغ می‌گفت که هیچ آمریکایی‌ای در حمله موشکی ایران کشته یا زخمی نشده، به‌وضوح نفس‌نفس می‌زد. البته شاید این نفس‌نفس زدن به خاطر خشمی بود که به خاطر تلفات گسترده ارتش آمریکا داشت فرو می‌خورد. یا شاید به خاطر عصبانیت ترامپ از این بود یک دروغ دیگرش افشا شده بود: این دروغ که اگر تهران به ترور شهید سلیمانی واکنش نشان بدهد، آمریکا به ایران حمله نظامی خواهد کرد و حتی عالیترین مقام کشور را هدف قرار می‌دهد، در حالی که پس از حمله موشکی سپاه پاسداران هیچ کاری از دست ترامپ برنیامد، جز این‌که درباره صلح‌طلبی و همکاری با ایران صحبت کند.

 

نفس‌نفس زدن ترامپ هنگام صدور بیانیه درباره حمله موشکی سپاه به پایگاه‌های آمریکایی در عراق [دانلود]

پنهان‌کاری درباره تلفات از ترس جنگ با ایران؟

خط رسانه‌ای خبرگزاری‌های آمریکایی درباره انکار هرگونه تلفات انسانی در حمله ایران به پایگاه عین‌الاسد به‌وضوح از ادعاهای ترامپ نشأت گرفته و از پیش تنظیم شده است. با این حال، همان‌طور که حجم گسترده تخریب‌ها در این پایگاه قابل‌انکار نبود، پرواز هواپیمای نظامی آمریکا برای انتقال کشته و زخمی‌ها از عراق به آلمان آشکار شد، و ترامپ در پنهان کردن دروغ‌گویی‌اش درباره حمله ایران ناموفق بود، به زودی واقعیت‌ها درباره تلفات نیروهای آمریکایی در عین‌الاسد نیز آشکار خواهد شد. گزارش واشینگتن‌پست درباره بیرون افتادن سربازان آمریکایی از پنجره برجک‌های عین‌الاسد و گزارش‌های دیگر درباره ضربه مغزی نیروهای آمریکا در پی حمله موشکی ایران، ممکن است بخشی از واقعیت باشد، اما تمام واقعیت نیست.

دقت میلی‌متری موشک‌های ایران در هدف گرفتن سازه وسط در این مجموعه پنج‌تایی (+)

گذر زمان نشان خواهد داد که چرا ترامپ نه تنها جرأت نکرد به حمله موشکی ایران، پاسخ نظامی بدهد، بلکه از موضع قبلی خود هم عقب‌نشینی کرد و به نوعی کوشید از جنگ ناخواسته با ایران فاصله بگیرد. شواهد و اسناد بیش‌تر درباره تلفات آمریکایی‌ها در عین‌الاسد نیز به زودی منتشر و یک دروغ دیگر ترامپ هم برای همه افشا خواهد شد. در همین حال، یک دلیل پنهان‌کاری ترامپ و رسانه‌های آمریکایی درباره تلفات عین‌الاسد می‌تواند ترس بجای آن‌ها از درگیری مستقیم نظامی با ایران باشد.

در این‌باره می‌توانید گزارش‌های قبلی مشرق را از لینک‌های زیر بخوانید:

›› آیا مقدمات جنگ ایران و آمریکا فراهم است؟

›› آیا آمریکا توان حمله نظامی به ایران را دارد؟

›› پیامدهای جنگ با ایران برای ترامپ، آمریکا، خاورمیانه و دنیا چیست؟


[۱] All is well! Missiles launched from Iran at two military bases located in Iraq… Link

[۲] US troops knew Al-Asad air base would be attacked and sheltered in bunkers, exclusive tour reveals Link

[۳] U.S. commanders at al-Asad base believe Iranian missile barrage was designed to kill Link

[۴] US troops in Iraq got warning hours before Iranian attack Link

[۵] Top US general says Iran tried to kill US troops as some administration officials believe they purposely missed Link

[۶] Iran believed to have deliberately missed U.S. forces in Iraq strikes: sources Link

[۷] A month-by-month look at Donald Trump's top lies of ۲۰۱۹ Link

[۸] This might be Trump’s worst lie ever Link

[۹] Trump now claims four embassies were under threat from Iran, raising fresh questions about intelligence reports Link

[۱۰] Esper said he 'didn't see' intelligence backing up Trump claim Iran was preparing to attack ۴ embassies Link

[۱۱] Trump authorized Soleimani's killing ۷ months ago, with conditions Link

[۱۲] Trump says it does not matter whether he lies to us Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 58
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 16
  • پری مجرد48ساله IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    همین که هیمنه آمریکا در جهان شکسته شد کافی است دنیا به احترام جمهوری اسلامی ایستاد
    • IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      با همین دلخوش کنک هاتون الان اینه وضعمون
    • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      76 7
      فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ ۚ وَمَا رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ رَمَىٰ ۚ وَلِيُبْلِيَ الْمُؤْمِنِينَ مِنْهُ بَلَاءً حَسَنًا ۚ إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ.«انفال 18»
    • BE ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      بزودی منطقه سبز بغداد به پارک جنگلی تبدیل میشود !
    • IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      همین که با این حملات موشکی خطر وقوع جنگ بر طرف شد یعنی ایران برنده شد.
    • IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      اسکول مشرقی حیف نون
    • IR ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
      52 26
      یه چیزی رو دقت کردید هیچی مون شبیه امریکا نیست رئیس جمهور هامون کپی هم دیگه خالی بند. مرفه .خل چل .بی خیال .خرابکار .فراموشکار..........
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    همین که گفتند هیچ کشته ای ندادیم. معلومه که خیلی کشته داده اند
    • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      مشرق بازم طبق معمول شروع کرد به سانسور وغیر انتشار دادن نظرات مخالفش.خخخخخخخخخخ
    • IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      قبول دارم
    • IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      16 59
      .اینترنت هم قطع نمیشه
    • IR ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
      28 1
      ملاحظه* زیبا کلام *و کردند اون طاقت نداره بشنوه تعداد تلفات و اروم اروم بگید سکته نکنه
  • ناشناس IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    این کوچکترین زهر چشم بود انروز اگر دست از پا خطا میکردن به گفته سردار حاجی زاده هزار فروند موشک اماده شلیک بود که 13 تای ان شلیک شد.امریکا دوره قلدریت به پایان رسیده بفهم نفهم.
    • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      90 89
      زهر چشم
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    همه ش فیلم و فیلم و فیلم دو طرف مردم و فیلم کردن حالا دیگه همه میدونن این جنگ کوتاه یک نوع معامله پایا پای بود.
    • IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      تو خوبی جیگر
  • محسن IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    بازم یابوهای البانی نشین سعودی منفی میدن خخخ.
    • IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      نوع ایرانی نشین هم داریما. اگه صبحا دست و صورتت رو بشوری میبینی
  • سربدار IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    حضرت امام (ره): آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند «خداوند رحمت کند شهید بهشتی راکه گفتند ای آمریکا از دست ما عصبانی باش و با این عصبانیت بمیر » ای آمریکائیها این را بدانید و ای سردمداران آمریکا هنوز نادان هستید و نادانیتان برای شما خیلی مشکل در آینده درست خواهد کرد برای اروپا می توانید کد خدائی کنید و لی برای ایران و اسلام کد خدائی معنا ندارد
    • IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      18 65
      خودمونیم امریکا تا الان هم کم غلط زیادی نکرده
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    هرکس با جمهوری اسلامی در افتاد ورافتاد
    • اهبرخان IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      آلباني هاي آلبالويي رفتند و خوابيدند و منفي ها كم شد
    • IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      واقعا راست میگی، الان سیل جوونای بیکار جویای شغل و تحصیل کرده از سرزمین های غربی دنبال گرفتن ویزا برای مهاجرت به اینجا هستن
    • IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      در جواب اهبرخان: همین شماها برای بردن آبروی نظام کافی هستید. آخه تو که نمیدونی آلبانی کجاست از کجا میدونی اونجا الان شبه یا روز؟ آخه تهی مغز آلبانی تازه داره صبح میشه. جون مادرتون توی اون پایگاه هاتون به اینا یکم جغرافیا و تاریخ درس بدین
    • IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      آخه اونجا چی بهت یاد میدن؟! یکم جغرافیا بخون! نه حالشو نداری؟ خب بزن اینترنت ساعت جهانی ببین آلبانی الان ساعت چنده! آخه حیف اون بسته کمک معیشتی که تو میگیری
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    این احمقانه است که فکر کنیم ترامپ عقب نشینی کرده.
    • IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      0 183
      خیالت راحت از همینا که گفتی زیادن کافی مشرق بخونی آمار دستت میاد
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    حداقل بیش از 100 کشته داده اند امریکایی ها براساس گفته منابع عراق حاضر در پایگاه عین الاسد
    • IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      شعر نگو جناب
    • IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      عراقی ها کِی راست گفتن که الان بگن؟
  • فرشته US ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    آمریکا بدجوری ضربه خورد، از سکوت رسانه ای درباره تلفات میشه اینو فهمید...
  • DE ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    آمریکا یعنی دروغ و هالیوود! با دروغهای بزرگی مثل سفر به ماه واسه خودش هیمنه درست کرده! کمه کم 100 تا کشته رو داده تو عین الاسد قیافه ترامپ و پشت سریاش اینو میگه!
    • حسن IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      حتما همون عراقی که هشت سال نفسمون رو بریده بود یادتونه که در عرض بیست روز فتح کرد.. نکنه اونم دروغ هالیوود بود؟!! جنگ با ژاپن چطور یادته که دو تا شهرشو با خاک یکسان کردن و ژاپن اعلام کرد توان مقابله نداریم. واقعا حافظه تاریخی خوب چیزیه. من فکر کنم توی ساندیس ها مواد خاص توهم زا میریزن خخخخخ
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      ۱۰:۳۰ زر نزن با موشک به مهمترین پایگاهش توی عراق حمله کردیم مثل سگ ترسیدن.توییت های ترامپت هست که ال میکنه بل میکنه! ایران ابرقدرت موشکیه چی میگی منافق
    • IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      بله امریکا قدرت مادی اش زیاد است ودر جنگ با قدرتهای مادی دیگر مثل ژاپن و صدام چند ساعته برنده است و شما هم که تفکر مادی داری دقیقا درست فکر میکنی اما در نگاه ما و انقلاب اسلامیمان تمام قدرت امریکا با پفی از جانب خدا خاموش خواهد شد و نمونه اش را اصل پیروزی انقلاب و ماندگاریاش تا امروز و در طبس و گلوبال هاوک و امروز در الاسد میبینیم
  • سربدار IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    حضرت امام (ره): آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند «خداوند رحمت کند شهید بهشتی راکه گفتند ای آمریکا از دست ما عصبانی باش و با این عصبانیت بمیر » ای آمریکائیها این را بدانید و ای سردمداران آمریکا هنوز نادان هستید و نادانیتان برای شما خیلی مشکل در آینده درست خواهد کرد برای اروپا می توانید کد خدائی کنید و لی برای ایران و اسلام کد خدائی معنا ندارد
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    الان قبل از استیضاح ترامپ وقتشه که سپاه فیلمهایی که داره از موشکباران رو کنه.همون که سردار حاجی زاده یه اشاره بهش کرد لینک پهپادهای آمریکایی :)) فکر کنم سپاه دستش پر باشه.ترامپ باید زجر بکشه و بعد بکشیمش
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    19 41
    چندمین مقالته در باره ی این موضوع؟
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    9 72
    خر نفهم رسانه هاي قدرتمند و حزب رقيب در صورت زخمي شدن فيزيكي و كشته شدن هياهو به پا مي كردند چرا توي كله پوكتان نمي رود
    • IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      مگر می شود در یک پایگاه 4000 نیروی نظامی حضور داشته باشند و کشته نداده باشند ؟!
    • IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      اخه این مشرقیا کی مغز داشتن که حالا پوک باشه ما که یه عمری هست داد میزنیم کو کوش شنوا!!!
    • IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      گاو نادان 99 درصد ابررسانه ها دست صهیونیستهاست تو چرا نمیفهمی چپ و راستم نداره
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    مگه نگفتن 15 تا موشک با دقت مثال زدنی برخورد کرده به پایگاه؟ من که هرچی نگاه کردم فقط 5 تا جای انفجار توی عکس دیده میشه
  • امیر از اصفهان IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    50 8
    إِذْ يُوحِي رَبُّكَ إِلَى الْمَلَائِكَةِ أَنِّي مَعَكُمْ فَثَبِّتُوا الَّذِينَ آمَنُوا ۚ سَأُلْقِي فِي قُلُوبِ الَّذِينَ كَفَرُوا الرُّعْبَ فَاضْرِبُوا فَوْقَ الْأَعْنَاقِ وَاضْرِبُوا مِنْهُمْ كُلَّ بَنَانٍ [یاد کن] هنگامی را که پروردگارت به فرشتگان وحی کرد که من با شمایم، پس مؤمنان را [برای نبرد با دشمن] ثابت قدم دارید، [و] به زودی در دل کافران ترس می اندازم، پس سرهایشان را در هم کوبید و همه انگشتانشان را قطع کنید. آیه 12 سوره انفال
  • اسماعیل IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    سلام چون چشم به سفیانی دوخته اند و ظهور ان شاء الله نزدیک است.
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    دست سپاه قدس درد نکند جانم بفدایشان عزت و شرف دارند مثل بعضی بی غیرت های داخلی بخاطر چند روز حیات دنیوی که حاضرند دست به هر ذلتی بدهند نیستند یاران امام حسن (ع) وقتی که شنیدند امام قصد جنگ با معاویه را دارد همگی گفتند البقیه البقیه ما می خواهیم زندگی کنیم عزت علی را رها کردند و به ذلت خواری معاویه دچار شدند نه زنگی کردند نه با عزت و سرافرازی مردند که چا بسا اگر مقاومت می کردند معاویه نابود می شد و زندگی دنیایشان هم خوب می شد.
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    درود خدا بر شرفتان ای سپاه قدس هرچی خود فروخته های داخلی بی شرفی می کنند شما شرفتان بیشتر می شود افرین برشهامت و عزت و سرافرازی شما جانم بفدایتان
  • ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    مرگ بر آمریکا ....
  • ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    باید یک بار دیگه زد با تعداد بیشتر موشکها
  • علی IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    99 98
    با سلام پول بازسازی پایگاه را نقدا از عربستان گرفت پانصد میلیون دلار کاشکی این وسط به عربستان وامارات یک موشک شلیک میکردیم تا حساب کار دستشان بیاد نه اینکه همیشه کنار بیایستن وبا پولشان به ما ضربه بزنن
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    فقط اونجاش که زن به خبرنگار سی ان انن گفت نیروهای زیادی موقع حمله بیرون بودن قشنگ دهن خبرنگار باز مونده بود که چطوری زنده موندن ولی به چالش نکشیدش:)))))) لاشه هارو جمع کنید
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    90 83
    به هر حال اگر یک قدم به عقب برداریم، آمریکا هایی یک قدم جلو خواهند آمد، در واقع منطق آمریکایی منطق جنگی هست، و کوتاهی ما را به عنوان عقب نشینی و ترس می بینند.
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    سری بعد از موشکهایی پیشرفته تری استفاده خواهد شد که تونلها هم نتوانند جام سرباز را نجات دهند.
  • مرصاد IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    17 4
    یک واقعیت مسلم را فراموش نکنیم : در این 40 سال ؛ دشمن در هر زمان و مکانی ، توانسته ضربه بزند ، کوتاه نیامده ! اگر ضربه نمی زند ، یعنی نمی تواند ! این عین حقیقت است !!
  • سيد IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    6 12
    مگه اون سگ هاي وحشي قبل از به شهادت رساندن شهداي ما، با دولت عراق هماهنگ كرده بودن كه ما با عراق و در نتيجه اونها هم به امريكايي ها خبر داده بودن كه به پناهگاه برن؟ چرا؟
  • DE ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    17 1
    آمریکایی‌ها چه واقعیتی را مخفی می‌کنند در عین‌الاسد ؟ انبوه جسد. بیا کل پایگاههات رو تا خاکستر نشده با تجهیزاتش به قیمت قراضه بفروش بزن به چاک.آخه بعدا خاکستر وزنی نداره روی باسکول اسکول.
  • محمدم اصلاح طلب SE ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    3 4
    باید عمل کنید. افرین
  • رضا روستا IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
    2 0
    اینم از شانس امریکایی هاست که سپاه براشون خدمت کرده زمین عین الاسد رو عین الجسدی شخم زده امریکایی ها توش کشاورزی کنند کشاورزالبرزی_خادم_سردارسلیمانی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس