هواپیمای اوکراینی نمایه

علی رغم به نتیجه نرسیدن بازرسی‌ها، ایران اصرار بر عدم پرواز هواپیمای اوکراینی داشت. ایرلاین اوکراین که از موضوع مطلع می‌شود، تهران را تهدید می‌کند.

سرویس جهان مشرق _ با وجود گذشت حدود یک هفته از ساقط شدن هواپیمای مسافربری اوکراینی در نزدیکی تهران و بیانیه ای که ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران درباره این حادثه صادر و در آن اعلام کرد که هواپیمای مسافربری اوکراینی "بر اثر بروز خطای انسانی و به صورت غیر عمد" هدف پدافند ضد هوایی قرار گرفته و سرنگون شده است، با این حال قضیه ساقط شدن این هواپیما همچنان بحث داغ محافل داخلی و خارجی است.

اغلب این محافل دلیل اصلی ساقط شدن هواپیمای اوکراینی را صرفا ناشی از «خطای انسانی» نمی دانند و از نفوذ ایادی بیگانه در این ماجرا سخن می گویند، از جمله شبکه خبری «الجزیره» قطر در گزارشی تحت عنوان «هواپیمای اوکراینی ... آیا تحقیقات ایران به سرنگونی شخصیت های بلندپایه منتهی می شود» اظهارات برخی محافل داخلی درباره علل ساقط شدن هواپیمای اوکراینی را باز نشر می دهد.

گزارش شبکه الجزیره از ادعاهای محافل داخلی در حادثه ساقط شدن هواپیمای اوکراینی

** ادعای توطئه و هجوم سایبری

شبکه الجزیره با استناد به سخنان روز سه شنبه «غلامحسین اسماعیلی»، سخنگوی سخنگوی قوه قضائیه مبنی بر دستگیری چند نفر در رابطه با این حادثه و تشکیل تیمی تحقیقاتی از کارشناسان نیروهای مسلح و سازمان هواپیمایی کشوری و کارشناسان سایبری جهت تحقیقات در آن، فرضیه «توطئه و هجوم» را مطرح می کند.

این شبکه در ادامه در تقویت این فرضیه به سخنان سردار حاجی زاده که گفته بود، «شلیک موشک به سمت هواپیمای اوکراینی بعد از رسیدن هشدارهایی به ما صورت گرفت که از حمله موشک های کروز خبر می داد» و هچنین «ما طی عملیات علیه پایگاه نظامی آمریکایی عین الاسد در عراق خواستار لغو پروازها شده بودیم، اما چنین نشد»، نیز استناد می کند و ادعا می کند، آنچه فرضیه توطئه را طی روزهای گذشته بیش از پیش تقویت کرده، اظهارات «علی شمخانی»، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران است که در سخنانی دلیل تاخیر اعلام خبر ساقط شدن هواپیمای اوکراینی را بررسی احتمال «حملات سایبری» عنوان کرده بود.

**انگشت اتهام به سمت سازمان هواپیمایی کشوری

در ادامه الجزیره، به نقل از یک منبع رسانه ای که ادعا کرده از منابع نزدیک به سپاه بوده و خواستار عدم افشای هویت خود شده، به ماده ۱۰ قانون پروازهای مسافری و مسئولیت سازمان هواپیمایی کشوری در توقف این نوع از پروازها در شرایط جنگی و تهدید امنیتی اشاره و ادعا می کند، این قانون موجب برخی استعفاها در دولت ایران شده، چراکه قصور و کوتاهی در این حادثه را متوجه آنها می کرده، اما برعهده گرفتن مسئولیت آن از سوی سپاه باعث باز پس گیری این استعفاها شده است.

به گفته الجزیره سپاه برای حفظ انسجام و یکپارچگی ملی و دور کردن خطر تهدیدات امنیتی، خود را سپر بلا کرده و مسئولیت این حادثه را برعهده گرفته است.

** فرضیه های محافل خارجی 

اما صرف نظر از محافل داخلی، محافل خارجی نیز ضمن مردود دانستن عامل «خطای انسانی» در ساقط شدن هواپیمای اوکراینی فرضیه هایی را مطرح کرده اند که شاید یکی از جنجالی ترین آنها سخنانی است که به سپهبد «محمود منصور» منتسب شده و واکنش های بسیاری را در رسانه های اجتماعی به دنبال داشته است.


**اما سپهبد محمود منصور کیست؟

سپهبد محمود منصور، نایب رئیس پیشین سازمان اطلاعات و فرمانده گردان ۱۶۳ ارتش مصر، در سال ۱۹۴۸ میلادی در استان «بنی سویف» مصر به دنیا آمد. با سودای کارگردانی وارد دانشکده سینما شد، اما شکست ۱۹۶۷ میلادی اعراب از اسرائیل مسیر زندگی او را تغییر داد و به ارتش مصر ملحق شد. او در جنگ فرسایشی (۱۹۶۸ تا ۱۹۷۰) بین مصر و اسرائیل بر سر کانال سوئز و جنگ اکتبر (یوم کیپور) در سال ۱۹۷۳ بین مصر و سوریه با اسرائیل مشارکت و در جنگ اخیر فرماندهی گردان ۱۶۳ ارتش مصر را برعهده داشت.

پس از پایان جنگ وارد سازمان اطلاعات و امنیت مصر شد و در سال ۱۹۸۸ از سوی سپهبد «عمر سلیمان»، رئیس وقت سازمان اطلاعات و امنیت مصر مامور تشکیل سازمان اطلاعات و امنیت قطر شد.

مصاحبه سپهبد محمود منصور با وبگاه مصری القمه نیوز موزخ ژوئیه ۲۰۱۹ و افشاگری علیه قطر

پایگاه خبری «عربی پرس» از محمود منصور به عنوان یکی از بزرگترین استراتژیست ها یاد می کند که در پست ها و مناصب متعددی را در نیروهای مسلح و سازمان اطلاعات و امنیت مصر تصدی می کرده و در سال ۱۹۸۸ میلادی به دستور عمر سلیمان که از او به عنوان «جعبه سیاه» حسنی مبارک یاد می شد، برای ماموریتی ۷ ساله راهی قطر می شود (اگرچه درباره سال های حضور وی در قطر اختلاف نظر وجود دارد ... ولی به طور کلی این ماموریت بین ۷ تا ۱۰ سال بوده است).

در طول سال های ماموریتش در قطر وی سازمان ها و دستگاه های امنیتی مختلفی را در این کشور دایر می کند که مهمترین آنها سازمان اطلاعات و امنیت قطر است. به همین منظور وی «جعبه سیاه» قطر و آنچه در پشت پرده خاندان حاکم در این کشور می گذرد، محسوب می شود.

مصاحبه وبگاه عربی پرس با سپهبد محمود منصور مورخ ژانویه ۲۰۱۹ و افشاگری علیه سیاست های ترکیه و قطر

وی در مصاحبه مشروح و مفصلی که آوریل سال گذشته میلادی با روزنامه «ایندیپندنت» عربی داشت و در وبگاه این روزنامه منتشر شد، برای اولین بار پرده از اسرار و جزئیات کار خود در دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی قطر از زمان پای گذاشتن به این کشور تا زمان خروج از آن در سال ۱۹۹۶ میلادی بر می دارد. صرف نظر از اینکه سپهبد محمود منصور شاهد عیان بسیاری از اتفاقات و رخدادها در کشور قطر و خاندان حاکم از جمله کودتای شیخ «حمد بن خلیفه» علیه پدرش با حمایت و پشتیبانی آمریکا، مراحل مختلف عادی سازی روابط با اسرائیل، حمایت از جماعت اخوان المسلمین و پناه دادن به این جماعت در قطر، توطئه چینی علیه عربستان بوده است، تا اینکه در سال ۱۹۹۶ به دلیل آنچه که آن را عدول دستگاه اطلاعات و امنیت قطر از اصول و مبادیش نامیده، از سمت خود استعفا داده و این کشو را به مقصد مصر ترک می کند.

مصاحبه سپهبد محمود منصور با ایندپندنت عربی مورخ آوریل ۲۰۱۹

پس از انقلاب مصر در سال ۲۰۱۱ میلادی و سرنگونی رژیم «حسنی مبارک»، محمود منصور وارد عرصه فعالیت های سیاسی و مطالعاتی شد و هم اکنون نائب رئیس اول حزب «الأمــل والعمــل» (امید و کار) مصر است و به عنوان مشاور سیاسی و استراتژیک و همچنین کارشناس مسائل نظامی و راهبردی و همچنین رئیس مرکز عربی مطالعات استراتژیک، مصاحبه و گفتگوهای متعددی را با رسانه های مختلف مصری و جهان عرب انجام داده و به بیان دیدگاه ها و نظرات کارشناسانه خود درباره مسائل و پرونده ها و قضایای سیاسی، امنیتی و اقتصادی می پردازد.

یکی از مهمترین ویژگی های اظهارات و مصاحبه های محمود مصطفی، در سال های اخیر و مشخصا از سال ۲۰۱۱ و شعله ور شدن جهان عرب و شکل گیری صف بندی های جدید در منطقه و تقابل دوحه و قاهره،   بُعد افشاگرانه آنها به ویژه درباره اتفاقات پشت پرده خاندان حاکم بر قطر و هم پیمانان آنها از جمله ترکیه و جماعت اخوان المسلمین است.

ادعای محمود منصور درباره هواپیمای اوکراینی:

همانگونه که گفته شد، پس از اعلام خبر ساقط شدن هواپیمای اوکراینی در نزدیکی تهران و برعهده گرفتن مسئولیت آن از سوی سپاه، اظهاراتی به محمود منصور درباره این حادثه نسبت داده شده که "مشرق" صرفا متن این اظهارات را منتشر و تاکید می کند، انتشار این اظهارات صرفا یک ادعا است و مورد تایید هیچ نهاد و ارگان رسمی قرار نگرفته است.  

گفتنی است با انتشار این خبر ابتدا برخی رسانه ها، منکر همچین شخصی شدند و سپس به تکذیب اصل خبر پرداختند؛ که با توجه به هویت حقیقی این شخص و انعکاس رسانه ای اصل خبر درست است.

سپهبد محمود منصور با این عنوان که «ایرانی ها چاره ای جز شلیک نداشتند»، مدعی می شود:

«پنتاگون برای مختل کردن سیستم های راداری ایران و حمله به اهدافی در خاک این کشور از طریق حملات موشکی یا بمباران هوایی دو فروند هواپیمای آواکس (سیستم پیش اخطار و کنترل هوایی/ رادارهای سه بعدی پرنده) را از پایگاه هایش در خاک عربستان سعودی و ترکیه به پرواز درمی آورد که بخشی از پوشش مورد نظر آمریکایی ها را ایجاد می کنند، اما همچنان نقاط مرکزی ایران برای آمریکایی ها نقطه کور محسوب می شدند و در پوشش کامل قرار نداشتند».

«لذا آمریکایی ‌ها سناریوی بوئینگ به ظاهر مسافربری، اما در واقع بوئینگِ آواکس را پیاده سازی کردند که برای عملیات‌ های ویژه به شکل مسافربری طراحی شده بود. آنها این هواپیما را در اختیار اوکراین به عنوان هم ‌پیمان خود قرار دادند، تا اوکراینی ها کامل کننده پازل نقشه سیستم راداری ایران و شناسایی کننده آخرین تغییرات سیستم‌ های پدافندی ایران باشند و با این هدف هواپیمای اوکراینی وارد آسمان ایران شد».

«در عمل ماموریت با موفقیت انجام شد و هواپیما پس از ارسال اطلاعات و یافته ‌های خود در فرودگاه امام خمینی بر زمین نشست. اما این پایان ماجرا نبود. چون سیستمی‌های سایبری سپاه متوجه انتشار و ارسال سیگنال‌ هایی غیر معمول از هواپیمای بوئینگ اوکراینی شده بودند. لذا بلافاصله خدمه پرواز و عوامل فنی قرنطیه و هواپیما وارسی می‌ شود. بازرسی ها حتی به موتور هواپیما و باز و بررسی کردن آن می رسد، اما هیچ مورد مشکوکی یافت نشد و این علت تاخیر چند ساعته هواپیمای اکراینی بود که دلیل آن نقص فنی اعلام شد».

«علی رغم به نتیجه نرسیدن بازرسی ها، ایران اصرار بر عدم پرواز هواپیمای اکراینی داشت. ایرلاین اوکراین که از موضوع مطلع می شود، تهران را تهدید می ‌کند که در صورت عدم صدور اجازه پرواز، سیستم فرودگاهی ایران را وادار به پرداخت غرامت به ازای هر ساعت تاخیر در پرواز هواپیمای اوکراینی خواهد کرد که به ظاهر غرامت هر یک ساعت عدم صدور مجوز پرواز چند ده هزار دلار است».

«این تهدید ایرانی‌ ها را که همچنان به هواپیما مشکوک بودند، تسلیم می کند. این سوء ظن ها پدافند سپاه را وادار می کند، جهت خنثی‌ کردن عملیات شناسایی احتمالی، نقشه استقرار سامانه ‌های پدافندی را در حلقه (رینگ) آخر بار دیگر تغییر ‌دهد. بوئینگ اکراینی مسافرگیری کرده و پس از تیک آف برای شناسایی و اطلاع از آخرین تغییر و تحولات و وضعیت سامانه‌ های پدافندی اطراف تهران، رادار مرکزی (سه بعدی) خود را روشن می ‌کند».

«بالطبع به‌ محض ارسال پیام ها و دریافت از سوی پایگاه‌ های آمریکایی، عملیات انتقام جویانه و مقابله بمثل آمریکاییها آغاز می‌ شد که شامل شلیک ده ها موشک کروز از دورترین نقاط در منطقه به سمت اهداف مورد نظر در ایران، به ویژه تهران بود و این موضوعی بود که سپاه به آن پی برد و به همین دلیل گفته شد که پیام های هشداری درباره شلیک موشک های کروز به پدافند هوایی سپاه رسیده بود. حالا سپاه مطمئن شده بود، هواپیمای اوکراینی، یک هواپیمایی شناسایی است که درحال جاسوسی برای آمریکایی هاست و ادامه پرواز آن در آسمان ایران به معنای دادن گرای دقیق از اهداف به آمریکایی هاست».

«آنجا که سردار حاجی‌ زاده می گوید که اپراتور فقط ۱۰ ثانیه فرصت داشته تا تصمیم گیری کند، بزند یا نزند، در واقع منظور اصلی از این گفته این بوده که اپراتور ۱۰ ثانیه فرصت داشته تا تصمیم بگیرد، یک هواپیمای فوق مدرن جاسوسی را هدف بگیرد که ۱۷۰ انسانِ بی ‌گناه را برای تضمین موفقیت عملیاتش به گروگان گرفته بود، یا اینکه اجازه دهد، ده‌ ها شاید هم صدها موشک کروزِ آمریکایی در مرحله اول نقاط شناسایی شده را هدف بگیرند و طبیعتا یکی از این نقاط سامانه ‌های پدافندی و زیرساخت‌ های حیاتی است که با از نابود شدن آنها راه را بر موج دوم حملات آمریکایی ها در دو قالب حملات موشکی با موشک های کروز و حملات جنگنده های بمب افکن باز می کند و آن اپراتور با تصمیم درست خود کشوری را از نابودی نجات داد».

اگرچه این اظهارات منتسب به سپهبد محمود منصور ادعایی بیش نیست، اما بسیاری از منابع متخصص در امر پدافند هوایی و جنگ سایبری این ادعاها را دور از انتظار ندانسته و دستکم قابل بررسی می‌دانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 220
  • در انتظار بررسی: 26
  • غیر قابل انتشار: 69
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    ادعای قابل تاملی است.
    • BE ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      قبلا هم نوشتم این خط هوایی به یک شرکت سرمایه داری مطلق هست و ان هم به جرثومه فساد در غرب آسیا ....
    • مهدی IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      خدا کنه یکی مثل اسنودن افشاگری کنه که هم حقیقت شفاف تر بشه هم بازتاب گسترده ای در جهان داشته و آمریکا منفورتر و کریه تر از گذشته بشه!
    • IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      در تمام تحلیل ها و نظرهای واقعی و غیرواقعی و از هرطرف که به این حادثه نگاه کنیم مقصر اصلی آمریکای جنایتکار است .
    • DE ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      دقیقا شنیدم که این هواپیما شب قبل موقع امدن به ایران در اکراین جایگزین شده با هواپیمای همیشگی لطفا بررسی و اطلاع رسانی کنید
    • سید IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      91 53
      یک سوال مهم این است که گرای چه چیزی را میخواسته بده؟ امریکایی ها کدام مکان را شناسایی نکرده اند؟ تمام مکان ها با نقشه های ماهواره ای مشخص است
    • IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      چقدر پول به یارو دادن که این چاخانا رو سر هم کنه؟؟
    • IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      ۱۴:۰۲ اسکل بلژیکی بازم که به چرت وپرت وهزیان گویی روی اوردی مثلا نظر ندی میگن لال هستی یا حرفی نزنی؟!!!!!!
    • IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      61 14
      خرابکاری از داخل بوده از فیلمبردارش بگیر تا سقوط همش بویش که می آید عملیات تعدادی خودباخته غربی و عبری و عربی بوده
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    جالب بود . اجب
    • فاطیما IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      74 33
      بیسواد عجب نه اجب
    • سعید IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      71 17
      روابط بین اوکراین و آمریکا شک آدمو بیشتر میکنه.
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    مشرق مثل سگ دروغ میگی
    • پری مجرد48ساله IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      سگ خودتی آشغال عفت کلام داشته باش
    • IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      اول که درست صحبت کن، دو، فرضیه ی بسیار قویی ایی هست.. احتمال اینکه اون هواپیما مسافربری نبوده و اون ها هم به عنوان گروگان استفاده کرده واقعا زیاده، و الا چه دلیلی داره تو اون شرایط پرواز کنه. اونم در حالی که ما بهش مشکوک بودیم و می گفتیم نباید بپره؟؟ اما از اون طرف اوکراینی که به امریکا نزدیکه تهدید می کنه که پرواز باید انجام بشه.. نفوذی ها به زودی مشخص می شن..
    • محمدایوب IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      سگ توهستی بی شرف هیچی ندار وطن فروش که برای آمریکاییها دائم دم تکان میدهی آدم که به وطن خود ارق نداشته باشد زیرا وطن مام ما میباشد پس باید به بچه پدرش بودن هم شک کند
    • IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      مشرق نگفته، یه بابای دیگه گفته مشرق منعکس کرده، حالا تو چرا خشتکتو پاره می کنی. امریکا پسرخالته.
    • علیرضا IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      75 51
      چرا دروغ باشه،اینکه آمریکا رسوا میشه و کشورمون و نیروهای مسلح تبرئه میشن بده بنظر شما
    • رضا IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      17 20
      مگه پرواز هواپیما بدون اجازه فرودگاه امکانپذیره؟! یخورده فکر کنید بعد حرف بزنید.. زمین و زمان بهم میدوزید که از زیر تقصیرش در برید!!
    • عرفان IR ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
      13 2
      اولاکه مشرق فقط خبر رو منعکس کرده،دوما فکرکنم‌ سال۱۹۸۷میلادی امریکائیها همین کار روباخطوط مسافربری کره جنوبی انجام داده بودن که از شوروی سابق جاسوسی کنن.که متوجه میشن و جنگنده اعزام میکنن وهواپیما باتقریبا ۳۰۰مسافر وخدمه درآسمان هدف موشک هوابه هوا قرارمیدن،که تا۱۵سال بعدش هم حتی اجازه حظور کره ای ها یا امریکایی ها برای بازیابی قطعات هواپیما نمیدن،وامریکاییها چون از واقعیت ماجرا خبر داشتن هیچ اقدامی نکردن.
    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
      3 2
      ممد ایوب زر نزن
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    اگر این ادعا ثابت شود هواپیمایی بوئینگ و بالطبع آمریکا تحت فشار بسیار شدیدی قرار خواهند گرفت. هواپیماهای مسافربری که در واقع هواپیماهای جاسوسی هستند. سناریو بسیار ترسناکی است. بهترین کار این است یک موج فنی و تکنیکی برای بررسی بیشتر این هواپیماهای پیشرفته مسافری یا احیانا جاسوسی ایجاد شود.
    • مهدی IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      86 18
      یه نکته مهم دیگر هم باید بررسی شود و آن اطلاع آمریکا از اصابت موشک به هواپیما بود بدون اینکه سندی مثلا تصاویر ماهواره ای ارائه کند! اگر سندی ندارد پس از طریق از کار افتادن این هواپیمای آواکس و قطع ارتباطش با سیستم مرکزی، پی به اصابت موشک با آن برده!
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    چرا ایران هیچ واکنشی به همکاری ترکیه و عربستان نمی کند چرا فقط به کاغذ بازی اخطار دیپلماتیک قناعت می کند
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      چون وزیر برجام جاسوس انگلیسی که از ترس خیس کرده بود رو ۱۵ دقیقه ای آزاد کرد. گاندو ۳ لطفا
    • هک IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      علت اینکه امیر قطر در سفری ازپیش اعلام نشده با عجله میاد ایران و حق السکوت 3 میلیارد دلاره پیشنهاد میده به دولت روحانی!!! و میگه بیخیال کل موضوع بشید همینه!!!
    • IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      9 51
      باز دم دیپلمات های شجاع و متدین گرم که در حوزه کاری خودشون هشدار میدن و اعتراض میکنن سرهنگهایی که ادعاشون میشه همین کار رو هم نمیکنن.
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    روی تمام فرضیات باید تمرکز شود اصرار برای پرواز این هواپیما چه بوده
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    74 21
    وای عجب تحلیلی آدم کف می کنه وقتی می خونه هر چند معلوم نیست واقعیت داشته باشه و بیشتر شبیه رمان های پلیسی است
    • IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      39 57
      حالا حالا ها قراره تحلیل دربیاد.اخر هم میفته گردن مریخیها.امکان نداره در هیچ موردی حتی کوچیک قبول کنن که اشتباهی کردن.
    • به IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸ IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      36 18
      یعنی صد رحمت به سنگ پای قزوین. بعد از آنهمه مردانگی حاجی زاده د فداکاری در پذیرش مسوولیت با چه رویی این حرفها را می زنید؟ از عقده و نفرت از سپاه دارید دق می کنید.
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    زنده باد رهبر.زنده باد سپاه ایران.حالا باید معلوم بشه.واگر اینطور بود اوکراین غرامت بده و عواقب بعدی آن را هم بپذیرد.اکراین در آینده یکی از روستاهای ایران می شود.
    • IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      27 10
      یکی از روستاهای ایران بشه؟!!! تند نرو داداچ!! سرت رو بگیر زیر آب سرد!
    • پیش مرگه IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
      2 1
      عالی بود برادرم هم وطنم پیش مرگتم
  • علی IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    55 20
    اوه اگه این جوری باشه که خیلی جور وا جور میشه!
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    48 21
    اگر اینگونه است پس ایران نباید به هیچ هواپیمایی مسافری ساخت امریکا اجازه ورود به ایران را بدهد.ولی چنین فرمانی در ایران صادر نشد پس این یک فرضیه صرف نیست.
  • علی IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    ایشان هیچگونه دلبستگی به نظام ایران ندارد که بخواهد حرف غیر حرفه ای بزند ایشان متخصص در امور جاسوسی است بنابراین روزی این موضوع روشن خواهد شد امید است تیم های بررسی کننده بدقت تمام ابعاد این موضوع را بررسی و روشن کنند
  • نگین مومنی IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    37 13
    الله اعلم
  • پری مجرد48ساله IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    86 14
    اگر اظهارات این افسر اثبات شود جمهوری اسلامی باید دوباره از امریکا انتقام بگیرد و پایگاه نظامی امریکا را در عربستان و ترکیه را موشک باران کند
  • صبار و شکور IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    89 12
    بنظرتون اگر سپاه صلاح میدونست نمیتونست افشا کنه؟ مجبور بوده خودشو قربانی کنه..متاسفم برا روحانی و دار و دسته اش....
    • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      73 20
      سپاه فعلا سینه خودش را سپر این خطای انسانی و احیانا تراژدی وحشتناک نظامی اطلاعاتی کرده است تا زمانی که واقعیت ها مشخص شود و بعد بگوید که چه اتفاقی دقیقا افتاده و آنوقت احتمالا انتقام سخت دوبله برای آمریکا گران تمام شود. اگر دقت کنید سپاه گفته فقط " اشتباه زدم" و هیچ اطلاعات دیگری نداد تا زمان روشن شدن حقایق.
    • IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      56 11
      رهبر معظم انقلاب به عنوان فرمانده کل قوا و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش و بسیج و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران همگی یک پیکر واحد هستند و رزمندگان اسلام واقعا گل سر سبد سلحشوران مخلص و بی ادعا در جهان امروز هستند . خداوند همگیشان را از هر گزندی (جانی و آبروئی و مالی)حفظ کند. ان شاء الله
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    38 46
    اگر فرضیه افسر درست باشد هواپیما را مجبور به فرود اضطراری میکردند و نیازی به زدن نبود
    • IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      68 27
      میگه که ده ثانیه فقط فرصت بوده. یعنی تا شلیک موشک های آمریکایی فقط ده ثانیه مانده بوده
    • IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      خودت فهمیدی چی گفتی.. نخوندی متن رو، ما اجازه ی پرواز بهش ندادیم.. فشار اوردن و تهدید کردن، باید اونایی په باهاسون همکاری کردن و اجازه ی پرواز دادن رو بازجویی کنیم، اگه قرار بود فرودش بیاریم که همون اول نمی ذاشتن بپره... پس اگه این فزضیه درست بوده ظاهرا چاره ای جز زدنش نبوده.. این بی شرفی اونایی رو ثابت می کنه که سپر انسانی سوار هواپیما کردن، حالا بعضی ها هی کدخدا کدخدا کنن، خدا جفتشون رو لعنت کنه
  • ناصر IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    70 29
    بابا ایول به سپاه من خودم مغزم سوت کشید
    • IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      26 97
      مغزی که تهی باشه، باید هم سوت بکشه!
    • IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      27 5
      جواب 13.58 حالا گوشت تلخی نکنی چیزی نمیشا پر مغز
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    67 23
    اگه چنین چیزی واقعیت داشته باشه قاعدتا باید اوکراین رو به دادگاه بکشند و پروازهای اوکراینی لغو بشه.شده؟
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    81 19
    اگر این ادعا صحیح باشد به عنوان یک مخالف این نظام می گم اگر من هم در ان هواپیما بودم یقینا خانواده من حق نداشتن ایرادی بگیرن چرا که ما شهید راه کشور شده بودیم ضمنا اگر من هم جای آن اپراتور ولی با فرض صحت ادعاهای گفته شده در بالا بودم من هم شلیک می کردم هر چند قلبم مالامال درد و رنج بود و می شد و تا عمر داشتم خودم را نمی بخشیدم لطفا در خصوص صحت این ادعا مشرق تحقیق کن.شما دسترسی به اطلاعات دارید.
    • طرفداران نظام مقدس IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      46 40
      ای مخالفان نظام! پس حالا دیگه بایس توبه نصوح کنید و عملاً موافق نظام مقدس مون بشید.
    • IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      51 6
      درودبرغیرت وجوانمردیت ،هموطن
    • IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      9 0
      درود بر شرفت
  • حامد IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    18 47
    خجالت هم خوب چیزیه!
  • ویشکا IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    75 21
    منافقین داخل حکومت با پنتاگون هماهنگ هستند و در سقوط هواپیما دستشان در یک کاسه هست مگر منافقین داخل حکومت پلاسکو رو آتش نزدند این ها خیلی رذل اند و هر جنایتی مرتکب میشوند
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    53 16
    اصل موضوع می تونه درست باشه ولی نه اینجور، مسلما هواپیمای اکراینی موقع ورود کاری نمی کرده که باعث شک بشه، می شد هواپیما را با جنگنده وادار به فرود کرد، می شد اجازه نداد مسافر ها باهاش برن و ........ اصلا منطقی نیست....!
    • IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      3 17
      نوشته دیگه شک کردن کلی نگهش داشتند و همه جاش رو بررسی کردند اما چیزی پیدا نکردند وقتی دوباره با تهدید پریده و رادار را روشن کرده دیگه چاره ای نبوده بهر حال شیطان اکبر است دیگر برایش مال و جان و ناموس دنیا اهمیتی ندارد
    • م IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
      0 0
      دوست من،نخست اينكه در زمانيكه هشدار موشك داده شده و اپراتور فقط از روي صفحه رادار يك شي رو ميبنه كه بسمت منطقه نظامي درحركته و حتي بدليل از كارافتادن سيستم راديويي هواپيما از قبل، در صورت ذكاوت اپراتور كه احتمال طعمه بودن يك هواپيماي مسافربري خودي بجاي جنگنده يا موشك دشمن، قصد استعلام از هواپيماهاي در حال فرود را داشت ، عملا بخاطر قطع بودن سيستم راديويي هواپيماي اكرايني ، اين امكان وجود نداشت. ضمن اينكه اگر سيستم راديويي هواپيماي اكرايني سالم مي بود باز زماني براي درخواست جنگنده و هماهنگي هاي پروازي و تيك آف و رسيدن به موازات هواپيماي اكرايني فقط در كمتر از 1 دقيقه عملا محاله. تنها چيزيكه در قرباني كردن هواپيما حامل مسافران ايراني (اكثرا) و خيانت برخي هموطنان در شرايط 100% جنگي در برابر تهديدات تلافي جويانه آمريكا بعد از تحقير موشكباراني پايگاه عين الاسدتوسط ما حائظ اهميته اينه كه توطئه خودزني رو بوجود بيارن تا يك آشوب داخلي بدون هزينه براي آمريكا در كشورمون ايجاد بشه
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    57 18
    خدا بیامرز د همگی سرنشینان راما بخاطر ایران شهید زیاد داده‌ايم مشکل نیس ای کاش من هم درراه وطن جان دهم‌ خوشا به سعادتشان
  • طاهره IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    96 22
    حالا معلوم شد چرا رسانه های خبری استکبار با قطعیت اعلام میکردند هواپیما رو سپاه زده و آن منافق داخل حکومت ایران نمی توانست خوشحالیش را کتمان کند و سپاه رو مورد هجمه قرار داد
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    چقدر دلم برای مظلومیت سپاه میسوزه که با همچین تهدیدهایی مقابله کرده ولی اخرم باید بهش توهین بشه
    • شیرمردان TR ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
      1 0
      احسنتو جوان عزیز ملت ملت ما نمک نشاسه. پایدار باشی
    • محمد رضا IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
      2 1
      سپاه همیشه نور چشم ملت ایران بوده آمریکا هم قصدش اینه که چشم ملت بزنه بقیش کاری نداره برای آمریکای جنایتکار
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    29 36
    امید دانا هم همین نظر داره یه امید دانا صدتای شما بلد کاررسانه ایکنه
    • IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      19 24
      آره تحلیل گر خوبیه و می شه به حرفاش اعتماد کرد، حداقل صداقت داره، درسته ما ضعف رسانه ای داریم، اما در این مورد باید نظر سازمان هواپیمایی رو هم دخیل بدونیم که بی درنگ گفت نقص فنی داشته و الا اگه موشک می خورد باید تو اسمون منفجر می شد، انصافا هممون همینطور فک می کردیم و اون تحلیل های ابتدایی به خاطر همین بود..
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    28 13
    اگر این حرفا درست باشه باید دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی ایران یه شخم حسابی بخورن و زباله ها دور ریخته بشن چون این چند سال با وجود موفقیت ها گاف های اساسی هم داده شده البته حجم توطئه های خارجی و داخلی رو نمیشه در نظر گرفت ولی بعضی اشتباه ها انقدر گل درشت هست که جای تأمل زیادی داره
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    30 77
    هشدار به مشرق: اینقدر نمک به زخم خانواده های قربانیان نپاش.اصول اخلاقی رسانه ای را رعایت کن
    • پری مجرد48ساله IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      66 51
      تو یکی خفه لطفاً کاسه داغ تر از آش
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    28 8
    مشرق دیر تیتر می زنی. امید دانا یه هفته پیش اینوگفت
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    44 50
    به نظر این سناریو از یک فیلمساز هالیوودی است تا یک کارشناس امنیتی.
  • عباس NL ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    20 22
    با طرح این ادعا مسیله خیلی پیچیده میشه . اول مسیله فیلم بردار صحنه سقوطه که میتونه یک عامل نفوذی باشه که با یک عامل نفوذی تو رده های بالا تو نیروهای مسلح در ارتباط باشه که میدونسته این هواپیمارو پدافند احتمال داره که بزندش چون متوجه شده سپاه بو برده که این هواپیما جاسوسیه و لی شک داره بزنه یا نزندش .اونایی هم که به هواپیما اجازه پرواز دادن مقصر ند . باید تمام مسافر ههارو منع میکردن از پرواز و بعد به هواپیما اجازه پرواز میدادن و خسارت مسافر هارو باید میدادن
    • IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      16 19
      نخیر جناب. نفوذی تو ارتش یا سپاه یا مسئول رده بالا نبوده . اصلا بحث سر این نیست. بیخود اطلاعات و تحلیل غلط نده. شایدم هم داری عملیات روانی انجام میدهی. بحث سر این است که چرا هواپیمای مسافربری به عنوان یک هواپیمای جاسوسی تشخیص داده می شود. چیزی که سپاه قطعا به آن خواهد رسید. فیلم بردار احتمالا جاسوس کد دار آمریکا بوده نه یک عامل نفوذی. اساسا در این سطح عملیات از یک نفوذی رده پایین که امکان دستگیری دارد استفاده نمی کنند.
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    25 27
    بابا مگه الکیه کافی بود دو جنگنده می فرستاد و هواپیما رو مجبور به فرود می کرد.
    • سجاد IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      31 14
      داداش اطلاعات آنلاین ارسال میشه برای آمریکا . حتی اگر هواپما میفرستادن دیگه اطلاعات از دست رفته بود و به دست دشمن میفتاد. حالا بیا ثابت کن که هواپیما جاسوسی بوده
  • مهرناز IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    23 16
    اگر سازمان هواپیمائی کشور به این هواپیما مشکوک شده بود " نباید اجازه پرواز می داد " حتی اگر مجبور به پرداخت جریمه می شد " چرا؟ مشکوک بودن رابا خلبان اکراینی در میان نگذاشتند " هیچ کس نمی خواهد حداقل جان خود ومهماندارها " که همگی اکراینی بودند " به خطر بیافتد.
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    41 13
    بزرگترین اشتباه این بود که به هواپیمای اوکراینی با وجود مشکوک بودن اجازه پرواز آنهم در شرایط اونروز داده شد.اگر هواپیما رو توقیف میکردن و مسافران رو با هواپیمای دیگری راهی میکردند میشد با حوصله سر از کار هواپیما در آورد هم از نظر مهندسی معکوس برای کشف عملکرد سیستمهای بکار رفته در آن و هم اینکه دیگر عزیزان مملکت قربانی نمیشدند.
  • سیدمهدی IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    34 7
    از آمریکای جنایتکار هر کاری که فکر کنید برمی آید . دانشمندان سراسر دنیا که به استکبار جهانی وصل نیستند باید وارد عمل شده و در مورد سو استفاده احتمالی آمریکا از هواپیماهای مسافربری را مورد مطالعه جدی قرار دهند . البته اگر تهدید به مرگ نشوند.
  • حسن IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    40 8
    اگر این فرضیه درست باشد واقعا سردمداران آمریکایی چقدر کثیف هستند که از جان مسافران بی گناه بعنوان سلاح استفاده میکنند .
    • IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      82 16
      تازه متوجه شدی که آمریکای صهیونیست اینقدر کثیفه
    • BE ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      33 6
      مگه در حادثه سپتامبر اینکار رو نکردند ؟ بردنشون یک جای دیگه گاز زدند و ساختمان ها رو هم یک جور دیگه چپه کردند ....
    • IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      62 19
      هواپيماي C130 آمریکا ژنرال ضیاءالحق رئیس جمهور پاکستان را به شهر دیگری می برد،سقوط کرد و ژنرال ضیاءالحق کشته شد، سفیر آمریکا هم داخل هواپیما بود کشته شد؟ چه بسا کشتن ضیاءالحق آنقدر اهمیت داشته که آمریکایی ها سفیر خودشان را هم سقط کنند، و خود را عزادار نشان بدهند! غافل از اینکه ارزش کشتن رییس‌جمهور پاکستان به مردن سفیر خودشان ارجح بوده، کسی هم شک نمی کرده؟
    • IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      1 8
      ۱۴:۱۸ خفه خوم بگیر اسکول!!!!!!!
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    34 49
    آهاااا سلبرینی های بی سواااد بااازم انصراف بدین. این زمستونی دو ماه دیگه تمومه ولی رو سیاهیش واسه شما زعاله های انگلیسی و آمریکایی ممیمونه. کاااش سپاه نمیزد تا همین به اصطلاح سلبرینی هااا طعم موشک های کرووز آمریکا رو نوش جان میکردند.
    • IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      18 36
      اونوقت بازهم میریختن خیابون ومیگفتن نیروهای مسلح چون نتونست از شهروندانش دفاع کنه،باید منحل بشن.شیطان،هزار راه بلده ولی این سلبریدنها ، هزارویکی،رفیق
  • م IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    28 16
    هر چه هواپیمای مسافر بری ساخت آمریکا در مالکیت کشور ها قرار دارد در ایران تردد کند ممکن است و یا حتماً مجهز سیستم جاسوسی است باید این موضوع مورد دستور کار قرار گیرد.در واقع هواپیماهای مذکور جاسوسی هستند و اوکراین با همدستی با دشمن باید غرامت بده و عواقب بعدی آن را هم بپذیرد
  • موسوی IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    26 12
    پس علت ارزان بودن بیلیط ان پرواز بی دلیل نبوده (قرار دادن سپر انسانی جهت پوشش کارهای جاسوسی)
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    37 14
    کاری به درستی و غلطی هیچ فرضیه‌ای ندارم. اما از حرف سردار حاجی زاده که گفتن ما آبروی خودمون رو با خدا معامله می‌کنیم، باید دانست که بنا بر مصلحت واقعیتی را از مردم پنهان نگه داشتن و سپاه خودش رو قربانی کرد و نقش مقصر را در این ماجرا به عهده گرفت. ان شاالله در آینده و در زمان مناسب حقیقت این ماجرا روشن خواهد شد
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    25 17
    عجب تحلیل خفنی!! اما خیلی بعیده چرا؟ چون رادار آواکس و متعلقاتش انقدر بزرگ هست که بازرسان هوایی در فرودگاه امام خمینی پس از مشکوک شدن و بررسی هواپیما باید راحت پی میبردند
    • IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      17 8
      نه عزیزم. رادار روی نوک اف 14 هم نوعی آواکس است اما بسیار کوچک است. اصلا به آن آواکس کوچک می گویند.
    • IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
      2 0
      الان عصر نانو هست!!
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    14 11
    کدام جاسوس احنقی بودتد واطلاع نداشتند وه قراره کشته بشوند-پس حاسوسهای بدون حاسوسی واطلاع واحمق بودند
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    22 10
    پرواز دو جنگنده وبرگردوندن هواپیما نیم دقیقه زمان میبرد ؟
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    24 9
    به به داخلی ها چی میگن؟
    • سمانه IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      6 4
      بازم که قرص هاتو نخوردی عنتر
  • ....... IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    27 16
    آمریکا می تواند سیستم بوئینگ را از خاک کشورش کنترل کند فعال شدن سیستم خودکار بوئینگ در اتیوپی: در مکالمه خلبانان بوئینگ سانحه دیده ۷۳۷ اتیوپی هنگام سقوط که به رسانه‌ها درز کرده، بیانگر فعال‌شدن #سیستم_کنترل_خودکار دماغه هواپیما است که بر خلاف خواست خلبان برای اوج گرفتن دماغه هواپیما را به سمت زمین سوق داده است.
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    32 21
    اگر عقل را قاضی کنیم و از احلش نیز پیگیری کنیم از همان لحظات اول نیز میشد حدس زد که آمریکای جنایتکار از کشته شدن هیچکس برای کشتن آدم های دیگر دریغ نخواهد کرد. لذا حتی اگر به اشتباه پدافند ما نیز این هواپیما را نمی زد در پایان عملیات خود آمریکایی ها آن را مورد هدف قرار میدادند که هیچ مدرکی وجود نداشته باشد. بیایید به آمریکایی ها اعتماد نکنیم
    • پری مجرد48ساله IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      22 7
      بیسواد اهلش نه احلش
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    32 14
    مطالب فوق نشون میده همدستان آمریکا در سازمان هواپیمایی هم در موضوع دخیل بودن و اجازه پرواز در چنین اوضاع خطرناکی رو دادن که این هواپیما بتونه ماموریت خودش رو انجام بده.
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    17 13
    این سناریو رو جایی دیگه هم دیده بودم.اینکه امریکا اولین کشوریه که میگه ایران با موشک خودش بصورت غیرعمد هواپیما رو زده میتونه شاهدی باشه بر این مدعا. هواپیما بویینگ و امریکایی. اوکراین هم متحد امریکا و نوکرش.همه چی اماده.
  • حسین آقا IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    33 22
    به نام خدا. ................ پروژه استفاده از هواپیمای مسافربری برای اهداف جاسوسی و نظامی و حتی بعنوان یک بمب افکن برای بعضی ها قابل باور نیست ..ولی این گونه استفاده و یا بهتر بگوئیم سوء استفاده از جان مسافران در امریکا معمول است... و اتفاق افتاده و هم اکنون رژیم اشغالگر قدس.. از چندین هواپیمای به ظاهر مسافربری در حال جاسوسی در سراسر جهان میباشند.. در ضمن شاید برای شما جالب باشد که بدانید حتی در مواقع اضطراری بعضی از این هواپیما ها بعنوان بمب افکن تغییر کاربری میدهند..نه اینکه برای اینکار وقت و زمان بگدارند ..!! چرا که بعضا چندین فروند از هواپیماهای اسرائیلی هم اکنون همان حالت ظاهرا مسافربری و باطنا بمب افکن هستند.. یعنی در قسمتهائی از بار جایگاه حمل بمب دارند. ..و بعضی از انها حامل بمب و مسلح میباشند...!!!
    • پری مجرد48ساله IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      9 8
      احسنت
    • IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      0 3
      هذیان داری دوست عزیز هواپیمای مسافربری رو با یک آرپی جی7 میشه زد چطور به عنوان بمب افکن عمل کند
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    21 16
    حتی اگر این هواپیما رو آمریکا رسماً اعلام کنه که آمریکا زده باز مردم باورشون نمیشه این که فرضیه هست اعتماد عمومی ازدست رفته حالا هی به در ودیواربکوبید وریسمون آسمون ببافید هی پیام به به چه چه بدید
    • IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      0 0
      رفته که رفته دیگه الان همه لیسانس دارند با این وجود اگه اینقدر ساده لوح هستند همون بهتر که یانکیها بر اونها همهههههههههه جوره مسلط باشند خلایق هرچه لایق
  • CA ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    24 14
    بعد از اینکه مقاله رو چند بار خواندم متوجه شدم که بسیار فرضیه درستی هست. مطمئنا این هواپیما یک مشکل امنیتی داشته.
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    13 20
    به نظرم طراحی آمریکایی ها خیلی محتمله. نشانش هم اینه که ترامپ و پمپئو از روز اول این موضوع شلیک موشک را مطرح کردند. بعد از حملات ایران هم هیچ واکنشی نشان ندادند. در واقع ایران در بازی آمریکایی گول خورد و گل به خودی زد.
  • علی زارعی IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    22 16
    انشاالله بزودی واقعیت برای جهان مشخص و دست غیب الهی مردم مظلوم ایران و‌فرزندان وطنی و شعیه علی ابن ابیطالب را مدد خواهد کرد بحق قران مجیدش
  • NL ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    15 14
    به یک جمله ترامپ در این مورد دقت کنید. ترامپ گفت که این سقوط می تواند نتیجه اشتباه فردی باشد. چرا باید ترامپ چنین جمله ای بگوید؟ آیا وی می خواهد ایران را از گناه مبرا کند یا می خواهد افکار حساس را از اصل واقعه گمراه کند؟ به نظر من تحلیل فعلی دلیل بیان جمله ترامپ را روشن می کند‌. وی می خواهد روی اصل قضیه یعنی جاسوسی بودن هواپیمای اکراینی را بپوشاند ‌‌. زدن هواپیما را نه مقابله مستقیم با آمریکا و جاسوسی بلکه یک اشتباه فردی جلوه می دهد
  • علی IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    22 5
    با سلام این موارد اگرچه شاید درست هم باشد ولی ایکاش نیروهای مسلح همان روز اول جلسه شورای عالی امنیت ملی تشکیل می دادو مساله محرمانه در شورا بحث می شد و از شورا وقت تحقیق و بررسی 48 ساعته می گرفتند تا این همه بی اعتمادی عمومی بوجود نمی آمد.به نظرم این کار سختی نبود که که تاسفانه انجام نشد.
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    22 11
    به هیچ وجه قصوری متوجه اپراتور دلاور پدافند هوایی نیست و من ضمن تسلیت به خانواده های داغدارکه به سبب اهمال مسئولین و خصوصا شورای عالی امنیت ملی به سبب عدم تعطیلی پروازهای داخلی ،اعلام می کنم که ایشان به وظیفه مقدسش عمل کرده و ازش ممنونیم.
  • علــــی IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    15 13
    آقا یک‌کلام! اوکراین بااااایــــــــــــد آخرین مکالمۀ خلبان با برج پرواز خودشون‌رو بده!. چرا مسئولین ما اینو نمیخوان؟؟؟!!!!!
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    14 23
    باز خدا رو شکر زدن وگرنه تهران نابود بود،170نفر قربانی مقاصد امریکا شدند
    • IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      23 1
      قسمت عزیزانت بشه ان شالله، با هم خدت رو شکر کنیم.
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    28 3
    منبع این ادعا کدام نشریه یا وب سایت است؟ لطفا منبع خبر را هم قرار دهید
  • سجاد IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    24 6
    فرضیه جالبی هست. و این فرضیه ها رو میتوان مورد تامل قرار داد اگه یادتون باشه در موضوع سرنگونی گلوبال هاوک که سپاه نابودش کرد هم زمان با اون هواپیمای جاسوسی یک هواپیمای دیگری هم بود که سرباز های آمریکایی در اون بودن و سپاه اون هواپیمای حاوی سربازان آمریکایی رو سرنگون نکرد. پدافندی که میتونه هواپیمای بدون سرنشین رو با هواپیمای دارای سرنشین تشخیص بده آیا نمیتونه یک هواپیمای مسافر بری رو از موشک کروز تشخیص بده. به نظر من سپاه هر تصمیمی که گرفته بهترین تصمیم بوده حتی حرف های سردار حاجی زاده بهترین صحبت هایی بوده که میشد زده بشه. خداقوت سپاه
  • IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    13 22
    سگ خودتی امثال تو بیشرف که می خواهین از آب گل آلود ماهی بگیرید مثل سلبریتی های بی ناموس.
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    12 3
    عجب نه مش رجب.
  • بی بی IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    20 8
    ماه زیر ابر نمی ما ند عا قبت معلوم می شوود که همهاین خرابکاریها کار امریکای کثا فت است
    • پری مجرد48ساله IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      15 9
      ماه پشت ابر نمیمونه بیسواد
  • سرباز ایرانی IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    20 20
    این فرضیه قوی و درست به نظر میرسه...بچه های سپاه هرگز اشتباه نکردند..فیلمبرداری ازاین هواپیما توسط افراد ناشناس بقدری مشکوک و مورد سوال است که به این فرضیه میشود مرتبط دانست...سیستم یکپارچه پدافند چگونه از کیلومترها قبلتر ودورازتهران اقدامی نکرد؟ چرا این سامانه در لحظات اخر ب رینگ پدافندی افزوده شد و در ان محل استقرار یافت؟ ...
  • NL ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    20 31
    اگر هم اینطور بوده غلط کردند شلیک کردند
    • IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      14 20
      آره. باید می گذاشتند موشکهای کروز آمریکا تهران را بزند.
  • محمد متوسلی IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    6 16
    باسلام:خیلی مایه تعجب است که افسران اطلاعاتی ما نمیدانسته اند که در یک قرنطینه مخابراتی باید انتقام سخت شکل بگیرد !این ادعا چه درست باشد وچه غلط .اصل موضوع که باید در ایران قرنطینه مخابراتی انجام میگرفته غیر قابل انکار است .
  • کیومرٍث IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    9 7
    سناریوی جالبی بود اما قابل استناد نیست. محاله تجهیزات جاسوسی و راداری داخل بنده و اجزای هواپیما نصب شده باشه اما متخصصان سپاه پس از 1 ساعت بازرسی و تجسس چیزی کشف نکرده باشن..
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    13 10
    واقعا بنظر درست میاد..هواپیماهای آمریکایی پس هواپیمای جاسوسی هستن..از این شیطان بزرگ برمیاد
  • علی IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    15 26
    داستان خوبی بود لذت بردیم .برای انحراف افکار خوب است .
    • ترانه IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      13 11
      خفه خون بگیر حرف نزنی میگن لالی
  • IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    6 9
    عالی بود
  • حمزه IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    11 7
    واقعا تأمل برانگیز بود.
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    22 0
    این فرضیه رو الان اگر فرض کنیم اون شب ایران حمله موشکی اصلا انجام نمیداد واین پروازهم به سلامت وراس ساعت مقرر به اوکراین می رسید باید چطور تفسیر کنیم؟یعنی آمریکاییها همیشه یک هواپیمای رزرو برای مواقع اضطرار دارند؟البته شب پنجشنبه مقامات پنتاگون از شلیک دوموشک با اطمینان گفتند واستناد به ماهواره هاشون داشتند .
    • IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      19 0
      اگر این فرض را لحاظ کنیم که موشک کروز الان پاستور را زده بود چه؟ چرا نمی گویید اگر پروازها لغو شده بود اصلا این بحثها پیش نمی آمد؟
  • شهرام IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    7 18
    قطعا همینه .از رفتار آرام ترامپ میشه به این دو دوزه بازی رسید .دو سر برو کردن
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    12 14
    به خدا همون اول صبح که هیچی معلوم نبو د .وزیر خارجه آمریکا هی اصرارداشت که این هواپیما ایران با موشک زده .اینا یه چیزی ازقبل میدونستن .این سپهبد کاملا درست گفته .
  • IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    13 6
    اوه اوه اگه این حرف درست باشه باید برا مردم توضیح بدن تا بیشرف بودن آمریکا ثابت بشود و جلوی پرواز بوئینگ در ایران گرفته شود
  • سعید IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    21 10
    بی خود اعصابتان را خرد نکنید . گفته های این افسر مصری هم نوعی توهم است . وموشک کروز امریکایی در کار نبود . اگر امریکا می خواست ضد حمله بکند ، لازم نبود که تهران را بزند می توانست مناطق نظامی ویا اقتصادی را در سایر استان ها وشهر ها را بزند.واقعیت این است که امریکا به خاطر شهادت سردار سلیمانی دچار احساس گناه بود و می خواست که ایرانی ها با یک ضربت معمولی ، بغض وکینه خود را خالی کنند. وماجرا فیصله پیدا کند.
    • IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      11 3
      آمریکا و احساس گناه؟ آمریکایی که هنوز با افتخار به زدن هیروشما و ناکازاکی و زدن عامل نارنجی به ویتنام افتخار می کند احساس گناه از زدن سلیمانی می کند؟ آخر چقدر فدایی آمریکا تشریف دارید؟ چی به شما داده؟
    • IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      5 3
      یعنی الان این تحلیلی که شما کردین رو ما قبول کنیم !!!!!!؟؟؟؟؟؟ این همه خرابی و تلفات آمریکا و سقوط هواپیما فقط به خاطر این بود که ایران بغضشو خالی کنه !!!!!!!همین تموم شد واقعا مرسی با این تحلیلتون
  • IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    30 0
    تحت این شرایط ایران به هیچ عنوان اجازه پرواز نمیداد حتی با قبول پرداخت غرامت. فرضیه های مثل هک و سوتر عقلانی تر هست
    • IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      3 2
      نه با این دولت روحانی...
  • ح ب IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    17 2
    آمریکا قبلا چرا چنین جاهایی را با هواپیما مسافربری شناسایی نکرد.چرا گذاشت دقیقه نود
    • IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      3 2
      چون در جاهای دیگر آواکسهایش مستقیما پرواز می کردند
    • حاصلی IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      4 2
      به دلیل اینکه بسیاری از سامانه های پدافندی و راداری، سیار هستند. خواسته جایی رو برای حمله انتخاب کنه که این سامانه ها نباشند. سردار حاجی زاده هم گفت این اپراتور چند ساعت قبل اینجا مستقر شده بود.
    • IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      1 0
      برای اینکه مگه میدونسته که کی سپاه میخواد دهنشو سرویس کنه که نذاره برای دقیقه نود
  • IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    27 11
    با دامن زدن به موضوع و انتشار این داستان سرایی ها، موضع رسمی سپاه را زیر سوال میبرید. اشتباه بدی در شرایط جنگی صورت گرفت و سردار حاجی زاده بابتش عذرخواهی کرد و تمام شد... دیگه این داستانها چیه هر روز از یه جا در میارید؟ اگر موضوعی باشه خود سپاه اطلاع رسانی میکنه
    • IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      7 5
      شما چرا ناراحت می شوید؟ بالاخره یک فرض قابل بررسی است و منافاتی هم با پذیرش خطا توسط سپاه ندارد. چقدر تعصب روی آمریکا دارید؟
    • پری مجرد48ساله IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      3 6
      دو کلام هم از مادر عروس
  • علیرضا IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    18 18
    به چند دلیل این مصریه دروغ گفته : بزرگنمایی بیش از حد امریکا : سامانه باور ۳۱۳ ما تمامی موشکهای کروز رو میزنه . پرواز از ترکیه و عربستان هم دروغه . فرد مصری قطر رو هم کوبونده . کلا کشتن ۱۷۶ نفر با اموزه های اسلام نمی خونه یعنی کل داستان دروغه
    • IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      1 2
      اصلا واضح است که متن را نخوانده ای. ضمنا کشتن 176 نفر زمانی بد است که عمدی باشد و بناحق باشد.
    • IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      0 0
      باور 373 عزیزم .
  • IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    4 1
    اگه حرف این آقا درست باشه و بویئنگ های آمریکا همون هواپیماهای جاسوسی با سرنشینانی که به گروگان گرفته شدن باشه باید بگم در این صورت کل دنیا در خطره آمریکا هر موقع بخواد میتونه این هواپیما ها رو به عنوان دشمن جا بزنه
  • عقل سرخ IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    1 4
    این تحلیل فاقد ارزش علمی است و دچار تناقض و تضاد زیادی هست دو نکته یکی اینکه وقتی یک هواپیما از رادار و امکانات جاسوسی بر خوردار باشه حتما در بازرسی فیزیکی میشه به تجهیزات ان دست پیدا کرد ودر نکته دو وقتی هواپیمای اکراینی کارش تمام سده در خال خروج از کشور هست چه دلیل بر زدن ان هست چرا که فرقی نمیکنه این هواپیما در حال خروج از کشور بود
    • IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      0 0
      یه فیلم تام کروز بازی کرده که خلبان غیرنظامی است که برای سیا عکسبرداری میکنه.....این بابا فقط میخواد ردپای قطر را پاک کنه.....
  • مهران IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    5 1
    کلا قضیه مشکوک بود لعنت خدا بر ترامپ چرا سپاه از بازرسی قطعات ساقط شده هواپیما متوجه این موضوع نشده و اگر فهمیده و موردی بوده چرا اطلاع رسانی نمیکنه.
  • IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    3 1
    اگرچه این اظهارات منتسب به سپهبد محمود مصطفی ادعایی بیش نیست، اما بسیاری از منابع متخصص در امر پدافند هوایی و جنگ سایبری این ادعاها را دور از انتظار ندانسته و دستکم قابل بررسی می‌دانند. مشرق عزیز تو تیتر نوشته بود مشرق بررسی می کند، اما شما حواله دادی به کارشناسان... کارشناس ما تویی تو بررسی کن بگو
  • آواکسیان IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    5 0
    گفته بودم داشتن آواکس اوجب واجباته!
  • IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    4 2
    علارفم تمام ابن ادعاها چرا مسولین ما پرواز ممنوع ندادند که هبچ کدام از این حرفها پیش نیاد
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    9 0
    ار لحطه ای که سردار سلام اعلام کرد میزنیم کسور درحالت جنگی وامادگی صد در صد بوده در این شرایط چطور پروازهای داخلب وخارجی قطع نشده؟!!تا این اتفاق تلخ واین همه مشکل تحلیل رنگارنک بوجود نیابد کوتاهی از مسولانی است که پرواز ممنوع ندادند وباید اعلام ومحاکمه شوند
  • IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    3 4
    از کجا معلوم که ایران با یک حمله امریکا نابود می شد ؟ ایا با هدف قرار گرفتن ۵۲ مرکز فرهنگی و غیر نظامی نظام ساقط می شد ؟
  • جواد IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    8 2
    بهتره داخل امریکا با تلفات زدن به سفیدپوستان معاند و مراکز حساس خرابکاری شود چون دشمن کبیر خیالش راحته که جای امن و دور قرار دارد و نمیشود ضربه ای به ان وارد کرد.
  • محمدحسین محمدپور IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    18 3
    زدن خوب کاری کردن دست سپاه هم میبوسیم تا اخرین قطره خونمان پشت سپاه و مملکتمون ایستادایم ارامش و امنیت رو مدیونشون هسیتم اگر نزده بود حواپیما امریکای بود هزاران نفر کشته میشد چی حالا هم افتخار میکنیم هم روی دشمنان سیاه شد که ما توان همه چی رو داریم اگر عزیزانمون شهید شدن جانشان رو فدای مملکت کردن خداوند به بازماندگانشان صبر بده عزیزان چرا به وطن خودتان افتخار نمیکنین حتمن باید مثل سوریه عراق فبسطین باشیم به دشمنان وطن دل نبندین دورد به ایران و ایرانی
  • هادی DE ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    7 6
    اگه واقعا اون اخطار شلیک موشک که سردار حاجی زاده گفت واقعی بوده و هدف کاذب نبوده پس لاشه اون موشک های کروز که شلیک شده کجاس . این مقاله داره میگه چندین موشک کروز شلیک شده و ایران مجبور شده هواپیما رو بزنه تا اون موشک ها به هدف نرسن لاشه اون موشک های کروز کجاست؟ خیلی ابهام داره این فرضیه
  • IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    4 2
    چرا سپاه پاسداران همه چیزو برعهده گرفت؟ خب شفاف به مردم بگییید
  • سیدعلی جعفری IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    8 22
    چقد شماها مکارین گند زدین و نمی خواین زیر بار برین بابا روتون سنگ پای قزوینو سفید کرده خدا ازتون نگذره که وجدان ندارین و چه داستان سرایی ها می کنین
  • محمد1 IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    0 0
    وقتی ابزار کوچکی مثل موبایل یک ابزار جاسوسی است پس در دنیای تکنولوژی امروز هر فرضیه ای محتمل است و باید مورد توجه قرار گیرد پس چرا به جای اظهار نظر و بحث علمی بعضی ها حرف های بی ربط می زنند
  • IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    1 1
    - اجازه دهندگان پرواز به هواپیمای اوکراینی و.. همه وهمه باید پاسخگوی این پرواز جاسوسی باشند - ضمن عذر خواهی از خانواده های داغدار که بستگان و فرزندان آنها قربانی توطعه آمریکا و نفوذی ها شده اند. سیستم ناوبری مسافربری هوائی دنیا عمال عملیات نظامی آمریکا شده اند مسافرین این هواپیماها اطلاع داشته باشند قربانی توطئه از پیش طراحی شده آمریکا نشوند هواپیماهای ساخت آمریکارا نا امن بپندارند
  • مسعود دیپلمات IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    2 0
    سپاه لازم است به این اظهارات پاسخ دقیق و کارشناسی شده بدهد تا عمق جنایت و خباثت آمریکا و تهدید ترامپ جنایتکار مبنی بر هدف قرار دادن 52 نقطه فرهنگی مردمی را بهتر بشناسند.
  • IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    0 0
    لطفا " داستان سرایی نکنید همه چی روشنه
  • IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    0 0
    خیلی خیلی باید دقیق این مسئله عجیب و بسیار ناراحت کننده بررسی بشه
  • محمد IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    0 0
    اینها همه حرفم این مملکت امام زمان خودشم حواسش به بندهای هست
  • صادق IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    1 0
    اونجاش که میگه مجددا به خاطر جریمه چند هزار دلاری مثلا سپاه اجازه داده پرواز کنه با عقل جور در نمیاد بعید میدونم سپاه به این هواپیما مشکوک شده باشد بعد به خاطر جریمه چند هزار دلاری اجازه پرواز بده!
  • IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    2 0
    به نظرم اگر این حرف کارشناس مصری درست باشد باید جایزه و مدال خدمت و مدیریت به جای ظریف و عراقچی به این افسر داد، هرچند برخی انسانهای بی گناه کشته شدند ولی مصلحت مهمتری برای کشور و ملت داشته، حالا می فهمم که چرا دولت از این خدمت بزرگ افسران راهدار و سپاه ناراحت شدند ، حتما می خواستند حاکمیت را به تسلیم آمریکا کنند
  • محسن IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    0 0
    غیر ممکن ممکن است.2277
  • IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    0 0
    درستش اینه افراد اطلاعاتی به همه چیز مشرف هستند نظریه این فرد درصد خیلی بالا واقعیت داره متاسفانه مسافران برای رد گم کردن هست وقربانی شدن این متن رو چند بار خوندم نکاتی درش نهفته است
  • DE ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    3 1
    با این حساب کلی اطلاعات هنگام ورود به تهران ارسال کرده و کلی اطلاعات نیز در حال خروج (قبل از اصابت موشک) ، پس چرا با ارسال اینهمه اطلاعات حتی یک موشک کروز هم آمریکا شلیک نکرد؟! به هر حال به احتمال زیاد قسمت اعظم ماموریت مخفی انجام شده بود قبل از سقوط.
  • DE ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    3 0
    اگر بوئینگ سقوط کرده واقعا تجهیزات یک آواکس را داشته، در بازبینی قطعات سقوط کرده(حتی با وجود تیکه تیکه شدن) کاملا مشخصه، تجهیزاتی که آواکس حمل میکنه قابل پنهان کردن نیست.
  • IR ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    0 0
    یعنی اگرهواپیمابراثرخطای انسانی بوداین خطاموقع واردشدن هواپیمااتفاق می افتادنه موقع خروج معلوم که این هواپیمامشکوک بوده که ....!؟!
  • IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    1 0
    سیاست خیلی پیچیده است احتمال هر جیزی وجود دارد.
  • ایرانی GB ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    9 0
    چرا اینقدر به همدیگه توهین میکنین ؟ این یک مقاله ست که ممکنه درست باشه یا غلط , نیازی به توهین کردن نیست ! حرمت همدیگرو نگه دارین.
  • رضا IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    1 0
    نابودی آمریکاخیلی نزدیک است بااین کارهای احمقانه خودش را درجهان منفورتر میکنه حتی بین آدم های خودشون
  • رحمت عیدی IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    0 0
    آیا منطقی است که یک نظامی ارشد مصری که کشورش متحد آمریکا و اسرائیل است مثلا نقشه اربابانش را لو بدهد؟بنظرم تمام این تحلیلهای جور وا جور و هالیوودی تماما قصد انحراف افکار عمومی و گروه های تحقیق و مسئولان مرتبط را دارد تا از واقعیت ماجرا دور شوند چون احتمالا نفوذیهای قضیه چیزی است شبیه لیست زم،والبته ترجیحا لو نرفتن مدل جنگال آمریکاییها،بقول استاد رائفی پور این دیگر تاکتیک نیست راهبرد است و در تعریف این راهبرد شبکه نفوذ داخلی مرتبط با غرب پرستان داخلی یک وجه بسیار مهم را داراست،بهرحال شبکه همکاران نفوذی داخلی و یک نوع جنگال یا سایبر اتک پیشرفته حتمی است بدون شک
  • حسین نصر IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    3 0
    گفتن شغال می دوه و زوزه می‌کشه یا می ایستد و زوزه می‌کشه گفت ازین شغال هر چی بگین میاد ،حالا آمریکا و نوگرای حلقه به گوشش از هیچ جنایتی ابایی ندارن ،به هر حال امنیت کشور دست سپاه و ارتش هست و ما در همه حال شرمنده اونها هستیم و من لنگه کفش یک نیروی نظامی و امنیتی کشورم را با کاخ سفید و آدمای داخلش عوض نمی کنم
  • محمد IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    2 0
    باید ایران قرامت میداد ولی ننیگداشت هواپیما بلنو رشه یک کار دیگه میکرد میگفت خالی برگرد اگر مجبور مزشد بزنه حاقل مردم کشته ننیشدن ایا پول از جان مردم مهمتر بود
  • صدای حق DE ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    2 0
    یادمون نره در داعش یک از کشورهای اروپایی که در داعش نیرو داشت اوکراینی های افراطی مخالف روسیه و حامی غرب بودند. بعید نیست که خلبان یک داعشی بوده باشد. یادمان نرود داعش نسخه پیشرفته اصلاح طلبان ایرانی بودند که توسط شیطان بزرگ ساخته و حمایت می شدند.
  • سانکی IR ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    3 0
    خیلی منطقه.ازرآمریکا بعید نیست .چقدر سیاست کثیفه .به نظر من تحلیل درستیه چون اگر این زیر نظر آمریکا نبود پس چرا آمریکا اون پنجاه و دو نقطه رو نزد؟ چرا هیچ واکنشی بعد از عین الاسد نشون نداد..ایران باسچید به این سپهبد جایزه بده .ای کثافت آمریکا.همش برای من سوال بود چرا آمریکا واکنش نشون نداد.ای وای ای وای حاضرم قسم بخورم این درست میگه .
  • حقجو IR ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    0 0
    این استاد ژنرال مصری نمیدونه که دیگه عصر آواکس ها با حضور ماهواره های قوی به پایان رسیده
    • IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
      2 0
      اینطور نیست ارسال جاسوس از نوع گاندو و گلوبال هاوک و ارکیو 170 مخالف نظر شماست
  • Mahdy IR ۰۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    2 0
    برادران وهموطنان عزیز چرا این همه جنگ وجدل وخودزنی میکنید الان ایران ما وملت ما بیش از هر چیز به اتحاد وهمدلی نیاز داره دشمن از این نفاق بین ما شاد میشه صبور باشیم تا نتیجه کارشناسی نهایی مشخص بشه خدا حفظتون کنه
  • هما DE ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    7 0
    به نظر من آمریکا به هدفش اشاره کرده بود منظور از ۵۲ نقطه همون پرواز۷۵۲ بوده و منظور از نقاط فرهنگی نظامی بخش فرهنگیش نخبگان داخل پرواز بوده بخش نظامیش سپاه بوده
  • CA ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    2 2
    یک احتمال دیگه در مورد هواپیمای اوکراینی این هست که از قبل یک دانگل در داخل هواپیما به وای‌فای متصل بوده و باعث رهگیری این هواپیما شده و شاید هم هیچ عامل فیزیک در محل حضور نداشته و صرفا با این دانگل هکرها توانسته اند کامپیوتر هواپیما رو هم کرده کد ترانسپوندر رو تغییر دهند و مسیر هواپیما را تغییر دهند و بقیه ماجرا. این ساده‌ترین توضیح برای این واقعه هست و نیازی به چیز پیچیده ندارد که اما و اگرهایی داشته باشد. بسیار محتمل هست چون خدمه پرواز آموزش حفاظت سایبری نداشتند در صورتی که با اضافه شدن خدمات اینترنت در هواپیما که همه چیز به آن متصل هست بایستی یک خدمه فوق حرفه ای حفاظت سایبری حضور داشته باشد تا مانیتورینگ وای فای هواپیما و حفاظت فیزیکی مانند مانتیورینگ اتصال احتمالی دانگل های شناسایی به سامانه هواپیما را انجام دهد. بنظر من این محتمل ترین عامل این واقعه هست.
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    0 0
    جالبه
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    3 0
    الان بخاطر برف پروازها رولغو کردن چطور موقعی که قراره به ایران حمله بشه پروازها لغو نشده
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    4 0
    سلام قابل تامل است
  • محمد IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    3 1
    اگر سپاه اینقدر اططلاعات داشت ومشکوک بود چرا گذاشت مسافر بزنه حد اقل مسافرای ایرانی رو پیاده می کرد
  • اراهیم IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    4 0
    خوب اگه هواپیما جاسوسی بوده وبه اون شک داشتید چرا اجازه پرواز دادید؟ باید هواپیما توقیف میشد وکاملا بررسی میشد. یعنی پرداخت جریمه مادی که اون هم در صورت عدم اسباط جاسوسی بودن هواپیما .... به جان همه مسافرهای بیگناه ارجعیت داشت؟ اگه عزیزان خود تصمیم گیرندگان درون هواپیما بودند هم همین اتفاق میافتاد؟
    • IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
      0 0
      اثبات مجید جان دلبندم، اصباط رو دیگه از کجا آوردی
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    3 0
    اگر حرف این مرد درست باشه ( که امکان درست بودنش خیلی زیاده) فکر می کنم که یکی از بزرگترین عملیات ضد جاسوسی تمام قرون در کشور ما رخ داده..
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    3 0
    کاش ثابت شود واقعیت همین بوده
  • حسنزاده IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    3 0
    بی شک هر چیزی که در غرب ساخته شده حتما یک حقه ای درش ایجاد میکنند که روز مبادا از آن کشور خریدار یا کشور ثالث دیگه به نفع خودشان استفاده کنند وهرچند که به کشته شدن افراد بی گناه منجر بشه این کار شیطان بزرگ است کثافتکاری از این بزرگتر که به هنگام حالت جنگی پشت سپر افراد بی گناه گارد حمله بگیری این کار تنها از فکر غربی وشیطانی امریکا و.... آب میخوره . مرگ بر ریشه این فکر. نمیدونم چرا کشورها با این توصیف خرید هواپیماها از اونهارو و تجهیزات از این قبیل رو تحریم نمیکنند؟ جای تعجب داره.
  • سجاد IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    2 0
    واقعاً حرف معقولي هست
    • م IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
      0 0
      اولین کسانی که اعلام کردند در ساعت اولیه سقوط هواپیما و اعلام کردندکه مورد اصابت واقع شده همین آمریکا ی کثیف بود.
  • رضا IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    0 0
    با توجه به گفته های رهبر در نماز جمعه اخیر که خیلی از سران کشورهای شیطان صفتو رو عصبانی کرد،به این فرضیه اشاره کرده واحتمالا اطلاعاتی داشته
  • AE ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    1 0
    دست بچه ها درو نکنه. چهل سال اینا اصلا اشتباه نکردن. حالا اگه هم اشتباه کرده باشن. اولینش هس و قابل بخشس. نمرشون بیست
  • جعفر IR ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    0 0
    سلام خلبان بوینگ اطلاع داشته است که ماموریت او یک پرواز عادی نیست بلکه جنبه نظامی دارد زیرا مصاحبه با همسر خلبان بوینگ را اگر یک بار دیگر مرور کنید متوجه می شوید که او به همسر خلبانش گفته است نرو ولی خلبان پاسخ داده است چاره ای نیست نوبت اوست
  • محمد IR ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    0 0
    فرضیه ها اگه زیاد شود ، اصل موضوع فراموش و جزئیات مانع درک حقیقت میشود . ما نباید فراموش کنیم که دشمن اصلی دنیای شیطان بزرگ و نوچه اش اسرائیل جقله هستند . و با شلیک موشکها به پایگاه عین الاسد فعلا خطر کمی دور شده ولی باید هوشیار باشیم .تا دشمنان از ما پل نسازند
  • IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    0 0
    در مورد ساقط شدن هواپیما ما هیچ وقت سپا را مقصر نمی دانیم چون اگر سپا نبود جمهوری اسلامی هم نبود دورود به سپا پاسداران این مردان خدا
  • ناشناس IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    0 0
    سلام مشرق گرامی این خبردرست ترین تحلیله! چرا وقتی یک خبری اینقدرروشنگری میکنه واتهامات سایبری به امریکا وقطرونفوذی های امریکا درایران ودفاع همیشگی سپاه عزیز ازایران و... خیلی چیزای دیگه رو روشن میکنه تیترقرمز مینویسی"صرفا فقط ادعاست تاییدنمیشه"
  • ناشناس IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    1 0
    فقط دارم دیوانه میشم حداقل تشخیص بدید وسریع اطلاع رسانی کنید ومغز مارو از این همه هجمه اطلاعات ناقص نجات بدید.‌‌
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    0 0
    هر چند اینو نمیذارید ولی ایشون هم مثل شما فیلم هندی زیاد میبینه
  • نعیم GB ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    2 0
    مرگ بر شیطان بزرگ در هر حادثه در کشور های جهان دست پلید شیطان بزرگ اغشته است بازهم یگ عده هست که جنایت شیطان بزرگ عبرت نمیگیرد به ساز شیطانی آمریکا دل خوش کرده قدم شوم آمریکا در افغانستان و عراق این دو مملکت را به خاک سیاه نشانده من یگ افغانی هستم زور آمریکا را در افغانستان دیدم که چه بد بختی برای مملکت ما آورده که روسها هزار یکش هم نکرد اگر آمریکا خوب بود بعد ۱۸ سال مردوم افغانستان چندین برابر آواره نمی شد فقد سوغات آمریکا برای مردوم ما فحشا بی بند باری دزدی تروسیتی انتحاری غارت اموال مردوم ما
  • شیربیشه DE ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    1 0
    با سلام،نصرمن الله وفتح القریب بعنوان یک ایرانی ورزمنده دفاع مقدس به اطلاع ملت بزرگ ایران وجهان میرساندستمکاران وجلادان همیشه بانیرنگ وزودباوری مردم به هدف خودرسیده ولی اینبار ازآنجایی که مسلمان بایددانا،زیرک،وزرنگ باشد،دست دشمن رابرای جهان بااینهمه تبلیغ روکرد،نظرسپهبدمصری صددرصدصحیح میباشدواگرنیروی بابصیرت ودانای به وقت سپاه ودیگرجنگاوران شجاع وباغیرت ایران نبود امریکابه هدف شوم خودرسیده بودولی باردیگر برای خودرسوایی عظیمی درجهان پدیدآورد باشدکه هرچه سریعترباگفتن اصل موضوع حقیقت برای همه جهانیان معلوم شود
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    0 0
    متاسفانه این متن رو دو روز بعد از انتشار دارم میخونم. آیا صحت این به معنی دروغگو بودن فرماندهان سپاه نیست که طوری حرف زدند که انگار با کروز اشتباه گرفته شده؟ هر گمانه و شایعه ای رو نباید شما منتشر کنید و صرفا با نوشتن اینکه نظر فلانی است سلب مسئولیت نمیشه. این نوشته در واقع انگشت اتهام دروغگویی رو به سمت فرماندهان سپاه داره میگیره. حقیقتا شگفت زده ام از اینکه اینجا منتشر شده. سناریوهای اشتباه یا دروغ از اصلیترین دشمنان اسلام و مسلمین از صدر اسلام تاکنون بوده. نباید هر سناریویی رو منتشر کرد. دوست عزیزی که این رو میخونید برای چاپ ننوشتم اگر ممکنه برسونید به یک مسئولی در خبرگزاریتون.
  • یه جَوون مملکت IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    3 0
    به نظر من هیچ چیز از آمریکا با اون سابقه تاریخی تو کشتن مردم بی گناه و یکی مثل ترامپ بعید نیست حرف این آقا هم می‌تونه درست باشه
  • US ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    1 0
    از هر زاویه ای به این برداشت نگاه کنید درسته . ایران اشتباه نمیکنه. وقتی امریکا سکوت میکنه یعنی ریگ ته کفششه. پایگاهشو سپاه زد انگار نه انگار
  • ر IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    1 0
    اگر هواپیما تا زمان رسیدن به فرودگاه سیگنالهای عجیبی را فرستاده است چرا ان موقع مورد اصابت موشک قرار نگرفته است ؟ اگر این هواپیما جاسوسی بود چرا نتوانستند ابزارهای جاسوسی را پیدا کنند ؟ اگر موقع برگشت به اوکراین سیگنالهای عجیبی را تشخیص دادند چرا دستور بازگشت دوباره به کشور را به او ندادند یا چرا به وسیله ارسال جنگنده این هواپیما را مجبور به بازگشت نکردند چرا این هواپیما را با یک هواپیمای مسافربری دیگر جایگزین نکردند چرا برای مقابله با این هواپیما از جنگ سایبری استفاده نکردند تا بتوانند اطلاعات ان را نابود کنند یا از ارسال ان جلوگیری کنند چرا از جنگ سایبری برای جلوگیری از تهاجم دشمن استفاده نکردند
  • مهدی IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    2 0
    خوب از همون اول جریان رو میگفتن ارزش واقتدار سپاه بالا وبالا تر میرفت دوباره باز دانشگاههاهم شلوغ نمیشد.ممنون از سپاه
  • IR ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۴
    0 1
    بنظر من دست روس ها تواین وسط بود واطلاعات منحرف کننده به ارتش ما دادو احتمال اینکه ستاد مشترک لقو پرواز را داده باشه.وبامخالفت روحان وشمع خاتی مخالفت کرده باشند بعید. نیست
  • رهگذر IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
    1 2
    سلام . گذشت زمان خیلی از واقعیتها را نشان خواهد داد. فرضیه های مختلفی مطرح گردیده که این فرضیه واقعا" قابل تامل است . از فیلمبرداری آماده و منتظر حادثه در سکوت کامل در آن شب سرد و ارسال سریع آن به شبکه های بیگانه تا همدستی اوکراین و جایگزینی این هواپیما با هواپیمای دیگری که قرار بود به ایران پرواز کند نمودار مشخصی از توطئه زمانبندی شده می دهد البته عوامل بی وطن و خود فروخته داخلی و نیز برخی مسئولین ذلیل و بیگانه پرست را هم نباید از نظر دور داشت. زمستان خواهد رفت و روسیاهی به ذغال خواهد ماند.
  • مجید نوروزی IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    2 2
    با عقل جور درمیاد ومرحبا به این تحلیل دقیق و100مرحبا به سپاه با این هوشیاریش ماها زندگی مونو مدیونه شما عزیزان نظامی هستیم حتا اگراین یک فرضیه باشه بازم دست شمارو میبوسم وافتخار میکنم بشماعزیزان رزمنده
  • Am US ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
    2 0
    دیوید دیوید عو عس عا
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    0 0
    اینم یه فرضیه س که جالب بود...گفته شد که هواپیماهای آمریکایی با سیستم های مختل کننده ارتباطی و رادار و ... از ترکیه و عربستان به پرواز دراومدن ولی در نزدیک مرزها بودن و همه نقاط و پوشش دهی نمیکردن و هواپیمای اوکراینی با به پرواز اومدن از مرکز ایران این نقصان و کامل می کردد و پوشش کامل و به آمریکا واسه حمله میداد...سوالی که میمونه اینه که با این تفاسیر پس چرا آمریکا در نهایت و حداقل در حد همون پوشش محدودی که هواپیماهای بلند شده از ترکیه و عربستان ارائه کرده بودن و میتونستن مقاصدی و بزنن ولی نزدن؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس