احمد توکلی نمایه

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اهمیت اقتصاد مقاومتی و درون زا بودن اقتصاد در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی گفت: سیاست های تعدیل با افت و خیزهایی از زمان پایان جنگ شروع شد و هنوز هم ادامه دارد.

به گزارش مشرق، احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس هیئت مدیره سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت عدالت اظهار داشت: مقام معظم رهبری واقع بین هستند و اهل لاپوشانی نیستند و یکی از برجستگی های بیانیه گام دوم انقلاب نیز صراحت ایشان در بیان واقعیات جامعه است.

وی متذکر شد: البته نوع بیان مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب به گونه ای نیست که امید انسان را ناامید کند.

بیشتر بخوانید:

گزارش همشهری از کاهش شکاف طبقاتی در سال ۸۹ و رکوردزنی آن در دولت روحانی



عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: از آنجایی که مقام معظم رهبری مسئولیت هدایت جامعه را بر عهده دارند لذا یک تصویر واقعی از جامعه ارائه می دهند تا موانع و مشکلات را رفع کنیم، یکی از چالش های اقتصادی در کشور، نحوه توزیع منابع و فرصتها و درآمد ملی است که رهبری به صراحت در بیانیه گام دوم به آن اشاره فرمودند.

توکلی با بیان اینکه انقلابیون دو سال بعد از انقلاب به شدت مصمم به توزیع منابع مالی به نفع فقرا بودند افزود: روستاهای کشور با تشکیل جهاد سازندگی آباد شدند و امکاناتی چون آب و برق و بهداشت فراهم شد و سطح زندگی و رفاه مردم نیز تا حدودی افزایش یافت.

رئیس هیئت مدیره سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت عدالت، نحوه توزیع منابع و فرصتها در اوایل انقلاب را بسیار مطلوب و در جهت ارتقای زندگی مستضعفان خواند و گفت: در ابتدا، راه و بهداشت و سپس تمامی شاخصه های مسکن متحول شد.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی مسیر را برای گسترش امکانات و رفاه مردم هموار کرد که البته بخشی از این موضوع به روحیه انقلابی و بخشی هم به نگاه امام خمینی (ره) برمی گردد.

توکلی دلیل تعداد زیاد داوطلبان روستایی برای رفتن به جبهه را در این دانست که آنها تغییر و تحولات مثبت بعد از پیروزی انقلاب را به خوبی لمس کردند و به ماهیت و رسالت انقلاب و مردمی بودن آن پی بردند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه جنگ تحمیلی موجب رشد صنایع دفاعی ایران و اتکاء به توان داخلی شد گفت: ما در استقلال سیاسی خیلی خوب عمل کردیم اما توفیق مان در استقلال اقتصادی کمتر است.

وی یادآور شد: در دوران مرحوم هاشمی رفسنجانی بازسازی و اقدامات عمرانی خوبی صورت گرفت اما همزمان از نظر توسعه ای رشد چندانی نکردیم، در واقع اشتباه مرحوم هاشمی این بود که سیاست های تعدیل صندوق بین المللی پول را پذیرفت درصورتیکه اگر دولت در همه مسائل دخالت کند کار خراب می شود.

رئیس هیئت مدیره سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت عدالت تصریح کرد: شاید بتوان در بازار آزاد قیمتها را تعیین نکرد اما به محض اینکه به موضوع دستمزدها می رسیم شورای عالی کار متشکل از اعضای دولت باید میزان آن را مشخص کند. در بازاری که انحصار و چسبندگی و فساد وجود دارد قیمتها هم ارزان نمی شوند و توزیع درآمد هم به نفع سرمایه داران خراب خواهد شد.

توکلی در رابطه با اهمیت اقتصاد مقاومتی و درون زا بودن اقتصاد در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی گفت: سیاست های تعدیل با افت و خیزهایی از زمان پایان جنگ شروع شد و هنوز هم ادامه دارد. مسئولان جمهوری اسلامی در اول انقلاب مردمی بودند و زندگی هایشان فاصله چندانی با مردم نداشت اما به تدریج تجمل گرایی باعث جدایی برخی از آنها از مردم شد.

وی با اشاره به حدیثی از امیرالمومنین (ع) درباره اهمیت رسیدگی به شهرها و آبادانی و عمرانی روستاها بیان داشت: حضرت فرمودند: "هیچ چیز به اندازه رسیدگی و آبادانی شهرها و اعتبارات عمرانی و توسعه ای مهم نیست." نتیجه ی عدم رسیدگی به شهرها و روستاها، فقیرتر شدن مردم و پولدارتر شدن زمامداران است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ما وزرای میلیاردی و حتی هزار میلیاردی در حوزه مسکن، بهداشت و صنایع داشتیم که فقر و بی اعتمادی مردم هم ناشی از همین نوع مسائل است.

توکلی ضمن تصریح بر اینکه فساد تخصیص منابع را به هم می زند، فساد را دشمن تولید و سرمایه خواند و افزود: دل مسئولان دائماً باید برای رفع محرومیت بتپد و از شکافهای طبقاتی به شدت بیمناک باشد چراکه در تنها در این صورت است که فساد ایجاد نخواهد شد.

وی با اذعان به تاثیر مستقیم ویژه خواری و فساد بر تولید و توزیع و فرهنگ کار مطرح کرد: مدل نامناسب اقتصاد، مشی اشرافی گرایانه کارگزاران حکومتی و عدم مبارزه با فساد از جمله مسائل تاثیرگذار بر اقتصاد کشور به شمار می روند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان بیان داشت: هر چقدر که فساد بیشتر شود نابرابری و رانت خواری هم بیشتر می شود و نهایتاً اقتصاد کشور را فلج خواهد کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس