ماریا زاخاروا  نمایه

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در تفسیر وخامت اوضاع منطقه بعد از ترور سردار سلیمانی توسط آمریکا گفت: واشنگتن سال‌هاست در برخورد با سایر کشورها، به‌خصوص با عراق، مرتکب اشتباهات بزرگی شده است.

به گزارش مشرق و به نقل از خبرگزاری «تاس»، "ماریا زاخارووا" سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای رادیویی اعلام کرد که سیاست آمریکا همواره بدین شکل بوده که اشتباهات خود را با بهانه‌های ساختگی و برخی عوامل بیرونی مخفی می‌کند.

زاخارووا در تفسیر وخامت اوضاع خاورمیانه پس از اقدام آمریکا در ترور سردار "قاسم سلیمانی"، یکی از فرماندهان نظامی بلندپایه ایران در حمله موشکی به محوطه فرودگاه بغداد (عراق) ، گفت: «با گذشت سال‌ها، تعدادی از سیاستمداران آمریکایی که اهرم‌های مختلف قدرت را در دستان خود متمرکز کرده‌اند، مرتباً اشتباهات خود را با بهانه‌های واهی و ساختگی و یا برخی عوامل خارجی پوشش می دهند. یا با دست زدن به یک اقدام تحریک آمیز، موقعیت‌های خاصی را ایجاد می کنند تا آنها را به عوامل خارجی نسبت داده و از شرایط بوجود آمده برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنند یا اشتباهاتی که مرتکب شده‌اند را مخفی و بپوشانند و آنها را با مجموعه‌ای از عوامل خارجی توجیه کنند.»

سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین تأکید کرد که ایالات متحده بارها و بارها روسیه ، چین و برخی کشورهای خاورمیانه را مسئول "همه مشکلات" منطقه جلوه داده و سرزنش کرده است. به عقیده وی ، واشنگتن در شرایط فعلی نیز یک سیاست و راهکار مشابهی را انتخاب و دنبال می‌کند.

این دیپلمات روس در توضیح اظهاراتش، به وقایعی که 20 سال پیش اتفاق افتاد- زمانی که کالین پاول، ژنرال ارتش آمریکا بر اعزام نیروهای آمریکایی به عراق برای به اصطلاح جلوگیری از استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی توسط دولت صدام حسین اصرار داشت، اشاره کرده و افزود: «همانطور که همه می‌دانند ، این "اشتباه" منجر به بروز یک سری فجایع در منطقه شد و پس از آن، با شکستن تمام سدها ، به یک جریان فاجعه آمیز بزرگ، به معنای واقعی کلمه در قاره اروپا و آسیا تبدیل شد که منجر به سیل مهاجرت، گسترش هر چه بیشتر اقدامات تروریستی و ایجاد تهدیدات تروریستی در سطح جهانی گردید.»

زاخارووا افزود: «یکی از این "اشتباهات" نامه‌ای است که اخیراً در مورد خروج نیروهای آمریکایی از عراق منتشر شده که سریعاً توسط ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا "پیش‌نویس" خوانده شد. اکنون نه تنها ایالات متحده ، بلکه ناتو نیز در حال بررسی خروج نیروهای نظامی آمریکایی از عراق است. با این حال ، واشنگتن خود را محق می‌داند که تحریم‌هایی را علیه عراق که قانوناً خواستار خروج نظامیان خارجی شده، اعمال کند.»

وی یادآور شد: «این رفتار ایالات متحده تقریباً برای همه دیگر عادی شده است. چنین برخوردی در رابطه با سوریه ، لیبی ، نهادهای بین المللی و جامعه جهانی دیده می‌شود. نسلی از افراد که چیزی جز جنگ را نمی شناسند! چه کسی مسئول این وضعیت است؟ چه کسی مسئول مصیبت‌ها و خسارات بیشماری است که در طول 20 سال گذشته بر مردم غیرنظامی عراق وارد شده است؟»

به عقیده زاخارووا، اکنون شاهد هستیم که نظریه "مجاز بودن به هر اقدام و منحصر به فرد بودن" نه تنها بر شهروندان آمریکایی، بلکه بر کل جامعه جهانی تحمیل شده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس