روزنامه های اصلاح طلب 17 دی

«حمیدرضا جلایی پور» نوشت: تشییع میلیونی شهید سلیمانی را تنها در چارچوب علاقه به حاکمیت نمی‌توان تبیین کرد. بلکه آن را باید در چارچوب "احترام ایرانیان" به سرباز "محافظ وطن" در این شرایط حساس توضیح داد.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**رفتار داعشی ترامپ،چهره آمریکا بدون روتوش

روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم «عباس عبدی» نوشت:«خیلی‌ها تعجب کردند که چرا ترامپ بر بمباران مراکز فرهنگی ایران تأکید کرده است؟ عملی که حتی هیتلر هم انجام نمی‌داد زیرا مخالف تمام قوانین بین‌المللی است. فقط داعش و طالبان با افتخار چنین می‌کردند».

عبدی در ادامه نوشت:«موضع اروپایی‌ها بسیار بدتر از اقدام ترامپ است. چون ترامپ همین است که هست. ادعایی بیش از این هم ندارد. ولی اروپایی‌ها که ادعای بیشتری دارند، چرا تا این حد منفعل و حتی دنباله‌روی افرادی چون ترامپ و پمپئو هستند؟ در قضیه برجام و تحریم گفتند که شرکت‌های اروپایی از دولت‌های‌شان تبعیت نمی‌کنند، پس در جریان اخیر چرا دولت‌های اروپایی از امریکا دنباله‌روی می‌کنند؟».

اظهارنظر گستاخانه ترامپ مبنی بر بمباران مراکز فرهنگی ایران، فارغ از اینکه صرفا یک بلوف و ادعای مضحک است، بیش از پیش چهره جنایتکار و غارتگر آمریکا را در مقابل دیدگان افکارعمومی نمایش داد.

طیف اصلاح طلب اصرار دارد که میان ترامپ و سیستم حاکمیتی آمریکا تفاوت و تمایز قائل شود. اما ترامپ، نه تافته ای جدابافته در ساختار حاکمیتی واشنگتن، بلکه نمایش چهره واقعی و بدون روتوش آمریکاست.

داعش، فرزند خلف آمریکاست. برای همین بود که «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه دولت اوباما در کتاب خود با عنوان «گزینه های دشوار» نوشته بود:«من به 112 کشور جهان سفر کرده بودم و با برخی از دوستان این توافق حاصل شد تا به محض اعلام تاسیس داعش این گروه به رسمیت شناخته شود، اما ناگهان همه چیز فروپاشید. توافق شده بود تا دولت اسلامی(داعش)! در روز 5 / 7 / 2013 اعلام شود و ما منتظر اعلام تاسیس آن بودیم تا ما و اروپا هرچه سریعتر آن را به رسمیت بشناسیم».

ساختار حاکمیت آمریکا(هم جمهوری خواهان و هم دموکراتها) مصداق اتّم جنایت،وحشیگری و غارتگری است. داعش به نیابت از آمریکا، با سربریدن و کشتار زنان و کودکان، جنایت های گسترده ای در منطقه مرتکب شد. اما در نهایت با فرماندهی سپهد حاج قاسم سلیمانی و با ایثارگری مدافعان حرم، کمر این گروهک تروریستی در منطقه شکسته شد و آمریکا و اروپا عزادار شدند.

**روزنامه حامی دولت:باید از برجام خارج شویم

«وحید شقاقی‌شهری» کارشناس اقتصادی حامی دولت در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:«در حدود 20 ماه اخیر اروپایی‌ها عملا وقت‌کشی کردند و حتی نتوانستند بر وعده خود مبنی بر اجرای اینستکس صحه بگذارند. قرار بود اینستکس کانال واسطی میان ایران و اروپا باشد تا دارو، مواد غذایی و سایر کالاهای اساسی از طریق آن وارد ایران شود. همچنین مابه‌ازای آن اروپایی‌ها باید مکانیزم فروش نفت ایران را می‌پذیرفتند. بیش از یک سال ایران در دام وقفه‌ای افتاد که اروپایی‌ها طراحی کردند».

این کارشناس اقتصادی حامی دولت در ادامه گفت:«زمانی که تحریم‌ها در حداکثر خود قرار دارد و هیچ روزنه تبادل تجاری و اقتصادی مشاهده نمی‌شود، طبیعی است که ایران هم اقدام متقابل انجام دهد. اروپایی‌ها هم که صرفا چند وقت یکبار با یک توئیت و بیانیه وعده‌های توخالی خود را به گوش ایرانیان می‌رساندند. بنابراین انتهای این وعده‌های توخالی باید به خروج ایران از برجام منجر شود».

شقاقی شهری در پاسخ به این سوال که «پیش‌بینی شما از آینده اقتصاد بدون برجام چیست؟» گفت :«تحریم‌های آمریکا در چند وقت اخیر به سقف خود رسیده و تحریمی بیش از این وجود ندارد که آمریکا بتواند علیه ایران به اجرا بگذارد. بنابراین نباید انتظار یا نگرانی خاصی در این زمینه وجود داشته باشد...در حوزه اقتصادی اتفاق خاصی برای ایران رخ نمی‌دهد...اکنون برجام کامل فرو ریخته و دیگر باب مذاکره‌ای هم وجود ندارد. اروپایی‌ها خود در شرایط اقتصادی بدی به سر می‌برند و همواره دنبال آمریکا هستند، از این‌رو نشان دادند که نمی‌توانند نقش واسطه را ایفا کنند...در شش سال اخیر که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغ شد به اجرا درنیامد، اما اکنون به نظر می‌رسد که این اتفاق رخ دهد».

طیف اصلاح طلب پیش از این اینگونه القاء می کردند که اگر از برجام خارج شویم، فاجعه بزرگ اقتصادی رخ خواهد داد. این در حالی است که کارشناسان و صاحبنظران همواره تاکید دارند که چون تحریم ها به سقف خود رسیده، عملا تحریم های ضدایرانی پیش از این نمی تواند تاثیرگذار باشد.

علاوه بر این، به عقیده کارشناسان، 70 الی 80 درصد منشاء وضع موجود در حوزه اقتصادی در کشور، نحوه عملکرد دولت است. در یادداشت مذکور، کارشناس اقتصادی حامی دولت ذعان کرده است که دولت آقای روحانی در 6 سال اخیر اقتصاد مقاومتی را به درستی اجرا نکرده است.

عراقچی در هفته های گذشته تاکید کرد که برجام به افزایش تحریم ها منجر شد. به عبارت دیگر ما هم محدودیت های برجام را اجرا می کنیم و هم تحریم های بیشتری را تحمل می کنیم. پس با این حساب و به اذعان این روزنامه حامی دولت، راه حل اصلی، خروج کامل از برجام و اهتمام جدی به اقتصاد مقاومتی است.

**جلایی پور:تشییع میلیونی سردار سلیمانی را نمی توان تنها در چارچوب علاقه به حاکمیت تبیین کرد

«حمیدرضا جلایی پور» فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت:«تشییع میلیونی، تاریخی و بی‌نظیر پیکر شهید سلیمانی بوسیله ایرانیان را تنها در چارچوب علاقه حاکمیت نمی‌توان تبیین کرد. بلکه آن را باید در چارچوب "احترام ایرانیان" به سرباز "محافظ وطن" در این شرایط حساس توضیح داد. یعنی در شرایطی که "ایران" با خطر سیاست تهاجمی ترامپ دیوانه روبه‌رو است، وجدان عمومی ایرانیان به‌صورت شهودی این موضوع را فهمید و به آن یک "واکنش جمعی بی‌نظیر" نشان داد که در روزهای ۱۷، ۱۸، ۱۹ آذر ۱۳۹۸ جهانیان شاهد آن بودند».

جلایی پور در ادامه نوشت:«انتظار این است که حاکمیت ایران در مقام پاسخگویی به جنایت ترامپ به جای تأسی به قدرت سخت و نظامی ایران از "قدرت نرم ایران" که این روزها ایرانیان به نمایش گذاشتند، بیشتر استفاده کند. اگر حاکمیت و ملت ایران «با تدبیر» توطئه‌های ترامپ را خنثی کنند، فرآیند توسعه ایران با صلابت و پرسرعت به پیش خواهد رفت.چنین باد».

هرگاه مردم کشورمان، وحدت و همدلی و حمایت از آرمان های انقلاب را به جهانیان نشان می دهند، برخی اصلاح طلبان تندرو از این نمایش باشکوه و عظیم گلایه کرده و آن را تقلیل می دهند.

سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، سردار بزرگ جبهه مقاومت بود. او مدافع حرم، مدافع وطن، سرباز ولایت و دشمن آمریکای جنایتکار بود.

برای همین بود که هموطنانمان با حضور میلیونی و باشکوه، ضمن سردادن شعار مرگ بر آمریکا، فریاد انتقام سر دادند. کارشناسان و صاحبنظران تاکید دارند که پاسخ قاطع و پشیمان کننده ایران به اقدام جنایتکارانه آمریکا، نه یک خواست احساسی بلکه تدبیری منطقی و با هدف بازدارندگی برای جلوگیری از جنگ و ناامنی است. چرا که اگر ایران پاسخ ندهد، آمریکا دفعات بعد با شدت بیشتری علیه ایران خواهد تاخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    26 3
    شش سال پیش در جشن توهم امضا برجام اصلاحات(برجامیون)،،، دلسوزان حقیقی مردم وکشور ایران مورد سخره ، استهزا وتخریب شدید مدافعان ومتوهم برجام قرار گرفتند قرار بود کشور به عقب برنگردد متاسفانه با برجام تکنولوژی پیشرفته صلح امیز هسته ای کشور در رکود وعقب گرد قرار گرفت پاسبورد ایرانی تنزل کرد چرخ سانترفیوژ نچرخید چرخ زندگی مردم هم نچرخید سایه جنگ که رفع نگردید بیشتر گردید تا جایی که بزرگترین سردار مبارزه با تروریسیم خاورمیانه وحتی جهان به دست جنگ طلبان امریکایی سلاخی گردید و کشور وملت ایران مورد تهدید دائمی و تحریم بسیار سخت قرار گرفتند امروز یکی یکی از جریان لجوج متکبر خودخواه منافع طلب به کلاه گشادی که سر ایران وایرانیان رفته اعتراف میکنند اما هنوز عده ای از این جریان نفاق دنباله رو کدخدا میباشند کشور باید به کجا برسد که این حضرات خود بخواب زده از خواب بیدار شوند برجام شده کاسبی برای یک عده که متاسفانه در مناصب کلیدی قرار دارند چرا ؟؟؟
  • علی IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    16 4
    حضرات اصلاح طلب آرمان شهرشون تمدن غربه مبادا غباری به ردای والای غرق خونشون بشینه ! به هرحال زندگی مرفه در بند اومانیسم غربی کجا ؟ انتخاب اصلاحات مجاهدت و رشادت وآزادگی امثال سلیمانی کجا؟ موشک ترامپ جانی
    • IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
      10 3
      ما هم می‌توانیم در انتقام گرفتن شریک باشیم کسانی را که امریکا پیاده نظام خود میداند به مجلس و دولت راه ندهیم و همفکران سردار سلیمانی را انتخاب کنیم
  • دبیر GB ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    6 7
    از برجام خارج نمیشویم اما عمل هم نمیکنیم مثل اروپاییها
    • IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
      8 1
      به چی عمل نمی کنیم ؟ ما که تمام تعهدات را و حتی بیشتر از آن را قبلا انجام داده ایم و چه کاری مانده که نکرده باشیم
  • US ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    9 2
    طرح و هدف آمریکایی‌ها را برای التهاب‌آفرینی در عراق این گونه مطرح می‌کند: در التهابات عراق این تک‌تیراندازهای آمریکایی بودند که به معترضان عراقی شلیک کرده‌اند. حضور حلبوسی در جلسه پارلمان برای این بوده که عبدالمهدی قرار بوده، افشاگری کند و آمریکایی‌ها از ترس افشا، حلبوسی را مأمور به حضور در جلسه پارلمان کردند. عبدالمهدی از خرابکاری ‌های آمریکایی‌ها صحبت کرده و این را گفته که آمریکایی‌ها از تکمیل پروژه‌های زیرساختی به‌ویژه شبکه برق عراق امتناع کرده و گفته، در صورتی به تکمیل پروژه‌ها خواهند پرداخت که 50 درصد درآمدهای نفت عراق آمریکایی ها تعلق پیدا کند. عبدالمهدی در این جلسه بیان می‌کند که دقیقاً به خاطر این کار آمریکایی‌ها به چین سفر می‌کند و با چینی‌ها قرارداد می‌بندد که بعد از بازگشت ترامپ با او تماس گرفته و گفته که قرارداد چین باید فسخ شود که عبدالمهدی آن را رد می‌کند و نهایتا ترامپ عبدالمهدی را به راه‌اندازی اعتراضات گسترده در عراق علیه او تهدید کرده که منجر به پایان نخست‌وزیری‌اش خواهد شد. ترامپ مجدداً با عبدالمهدی تماس می‌گیرد و او را تهدید می‌کند که اگر خواسته‌اش را نپذیرد، دستور می‌دهد تک‌تیراندازهای آمریکایی روی ساختمان‌ها مستقر شده و معترضان و نیروهای امنیتی عراقی را آماج گیرند. عبدالمهدی در این جلسه بیان می‌دارد که تا همین امروز از خواسته ترامپ امتناع کرده و استعفا داده است اما آنها همچنان اصرار به فسخ قرارداد چین دارند. وقتی وزیر دفاع عراق اعلام می‌کند که شخص سومی وجود دارد که هم معترضان و هم نیروهای امنیتی را آماج قرار داده است، ترامپ با عادل عبدالمهدی تماس برقرار کرده و می‌گوید اگر اسمی از من برده شود، هم تو و هم وزیر دفاعت را هدف قرار داده و می‌کُشم.
  • FR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    8 3
    جلایی پور هر دلیلی میخواهد بیاورد ولی به سوال پاسخ دهد که چرا ایرانیها در این شرایط حساس کنونی تا این حد نگران امنیت ومرزهای وطن خود شده اند ؟! جوابش را داریم نفوذی های دوگانه خور .......
    • IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
      2 1
      خلایی‌پور است دیگه
  • FR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    11 3
    مراکز فرهنگی را زدن یک موضوع انحرافی ست که به امثال عبدی فرصت دهد که با پرت وپلاگویی مردم را از در خواست انتقام ورویارویی با امریکا منصرف کند ! ترامپ دلش را به این جماعت فتنه گر خوش کرده که اینقدر وقیح شده
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    5 2
    أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الصلاحات الرَّجِیمِ
  • علی IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    1 1
    جناب پروفسور عبدی اقور بخیر
  • CA ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    2 6
    خروج از برجام در جهت خلاف منافع مردم هست و همین کاهش تعهدات هسته ای تحت برجام و بازرسی آژانس بهترین راه برای جلوگیری از سو استفاده آمریکایی ها هست. در ضمن بررسی لایحه های FATF نیاز به زمان بسیار زیادی دارد چون با ترور شهید سردار سلیمانی مشخص شد بعضی ردگیری‌های احتمالی ممکن است با این سازمان نیز در ارتباط باشد برای همین نیاز به بررسی های بسیار بیشتر در کمیته های ضد ترور جمهوری اسلامی ایران هست. چطور این سازمان با این همه استانداردهایی که میخواهد تحمیل کند نتوانست جلوی ترور سردار سبهبد شهید قاسم سلیمانی را بگیرد.آخرین نکته اینکه این ارگان دولت عناصری دارد که برای منافع مردم کار نمی‌کنند و مردم نبایستی هر کسی که مدعی طاهری طرفداری از خون شهید سلیمانی بودند را بعنوان وطن پرست قبول کنند
  • افشار IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    1 9
    من نمی دانم هی می گویند از برجام خارج شویم برای چه؟ بعد ان چکار می خواهیم بکنیم؟ساخت بمب اتم که حرام است خروج از برجام خواست امریکا واسراییل است که وحدت جهانی را علیه ایران انجام دهند
  • IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    7 2
    برجام گاو شیرده اصلاح طلب هاست برای واردات کالا های اصاصی(به ظاهر اساسی)!! با ارز ۴۲۰۰ وکاسبی کردن ؛ حیف نیست از برجام خارج بشیم حضرات بدبخت میشن بابا!!!
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
    1 0
    مردم یکپارچه علیه آمریکان عجب صحنه ای شده
  • IR ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
    2 0
    یکی از انتقامهای سخت زدن ناو آمریکاست
  • میلاد IR ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
    1 0
    لعنت بر برجام ننگ بر برجام چیزی جز ذلت و خواری نیست جمعش کنید این توافق چرک آلودو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس