ژان ایو لودریان

وزیر خارجه فرانسه اعلام کرد طرف‌های اروپایی برجام، فعال‌سازی سازوکار حل اختلافات در برجام (موسوم به مکانسیم ماشه) را در دست بررسی دارند.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز،‌ «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه روز دوشنبه در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی فرانسوی زبان اعلام کرد که طرف‌های اروپایی برجام بررسی‌های لازم برای فعال‌سازی سازوکار حل اختلافات در برجام که به «مکانیسم ماشه» معروف است را آغاز کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

اثبات درستی هشدار منتقدان درباره مکانیسم ماشه

ژان ایو لودریان در این مصاحبه تلویزیونی در خصوص گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات هسته‌ای ایران ذیل برجام اظهار داشت: «تصمیمات اخیر ایران بدین معناست که ایرانی‌ها اکنون می‌توانند بدون هیچ محدودیتی، در هر مقداری که بخواهند، در هر حوزه‌ای که بخواهند و با هر تعداد سانتریفیوژ که بخواهند، اقدام به غنی‌سازی اورانیوم کنند.»

وزیر امور خارجه فرانسه که کشورش به همراه دیگر طرف‌های اروپایی برجام به بی‌اعتنایی مکرر به ضرورت انجام تعهدات خود ذیل برجام در نهایت ایران را وادار به واکنش کردند، در ادامه گفت: «تخلفات مکرر ایران باعث شده است که ما امروز به اعتبار این توافق هسته‌ای در بلندمدت شک کنیم. ما فعال‌سازی سازوکار حل اختلاف در برجام را در دست بررسی داریم و در روزهای آینده در این خصوص تصمیم‌گیری خواهیم کرد.»

امروز دوشنبه منابع خبری گزارش دادند که وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز جمعه در بروکسل گرد هم خواهند آمد تا در یک نشست اضطراری به بحث و بررسی درباره تحولات اخیر مرتبط با ایران بپردازند.

جمهوری اسلامی ایران شامگاه یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در گام پنجم کاهش تعهدات خود، آخرین مورد کلیدی از محدودیت های عملیاتی خود در برجام، یعنی «محدودیت در تعداد سانتریفیوژها» را کنار می گذارد. بدین ترتیب برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست و منبعد برنامه هسته ای ایران صرفا بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت.

در این بیانیه تأکید شده است که همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی کمافی السابق ادامه خواهد یافت. در صورت رفع تحریم ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود می باشد. سازمان انرژی اتمی موظف است در این چارچوب اقدامات و تمهیدات لازم را با هماهنگی رئیس جمهور اتخاذ کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    19 1
    برو گمشو عوضی. اون تفنگی که میخوای ماشه اش را بکشی فشنگ نداره. حالا هر غلطی میخوای بکن.
  • توحید IR ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    16 1
    فرانسه ، انگلیس و آلمان شما خیلی بی عرضه و پست تشریف دارید خاک تو سرتون هر غلطی دوست دارید بکنید به امید روزی که گورتونو از منطقه ماها بیرون کنید
  • IR ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    16 1
    شیطان بزرگ با ان خریتش نتوانست غلطی کند انوقت شما نوچه ها و سگ های دست اموز امریکا حرف گنده تر از از دهان کثیفتان می زنید؟!
  • IR ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    17 0
    قوی باشید، ببینید چجوری به غلط کردن میفتن همین اروپایی های بدبخت... دنیای اینها، تمام اینهاست... اصلا حوصله جنگ و بدبختی و بدهی و... رو ندارند...
    • IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
      6 0
      دمت گرم حرف معنادار وقشنگی زدی این ها ترسو تر از این حرف ها هستند
  • IR ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    9 0
    این پیر مرد آلزایمری لب گور هنوز سگ صاحب گله ارباب است و در راستای حمایت از صاحبش پارس می نماید ولی چون پیر و ضعیف شده بزودی شکار شغال ها می شود
  • IR ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    7 0
    با تمام دین و جونمون مقابل تمام دنیاتونیم،شما یک مشت نوکر بیشتر نیستید
  • ناشناس IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    8 0
    اصلا اینها چکاره هستند که برای ایران تصمیم گیری کنند ایران کشوری است با هشتاد میلیون جمعیت ودارای قدرت نظامی برتر در خاور میانه این خبیث ها اصلا قابل اعتماد نبوده ونیستند.
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    7 0
    خبیث ملعون اصلا خارج شدن اربابشان از برجام وتحریم ها وتخلفات خودشان را نمیگوید باید با این خبیث ها با قدرت برخورد شود.
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    6 0
    مکانیسم ماشه ما از بامداد جمعه 13 دی 1398 فعال شد. ما رو از چی می ترسانید؟
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    4 0
    مثل اینکه اینها هنوز تو باغ نیستند
  • غرور و منطق IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    4 0
    خیلی خنده دار است شماها چی فکر کردین! البته حق میدم این حرفا به خاطر عملکردهای ضعیف وزارت خارجه است تو را خدا وزارت خارجه ما غرور بی خود خود را کنار بگذاره و بعد این قوی بشه ما هم پشتش هستیم یا علی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس