روحانی

رئیس شورای اروپا در تماس تلفنی با رئیس جمهور ایران، ضمن تاکید بر لزوم کاهش تنش‌ها در غرب آسیا، از تهران خواست تا از اقدامات غیرقابل بازگشت درخصوص برجام اجتناب کند.

به گزارش مشرق، «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا امروز (پنجشنبه) با «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران درباره توافق هسته‌ای تلفنی گفت‌وگو کرد.

به نوشته وبگاه اطلاع‌رسانی شورای اروپا، میشل در این تماس تلفنی ابتدا حادثه سقوط هواپیمای خطوط هوایی اوکراین را به روحانی تسلیت گفت و سپس بر آمادگی اتحادیه اروپا برای تعامل با همه طرف‌ها جهت کاهش تنش‌ها تاکید کرد.

بیشتر بخوانید:

بر این اساس، وی همچنین ابراز امیدواری کرد که اقدامات بیشتری برای افزایش تنش‌ها در منطقه انجام نشود تا به کاهش تنش در وضعیت کنونی غرب آسیا برسند.

در این بیانیه آمده است: «رئیس‌جمهور ایران تاکید کرد که اتحادیه اروپا همواره نقش پایدارکننده و مسئولانه‌ای در منطقه ایفا کرده و از آمادگی ایران برای همکاری نزدیک با اتحادیه اروپا خبر داد».

رئیس شورای اروپا با بیان اینکه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دستاورد مهمی بعد از ده سال مذاکرات فشرده بین‌المللی بود، گفت:‌«همچنین ابزار مهمی برای ثبات منطقه‌ای نیز هست».

طبق این بیانیه، میشل از روحانی خواست تا از اقدامات غیرقابل بازگشت دیگر اجتناب کند.

وی با بیان اینکه اتحادیه اروپا دیدگاه و منافع خود را در قبال توافق هسته‌ای دارد، تاکید کرد: «این اتحادیه نقش خود در سطح بین‌المللی و در همکاری نزدیک با کشورهای عضو را اعمال می‌کند».

دولت جمهوری اسلامی ایران شامگاه یکشنبه (۱۵ دی ماه) گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات ایران در برجام را اعلام کرد که بر اساس آن، ایران، دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

در بیانیه ایران آمده است که با توجه به ادامه تحریم‌های آمریکا و عدم تحقق وعده‌های طرف‌های اروپایی برای جبران آثار این تحریم‌ها، تهران تمام محدودیت‌های مربوط به غنی‌سازی، از جمله در زمینه تعداد سانتریفیوژها، را کنار می‌گذارد. تهران در عین حال اعلام کرده است که به همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه داده و در صورت رفع تحریم‌ها و پایبندی کامل طرف مقابل به برجام، اجرای تعهدات هسته‌ای را از سر می‌گیرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس