ابومهدی و حاج قاسم

گرچه سردار قاسم سلیمانی در دوران حیات خود تلاش زیادی برای اخراج نیروهای آمریکایی از عراق به کار گرفت، اما تصمیم ترامپ برای ترور او، در واقع هدف حاج قاسم در عراق را محقق کرد.

سرویس جهان مشرق - تنها چند روز از ترور سردار سپهبد قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس در عراق می گذرد، اما همین روزهای اندک کافی است که به این نتیجه برسیم که  معادله های قبل از ترور شهید سلیمانی متفاوت از روزهای بعد از آن است.  در حالی که تعدادی از فراکسیون‌های پارلمان عراق از چندین ماه پیش تلاش گسترده‌ای برای تصویب طرح خروج نیروهای اشغالگر خارجی از عراق را کلید زده بودند، اما این طرح با مخالفت عده‌ای از فراکسیون ها راه به سالن پارلمان پیدا نمی‌کرد، اما تحولات همین چند روز و اشتباه راهبردی آمریکا در هدف قرار دادن تمامیت ارضی عراق و ترور یکی از رهبران سیاسی برجسته این کشور در کنار یکی از مهمانان رسمی عراق کافی بود تا فراکسیون های شیعه که این روزها مشکل بتوانند روی موضوعی به این سادگی به توافق برسند، یک صدا فریاد اخراج نیروهای آمریکایی از عراق را سر دهند،  نیروهایی که منابع رسمی تعداد آنها را ۵۳۰۰ نفر می نامند، اما سردار شهید سلیمانی پیش از این گفته بود که ده‌ها هزار نیروهای آمریکایی تحت پوشش این تعداد اندک در عراق حضور دارند.

** رویکرد سیاست داخلی

گرچه این روزها بحث و تحلیل در خصوص ماهیت عملیات انتقام‌جویانه ایران ضد عملیات تروریستی آمریکا داغ است، اما به نظر می‌رسد فضای تحولات منطقه به سمتی پیش می‌رود که این انتقام چند مرحله ای در  سطوح مختلف سیاسی نظامی و امنیتی و حتی دیپلماتیک به اجرا گذاشته می‌شود.  

یکی از ابعاد اقدام ایران بعد از روشن شدن بیش از پیش ماهیت تروریستی آمریکا، تصویب گام پنجم لغو محدودیت‌های مربوط به غنی سازی اورانیوم بود که تصمیم نهایی در خصوص آن اتخاذ شد و گام‌ پنجم بدون هیچ‌گونه محدودیتی برداشته شده و هیچ محدودیتی برای فعالیت متخصصین جوان ایرانی وجود ندارد.

به این ترتیب دولت ایران با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده و تحقیق و توسعه) مواجه نیست و بعد از نقض تعهدات مکرر طرف‌های غربی و اروپایی، محدودیت‌های عملیاتی  در برجام، یعنی محدودیت در تعداد سانتریفیوژها را کنار می گذارد.

** انتقام دیپلماتیک محور مقاومت از آمریکا

بسیاری از تحلیلگران  مصوبه پارلمان عراق در اخراج نیروهای آمریکایی و روند عملیاتی این اقدام را نقطه آغاز خونبهایی می‌دانند که آمریکا باید در ازای اشتباه راهبردی خود پرداخت کند. این در حالی است که واشنگتن از سال ۲۰۱۴ تاکنون نزدیک به ۶ میلیارد دلار برای هزینه های نظامی مربوط به آموزش و تجهیز نیروهای عراقی صرف کرده است.

بروز اولین نشانه‌های واکنش ایران به عملیات تروریستی ترامپ،   محافل سیاسی آمریکا را وارد مناقشه و اختلاف نظر کرده و منتقدان نسبت به عواقب وخیم تر اقدام نابخردانه وی هشدارهای جدی‌تری مطرح کرده و گفته اند که این اقدام در نهایت باعث عقب نشینی آمریکا از سوریه و عراق خواهد شد.  مارتین ایندیک مسئول سابق سیاست خارجی آمریکا و پژوهشگر شورای روابط خارجی آمریکا این موضوع را مورد تاکید قرار داد.

این تحلیل در تطابق با رویکرد های بسیاری از نظریه پردازان سیاست خارجی آمریکا است که معتقدند گرچه قاسم سلیمانی در دوران حیات خود تلاش زیادی برای اخراج نیروهای آمریکایی از عراق به کار گرفت، اما تصمیم ترامپ برای ترور او، سلیمانی را به تحقق این هدف نزدیک کرده است.

** عرصه نظامی انتقام چند وجهی ایران

نکته مهم دیگری که در خصوص واکنش انتقام‌جویانه ایران نسبت به شهادت سردار سلیمانی قابل توجه است، این که گرچه ابعاد دیپلماتیک، یکی از مهمترین برنامه های ایران برای خونخواهی سردارشهید خواهد بود، اما تمام واکنش ایران و محورهای مقاومت به این موضوع منحصر نمی شود. این موضوع را  می توان در تحلیل سخنرانی دیروز سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان مشاهده کرد که در بخشی از سخنان خود با  اشاره به اینکه ایران خود انتقام خون سردارشهید خود را می‌گیرد و در این رابطه نیازی به  گروه های دیگر و حتی گروه هایی که طی ۴۰ سال گذشته بارها به آنها کمک کرده ندارد،  تاکید کرد که عدم درخواست ایران از گروه‌های حاضر در محور مقاومت در منطقه، از آنها سلب مسئولیت نمی‌کند و آنها نیز باید به نوبه خود سهمی در انتقام ترور سردار سلیمانی به عنوان یک شخصیت برجسته امت اسلام و از رهبران جبهه مقاومت منطقه ای داشته باشند.

سران رژیم صهیونیستی از نقش حزب‌الله و جایگاه آن در تحولات منطقه آگاهند، به همین علت بعد از جنایت ترور سردار قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس معاون فرمانده نیروهای حشد شعبی و همراهان شهید آنها همه مقامات تل‌آویو با دقت سخنرانی دیروز سید حسن نصرالله را پیگیری ‌کردند.

شاید همین نگرانی است که باعث شده مقامات تل‌آویو تا این لحظه واکنشی نسبت به اظهارات نصرالله نداشته باشند، احتمالا مانند دفعات پیشین نتانیاهو وزرای مختلف را از اظهار نظر در خصوص این اظهارات منع کرده است. از سوی دیگر بعد از اینکه پیامدهای جنایت تروریستی آمریکا فراگیر شد و بازتاب‌های آن برخلاف ارزیابی‌ها و تمایلات آنها بود؛ ارزیابی میزان نگرانی و شوک وارد شده به مقامات صهیونیستی کار سختی نیست.

در شرایط کنونی به نظر می رسد سران رژیم صهیونیستی به این نتیجه رسیده‌اند که این جنایت تروریستی آمریکا به جای اینکه یک محیط منطقه‌ای را برای هژمونی ایالات متحده آماده کند و واشنگتن بتواند زیر سایه آن حمایت خود را از امنیت صهیونیست‌ها افزایش دهد؛ انسجام جبهه های نبرد و محور مقاومت را تقویت کرده است.

با این حال پیش‌بینی نمی‌شود که نمود کامل ارزیابی رژیم صهیونیستی در خصوص مسیر تحولات منطقه پس از چند ساعت و یا چند روز مشخص شود؛ چرا که شتاب حوادث غافلگیرکننده که به نظر می‌رسد در مراحل بعدی شاهد آن باشیم٬ تاثیر بسزایی بر واشنگتن و تل‌آویو خواهد گذاشت؛ به ویژه پس از تصمیم پارلمان عراق مبنی بر لغو توافق امنیتی با ایالات متحده.

طبیعتا با توجه به تهدیدات دیروز نصرالله، چالش آمریکا در منطقه منحصر به عراق و پارلمان این کشور نخواهد بود. دبیرکل حزب الله علاوه بر اینکه خواستار اخراج آمریکایی‌ها از تمام منطقه شد، تاکید کرد که در صورتی که چنین اتفاقی رقم نخورد، نظامیان آمریکایی که عمودی به منطقه آمده اند، افقی بازخواهند گشت. لذا به نظر می رسد پنتاگون علاوه بر چالش‌های حقوق بین‌الملل در تعامل جامعه جهانی با این ترور غیر قانونی، با چالش‌های امنیتی گسترده نیز مواجه خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • آریو سوئد IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    50 16
    برای دفاع همه جانبه از کشور و مردمان چند قدم باید برداشته شود. اولین قدم باید افزایش برد موشکهایمان تا ۵ هزار کیلومتر باشد. ما باید بتوانیم به لندن برسیم. دومین قدم افزایش در صد غنی سازی به ۶۵٪ است. پیشران زیردریایی های ما باید اتمی شوند. سومین قدم باید غربزدایی گسترده در کشور باشد. امروز متاسفانه تمامی ساختارهای فکری ما غربیست. هر گونه غربگرایی و دفاع از غرب باید مساوی با خیانت به ایران تلقی شود.
    • IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
      10 7
      داداش باید تا قلب امریکا بره
    • DE ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
      5 7
      این نظر تو هست. تو یک نفری و به اندازه یک نفر حق داری.
    • IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
      8 3
      ما هم می‌توانیم در گرفتن انتقام خون سردار سلیمانی شریک باشیم کسانی را که امریکا پیاده نظام خود میداند به مجلس و دولت راه ندهیم و همفکران سردار سلیمانی را انتخاب کنیم
    • IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
      2 0
      گل گفتی ایران باید موشکهای شهاب 5 و 6 را که مقامات امریکای می گن ایران دارد اما آزمایش نمی کند را در این حمله رونمایی کند
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    28 7
    بحث جمهوری اسلامی نیست، بحث ایران است. در ساختار فعلی نظام بین‌الملل، قدرت حرف اول و آخر را می‌زند. ایران اگر به ترور اخیر واکنش محکمی نشان ندهد، ضربات بعدی را محکم‌تر خواهد خورد. شک نکنید، بهم خوردن توازن قوا در منطقه، یعنی جنگ! یعنی عراق ۲۰۰۳! یعنی لیبی ۲۰۱۱! یعنی نابودی!
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    9 12
    مصوبه پارلمان عراق دقيقا چي بوده ؟ خروج همه نيروهاي خارجي ضمنا مصوبه اش الزام آور نيست
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    27 3
    زندگی بی شرافت و عزت به کار نمیاد بمیریم بهتره تا جواب این پفیوز ترامپ رو ندیم ..
  • IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    7 0
    پاسخ ایران همیشگی خواهد بود
  • NZ ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    5 1
    شیوه شهادت امام رضا (ع) بدست مامون و یا سیاست قرآن بر نیزه کردن همان ایده ای است که با شیوه امروزی محور غربی-عبری-عربی و نفوذیها در مورد ترور سردار دلها انجام دادند. تحریک آمریکاییها توسط صهیونیست با شیوه نامه رسمی از جانب سعودی ها و آمریکاییها هم عامل اجرا در حالیکه صهیونیستها و محور سعودی-اماراتی بی سر وصدا پنهان شدند.
  • IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    10 1
    کمترین حرکتی آمریکا در جواب ما کنه خاک اسرائیل رو به توبره می بریم
  • IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    7 3
    شش هواپیمای ب۵۲ با مهماتش دارن میان به به عجب هدف هایی...
    • IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
      2 1
      الان هواپیماهای ضدرادار کاری از پیش نمی برند چه برسد به هواپیمایی گنده ای مثل ب 52 که از هزار کیلومتری بدون رادار دیده می شود این خودکشی است حتی یکی از این نوع هواپیما را طالبان در نخستین روز جنگ با امریکا سرنگون کرد
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    4 0
    میدونی 5 نفر بزنن خط 85میلیون برگردن یعنی چی ؟!!!
  • IR ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    0 2
    سازمانهای اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل با همکاری کشورهای اروپائی و عربی خلیج فارس قدم به قدم سردار سلیمانی را ردیابی و تعقیب می کردند ولی ایران در خواب .. انتصاب وزیری بی اطلاع از کار اطلاعاتی خیانت به کشور بود .
  • IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    4 1
    پاسخ مستقیم ایران باید زدن پایگاههای امریکایی در سوریه و بحرین باید باشد جاهایی که ضمن نشان دادن قدرت ایران دولتهای ضعیفی هم داشته باشد که بدون امریکا کاره ای نباشند مخصوصا که هدف بیرون راندن امریکا از عراق و سوریه و بحرین است
  • IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    1 2
    این اهداف باید طوری باشد که چند هدف را در یک هدف محقق کند مثلا اگر ناو وینسنس بود توی خلیج فارس زدن اون خیلی جالبتر نیز می بود
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    1 0
    اینو به مقامات برسانید -باید جواب سخت ایران چند بعدی و مرحله ای باشد با تجه به خروج آمریکا از عراق اولویت اول با توجه به هدف قرار گرفتن مرتب سوریه توسط امریکا هدف قرار دادن پایگاههای امریکا در سوریه باشد خصوصا جنوب استان دمشق دوما هدف قرار دادن پایگاههای امریکایی در کشور بحرین که مردم ان می خواهند مثل عراق اسغالگران را بیرون بیندازند بقیه هر چی تدبیر مقامات- اینو به مقامات برسانید حتما
  • امیر IR ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
    1 0
    عزیزان سازش سازش سازش و معامله!!!!چیزی هست که تو همین چند روز اخیر این زنیکه سلحشوری،صادق زشت کلام،تاجزاده، و چندی از احمقان اصلاح طلب ازش حرف به میان آوردن و تا اندازه ای هم تونستند از نظر من یک چند صدایی رو در واکنش به این ترور به نفع آمریکا ایجاد کنند.چرا که خبرگذاری المیادین در ارسال خبرهاش گفت:هر چند در نحوه پاسخ به ترور این دو شهید در داخل اختلاف نظر است ولی آنچه که مسلم است همه بر یک نطر متفق القول قولند و آن انتقام است.خب دوستان همین چند صدایی اگه یکم دیگه پیش بره باور فرمایید دچار مشکل میکنه جبهه مقاومت رو.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس