عماد افروغ

جامعه شناس و استاد دانشگاه گفت: بند شهادت سپهبد سلیمانی را یک عنایت الهی می‌کند که موجب شد تا ارزش‌های توحیدی ملت ایران بار دیگر به قَلَیان بیفتد.

به گزارش مشرق، عماد افروغ استاد دانشگاه و جامعه‌شناس، در تحلیل شخصیت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی از منظر جامعه‌شناسی و موج فوران احساسات عمومی در پی شهادت این سردار رشید اسلام گفت: حادثه اخیر به قدری عظیم است که صرفا نمی‌توان با یک نگاه سطحی آن را تحلیل کرد. اولا باید به این تحلیل رسید که اینجا پای شهادت در کار است و شهادت دیگر در حساب دو دو تا چهار تا و معقولات ما نمی‌گنجد. 

بیشتر بخوانید:

مسیرهای مسافران مهرآباد در روز تشییع پیکر سپهبد سلیمانی

خروش مردم کاشان در سوگ شهید سپهبد سلیمانی

وی افزود: حضرت امام (ره) درباره مفهوم شهادت می‌فرمودند "عقل بشری از اینکه جایگاه شهید و شهادت را درک کند، ناتوان و عاجز است." شهادت یک جایگاه خاصی دارد  و به اصطلاح مقوله‌ای نیست که بگوییم در حالی که ما به زندگی عادی مشغول هستیم یکی از ما به شهادت رسیده و به لقاء الله پیوسته و ماجرا تمام شود. واقعیت این است که وجه تبریکی شهادت  از وجه تسلیت آن بیشتر است و ما باید وجه تبریکی آن را برجسته کنیم تا وجه تسلیتی آن را. وجه تبریکی آن تنها ناظر به خود شهید نیست بلکه به پیامدهای شهادت یک فرد بازمی‌گردد.

این جامعه‌شناس و استاد دانشگاه با اشاره به نهضت اباعبدالله (ع) گفت:  امام حسین (ع) در عین حال که می‌دید عِده‌ و عُده‌ای برای جنگیدن  ندارد ولی در برابر دشمن صف‌آرایی کرد. چرا که اینگونه نبود که امام حسین تنها با هدف شهید شدن و رسیدن به مقام والای شهادت به نبرد با دشمن برود. امام حسین به پس از شهادت خود فکر می‌کرد. ایشان در قضیه کربلا به نوعی مهندسی مرگ را رقم زد و نتیجه اتخاذ این راهبرد نیز این شد که حکومت یزید سه سال بیشتر دوام نیاورد. از سوی دیگر پس از حکومت یزید تحولات به نفع اسلام ناب رقم خورد و امروز در بحث راهپیمایی اربعین به وضوح شاهد هستیم که نام امام حسین باقی مانده و هیچ نامی از یزیدیان  جز زشتی و پلیدی باقی نمانده است.

افروغ با بیان اینکه باید راز و رمزهای عالم و هدف تاریخ را شناخت، گفت:‌  آثاری که خداوند بر خون و شهادت نوشته باید به درستی شناخته شود. باید تفاوت میان انسان‌هایی که با جهاد، خون و شهادت عجین شده‌اند با انسان‌هایی که تنها به اظهارنظرات کلامی بسنده کرده و اهل جهاد و خون نیستند، مشخص شود. 

**وحدت و یکتاپرستی تاریخی رمز وحدت امروز  ملت ایران است

وی افزود: امام علی (ع) روایتی عجیب دارند که می‌گویند "از هر چه که از آن می‌ترسید وارد آن شوید". خب ما بیشتر از جنگ و جهاد و مصاف می‌ترسیم پس به تعبیر امیرالمومنین باید وارد آن شویم. شهید قاسم سلیمانی، شخصی است که از اول عمر مبارزاتی خود و زمانی که سری از سرها در آورد و فرصتی داشت به جبهه‌های جنگ برود، ترس اولیه خود از مرگ را تبدیل به شجاعت کرد. ایشان  بر ترس اولیه خود غلبه کرد و وارد کارزار و نبرد شد و همین نبرد و عرصه کارزار او را به تکامل رساند.

**سردار سلیمانی اوج انفاق و ایثار بود

این استاد جامعه شناسی درباره دلایل حضور میلیونی مردم اهواز و مشهد در تشییع پیکر سردار سپبهد سردار سلیمانی گفت:‌  در تحلیل این مسئله باید بحث عقبه تاریخی ایرانیان را مورد  توجه ویژه قرار داد. ایرانیان شیعه هستند. ایرانیان در تاریخ خود همواره یکتاپرست بوده‌اند و هیچ بتی در تاریخ کهن این سرزمین از سوی ایرانیان پرستش نشده است. این سابقه فرهنگی، هویتی و تاریخی یکتاپرستی ایرانیان مثال‌زدنی است. وحدتی که امروز در میان ایرانیان می‌بینید ریشه در توحید و یکتاپرستی ایرانیان دارد. اگر از ایرانیان توحیدگرایی را بگیرید نه می‌توانید وحدت و انسجام فعلی در کشور را درک کنید و نه می‌توانید جایگاه و مقام شهید سلیمانی را به درستی بفهمید.

افروغ تاکید کرد: شهید سلیمانی با شهادت خود  متصل  به خداوند متعال شده است. این مفاهیم در تاریخ انقلاب اسلامی به ویژه در دوران دفاع مقدس تجلی یافته است. مردم در حافظه تاریخی خود این مسائل را دارند. درست است که مردم از برخی مسائل داخلی ناراحت هستند ولی نجابت آنها اقتضا می‌کند که وقتی یک اقدام مثبت می‌بینند تمام ادبار آنها به اقبال تبدیل شود. البته این خیل گسترده حضور مردم در صحنه برای تشییع پیکر پاک سردار سلیمانی ناشی از این نیست که مردم در عرصه تحولات داخلی نکته مثبتی دیده‌اند. علت این رفتار مردم این است که یک رویداد بزرگ در ارتباط با یک شخصیت بزرگ به وقوع پیوسته است و آن شهادت حاج قاسم سلیمانی است. شهیدی که اخلاص، صداقت و بالاترین فعل اخلاقی در فعل شناسی اخلاقی یعنی انفاق و ایثار را داشت. ایشان اوج انفاق و ایثار است.

**شهید سلیمانی غرق در معارف و سیره عملی و نظری امیرالمومنین بود

وی افزود: آنچه که باید به آن تاکید کرد این است که تحلیل‌های  جامعه شناسی نمی‌تواند سطوح رمزآلود عالم را تحلیل کند. برای تحلیل این سطوح  باید پای عرفان و غیب را وسط بیاورید. جامعه شناسی در نهایت می‌تواند بگوید دو کشور در حال نبرد هستند و  با حمله یکی از کشورها به دیگری، انسجام داخلی در کشور مورد تهاجم بالا می‌رود. گزاره جامعه شناسی  فراتر از این نمی‌تواند تحلیلی ارائه کند. 

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد:‌ ما باید تحلیل جامعه شناسی ایرانی بدهیم. این تحلیل به ما می‌گویم  منش نظری و عملی سردار سلیمانی یک عمل خالصانه، عارفانه، صادقانه از یک شخصیت مخلص است. مردم، شهادت، امیرالمومین و امام حسین را می‌شناسند. در حافظه کوتاه مدت مردم ما خاطرات انقلاب اسلامی و 8 سال دفاع مقدس باقی مانده است. ما اگر می‌خواهیم شهید سلیمانی را خوب بشناسیم باید امیرالمومنین را بشناسیم. اگر مروری بر نهج‌البلاغه داشته باشید در می‌یابید که شهید سلیمانی غرق در معارف و سیره نظری و عملی حضرت علی (ع) بوده است. تا امیرالمومنین و امام حسین را به خوبی نشناسیم نمی‌توانیم شخصیتی مانند سردار سلیمانی را بشناسیم. 

افروغ گفت: سردار سلیمانی گفته‌ها و اعمال امام علی (ع)   و تجلی این گفته‌ها در قیام اباعبدالله را درک کرده بود و این ادراک در اخلاص، صداقت و انفاق و ایثار او تجلی پیدا کرده بود.

وی با بیان اینکه مردم ما یک ته‌نشین شده تاریخی به نام یکتاپرستی دارند که هرگاه این ته‌نشین شده تحریک شود، گشایش‌های مبارکی برای ملت ایران به ارمغان می‌آید، گفت:  در عرصه انقلاب اسلامی و نهضت امام خمینی این ته‌نشین‌شده تاریخی تحریک شد و امروز نیز ترور سردار سلیمانی و شهادت ایشان به دست آمریکای جنایت‌کار آن ته‌نشین شده تاریخی و هویتی که همان یکتاپرستی است را بار دیگر تحریک کرد و رو آورد. بنابراین این وحدتی که شما امروز می‌بینید چیزی جز تجلی یکتاپرستی و توحید نیست. 

افروغ در پایان تاکید کرد:‌ بنده سخت به این مسئله باور دارم که شهادت سردار سلیمانی عنایت الهی بود تا ارزش‌های توحیدی ملت ایران بار دیگر به قَلَیان برسد. البته این به آن معنای نیست که اختلافاتی که در جامعه ما وجود دارد نادیده گرفته شود چراکه  اتفاقا یکی از اشتباهات ما این است که اختلافات موجود در جامعه را نادیده می‌گیریم.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس