کد خبر 1026707
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۴
«9 دی» چگونه تمهیدات سیاسی-رسانه‌ای آمریکا را برای براندازی در ایران شکست داد؟

شهادت سپهبد سلیمانی در روز گذشته موجب واکنش بسیاری از ایرانیان در داخل و خارج کشور و محکوم کردن این حادثه تروریستی شد.

به گزارش مشرق، بامداد جمعه ۱۳ دیماه در جریان حمله تروریستی پهپاد آمریکایی به کاروان حشد الشعبی سردار سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه و ابومهدی المهندس معاون سازمان حشدالشعبی عراق و تعدادی از همراهانشان به شهادت رسیدند.

بیشتر بخوانید:

حدادی: سردار سلیمانی عمر خود را در راه دفاع از کیان و نوامیس ما گذاشتند

نظر کارشناس اندیشکده صهیونیستی درباره ترور سردار سلیمانی

ابعاد گسترده این جنایت دولت آمریکا و همچنین محبوبیت سپهبد سلیمانی در بین مردم ایران و منطقه موجب شد تا همه احزاب و گروه‌های داخل کشور نسبت به این جنایت آمریکا واکنش نشان داده و آن را در بیانیه‌ها و گفت‌وگوهایشان محکوم کنند. این محبوبیت به حدی بود که علاوه بر شخصیت‌های سیاسی داخل کشور، حتی برخی از چهرهای اپوزیسیون خارج کشور نیز تروریسم دولتی آمریکا را محکوم کردند. 

مسعود بهنود روزنامه‌نگار ساکن لندن در توئیتی نوشت: چگونه است حال کسانی که مدعی سیاست شناسی، سیاست ورزی و ایرانیدوستی هستند، و از این فرصت استفاده نمی‌کنند تا همراهی خود را با اکثریت مردم نشان دهند. خوشحالی برای ترور قاسم سلیمانی، بند نازک میان این گروه ها را با مردم می‌برد. با بی شناسنامه‌ها نیستم، آنها حسابشان جداست.

حمزه غالبی مسئول ستاد جوانان ستاد میرحسین موسوی در سال ۸۸ که چندسالی است در فرانسه ساکن است، در توئیتی خواستار برخود با آمریکا شد و نوشت: اگر اقدام تروریستی آمریکا واکنش همطراز نگیرد دیگر هرگز مسأله ایران و آمریکا حل نخواهد شد. چون آمریکا این نتیجه می‌رسد که هر وقت لازم شد هرجا رو خواستند خواهند زد.

محمدمنظرپور سردبیر سابق صدای‌ آمریکا هم در واکنش  به ابراز شادی برخی اکانت‌های فارسی زبان از شهادت سپهبد سلیمانی نوشت: اطمینان دارم کاربرانی که به فارسی کشته شدن یک سردار ایرانی را جشن گرفته اند عمدتا ایرانی نیستند، فارسی زبان هستند، مثلا سپاه سایبری اسرائیل، عربستان سعودی، طایفه بارزانی و البته اسیران شستشوی مغزی شده تیرانا. ایرانی هر چقدر هم مخالف رژیم باشد تا این حد پست نمی‌شود.

عطاءالله مهاجرانی نیز در توئیتی شهادت سپهبد سلیمانی را تسلیت گفت و نوشت: سردار قاسم سلیمانی، قهرمان ملی ایران و اسلام بوده و خواهد بود. در دفاع از تمامیت سرزمینی ایران، دفاع از نظام جمهوری اسلامی، در مبارزه علیه داعش، شخصیتی سرنوشت ساز بود. دو سال پیش گفت:"کاندیدای گلوله هستم" زندگی او و کارنامه او با شهادت امضاء شد.

یرواند آبراهمیان استاد ۸۰ ساله تاریخ در انگلستان با مقایسه ترور شهید سلیمانی با کودتای ۲۸ مرداد، اظهار داشت: با واقعه ترور سردار سلیمانی، مردم ایران از این پس از دولت آمریکا به عنوان دولت تروریست یاد خواهند کرد.

با این‌حال برخی رسانه‌های خارجی و ضد انقلاب که ادعای همراهی با مردم ایران را دارند، نه تنها واکنش منفی نشان ندادند بلکه از این جنایت ترویستی دولت آمریکا استقبال کردند. شبکه‌های bbc فارسی و به‌ویژه منوتو و ایران اینترنشنال در اخبار خود با عوض کردن جای  جلاد و شهید، تلاش داشتند تا این عملیات تروریستی آمریکا را قانونی جلوه دهند. 

البته مشی رسانه‌های لندنی در انتشار چنین اخباری مسبوق به سابقه است و سیاست دوگانه‌ای در قبال تروریسم دارند. برای مثال در ماجرای حمله تروریستی عناصر داعش به مجلس در خرداماه سال ۹۶ یا حمله سال گذشته تروریست‌ها به رژه نیروهای مسلح اهواز، از واژه "حمله نظامی" به‌جای حمله تروریستی استفاده کردند. 

شبکه ایران اینترنشنال وابسته به سعودی‌ها نیز ساعتی بعد از حمله تروریستی به رژه اهواز اقدام به گفتگو با یعقوب حر التستری سخنگوی گروه تروریستی «الاهوازیه» کرد.

شبکه بی‌بی‌سی هیچگاه برای گروه‌های تروریستی معروفی مانند داعش و یا سازمان مجاهدین(گروهک منافقین) از عنوان تروریست استفاده نمی‌کند اما انصارالله یمن که مورد حمایت میلیون‌ها یمنی است و نامش در هیچ لیست تروریستی نیست، شورشی خطاب می‌کند.

در ماجرای شهادت سپهبد سلیمانی، این شبکه‌ها از لفظ ترور برای این جنایت استفاده نکردند بلکه رویکرد کاملا متضادی داشتند. 

شبکه ایران اینترنشنال به سراغ گفت‌وگو با مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا رفت و وی نیز مدعی شد "بیشتر مردم ایران از کشته شدن سلیمانی خوشحالند!" در حالی‌که آنچه روز گذشته در همه شهرای ایران شاهدش بودیم نشان‌دهنده سوگواری گسترده مردم در شهرها و محکوم کردن این حادثه در فضای مجازی بود.

این شبکه در گفت‌وگو با برخی چهره‌های ضدانقلاب نیز سعی در القای این مطلب داشت که قدرت منطقه‌ای ایران روبه پایان است.

سیاست ثابت این شبکه که در سایر رسانه‌های لندنی مشاهده می‌شد عدم انعکاس اخبار مراسم‌های مردمی در سوگ فرمانده نیروی قدس بود و در مقابل، به‌جای انتشار واکنش‌ مقامات ایرانی علیه این حادثه تروریستی سخنان مقامات آمریکایی را پوشش گسترده می‌دادند.

همچنین یکی از حاضرین در برنامه‌های این شبکه در اقدامی وقیحانه اقدام به تبریک گفتن  و اظهار شادی از ترور سپهبد سلیمانی کرد.

انعکاس گسترده اخبار مقامات آمریکا در توجیه ترور سپهبد سلیمانی

ایران اینترنشنال در گفت‌وگو با یک فرد دیگر نیز اقدام آمریکا در به شهادت رساندن سپهبد سلیمانی را اقدام تروریستی ندانست و به ردّ واکنش گزارشگر ویژه سازمان ملل در تروریستی خواندن این حمله پرداخت!

شبکه منوتو که به زردبودن در میان شبکه‌های فارسی زبان معروف است، اقدام به انتشار تصاویر و ویدئوهایی کوتاه کرد که در آن افرادی ناشناس از شهادت حاج قاسم ابراز خوشحالی می‌کردند. 

مسیح علینژاد خبرنگار فراری نیز روز گذشته و بعد از انتشار خبر شهادت حاج قاسم، در پست‌های مختلفی به خوشحالی از ترور این سردار ایرانی پرداخت. 

رسانه‌هایی که سالها ادعای حمایت از مردم ایران داشتند، همواره در مقاطعی که مردم ایران از جانب دولت‌های بیگانه مورد آسیب قرار می‌گیرند، بی‌طرفی را کنار گذاشته و به انتشار اخباری که توجیه‌کننده اقدام غربی‌ها یا تروریست‌ها باشد اقدام می‌کنند و ماهیت واقعی خود را برای ملت ایران آشکار می‌سازند. 

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
    58 3
    خاک بر سر وطن فروشا.... اگه دین ندارین لااقل آزاده باشین.... اینا اگه به این کشور مسلط بشن دو روزه کشور رو فروختن.....
  • IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
    42 2
    مرگ بر بهائیان! اگر ما در اثر شهادت درهای بهشت را به روی خود باز شده می دانیم، بهائیان نجس در هر شکل از هلاکت، در قعر جهنم جایگاهشان است!
  • IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
    42 11
    این بنگیهای بوگندو رو بیخیال. منتظر انتقام سخت از آمریکا و اسرائیل و سعودی هستیم.
  • عبدالله IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
    0 0
    سایه ها نمی توانند خورشید را خاموش کنند....
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
    2 14
    سیدعلی،وقتی میگوید انتقام سختی میگیرد،مثل وقتی فتوی میدهد بمب اتم نمیسازیم،واقعیتیست که دنیا خواهدفهمید-آمریکائیها وتمام ابرقدرتهای شرق وغرب وهم پیمانانشان بزودی اینرا خواهند فهمید-آمریکاییها وائتلاف غربی،عربی وعبری،باید بدانند که(تمام پایگاه هایشان درمنطقه،ناوهای هواپیما برشان وتمام منافعشان)بزودی وتا قبل ازچهلم سردار دلها،نابود خواهدشد(البته همه این حملات باید ازخاک،عراق،لبنان،فلسطین،سوریه،یمن،نیجریه،افعانستان،پاکستان...بجزایران باشدتا پایگاه امن دائمی برای مقاومت،حمایت وجنگ وجودداشته باشد،کره شمالی،روسیه وچین غارتگر هم برای منافع خودشان هم که شده باید ازحریم هوایی ایران دفاع کنندوتجهیزات ومایحتاج غذایی...دراختیار ایران قراردهد)
  • IR ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
    0 0
    مهناز سعودی چی گفت
  • NL ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
    0 0
    یک المیادین فارسی نیاز است...!!! حتی اهدبر بستر اینترنت باشه!!!
  • IR ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
    1 0
    ازکسی که وطن فروشی می کند وخاءن است انتظاری بیش ازاین نمیشود داشت!!این دربدرای از همه جا رانده ودرمانده اگر متوسل به دروغ ونیرنگ وهزارجورحیله نشوند که اربابشان خوشحال بشوند،که جایگاهی ندارتد وپرتشون میکنند بیرون باید خلاف واقعیت ها را بگویند که سرپا باشند،ودشمنان ایران را خوشحال کنند!
  • م IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
    0 0
    عکس موجه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس