ترامپ

نشریه «بیزنس اینسایدر» در تحلیلی در مورد بالا گرفتن تنش در روابط آمریکا با ایران و کره شمالی، نوشته است که راهبرد ترامپ در قبال این دو کشور در بدترین زمان ممکن برای او، در حال شکست خوردن است.

به گزارش مشرق نشریه «بیزنس اینسایدر» روز پنج‌شنبه در تحلیلی درباره سیاست دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در قبال ایران و کره شمالی، نوشته است که راهبرد واشنگتن در ارتباط با این دو کشور در حالی در آستانه فروپاشی قرار گرفته که ترامپ تنها چند ماه دیگر باید در رقابت‌های انتخاباتی شرکت کند. 

این نشریه با اشاره به اینکه زمانی ترامپ مدعی بود با «سرسختی» و «مهارت‌های مذاکراتی» می‌تواند بر ایران و کره شمالی غلبه کند، نوشته است: «راهبرد او از الگویی پیروی می‌کند که "فشار حداکثری" لقب گرفته است: افزایش شدید تحریم‌های اقتصادی علیه رژیم‌ها، تهدید، ارعاب و تمسخر سران آن‌ها و بعد ارائه پیشنهاد مذاکرات و در جریان مذاکره هم ارائه پیشنهاد کاهش تحریم‌ها در ازای محدودیت‌های جدید بر توانمندی‌های هسته‌ای آن‌ها.»

بیشتر بخوانید:

نیویورک‌تایمز: پس‌لرزه‌های حمله آمریکا به عراق تازه شروع شده است

تماس تلفنی پمپئو با عبدالمهدی درباره حوادث سفارت آمریکا

بیزنس اینسایدر می‌افزاید: «اما این راهبرد تا الان، در بهترین حالت، موفقیتی محدود داشته است. [این راهبرد] در قبال ایران می‌تواند به شکل خیره‌کننده‌ای نتیجه عکس دهد، چراکه ترامپ دارد خود را برای انتخاب مجدد در ماه نوامبر آماده می‌کند.»

در ادامه این یادداشت، به خروج یکجانبه آمریکا از برجام، تشدید تحریم‌های ضدایرانی و به تبع آن افزایش تنش در خلیج فارس و کاهش پایبندی ایران به تعهدات برجامی‌اش اشاره و عنوان شده است که آخرین نمونه از تنش‌ها، حمله آمریکا به مواضع «الحشد الشعبی» در عراق و سپس اعتراضات در برابر سفارت آمریکا در بغداد است. به عقیده نویسنده، «این حوادث نشان می‌دهد که نیروهای ایالات متحده در این منطقه تا چه حد در معرض حملات تحقیرکننده قرار دارند.»

در ادامه این یادداشت به تهدید نظامی اخیر ترامپ علیه ایران اشاره شده و آمده است: «اما او با وعده پایان دادن به حضور نظامی ایالات متحده در خارج از کشور انتخاب شد و این پیامی است که می‌تواند دامنگیر او شود. او در ماه ژوئن، بی‌میلی خود به اقدام نظامی علیه ایران را نمایان کرد و در لحظه آخر از حمله هوایی در پاسخ به ساقط شدن پهپاد آمریکایی توسط ایران، عقب‌نشینی کرد.»

نویسنده در مورد رویکرد ایران در قبال ترامپ هم نوشته است: «در حالی که انتخاب مجدد ترامپ به هیچ‌وجه قطعی نیست، بعید به نظر می‌رسد که سران تهران در حالی که چشم‌انداز احتمال جایگزینی یک رئیس‌جمهور دموکرات وجود دارد، با ترامپ وارد مذاکره شوند. ایران در عین حال می‌تواند ظرفیت خود برای تحمیل ضربات بیشتر به ایالات متحده را بیش از پیش نمایان کند.»

در ادامه این یادداشت به مسئله راهبرد آمریکا در قبال کره شمالی پرداخته شده، که در آن مورد هم با وجود گشایش‌های اولیه در روابط واشنگتن و پیونگ‌یانگ، اما حالا گفت‌وگوها به دلیل خودداری آمریکا از کاستن از تحریم‌های کره شمالی، عملا به بن‌بست رسیده است. 

«کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی این هفته در سخنرانی خود در ابتدای سال جدید میلادی، رسما اعلام کرد که پیونگ‌یانگ وقفه داوطلبانه در آزمایش‌های موشکی و اتمی را لغو کرده و به زودی از «سلاح راهبردی» تازه‌ای رونمایی می‌کند. در حالی که ترامپ به انتخابات نزدیک می‌شود، کره شمالی این فرصت را دارد که با یک آزمایش موشکی تازه، رئیس‌جمهور آمریکا را تحقیر کرده و «امید واهی» ترامپ به خلع سلاح پیونگ‌یانگ را آشکار کند.

در پایان این یادداشت با اشاره به اینکه رقبای دموکرات ترامپ احتمالا از عدم پیشرفت راهبرد وی در قبال ایران و کره شمالی برای ضربه زدن به وی استفاده خواهند کرد، آمده است: «اقدامات تحریک‌آمیز تازه از سوی ایران و کره شمالی، می‌تواند عدم موفقیت ترامپ در عرصه بین‌المللی و محدودیت‌های راهبرد "فشار حداکثری" او را بیش از پیش آشکار کند.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
    2 1
    فقط راهبردش؟؟ :)))))) خود امریکا هم در آستانه ی فروپاشی و تجزیه ست، دیگه صدای ادمای دلسوز و کارشناسای خودشون هم در اومده.
    • امیر IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
      2 0
      هفته بعد؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس