ترامپ نمایه

در حالی که ترامپ با هدف تقویت رشد اقتصادی آمریکا به جنگ تجاری با کشورهای مختلف رفت اما حالا بانک مرکزی این کشور از تاثیر معکوس این تعرفه‌ها و از دست رفتن هزاران فرصت شغلی خبر داده است.

به گزارش مشرق به نقل از اسپوتنیک، بانک مرکزی آمریکا طی گزارشی 33 صفحه‌ای اعلام کرده است سیاست‌های تعرفه‌ای ترامپ علیه واردات کالا از دیگر کشورها بر رشد صنعتی آمریکا تاثیر معکوس داشته و به افزایش قیمت کالاها برای مصرف کنندگان آمریکایی منجر شده است.

بنا به این گزارش که به قلم جاستین پیرس و آئرون فلائن،‌کارشناسان بانک مرکزی آمریکا، نوشته شده است،‌ افزایش تعرفه وارداتی که در سال 2018 انجام شد باعث کاهش نرخ اشتغال در بخش صنعت و افزایش قیمت کالاها برای مصرف‌کننده شده است.

بیشتر بخوانید:

آتلانتیک: کاخ سفید در اختیار یک گانگستر است

گزارش کارشناسان بانک مرکزی آمریکا می‌افزاید:‌ با اینکه در ظاهر این تعرفه‌ها برای تعدادی از صنایع آمریکایی مفید بوده و آنها را رقابت پذیرتر کرده است اما این مزیت ایجاد شده با بالا رفتن قیمت مواد اولیه و اعمال تعرفه وارداتی از سوی دیگر کشورها علیه کالاهای آمریکایی خنثی شده است.

در این گزارش آمده است ممکن است اثرات بلند مدت تعرفه‌های اعمال شده کالاها از دیگر کشورها به آمریکا با نتایج تحقیق کنونی انجام شده متفاوت باشد، اما نتایج تحقیق انجام شده نشان می‌دهد که سیاست اعمال تعرفه نتوانسته است به رشد بخش صنعت آمریکا منجر شود.

گزارش بانک مرکزی آمریکا برای اثبات مدعای خود به چندین صنعت در آمریکا اشاره می‌کند که از سیاست تلافی‌جویانه تعرفه‌ای دیگر کشورها علیه سیاست جنگ تجاری رئیس‌جمهور آمریکا به شدت ضربه خورده‌اند.

این صنایع به شکل ناباورانه‌ای و متناقض با اهداف ترامپ شامل صنایع مرتبط با آلومینیوم،‌آهن، فولاد، موتورسیکلت‌سازی، لوازم خانگی، قطعات کامپیوتری و همچنین تولید کنندگان کالاهای چرمی، تجهیزات صوتی و ویدئویی و همچنین شرکت‌های تولید کننده آفت‌کش هستند. این در حالی است که در عمل هدف از اعمال این سیاست تعرفه از سوی ترامپ تقویت همین صنایع آسیب دیده بود.

علیرغم آنکه جروم پاول، رئیس کل بانک مرکزی آمریکا، توسط خود ترامپ منصوب شده است اما روابط این دو مقام بلند پایه آمریکایی اخیرا به شدت دچار بحران شده است.

ترامپ برای لاپوشانی ناکامی‌های خود بارها پاول را متهم کرده است که نتوانسته به اندازه کافی برای بهبود رشد اقتصادی آمریکا کار کند.

در حالی صنایع فلزی آمریکا یکی از بخش‌های آسیب دیده از سیاست تعرفه‌ای ترامپ علیه دیگر کشورها مانند چین هستند که دولت ترامپ تلاش کرده تا با اعمال تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم از برخی کشورها، واردات کالاهای صنعتی از اروپا و همچنین تقریبا تمام کالاهای چینی، به توسعه آنها کمک کند.

جنگ تعرفه‌ای ترامپ علیه کشورهای مختلف از سال 2018 به شکل رسمی پیگیری شده و ترامپ تقریبا بر واردات تمام کالاهای چینی تعرفه اعمال کرده و تهدید به اعمال تعرفه بر بسیاری از کالاهای وارداتی از اروپا کرده است.

البته هفته گذشته واشنگتن و پکن اعلام کردند که به یک توافق تجاری تاریخی در حل اختلافات بین دو کشور دست یافته و به گفته ترامپ این توافق خیلی زود امضا خواهد شد.

نخستین گام آمریکا در جنگ تجاری با چین اعمال تعرفه 25 درصدی بر واردات فولاد و 10 درصدی بر واردات آلومینیوم بود که باعث شد که چینی‌ها با اعمال تعرفه بر واردات کالا از آمریکا به این اقدام پاسخ دهند.

کارشناسان و بسیاری از مقامات دولتی کشورهای جهان بارها به شکل رسمی اعلام کرده‌اند که جنگ تجاری چین و آمریکا یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش اخیر رشد اقتصاد جهانی بوده است. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس