کد خبر 1024670
تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۸
ژاوی

در سال ۲۰۱۹ ستاره‌های رشته‌های مختلف ورزشی تصمیم گرفتند به دوران حرفه‌ای‌شان پایان دهند.

به گزارش مشرق، تنها دو روز به پایان سال ۲۰۱۹ میلادی باقی مانده است. در این سال ورزشکاران زیادی برای همیشه به دوران حرفه‌ای خود پایان دادند. فوتبال، بسکتبال، پاتیناژ، فرمول یک، تنیس، اسکی با ستاره‌های خود خداحافظی کردند.

بیشتر بخوانید:

رونالدو برترین بازیکن شد/ کلوپ بهترین سرمربی

فرناندو تورس

اسطوره فوتبال اسپانیا و اتلتیکو مادرید در سال ۲۰۰۷ تیم محبوبش را در حالی ترک کرد که قول داد یک روز دوباره به این باشگاه برگردد تا جام‌هایی را با روخی بلانکو بالای سر ببرد. لیورپول مقصد مهاجم اسپانیایی بود و در آنجا توانست بدرخشد و توپ برنزی و کفش نقره سال ۲۰۰۸ را دریافت کند. پس از سه فصل و نیم با چلسی قرارداد امضا کرد و توانست اف.ای کاپ، لیگ اروپا و لیگ قهرمانان اروپا را فتح کند. پس از یک حضور کوتاه مدت در میلان به خانه‌اش یعنی اتلتیکو برگشت. در این دوران دوباره قهرمانی در لیگ اروپا را تجربه کرد.

ژاوی ارناندس

هشت لالیگا، شش سوپرجام اسپانیا، سه کوپا دل ری، چهار قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، دو سوپرجام اروپا و دو جام جهانی باشگاه‌ها از افتخارات هافبک پیشین بارسلونا محسوب می‌شد. او با تیم ملی اسپانیا توانست فاتح جام جهانی و یورو شود. همچنین مدال نقره المپیک سیدنی را به دست آورد و قهرمانی در جام جهانی زیر ۲۰ سال را کسب کرد. آخرین روزهای دوران حرفه‌ای‌اش را در السد قطر سپری کرد و توانست یک قهرمانی در لیگ، جام امیر، جام پادشاه و یک سوپرجام قطر را فتح کند. ژاوی در ورزشگاه آزادی برای همیشه از فوتبال خداحافظی کرد. السد در آن دیدار برابر پرسپولیس قرار گرفت.

خورخه لورنسو

راننده اسپانیایی پس از یک فصل پر از آسیب دیدگی در نوامبر اعلام بازنشستگی کرد. مصدومیت‌های پیاپی موجب شد نتواند مانند همیشه رقابت کند. او در سال ۲۰۰۲ زمانی که تنها ۱۵ سال داشت وارد رشته موتورسواری شد. او توانست ۶۸ پیروزی در سه بخش مختلف به دست آورد. لورنسو در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ قهرمانی در ۲۵۰ سی‌سی را تجربه کرد و در سال های ۲۰۱۰، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۵ در موتوجی پی قهرمان شد. 

مانو جینوبیلی

بسکتبالیست آرژانتینی یکی از محبوب‌ترین ورزشکارها در کشورش محسوب می‌شد. حتی دیگو آرماندو مارادونا در مصاحبه اخیرش او را بهترین ورزشکار تاریخ آرژانتین دانست. جینوبیلی حرفه خود را از لیگ کشورش آغاز کرد و پس از پنج سال بازی در ایتالیا توانست وارد NBA شود. او از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۸ برای سن آنتونیو اسپرز بازی کرد. دوران موفق جینوبیلی او را به یکی از ۱۰۰ بسکتبالیست برتر NBA تبدیل کرد و همچنین به عقیده اغلب کارشناسان، ورزشکاران و مربیان بهترین بسکتبالیست آمریکای لاتین محسوب می‌شود. او به همراه تیم ملی آرژانتین مدال طلای المپیک ۲۰۰۴ آتن را بر گردن آویخت. همچنین در جام جهانی ۲۰۰۲ نایب قهرمان شد و دو مدال طلا (۲۰۰۱ و ۲۰۱۱) را در قهرمانی آمه ریکاس به دست آورد.

خاویر فرناندس

اسکیت باز اسپانیایی پرافتخارترین ورزشکار کشورش در این رشته محسوب می شود. او توانست در قهرمانی اروپا هفت مدال طلا کسب کند. در جام جهانی هم دو بار مدال طلا را بر گردن آویخت. همچنین در المپیک به مدال برنز دست یافت. فرناندس در حالی این رشته را به عنوان یک اسطوره کنار گذاشت که تنها ۲۸ سال داشت.

ساموئل اتوئو

دوران موفق مهاجم کامرونی در بارسلونا رقم خورد. او هشت قهرمانی را با بارسلونا تجربه کرد و تنها بازیکن آفریقایی محسوب می‌شود که فاتح چهار لیگ قهرمانان اروپا شده است. اتوئو سابقه بازی با پیراهن رئال مادرید را هم دارد. مهاجم کامرونی نخستین بازی‌اش را در لالیگا در سال ۱۹۹۸ انجام داد. او تا سال ۲۰۰۰ برای سفیدپوشان بازی کرد. اتوئو در اینتر پنج جام (سری آ ایتالیا، سوپرجام ایتالیا، جام حذفی، لیگ قهرمانان و جام جهانی باشگاه‌ها) را به دست آورد. او در تیم ملی دو قهرمانی در جام ملت‌های آفریقا را تجربه کرد. همچنین مدال طلای المپیک ۲۰۰۰ سیدنی را بر گردن آویخت.

داوید ویا

مهاجم اسپانیایی یکی از بهترین‌های تاریخ اسپانیا در خط حمله محسوب می‌شود. او به همراه لاروخا ابتدا قهرمان یورو ۲۰۰۸ شد و سپس جام جهانی ۲۰۱۰ را بالای سر برد. ویا فوتبال خود را با تیم اسپورتینگ خیخون شروع کرد و توانست در والنسیا بدرخشد. این موضوع باعث شد بارسلونا در سال ۲۰۱۰ با مهاجم اسپانیایی قرارداد امضا کند. او سپس یک فصل پیراهن اتلتیکومادرید را بر تن کرد و در حالی لالیگا را ترک کرد که توانسته بود ۱۲ قهرمانی را با این تیم‌ها به دست آورد. مهمترین آنها در سال ۲۰۱۱ بود که با آبی اناری ها فاتح لیگ قهرمانان شد. او در نهایت در فوتبال آسیا با تیم ویسل کوبه از فوتبال خداحافظی کرد.

پتر چک

 دروازه‌بان اهل چک در نخستین روزهای سال اعلام کرد دستکش‌هایش را برای همیشه آویزان می‌کند. او پس از ۲۰ سال دوران حرفه‌ای در ۳۶ سالگی چنین تصمیمی را گرفت. دوران موفق چک به زمان حضورش در چلسی برمی‌گردد. او برای تیم لندنی ۴۹۴ بار به میدان رفت و در تابستان ۲۰۱۵ با آرسنال قرارداد امضا کرد. قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا در سال ۲۰۱۲ از مهمترین افتخارات دروازه‌بان اهل چک بود. او یک سال بعد به همراه چلسی لیگ اروپا را فتح کرد.

آرین روبن

بازیکن هلندی پس از پایان قراردادش با بایرن مونیخ اعلام بازنشستگی کرد. او در مجموع ۳۰ عنوان به دست آورد که قهرمانی در لیگ قهرمانان بیش از همه برجسته است. همچنین با حضور در تیم‌هایی همچون خرونینخن، آیندهوون، چلسی، رئال مادرید و بایرن مونیخ ۱۲ قهرمانی در لیگ کسب کرد. بهترین عنوانش با تیم ملی نایب قهرمانی در جام جهانی ۲۰۱۰ بود که در فینال مغلوب اسپانیا شد.

درک نویتزسکی

بسکتبالیست آلمانی در هفتم مارس ۲۰۱۷ به نخستین بازیکن خارجی تاریخ NBA تبدیل شد که توانست ۳۰۰۰ امتیاز کسب کند. او ۱۳ بار برای آل استار NBA بازی کرد. همچنین در فصل ۰۷-۲۰۰۶ بهترین بازیکن فصل انتخاب شد و در فینال‌های ۲۰۱۱ عنوان برترین بازیکن را به خود اختصاص داد. همچنین بهترین بازیکن تاریخ آلمان و دالاس محسوب می‌شود. نویتزسکی با تیم ملی کشورش مدال برنز جام جهانی ۲۰۰۲ را به دست آورد و نایب قهرمان یورو بسکت ۲۰۰۵ شد.

دوین وید

بسکتبالیست آمریکایی پس از ۱۷ فصل حضور در NBA تصمیم گرفت کفش‌هایش را بیاویزد و فصل گذشته به دوران حرفه‌ای‌اش پایان دهد. به جز فصل‌های ۱۷-۲۰۱۶ و ۱۸-۲۰۱۷ که برای شیکاگو بولز و کلیولند کاوالیرز بازی کرد همیشه با پیراهن میامی هیت به میدان رفت. او که جزو بهترین نسل‌های آمریکا بود توانست سه قهرمانی در NBA به دست آورد. همچنین بهترین بازیکن فینال‌های ۲۰۰۶ شد و ۱۴ باربه عنوان برترین بازیکن آل استار انتخاب شد. او با تیم ملی مدال طلای المپیک ۲۰۰۸ را کسب کرد و در سال ۲۰۰۴ مدال برنز را به دست آورد. همچنین برنز جام جهانی ۲۰۰۶ را بر گردن آویخت.

تونی پارکر

بسکتبالیست فرانسوی نخستین عنوانش را در سال ۲۰۰۳ در کنار دیود رابینسون، تیم دانکن و مانو جینوبیلی به دست آورد. دوران موفق پارکر ۱۴ سال طول کشید. در این مدت به همراه سن آنتونیو اسپرز همیشه یکی از نامزدهای حضور در فینال بود. او در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۷ قهرمانی را تجربه کرد و بهترین بازیکن فینال‌ها شد. او نخستین اروپایی بود که به این عنوان دست پیدا می‌کند. پارکر در سال ۲۰۱۴ هم با اسپرز قهرمان شد. او شش بار در تیم آل استار قرار گرفت.

لیندزی وان

اسکی باز آمریکایی سه مدال در المپیک (یک مدال طلا  و دو برنز) به دست آورد. همچنین هشت مدال (دو مدال طلا، سه نقره و سه برنز) در قهرمانی جهان کسب کرد. او ۲۰ عنوان در جام جهانی به دست آورد.

باستین شواین اشتایگر

بازیکن آلمانی تنها برای سه تیم بازی کرد. او پس از ۱۳ فصل حضور در بایرن مونیخ تصمیم گرفت در  سال ۲۰۱۵ برای منچستریونایتد بازی کند. در نهایت در ۳۵ سالگی با پیراهن شیکاگو فایر از فوتبال خداحافظی کرد. اوج فوتبال شواین اشتایگر در جام جهانی ۲۰۱۴ رقم خورد که جام جهانی را به همراهش کشورش فتح کرد. از قهرمانی‌های مهم این بازیکن قهرمانی در لیگ قهرمانان در سال ۲۰۱۳ با پیراهن بایرن بود.

در این سال فوتبالیست‌های مشهور دیگری همچون رابین فان پرسی، وسلی اسنایدر، دیگو فورلان، پاتریس اورا، کلینت دمپسی، اشلی کول، گلن جانسن، پتر کراوچ، آندره بارزالی، آندری آرشاوین، دیمتر برباتوف و کلودیو مارکیزیو کفش‌هایشان را آویختند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس