ملایر

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان ملایر توانسته با بازسازی منازل آسیب دیده از سیل در روستاهای این شهرستان امید را به مردم این روستاها بازگرداند.

به گزارش مشرق، ابتدای امسال مردم بسیاری از شهرهای کشور ازجمله استان همدان با بحران سیل‌زدگی روبه‎رو شدند موضوعی که سبب شد افرادی بسیاری به‌ویژه در روستاها بی‌خانمان شوند.

 به‌منظور رفع این بحران و آسیب‌های واردشده به مردم بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان همانند گذشته با فروکش کردن بحران، کار ارزیابی منازل آسیب‌دیده از سیل را آغاز کرده و با سرعت اقدام به تشکیل پرونده برای آسیب دیدگان کرد تا بتوانند از تسهیلاتی که دولت برای بازسازی منازل آسیب‌دیده از سیل اختصاص داده است، استفاده کنند.

امروز پس از گذشت نزدیک به ۱۰ ماه از این حادثه هولناک، جمعی از اصحاب رسانه به همراه تعدادی از مدیران بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همدان راهی دو روستای سیل‌زده الفاوت و شادکندی در شهرستان ملایر شدند تا از نزدیک در جریان اقدامات انجام‌شده قرار گیرند. روستای الفاوت با ۱۳۸۰ نفر و ۳۴۸ خانوار  یکی از دونقطه سرد شهرستان ملایر بوده و شادکندی نیز دورافتاده‌ترین روستای این شهرستان به شمار می‌آید.

بیشتر بخوانید:

بازدید سردار فدوی از روستای سیل زده بامدژ

 در جریان این بازدید داوود سوری اظهار داشت: با وقوع سیل در شهرستان ملایر گزارش آسیب‌دیدگی ۸ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی به ما اعلام و کار ارزیابی آنها توسط ۵ اکیپ ارزیاب انجام شد.

وی بابیان اینکه در این ارزیابی هزار و ۷۲۱ واحد احداثی و ۲ هزار واحد تعمیری اعلام شدند، افزود: علاوه بر واحدهای مسکونی، بیشترین گزارشات آسیب‌دیدگی مربوط به واحدهای نگهداری دام و طیور روستائیان بود که پرونده آنها را جهت بررسی و دریافت تسهیلات به سازمان جهاد کشاورزی ارسال کردیم.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ملایر با اعلام اینکه برای بازسازی واحدهای آسیب‌دیده روستایی ۴۰ میلیون تومان و واحدهای شهری ۵۰ میلیون تومان تسهیلات در نظر گرفته شد، ابراز کرد: در بخش تسهیلات بلاعوض نیز ۱۰ میلیون تومان برای واحدهای روستایی و ۱۲ میلیون تومان نیز برای واحدهای شهری اختصاص داده شد.

اختصاص ۱۴۰ میلیارد تومان تسهیلات برای بازسازی منازل آسیب‌دیده از سیل در شهرستان ملایر

وی با اشاره به اینکه  از جمع واحدهای آسیب‌دیده از سیل در شهرستان ملایر ۱۵۰ واحد تخریبی مربوط به ۵ شهر زیر ۲۵ هزار نفر و مابقی مربوط به روستاهای شهرستان بود، گفت: جمعاً ۱۴۰ میلیارد تومان تسهیلات برای بازسازی منازل آسیب‌دیده به شهرستان ملایر اختصاص داده‌شده است.

سوری با اعلام اینکه طرح مقاوم‌سازی منازل روستایی از سال ۸۵ در کشور آغازشده است، مطرح کرد: هم‌زمان با بازسازی منازل آسیب‌دیده از سیل در شهرستان ملایر مقاوم‌سازی منازل روستایی نیز انجام می‌شود که در این بخش نیز برای هزار و ۲۰۹ فقره وام مقاوم‌سازی ابلاغ‌شده است.

ببینید:

فیلم/ رهبر انقلاب در حال امدادرسانی به مردم سیل‌زده

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۸ درمجموع پروژه مقاوم‌سازی و بازسازی برای ۳ هزار واحد مسکونی در پنج شهر زیر ۲۵ هزار نفر انجام می‌شود اظهار داشت: در این شهرها ۳۷ هزار خانوار در ۳۲ هزار واحد مسکونی زندگی می‌کنند که از سال ۸۳ تاکنون ۱۵ هزار و ۸۰۰ واحد از این تعداد توانسته‌اند پروانه پایان کار مقاوم‌سازی دریافت کنند.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ملایر بابیان اینکه از این تعداد واحد مسکونی ذکرشده ۵ هزار و ۵۰۰ واحد در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر و ۲۷  هزار واحد در ۲۰۳ روستا قرار دارد، افزود: اگر امسال هزار و ۷۲۱ واحد آسیب‌دیده از سیل نیز مقاوم‌سازی شوند شاخص مقاوم‌سازی ملایر به ۶۰ درصد ارتقا می‌یابد.

وی با تأکید بر اینکه تخصیص ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار در یک سال برای مقاوم‌سازی مساکن روستایی در شهرستانی مانند ملایر قطعاً می‌تواند منشأ تحولات بسیاری شود، عنوان کرد: از هزار و ۷۲۱ واحد، بیش از ۷۰۰ واحد در بخش جوکار قرار دارد چراکه کمترین شاخص مقاوم‌سازی در شهرستان، مربوط به این بخش است.

سوری افزود: شاخص مقاوم‌سازی در بخش جوکار ۳۱ درصد است درحالی‌که این شاخص در دیگر بخش‌های شهرستان ملایر به  به ۵۱ درصد افزایش‌یافته است.

۳۵درصد از اعتبارات بازسازی به بخش جوکار اختصاص داده‌شده است

وی بابیان اینکه به دلیل عدم توجه به مقاوم‌سازی بخش جوکار بیشترین آسیب را در جریان وقوع سیل متحمل شده است، گفت: ۳۵ درصد از اعتبارات بازسازی به بخش جوکار اختصاص داده‌شده است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ملایر تصریح کرد: علاوه بر تسهیلات بازسازی برای ۳۵۰ واحد این بخش نیز طرح مقاوم‌سازی در حال اجراست که سبب می‌شود شاخص مقاوم‌سازی در این بخش از ۳۱ درصد به ۴۶ درصد افزایش یابد.

 وی درباره اجرای طرح هادی نیز بابیان اینکه در این طرح روستاهای بالای صد خانوار در اولویت قرار دارند، گفت: از ۲۰۳ روستای شهرستان ملایر ۴۲ روستا زیر ۲۰  خانوار و مابقی بالای ۲۰ خانوار هستند.

سوری  با تشریح مراحل اجرای طرح هادی در روستاهای شهرستان ملایر افزود: ۱۱۳ روستا شهرستان ملایر نیز  بالای ۵۰ خانوار دارند که برای اجرای طرح هادی در اولویت قرار دارند.

وی با اعلام اینکه با توجه به تعداد روستاهای موجود در شهرستان متأسفانه اجرای طرح هادی نسبت به اجرای طرح مقاوم‌سازی عقب‌مانده است، ابراز کرد: لازم است کمیته برنامه‌ریزی شهرستان اعتبارات ویژه‌ای را برای اجرای این طرح که سبب بهسازی روستاها می‌شود اختصاص دهد.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ملایر با تأکید بر مقاوم‌سازی و بهسازی هم‌زمان روستاها مطرح کرد: اگر اعتبار لازم اختصاص یابد عملیات بهسازی در روستاهای بالای ۱۰۰ خانوار آغاز  می‌شود هرچند تاکنون فاز اول عملیات بهسازی در  ۱۱۴ روستا انجام‌شده و معابر ۸۰ روستا نیز آسفالت‌ریزی شده است.

 وی اعلام کرد: برای بهسازی روستاهای باقی‌مانده سالیانه به ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم درحالی‌که اعتباری در نظر گرفته‌شده برای این کار در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان ملایر کمتر از ۲ میلیارد تومان است.

اختصاص ۶۵ میلیارد تومان از ۱۴۰ میلیارد تومان اعتباری  بازسازی منازل آسیب‌دیده از سیل شهرستان ملایر به بخش جوکار

بخشدار جوکار نیز بابیان اینکه خوشبختانه پروژه مقاوم‌سازی روستاها در این بخش شدت گرفته است، گفت: از سال ۸۳ تاکنون شاخص مقاوم‌سازی در بخش جوکار ۳۱ درصد بوده که معادل ۲ هزار واحد مسکونی از مجموع ۷ هزار واحد مسکونی روستایی این بخش است.

وی با اشاره به اینکه خدمات‌رسانی به روستاها طبق سیاست‌های کل نظام هم از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و از سوی دهیاری‌های دنبال می‌شود، بیان کرد: اجرای طرح هادی و بهسازی روستاها بر دوش دهیاری‌هاست.

جهانیان با اعلام اینکه امسال با اعتبارات تخصیص داده‌شده برای بازسازی واحدهای مسکونی آسیب‌دیده از سیل شاخص مقاوم‌سازی در بخش جوکار ۱۵ درصد افزایش می‌یابد، اظهار داشت: متأسفانه مسئله مقاوم‌سازی  به دلیل دور بودن این بخش از مرکز شهرستان ملایر، بی‌رغبتی مردم و عدم فرهنگ‌سازی آن‌طور که باید موردتوجه قرار نگرفته بود.

وی بابیان اینکه با وقوع سیل در ابتدای سال برای بیش از هزار واحد مسکونی پرونده مقاوم‌سازی و بازسازی تشکیل‌شده است، عنوان کرد: با تخصیص اعتبارات لازم و شروع مقاوم‌سازی روستاهای بخش جوکار تبدیل به کارگاه عمرانی شده‌اند.

بخشدار جوکار اعلام کرد: امسال بیش از ۶۵ میلیارد تومان از ۱۴۰ میلیارد تومان اعتباری که برای بازسازی منازل آسیب‌دیده از سیل به شهرستان ملایر اختصاص داده‌شده، در روستای بخش جوکار در حال گردش است.

جزیره‌ای کار کردن دستگاه‌ها به ضرر روستاییان است/ شاخص مقاوم سازی در جوکار به ۴۶ درصد افزایش می‌یابد

وی بیان کرد جمعیت روستایی استان همدان ۳۷ درصد است یعنی ما یک و نیم برابر میانگین جمعیت روستایی کشور، جمعیت روستایی داریم به همین دلیل سیاست‌های کلان ما باید به سمت توسعه و تقویت روستاها برود.

جهانیان با تأکید بر اینکه آبادانی روستاها سبب افزایش امید در ساکنان آن شده و مانع از مهاجرت اهالی روستا به‌ویژه جوانان می‌شود، افزود: در برخی روستاهای شهرستان ملایر به دلیل رونقی که ایجادشده، شاهد مهاجرت معکوس هستیم.

وی درباره لزوم توجه به حفظ بافت سنتی روستا نیز اظهار داشت: بنیاد مسکن می‌تواند بخشی از همین تسهیلات مقاوم‌سازی را که به‌صورت مرحله‌ای پرداخت می‌شود، به این موضوع اختصاص دهد و یا از تسهیلات تشویقی برای این کار استفاده کند.

بخش‌دار جوکار از راه‌اندازی بازارچه روستایی در روستای الفاوت خبر داد و بیان کرد: این روستا به دلیل قرار گرفتن دریکی از شاه‌راه‌های مهم  کشور می‌تواند مکانی خوبی برای ارائه محصولات روستائیان منطقه مانند فرش، گلیم، محصولات لبنی، موروار بافی، مبل و منبت باشد.

وی درباره لزوم توجه به بازسازی مکان‌های نگهداری از دام و طیور روستائیان نیز تأکید کرد: در طرح مقاوم‌سازی منازل روستایی یا بازسازی آنها به مسئله معیشت و اشتغال روستاییان توجه نشده است.

جهانیان با اشاره به اینکه بسیاری از روستاییان دارای مشاغل تلفیقی هستند به‌طوری‌که در کنار کشاورزی و قالیبافی دامداری دارند، گفت: در سال‌های گذشته دیده‌شده در روستاهایی که مساکن نوسازی شده است روستاییان بیکار شده‌اند چراکه محل نگهداری دام‌های روستاییان از بین رفته است درحالی‌که دام‌های روستاییان باید در نزدیکی منازل آنها باشد.

وی با تأکید بر اینکه جزیره‌ای کار کردن دستگاه‌ها به ضرر روستاییان است، افزود: سیاست‌های کلان باید به‌گونه‌ای باشد که در کنار مقاوم‌سازی واحدهای روستایی بخشی نیز برای نگهداری دام‌های روستاییان در نظر گرفته شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    0 0
    خوب بود یک متر ارتفاع به این خونه ها میدادن تا در صروت وقوع سیل مجدد ، سیلاب به داخل خونه نیاد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس