لیبی

اصلی‌ترین نیاز نیروهای دولت وفاق لیبی در نبرد فعلی برخورداری از پوشش هوایی و جلوگیری از بمباران شهر طرابلس و پایگاه‌های مهم آنهاست.

سرویس جهان مشرق _ پس از اینکه چندی پیش رجب طیب اردوغان در سخنانی از آمادگی کشور ترکیه برای حمایت از دولت وفاق ملی لیبی از طریق زمین، دریا و هوا سخن گفت، دولت فائز السراج رسما از ارتش ترکیه برای ورود به نبرد و جلوگیری از سقوط پایتخت این کشور به دست نیروهای ژنرال خلیفه حفتر دعوت کرد. این اقدام همزمان با فرصت ۷۲ ساعته ارتش ملی لیبی به دولت طرابلس برای تسلیم پایتخت رخ داد. اقدامی که با واکنش شدید مصر و امارات و درخواست عبدالفتاح السیسی رییس‌جمهور مصر از امریکا برای ممانعت از دخالت نظامی ترکیه در لیبی همراه شد.

سطح کمک‌های نظامی قدرت‌های خارجی به دو طرف درگیر تا این لحظه

بیش از ۴ سال است که بنغازی و طرابلس به عنوان مراکز اصلی کشور لیبی در شرق و غرب این کشور بر سر کسب قدرت با یکدیگر درگیر هستند. با شدت گرفتن درگیری و برتری قوای ارتش ملی لیبی به رهبری ژنرال حفتر که از حمایت نظامی مصر و امارات برخوردار بودند، ارتش ترکیه با حمایت مالی قطر اقدام به ارسال تجهیزات پدافندی و پهپادهای مسلح به نیروهای دولت وفاق کرد تا دست کم مانع از سقوط طرابلس شوند. با این وجود بر خلاف امارات و مصر که جنگنده‌های نیروی هوایی خود را مستقیما برای بمباران مواضع رقیب ارسال میکنند تا کنون شواهدی که نشان دهنده حضور مسقیم نیروهای ترکیه در خاک لیبی باشد مشاهده نشده است. اما با توجه به تلاش چندین و چند باره حفتر برای تصرف طرابلس و سرنگونی دولت قانونی لیبی که تحت حمایت سازمان ملل متحد نیز هست، اینبار عزم ترکیه برای ورود رسمی به میدان و تغییر موازنه قوا جدی به نظر میرسد.

خودروهای زرهی ساخت ترکیه در لیبی

ورود احتمالی نیروی هوایی ترکیه به خاک لیبی

اصلی ترین نیاز نیروهای دولت وفاق لیبی در نبرد فعلی برخورداری از پوشش هوایی و جلوگیری از بمباران شهر طرابلس و پایگاه‌های مهم آنهاست. با توجه به برتری هوایی رقیب که از حمایت جنگنده‌های مصری و اماراتی برخوردار است، حضور ناوگانی از جنگنده‌های F۱۶ ارتش ترکیه میتواند اطمینان خاطری برای قوای زمینی دولت وفاق باشد که تا کنون در نبردهای زمینی برتر از رقیب عمل کرده‌اند.

هم اکنون شایعاتی از استقرار یک اسکادران از جنگنده‌های ترک در روزهای آینده در پایگاه هوایی شهر مصراته به گوش میرسد. همچنین در صورتی که ترکیه قصد استفاده از جزیره قبرس به عنوان پایگاهی برای عملیات در لیبی داشته باشد جنگنده‌های ترک محدودیتی از لحاظ برد و تعداد سورتی پرواز نخواهند داشت. همچنین دیدار هفته گذشته رجب طیب اردوغان از کشور تونس و ملاقات با رهبران این کشور که احتمال استفاده از خاک این کشور برای پرواز جنگنده‌های ترک را تقویت میکند.

دیدار اردوغان و راشد الغنوشی رهبر حزب النهضه تونس

نقل و انتقال تروریست‌ها از سوریه به لیبی

در روزهای اخیر اخبار عجیبی از احتمال ارسال نیروهای مزدور ترکیه که در شمال سوریه علیه نیروهای دموکراتیک سوریه میجنگیدند به خاک لیبی به گوش میرسد. این اخبار وقتی جدی تر میشود که گروه‌های مختلف تروریستی که هم اکنون در حال نبرد با ارتش سوریه در شرق ادلب هستند، نیروهای تحت حمایت ترکیه را به خیانت متهم کرده و مدعی هستند در حالی که استان ادلب و نبرد با دولت سوریه در چند قدمی آنهاست، به دستور ترکیه قصد مهاجرت به چند هزار کیلومتر دورتر و نبرد در کشور بیگانه را دارند. هر چند هنوز مشخص نیست که این اخبار چقدر جامه عمل بپوشند اما با توجه به توافق رسمی در شمال سوریه و کنترل مناطق مرزی توسط ارتش و عدم نیاز به هزاران تروریست مزدور در خاک این کشور، بهترین تصمیم برای سران ترکیه انتقال آنها به جبهه نبردی دیگر باشد.

آیا مصر و امارات حاضر به درگیری مستقیم با ارتش ترکیه هستند؟

آنچه مسلم است مصر و دولت سیسی که با کودتای نظامی علیه دولتی که ریشه آن به جریان اخوان المسلمین برمیگردد به قدرت رسیدند به هیچ عنوان قدرت گرفتن دولت اخوانی وفاق ملی در لیبی را تحمل نخواهند کرد. در این میان امارات نیز که همواره از قدرت گرفتن اخوان المسلمین در خاور میانه و شمال افریقا در هراس بوده است از هیچ تلاش یا هزینه مالی در سالهای اخیر برای ریشه کن کردن قدرت جریان‌های اخوانی در لیبی دریغ نکرده است.

اگر حمایت مستقیم ترکیه تنها موجب حفظ پایتخت برای دولت وفاق باشد شاید مصر و امارات ریسک درگیری مستقیم با ارتش ترکیه را نکنند، اما در صورتی که حملات نیروی هوایی یا قوای زمینی ترکیه منجر به فروپاشی صفوف نیروهای خلیفه حفتر و احتمال پیشروی به سمت شرق لیبی شود بعید است ارتش مصر و امارات بیکار بنشینند. از لحاظ میدانی با توجه به اینکه مصر در همسایگی لیبی قرار دارد و امارات نیز تعداد زیادی پایگاه نظامی در خاک افریقا و کشورهای اریتره، جیبوتی و لیبی در اختیار دارد، این دو کشور دست بازتر و توان لسجتیکی بهتری نسبت به ترکیه برای دخالت نظامی در نبرد لیبی دارند.

جنگنده رافال نیروی هوایی مصر

از لحاظ تجهیزاتی نیز دو کشور حتی دارای برتری تکنولوژیک نسبت به همتای ترک خود هستند. ارتش مصر به عنوان بزرگترین ارتش عربی دارای ناوگان بزرگی از جنگنده‌های رافال فرانسوی، میگ ۲۹ ام ۲ روسی و F۱۶ امریکایی در پوشش سیستم‌های پدافندی پر تعداد و پیشرفته S۳۰۰ و پاتریوت است که حداقل بر روی کاغذ برتری کاملی را نسبت به ناوگان جنگنده‌های F۱۶ ترکیه به این کشور میدهد.

همچنین ارتش امارات نیز با استقرار سامانه‌های پدافندی Pantsir-S و جنگنده‌های Mirage۲۰۰۰ و F۱۶E در شمال افریقا از توان مناسبی برای رویارویی با ارتش ترکیه برخوردارند.

به هر ترتیب سطح ورود و دخالت قوای ارتش ترکیه در روزهای آینده و تصمیم آنها برای میزان حمایت از نیروهای دولت وفاق مشخص میکند که آیا رهبران ترکیه خطوط قرمز تنش با کشورهای رقیب را رعایت میکنند یا قصد درگیری تمام عیار و تحکیم قدرت خود در شمال آفریقا و شرق دریای مدیترانه را دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 42
  • در انتظار بررسی: 20
  • غیر قابل انتشار: 17
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    87 76
    اميدوارم تركيه كامل وارد ليبي بشه و اونوقت امارات و مصر ميفهمن قدرت نظامي تركيه يعني چي.كشوري كه توان درگيري با روسيه رو داره و راحت جنگندشو ميزنه اين كشورهاي ضعيف ميخوان چيكار كنن جلوش.
    • محمد IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      66 62
      دلیل اینکه روسها گوش ترکیه ناصبی را نپیچیدند، قدرت خیالی عثمانی ها نبود، بلکه روسها میدانستند ناتو دنبال بهانه ای براى انتقام و تضعیف روسیه است. به بهانه کردن توافق 5 ناتو (article5 ) میتوانستند روسیه رو تحت فشار قرار دهند. اما در قضیه ترکیه، موضوع کاملا فرق میکند و خود آمریکاییها به شخصه از شیخ نشین ها حمایت کرده و ترکیه رو به دلیل وارد کردن اس400 تنبیه می کنند. ورود ترکیه به لیبی آخرین میخ به تابوت ناصبی های اخوانی خواهد بود انشاالله.
    • کامران IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      65 79
      ترکها یک جنگنده رو زدن ولی چند ساله التماس پوتین میکنند . تمام مسلمانها از ترکهای عثمانی نفرت دارند . اینم میخواد با تاریخی که پر کشت و کشتاره بشه خلیفه مسلمین . به نظرم کفار بر مسلمین چیره بشه بهتره تا یه تروریست مسلمان نما به اسم اردوغان
    • بهزاد IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      56 53
      فقط ناسیونالیستهای پژاکی و ایدئولوژیستهای وهابی از ترکیه بدشون میاد دلیل اون هم معلومه چون ترکیه میزنه تو سرشون تا اتحاد اسلامی رو از بین نبرن! وگرنه ترکیه تا حد توانش از همه مسلمونها حمایت می کنه
    • IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      16 26
      خب حالا همون ترکیه که میگی زد هواپیمای روسیه رو ساقط کرد پدافند ضدهواییش رو از روسیه وارد میکنه!
    • IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      35 14
      ترکیه خودش جنگنده های اف 16 مصری را ساخته - بزرگترین صادر کننده تسلیحات در جهان اسلام بطوری که تولید تسلیحات ترکیه بتنهایی در داخل کشورش با تولید تمام کشورهای مسلمان برابر می کند سالانه 3 میلیارد دلار فقط صادرات تسلیحات دارد که با بودجه دفاعی مصر برابری می کند
  • سروش IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    11 18
    به پایگاه های امریکایی در افغانستان حمله می شود می گویند کار ایران است در عراق در لبنان در نیجریه شیخی را زندانی می کنند چون عامل ایران است، در عربستان در بحرین و... کسی را می گیرند اعدام می کنند می گویند عامل ایران هستند، وزیر اسراییلی را می گیرند می گویند جاسوس ایران است، پوزه داعش در سوریه به خاک مالیده می شود قدرت ایران... اصلا ملت های دنیا مگر از وضعیت مدیریت جهانی راضی هستند؟ مهد دمکراسی یعنی فرانسه آشوب است، ایران محکوم به ترویج ایدئولوژی اش می شود بخاطر همین این همه تحریم علیه ایران؟ و وضعیت مدیریت فشل دولتی در ایران چطور؟
    • ناشناس IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      16 16
      بعضی ها حتی از بیت المال حقوق می گیرند در هر روزنامه و مصاحبه ای و توئیتی می خواهند القا کنند ایران قدرتی نیست، بی خود بزرگش نکنین حاضرند بزرگ ترین حقارت ها را به ایران و ایرانی نسبت بدهند. بدبخت ترین کشور دنیا را بهتر از ایران جلوه دهند، ولی می گویند همه این ها بخاطر ایران است.
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    55 42
    اخه مشرق جان قدرت هوايي تركيه كجا و اين دو كشور كجا.يكي از قدرتهاي برتر دنيا رو با اين دوتا كشور ضعيف مقايسه ميكني.امارات و مصر مستقيم وارد بشن ديگه تركيه بهونه دستش مياد تا امارات و مصر رو مستقيم بكوبه.
    • IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      50 18
      خيلي دلم ميخواد تركيه تلافي ما رو هم سر اين دوتا در بياره.چنان بكوبه اينارو كه بفهمن ايران و تركيه تو منطقه حريف ندارن.
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      26 37
      خب شاید نمی دونی که نیروی هوایی مصر با داشتن تعداد زیادی اف ۱۶ و میگ ۲۹ و رافائل فرانسوی و جدیدا سوخو ۳۱ یکی از مدرنترین و متنوع ترین نیروی هوایی در دنیاست
    • IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      23 38
      خود بزرگ بینی بیش از حد اشتباه هست. نیروی هوایی مصر بر نیروی هوایی ترکیه برتری کامل دارد. در ضمن ترکیه یکی از بدهکار ترین کشورهای دنیاست، در حالی که امارت یکی از پولدار ترین ها. نا گفته نماند که مصر و امارات عملا در نفت و انرژی غرق هستند، که برای جنگ بسیار ضروری است. اما ترکیه علاوه بر نفت، برق هم وارد می کند.
    • IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      33 12
      خود بزرگ بيني نداره تركيه بلكه واقعيته.اخه قدرت نظامي تركيه كجا و مصر و امارات كجا.تركيه نيروي بسيار قدرتمندي داره.روسيه نتونست كاري بكنه و گوجه فرنگي تحريم كرد فقط ببين اين دوتا چيكار ميتونن بكنن.تركيه نهمين قدرت برتر دنياست اينا ميخوان چجوري جلوش وايسن خدا ميدونه.فرانسه تو سوريه نتونست جلو تركيه كاري بكنه واي به حال اينا
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    26 35
    هر چی تروریست داری اقای اردوغان ببر همون لیبی این جا توی سوریه بمونن کشته میشن هیف هستن ببر و امارتی و مصری را بکش باور کن ما نارحت نمیشویم
  • علی خدایی IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    35 24
    این اردوغان خیلی به این و اونجا دست درازی میکند و به حرف های که بعضی موقع ها بر علیه اروپا و آمریکا میزند کاملا به نوعی فیلم هست مگر نه واقعیتی ندارد.به عنوان مثال خودش را مردی ادعا میکند که حامی فلسطین است و اسرائیل را حساب نمی کند اما بیا ببین که پایگاهی راداری در استان مالاتیا شهر کوره جیک داده الان بیش از ده ساله آمریکا صد ها پایگاه نظامی دارد.و سوریه را هم با فتنه طوزی و کینه اندازی بین مردم سوریه تشویق بر اختلاف میان دولت سوریه و مردم شد با هم کاران خودش عربستان و غرب ها و آمریکا و اسرائیل و غرب اگر به حرف های اردوغان گوش کنید خودش میگو د که لیبی در تاریخ گذشته خاک عثمانی بوده و ما هم باید بریم به اونجا دفاع بکنیم آتا تورک لیبی را خانه عثمانی تعریف کرده بود اردوغان میگوید و به طور واضح می گوید اردوغان آرزو دارد نو عثمانی جدید به راه بیاندازد این را هم پنهان نمی کند آیا دنیا نمی بیند سوریه را هم این طور رویا فکر خیال دارند اگر به کارشناسان ترکیه ای نگاه کنید میبینید که میگویند همیشه سوریه خاک عثمانی بوده آخه این را باید به روی این ترکیه گفت که مات را از گلیمت بیشتر بیرون نکن میشکنه پرو بازی نکن صورتت سیلی میخوره
  • مبین IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    30 17
    ببینید چگونه صهیونیست ها کشورهای مسلمان را به جان هم انداخته اند و باعث کشتار مسلمانان به دست خودشون شده اند و منابع مالی شون دارن غارت میشه.و متاسفانه کشورهای مسلمان هم مثل کبک سرشون رو زیر برف کردن و مسئله رو درک نمیکنن.!!!
  • کارشناس IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    55 37
    زنده باد سربازان ترک
  • بایراق IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    30 9
    سلام بلاخره نگفتید موضع شما چیه از خلیفه حفتر حمایت می کنید یا از ترکیه به نظر می رسد دلتان میخواهد مصر وامارات پیروز بشوند
    • IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      11 40
      نه لیبی نه آنکاراشون، لعنت به هر دو تاشون،،نه اردوغان نه حَفتر، پرنده صلح یا کفتر
  • بهزاد IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    46 30
    ترکیه با پهپادهاش هم از عهده این مصر و امارات برمیاد. این دوتا کشور بهتره وارد بازی بزرگان نشن.
    • مهدی ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      23 19
      ای جان چی زدی گلم
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    52 24
    یاشاسین اردوغان .....محمد از تهران
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    10 33
    حقیقت را گفتم آن خودرو ساخت ترکیه نیست. یادت باشه ننگ با رنگ پاک نمیشه
    • IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      35 11
      حسادت نکن بالام جان به پیشرفت کشور خودت فکر کن
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    20 15
    این سیاست جدید آمریکا و روسیه هست که کشورهای بزرگ منطقه رو به جون هم بندازه و اونها رو در منطقه درگیر کنه تا هم منابع اونها تحلیل بره و هم بدون هزینه کردن به نیاتی که خودشون می خوان برسن
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    9 15
    روی کاغذ؟ رافایل بهترین جنگنده نسل چهارم دنیاست. نسل 4.5 هست.
    • IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
      37 8
      مهم هواپیما نیست مهم خلبانان حرفه ای هست فک نکنم هواپیماهای امارات و مصر سالم به پایگاهاشون برگردند
  • مهدی IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    46 8
    میگه ترکیه التماس روسیه رو می کرد سایت متوهم آذریها هم قبول کرد که التماس نبوده و با واسطه یه تاجر مسلمان روسیه قرار شده بود اردوغان یه نامه تسلیت به خانواده خلبان بزنه که پوتین خیلی شاکی بود که نتونست معذرت خواهی بگیره. در عوض ترکیه تونست وارد سوریه بشه. با وجود اینکه نفت و گاز و توریست میفرسته و در ظاهر موضع قویتری داشت
  • Turk US ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    55 3
    قطر هم از ترکیه حمایت مالی میکنه در این ماجرا
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    28 39
    سطح دخالت ترکیه از اعزام فرزندان خلف یعنی تروریست‌ها فراتر نمیره. ترکیه نه قدرت نظامی نه اقتصادی پشتیبانی از سراج رو نداره و این گنده گویی های اردوغان هم مصرف داخلی دارند.‌ بدون تردید اگر کار به رویایی مستقیم و مثلاً مصر برسه فاتحه استعداد رزمی ترکیه در شمال آفریقا رو باید خوند.‌ به حول قوه الهی اخوانی ها همه جا نابود میشن
    • IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      40 10
      تو سوريه هم از اين حرفا زياد ميزدن ولي تركيه اومد و شمال سوريه رو گرفت.تو قطر هم همين مصر و عربستان ميخواستن حمله كنن ولي تركيه نيرو فرستاد و نتونستن كاري بكنن.دوست داشتن تركيه بحث شخصيه ولي همه دنيا ميدونن تو زمينه نظامي تركيه حرف نداره و تو خاورميانه و افريقا كسي توان مقابله باهاشو نداره.مصر يه كشور ورشكسته و امارات كوچولو رو با تركيه كه از اقتصادهاي برتر دنياست قباس كردن خنده داره بخدا
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    36 16
    کاش ما هم یکی مثا اردوغان داشتیم اقتصاد قوی ارتش قوی صنعت قوی-صنعت خودرو قوی ارمان قوی ولی ما چی
  • US ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    58 20
    یاشاسین لیبی ..یاشاسین تورکیه .....
  • US ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    18 9
    اگرترکیه مشکل.لجستکی را حل کند به احتمال زیاد فاتح حنگ خواهد بود چون ارتش قوی مجرب تری دارد جنگجو ومیدان دیده مثال ..عربستان نسبت به ایران تجیهزات بیشتری برخودار هست ولی درمقابل ایران توان مقاومت ندارد به دلایلی وشرایطی
  • IR ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    14 7
    1- بارها روسای جمهور مصر بزرگترین دشمن مصر را نه اسرائیل که بلکه الجزایر می دانند الجزایر و تونس از دشمنان قدیمی مصر هستند2- الجزایر خودش نفت هم دارد تونس هم از طریق قطر امرار معاش می کند 3- سودان هم توسط دولتی نیمه اخوانی و نیمی نظامی اداره می شود 4- رژیم ترکیه جمهوری است و نظام سیاسی بیار محکمی نسبت به مصر دارد پسمصر یکدستگی سیاسی داخلی و منطقه ای کامل ندارد از این رو هر تحرک سیاسی مصر در لیبی به فروپاشی این کشور می انجامد
  • IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    39 9
    شما اگر تاریخ کشورهای اروپای شرقی را بخوانید 12 کشور اروپایی استقلالشان را از ترکیه گرفته اند و زمانی مستعمره این کشور بودند حتی خود مصر و تمام شمال آفریقا زیر پرچم ترکها بود
  • IR ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    43 7
    مصر همین دیروز نزدیک بود با سیسی اش توسط عربستان سقوط کند اگر کمک ها و مشاوره های نیرو قدس نبود آخه مصر کجا و ترکیه کجا سیسی شلوارش را نمی تواند تنهایی بپوشد
  • IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    21 12
    ترکیه اگر فقط 30 هزار نیروی ادلب را وارد لیبی کند انها می توانند تا قاهره پیشروی کنند
    • A IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
      3 23
      خب چرا تو اداره استان ادلب موندن؟!
  • IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    16 12
    مسلما ترکیه که برای سرنگونی دولت قانونی و مورد حمایت سازمان ملل سوریه با ارتش روسیه و ایران 8 سال جنگیده و الان هم روسیه و ایران اگر جنگ لیبی پیش نمی امد تا حالا هم موفق نبمی شدند- فکر کنید اردوغان برای دفاع از دولت قاونی لیبی چه بلایی می تواند بر سر مصر می آورد مصر که لقمه هفته اولش است با امارات کاری ندارم که هواپیماهاش را فقط سالم سوار می شن می آرن به انکارا
  • IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    21 12
    اگر مصر و امارات را امریکا از دست ترکیه نجات ندهد ترکیه قصد دارد مصر و امارات را استان 69 خودش بکند- خاک بر سر گوسفندان مصری که به دهان گرگ می رود آنه مبا پای خودشان
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
    34 4
    زنده باد مسلمان پاک،مرده باد خائنین به اسلام. لعنت خدا بر سیسی مرتدوآل سعود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس