کد خبر 1023764
تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵
چرا فراخوان پنجم دی موفق نشد؟

توجه به یک نکته روشن می‌کند که چرا از ابتدا هم نباید نسبت به استقبال حتی نسبی از آنچه چهلم قربانیان حوادث آبان خوانده می‌شد، انتظار می‌رفت.

به گزارش مشرق، پنجم دی؛ روزی که حامیان آشوب‌های آبان 98 در فضای مجازی و رسانه‌ای آن را به‌عنوان چهلم قربانیان نام‌گذاری کرده و از هفته‌ها پیش با خود وعده کرده بودند، بکوشند عده‌ای را با هدف تکرار حوادثی که منجر به جان باختن چندین ایرانی شد، به خیابان بکشانند؛ وعده‌ای که دیروز نیروهای انتظامی را ناچار به استقرار در نقاطی از شهرهای بزرگ کشور، از جمله تهران جهت حفاظت از جان شهروندان کرد؛ استقراری که بر اساس گزارش‌ها از سراسر کشور، به علت عدم استقبال قشرهای مردم از فراخوان مخالفان جمهوری اسلامی اعم از سلطنت‌طلبان، سازمان مجاهدین خلق و سایر گروه‌های اپوزوسیون برای مأموران ناجا زحمتی به جز سرپا ایستادن چند ساعته نداشت.

بیشتر بخوانید:

تصاویر جدید از اغتشاشات و مکالمات اهانت کنندگان به قرآن کریم

2 پیامد آماده باش نیروهای انتظامی

این استقرار، گذشته از نَفْس پیشگیری‌ای از حرکت‌های خرابکارانه و اغتشاش‌گونه از نوع آنچه، عده‌ای ماه قبل با سوءاستفاده از تجمعات مردم در اعتراض به شیوه دولت در اجرای سهمیه‌بندی بنزین صورت داده بودند، دست‌کم از یک جهت دیگر، اجرای طرح‌های برنامه‌ریزی‌شده از چند هفته قبل اغتشاشگران را با مشکل مواجه کرد و آن، همدل شدن مردمی بود که یک هفته بعد از سهمیه‌بندی بنزین به خاطر به حاشیه کشیده شدن اعتراضات در نگرانی به‌سر بردند و بسیاری از آنان نیز از بابت خسارت به اموال شخصی‌شان یا اموال عمومی همچون بانک‌ها و پمپ بنزین‌ها و یا حتی مشاهده تخریب‌ها و صحنه‌های آشوب دچار زیان‌های مالی یا دست‌کم روحی و روانی شدند.

سقف رضایت از ناجا در حوادث اخیر کجا بود؟

اما این سقف رضایت از استقرار مأموران نظم و امنیت در سطح شهرها نبود. قاعدتاً، حداکثر خشنودی را می‌توان در میان خانواده‌هایی جستجو کرد که در جریان سوءاستفاده آشوب‌طلبان از اعتراضات به اقدام دولت در نحوه اعلام سهمیه‌بندی بنزین، برخی اعضای خود را از دست دادند. هرچند که این خانواده‌ها پیشتر، دلگرمی اساسی را از سوی رهبری انقلاب دریافت داشته بودند و با تأیید ایشان شهروندان عادی که بدون داشتن هیچگونه نقشی در اغتشاش‌های اخیر و در میانه درگیری‌ها جان باختند در حکم «شهید» محسوب شده و خانواده‌های آنان تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار گرفتند.

در گزارشی که بر اساس دستور رهبر انقلاب به علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی برای بررسی دقیق ریشه‌ها، عوامل و دلایل بروز نا آرامی‌ها و همچنین رسیدگی سریع به وضعیت جانباختگان و خانواده‌های آنان تهیه و ارائه شده بود، پیشنهادی بر این مبنا درباره این دسته از شهروندان که از قضا بر اساس گزارش‌ها بخش عمده قربانیان آبان را تشکیل می‌دهند، مطرح شد که رهبر انقلاب 13 آذر و در پاسخ به گزارش مذکور تصریح داشته بودند: «هرچه سریعتر انجام شود و نسبت به افراد مشکوک در هر گروه با جهتی که به رأفت اسلامی نزدیکتر است عمل شود».

دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار با خانواده های جان باختگان حوادث آبان که به صورت کور
از سوی آشوبگران ترور شدند


سهم ترورهای کور متعلق به تهران است یا کل کشور؟

به‌طور دقیق‌تر و بر اساس آماری که دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار با خانواده‌های جانباختگان حوادث آبان ارائه کرد، بیش از ۸۵ درصد از قربانیان در شهرستان‌های تهران در هیچ یک از تجمع‌های اعتراضی حضور نداشته‌اند و به صورت مشکوک با سلاح‌های سرد و گرم غیر سازمانی کشته شده‌اند. با وجودی که که اینجا شمخانی از جان‌باختگان تهران آمار ارائه داده است،‌ اما از آنجا که برنامه‌ریزی جبهه آشوب‌گر به گفته خودشان پس از تجربه فتنه سال 88 برای سراسر کشور بوده و به تهران منحصر نشده است، می‌توان حدس زد که این آمار برای کل شهرها صدق کند.

چرا خانواده‌های جان باختگان از فراخوان استقبال نکردند؟

توجه به این درصد از جان‌باختگان روشن می‌کند که چرا از ابتدا هم نباید نسبت به استقبال نسبی از آنچه چهلم قربانیان حوادث آبان خوانده می‌شد، انتظار می‌رفت. گزارش‌های میدانی دیروز از سطح شهرها نشان می‌دهد خانواده‌هایی که عضو خود را در خلال ترورهای به اصطلاح «کور» سوءاستفاده‌کنندگان از اعتراضات بنزینی از دست داده‌اند، نتوانسته بودند خود را نسبت به استقبال از فراخوان رسانه‌ها، کانال‌های تلگرامی و اکانت‌های توییتری و اینستاگرامی حامی عاملان ترور از دست‌رفتگانشان متقاعد کنند.

نه تنها خانواده‌های قربانیان آشوب‌های آبان، بلکه اکثر اقشار جامعه نیز حامیان اغتشاش و ناامنی را دیروز تنها گذاشتند، احتمالاً‌ به آن دلیل که نمی‌خواستند قربانیان بعدی ترورهای کور حامیان آشوب باشند.

رهگذرانی که پنجشنبه پنجم دی با خبرنگاران اعزامی به سطح شهرها به گفت‌وگو پرداختند عمدتاً ضمن انتقاد از عدم مدیریت دولت حسن روحانی بر قیمت‌ها پس از سهمیه‌بندی بنزین، بر مرزبندی خود با شیوه‌های تخریبگرانه اعتراض تأکید می‌کردند.

«رضا»، شهروند 28 ساله ساکن منطقه‌ای در حومه تهران که پس از سهمیه‌بندی بنزین به‌واسطه رخنه فرصت‌طلبان در صفوف مردم معترض، محل تخریب‌های گسترده خیابانی بود، درباره فراخوان اپوزوسیون برای چهلمین روز جان‌باختگان می‌گوید که با اینکه بی‌تدبیری‌ها و ناکارآمدی‌های دولت روز به‌روز زندگی و معیشت را برای خانواده‌اش که از طبقه متوسط هستند مشکل‌تر می‌کند، اما حاضر نیست به دعوت کسانی پاسخ مثبت دهد، که با تخریب جایگاه‌های بنزین‌ و بانک‌ها موجب تحمیل هزینه‌های میلیاردی به کشور شدند.

آشوب‌ها اصل اعتراض به رفتار تحقیرآمیز دولت روحانی را با مردم تحت الشعاع قرار داد

رضا تصریح می‌کند: آشوب‌های آبان نه تنها اصل اعتراض به رفتار تحقیرآمیز دولت روحانی را با مردم در گران‌ کردن یک‌شَبِه بنزین به محاق برد، بلکه شاید به اندازه همان افزایش هزینه‌ای که خانواده‌اش برای مصرف چند ماه بنزین باید می‌پرداختند، برایشان به‌واسطه خسارت به بیت‌المال (به‌صورت سَرشِکن) هزینه به‌دنبال داشته است.

زن جوانی هنگام عبور از یکی از میادین این منطقه حومه‌ای تهران از پرسنل نیروی انتظامی مستقر در میدان می‌پرسد که در ادامه مسیر مشکلی برای تردّد نیست و امنیت برای عابران برقرار است؟ که مأمور ناجا با دست اشاره می‌کند که آرامش حاکم است و جای نگرانی نیست.

مرد میانسال که در سوی دیگر میدان از تاکسی پیاده می‌شود و برای به‌دست گرفتن شیفت بعد از ظهر به سمت مغازه‌ای در آن حوالی می‌رود با مشاهده حضور تعدادی از نیروهای انتظامی، زبان به گلایه باز می‌کند و می‌گوید: هنوز ضرری که ماه پیش از اقدامات وحشیانه چند اراذل و اوباش به کسب و کارمان وارد شد، جای خود را در حساب و کتاب‌ها و دخل و خرجمان نشان می‌دهد؛ دوباره امروز باید منتظر خسارت دیگری باشیم؟

زیان ناکارآمدی این دولت برایمان کافی است

وی در حال حرکت می‌گوید: زیانی که آقای روحانی بابت ناکارآمدی‌های خود و وزرایش بر کاسبی ما وارد کرده است، بس نیست؟ که باید از یک عده خرابکار هم خسارت تحمّل کنیم؟

آیا دولت برآمده از «تَکرار» اصلاح‌طلبان در یک سال و نیم باقی‌مانده از عمر خود دست از عصبانی کردن
مردم که به آشوب‌طلبان و تروریست‌ها فرصت عرض اندام می‌دهد، برخواهد داشت؟


آیا دولت برآمده از «تَکرار» اصلاح‌طلبان در یک سال و نیم باقی‌مانده از عمر خود دست از عصبانی کردن مردم که به آشوب‌طلبان و تروریست‌ها فرصت عرض اندام می‌دهد، برخواهد داشت؟

پنجم دی که توسط خود عاملان ترور شهروندان و رهگذران در آبان 98 به‌نام چهلمین روز جان باختن قربانیان نام‌گذاری شده بود، ظاهراً‌ بدون تحقق هدف در همراه کردن مردم گذشت، حال، آیا باید سال آینده، منتظر تصمیم‌ غیر منتظره دیگر دولت تدبیر و امیدِ محصول «تکرار» اصلاح‌طلبان از نوع آنچه در نحوه اعلام گران کردن بنزین رخ داد، و دادن بهانه دیگری به طالبان آشوب در کشور باشیم؟ تصمیمی که به نظر بسیاری از صاحب نظران با توجه به نوبت‌های پیشین سهمیه‌بندی بنزین پیش از دولت روحانی، اگر با تدبیر بیشتری اتخاذ و اطلاع‌رسانی می‌شد، بعید بود باعث خشم مردم و در پی آن سوء‌استفاده مهره‌های اپوزوسیون در داخل برای وارد کردن خسارات مالی و جانی به مردم شود.

یا اینکه دولت برآمده از رأی اصلاح‌طلبان در یک سال و نیم باقی‌مانده از عمر خود دست از عصبانی کردن مردم که به آشوب‌طلبان و اغتشاش‌گران و ترورکنندگان فرصت عرض اندام می‌دهد، برخواهد داشت؟

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 32
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
    پس حالا وقتشه یک رفراندوم برگزار کنید که چرای واقعی را بفهمید
    • قریشی IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
      خیلی به این رفراندوم دلخوشید؟!! رفراندوم استفراغ صهیونیستهای کثیف در دهان برخی جاهلان داخلی است . همین صهیونیستهایی که این جملات زیبا رو به شما دیکته می کنند چرا در کشورهای خودشون اینچنین برنامه هایی رو پیاده نمی کنند تا ببینیم ملتی که بیشترین جمعیتش فلسطینی هستند به کشور جعلی اسرائیل رای میدن با فلسطین آزاد و ابدی؟ ضمنا اگر در ایران رفراندومی هم برگزار بشه باکی نیست بجز یه عده خس و خاشاک هویت باخته همه تا پای جان پشت به پشت انقلاب و رهبرمان ایستاده ایم و السلام
    • IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
      فقط از این راه بدنبال از بین بردن این کشور هستید
    • IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
      فقط این رو بدون که مثل اون موقع نمیتونید با چادر از کشور فرار کنید
    • IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
      0 0
      خیلی دردت اومده که رفقای اوباشت کشور رو بهم نریختن مزدور وهابی
  • سید IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
    این اراذل بی دین که برای مثلاً چهلم کشته سازی ها فراخوان تجمع داده اند و تقلید طنزی را از چهلم های انقلاب می خواستند ایجاد کنند، از یک نکته اساسی غافل بوده اند و آن این است که چنین مراسمی را معتقدین به اسلام و دین و ائمه و تشیع برگزار می کنند نه اراذلی که نه دین می شناسند و نه اهل عبادت و نمازند و نه حتی بلدند فاتحه ای برای رفتگان و جان باختگان بخوانند و طلب آمرزشی بکنند! این اوباش بهتر است به فکر کریسمس و روز ولنتاین این رقاص بازی ها باشند! لامذهبان را چه کار به شعائر دینی!؟!؟
  • سید IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
    هرجا سخن از خیانت است نام اصلاح طلبان تهوع آور می درخشد!!!
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
    55 65
    اصلاح طلبان نه اسهال طلبان... اشتباه نوشتی مشرق ، غلط املایی رو اصلاح کن
    • NL ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
      10 20
      آبو بریز همونجایی که اصلاحات آتیش زده اخه چرا جای دیگه میریزی؟
  • مرگ برصهیونیزم IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
    فرق کشور ما با عراق و لبنان چند چیزه اولیش ولایت فقیه دو شهدا سه واکسینه شدن وابدیده شدن ملت در چهل سال گذشته وفریب نخوردن وشناخت دشمن باتجربه های زیاد از زمان بنی صدر گرفته تا منافقین وکوی دانشگاه وهشتادوهشت که مردم خصوصا بعد از هشتاد و هشت دست دشمن وفریبکاریهاشو عیان دیدن ودر نه دی دهنشونو بستن.واقعا دشمنان این انقلاب احمقند هرچه بیشتر دست و پا میزنند بیشتر تحلیل میرم استخوانهای لیبرالیزم ترک برداشته با اندکی تامل و انقلابی عمل کردن فروریختنش راهم خواهیم دید.
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
    مواظب باشید. غفلت نکنید. دشمن منتظر است یکبار فراخوانها را جدی نگیرید و اقدامات امنیتی را انجام ندهید تا فورا از فرضت استفاده کند. البته ناگفته نماند که آمار دروغ رویترز برای 1500 کشته عملا اثر معکوس داد و سبب شد که ضد انقلاب و سلطنت طلبان که بشدت رفاه طلب و جان دوست هستند جرات ابراز وجود نکنند. عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد.
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
    مثل فراخوان های دیگه شون!! اینا میخوان از انقلاب اسلامی الگو بگیرن که چهلم های پیاپی باعث شروع انقلاب شد! نمیدونن انقلاب طبق تعریف یعنی مخالفت بیش از هشتاد درصد جامعه در همه ی ابعاد اقتصادی اجتماعی سیاسی و فرهنگی جامعه که موجب شورش و اقدام میدانی علیه حکومت مرکزی میشه. که انقلاب اسلامی این ویژگی رو داشت. نا آرامی های الان بیشتر فقط اقتصادی هست و بحق هم هست و تا سطح اعتراض پیش میره و با سو استفاده به اغتشاش میکشه نهایتا.
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
    اپوزسیون مشتی مزدور و جیره خوار هستن
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
    چون در آبان ماه بیش از 90 درصد عمله های منافق و سلطنتی تارومار شدن
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
    سی صدهزار شهید وحداقل پانصدهزارجانباز درراه این انقلاب تقدیم شدنداماخانواده آنها هرگز نگفتند نان نیست گرانی است وتاروزیکه دشمن شکست رانپذیرد میلیونها خانواده آنها گام درراه دشمن نمیگذارند آنها نه باری براین کشورشدند ونه باعث شدنددشمن شادشویم .
    • IR ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
      0 0
      دویست هزار شهید
  • IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
    0 0
    يعني نميشه روحاني بزاره بره؟
  • IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
    0 0
    بالاخره خون شهدا دامان فتنه گران را خواهد گرفت
  • FR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
    0 0
    فقط اینکه میخوان با نمادهای انقلاب مذهبی ضد خودش استفاده ابزاری کنند خنده دار است....
  • IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
    0 0
    کاش مام مردم خوب میدیدم و خوب انتخاب میکردیم
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
    0 0
    یه کسی تاریخ خوده باشه و سرگذشت ملت ها رو مطالعه کرده باشه میفهمه این نظام تنها نظامی نیست که از این مشکلات داشته .. هرچه نظام درست تر .. مخالفین بیشتر خواهند شد
  • مرصاد IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
    43 49
    مردم از اقتدار نظام حمایت می کنند و با آشوبگران ، هم صدا نیستند !!
  • IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
    1 0
    با سلام ، آقای قریشی عزیز هنوز توی اجاره خونه و سیر کردن شکم زن و بچت گیر نکردی وگر نه الان بجای این بحث ها یکم به قیمت بنزین نگاه میکردی ببینی تو کدوم کشوری یک شبه ۳۰۰ درصد قیمت یه کالا میره بالا و سران سه قوه موافقت میکردن والا من هم بچه مسلمونم هم دین سرم میشه از سر کار که میومدم خونه تازه میرفتم مسافر کشی
  • IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
    0 0
    قبول کنیم مردم هم بودن در اغتشاشات.. اما اینم قبول کنیم که عده ای هم اومدن اعتراض مردم رو به گند کشیدن
  • ناشناس IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
    0 1
    برداشت اینجانب از عملکرد این است که در سال پایانی خودش به....جامه عمل بپوشد و مملکت و نظام و انقلاب و ...را تقدیم دشمنان کند.لذا مسئولین ذیربط به گوش باشند وفکرهای لازم را بکنند.
  • DE ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
    1 0
    تا زمانی که شاه پرستان و منافقین در پی طرفداری بی مورد از اعتراض مردم هستند . مردم هم به خواسته شان نخواهند رسید ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس