کد خبر 1022824
تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۰
ترامپ نمایه

یک سند جدید نشان می‌دهد که ۹۱دقیقه پس از مکالمه جنجالی ترامپ،رئیس جمهوری آمریکا با ولودیمیر زلنسکی همتای اوکراینی‌اش، یک مقام آمریکایی از پنتاگون می‌خواهدکه کمک‌های نظامی به کی‌یف رابه تعویق بیاندازد.

به گزارش مشرق، یک ایمیل درونی دولت آمریکا نشان می دهد که کاخ سفید ۹۱ دقیقه بعد از تماس ماه ژوئیه دونالد ترامپ با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، کمک نظامی به این کشور را مسدود کرد.

ترامپ در آن تماس از رهبر اوکراین خواست درباره جو بایدن، رقیب بالقوه او از حزب دمکرات، تحقیق کند.

بیشتر بخوانید:

مخالفت دولت ترامپ با طرح سنا برای تحریم ترکیه و «هالک بانک»

نظامی‌گری ترامپ در تمام دنیا؛ این بار کهکشان راه شیری!

ساخت «شهرک ریاست جمهوری» در آستانه استیضاح!

دمکرات ها می گویند این نشان می دهد که ترامپ از قدرت خود برای تامین منافع سیاسی اش سوءاستفاده کرده است.

آن تماس تلفنی از شواهد کلیدی در اتهام سوءاستفاده از قدرت بود که ترامپ هفته پیش براساس آن استیضاح شد.

تابستان گذشته یک افشاگر دولتی با شنیدن جزییات آن مکالمه تلفنی، نگرانی هایی را مطرح کرد که در نهایت به تحقیقات استیضاح دامن زد.

ترامپ روز چهارشنبه پیش در مجلس نمایندگان استیضاح شد، اما بعید است محاکمه سنا به برکناری او منجر شود. جمهوری خواهان که هم حزبی های ترامپ هستند، در سنا اکثریت دارند.

این ایمیل را "مرکز تلاش برای صداقت دولت" در پی دستور دادگاه براساس قانون "آزادی اطلاعات" به دست آورده است.

این ایمیل نشان می دهد که یک مقام ارشد کاخ سفید، به نام مایک دافی، یک ساعت و نیم بعد از تماس رهبران آمریکا و اوکراین با مقام های بلندپایه دفاعی تماس گرفت و خواستار تعلیق کمک نظامی به اوکراین شد.

کاخ سفید متن ناقصی از مکالمه میان رهبران دو کشور را بعد از ابراز نگرانی فرد افشاگر منتشر کرد.

متن مکالمه نشان می دهد که ترامپ به زلنسکی می گوید "خواهشی از شما دارم" و مساله تحقیق درباره جو بایدن و پسرش هانتر را مطرح می کند. بایدن هم اکنون پیشتاز رقابت های درونی حزب دمکرات برای انتخابات ۲۰۲۰ است. هانتر بایدن چند سال پیش در حالی که پدرش معاون رئیس جمهور بود، در هیات مدیره یک شرکت انرژی در اوکراین عضویت داشت.

دافی در ایمیل مورد اشاره از وزارت دفاع می خواهد در پی درخواست بازبینی دولت ترامپ، انتقال کمک به اوکراین را "متوقف کند".

براساس این ایمیل او می گوید: "با توجه به ماهیت حساس این درخواست، سپاسگزار می شوم که این اطلاعات فقط نزد کسانی بماند که برای اجرای دستورات نیازمند آگاهی از آن هستند."

رون جانسون، سناتور جمهوریخواه، روز یکشنبه به ای بی سی گفت که ایمیل‌های جدید هیچ موضوع جدیدی را در مورد دلیل ترامپ مبنی بر تعلیق کمک به اوکراین مطرح نمی‌کند.

وی گفت: «رئیس جمهور نگران این بود که آیا دلارهای مالیات دهندگان آمریکایی باید در کشوری هزینه شود که در آن موارد فساد اثبات شده، وجود دارد.»

به گزارش شبکه سی‌ان‌ان، چاک شومر، رهبر دمکرات ها در سنا، گفت که این ایمیل نشان می دهد چرا باید در جریان محاکمه ترامپ شاهدان و شواهد تازه را احضار کرد.

او گفت: "اگر استدلالی به نفع درخواست از آقای دافی برای شهادت (در سنا) وجود داشت، اطلاعات تازه آن را توجیه می کند. این ایمیل سر و صدای زیادی خواهد کرد."

او افزود: "یک مقام ارشد دولت، مقامی که ما خواستار احضار او بودیم، ۹۰ دقیقه پس از تماس آقای ترامپ با آقای زلنسکی خواستار تعلیق کمک و در نیاوردن صدای آن می شود. به نظر شما برای درخواست حضور یک شاهد چه دلیل دیگری لازم است؟"

شومر افزود: "تا زمانی که ما از زبان شاهدان بشنویم، تا زمانی که اسناد را دریافت کنیم، مردم آمریکا به درستی فرض خواهند کرد کسانی که مانع شهادت این افراد می شوند درحال کمک به این پنهان کاری هستند، به همین سادگی."

او گفت: "آقای رئیس جمهور، ایمیل ها را منتشر کنید، بگذارید شاهدان شهادت دهند، از چه می ترسید؟"

با ادامه کشمکش جناحی میان دمکرات ها و جمهوری خواهان، تاریخ شروع محاکمه ترامپ در سنا معلوم نیست.

میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت سنا که شرایط محاکمه را تعیین می کند، می خواهد محاکمه بدون حضور شاهدان انجام شود.

اما دمکرات ها می گویند باید اظهارات شاهدان تازه را شنید، از جمله آنچه حداقل چهار مقام کنونی و سابق کاخ سفید که از امور اوکراین مطلع بودند، می دانند.

نانسی پلوسی، رهبر مجلس نمایندگان، ارسال مصوبه استیضاح به سنا را عقب انداخته است، تا به جمهوری خواهان فشار آورد شرایط مورد نظر دمکرات ها در جریان روند محاکمه را تامین کنند.

ترامپ روز یکشنبه در توییتی گفت که استدلال دمکرات ها در "استیضاح تقلبی" نقش بر آب شده و رئیس مجلس نمایندگان را "پلوسی دیوانه" خطاب کرد.

دونالد ترامپ اکنون به سومین رئیس جمهوری تاریخ آمریکا تبدیل شده که طرح استیضاحش در مجلس نمایندگان به تصویب رسیده است.

جمهوری خواهان با ۵۳ کرسی در مقابل ۴۷ کرسی در مجلس سنا اکثریت دارند. برکناری رئیس جمهور آمریکا در محاکمه استیضاح نیازمند دو سوم آراست.

منبع: جام نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس