کد خبر 1022797
تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۰
داعش

فرماندهان نیروهای کُرد عراق هشدار دادند گروه تروریستی مرحله تجدید قوای خود را به اتمام رسانده و ناآرامی‌های اخیر در این کشور، این منطقه را به بهشتی برای داعشی‌ها تبدیل کرده است.

به گزارش مشرق، با گذشت دو سال از شکست گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه، شواهد موجود درخصوص سازماندهی مجدد نیروهای داعش در عراق رو به افزایش است.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «بی‌بی‌سی»، «لاهور طالبانی» یک مقام ضدتروریسم کُرد عراق گفت، اکنون شبه‌نظامیان داعش مهارت بیش‌تری نسبت به قبل پیدا کرده‌اند و حتی از القاعده قوی‌تر شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

آخرین اخبار عراق؛ از انتخاب نخست وزیر تا عقب‌نشینی معترضان

طالبانی گفت: «آن‌ها تکنیک‌ها و تاکتیک‌های بهتر و پول بیشتری در اختیار دارند. آن‌ها قادر هستند خودرو، سلاح، مواد غذایی و تجهیزات خریداری کنند. آن‌ها درک بهتری از تکنولوژی دارند. پاکسازی آن‌ها سخت‌تر شده است. آن‌ها مانند القاعده‌ای هستند که مواد نیروزا مصرف کرده است».

طالبانی که رئیس یکی از آژانس‌های امنیتی کردستان عراق است، افزود: «ما می‌بینیم که فعالیت‌های آن‌ها در حال افزایش است و فکر می‌کنیم مرحله احیای آن‌ها تکمیل شده است».

وی در ادامه گفت داعش جدیدی در عراق ظهور یافته است که قصد دارد برای اجتناب از مورد هدف قرار گرفتن، قلمرویی اختیار نکند. در عوض همانند القاعده به‌صورت زیرزمینی فعالیت می‌کند و در کوه‌های «حمرین» مستقر شده است.

این مقام اطلاعاتی کُرد گفت: «اکنون این [کوهستان] به قطبی برای آن‌ها تبدیل شده است که گستره وسیعی از کوه‌ها را دربرمی‌گیرد و کنترل آن برای ارتش عراق بسیار دشوار است، زیرا مخفیگاه‌ها و غارهای زیادی در آن وجود دارد».

او هشدار داد داعش می‌تواند از اعتراضات و ناآرامی‌ها در عراق بهره بگیرد و «اگر ناآرامی سیاسی وجود داشته باشد، برای داعش مانند بهشت یا کریسمس زودهنگام است».

پایگاه تحلیلی آمریکایی «المانتیور»، با اشاره به این مسئله و انتشار برخی خبرهای مربوط به انفجارهای تروریستی اخیر در عراق نوشت، همزمان با تشدید تظاهرات‌های مردمی، بر میزان حملات داعش در شهرهای عراقی افزوده شده است. به عنوان مثال ۱۹ آذر، در انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در سامراء واقع در استان «صلاح الدین» چهار نیروی الحشد الشعبی کشته شدند. در همین روز، عناصر داعش به منطقه «الدبس» در استان کرکوک حمله کردند.

طالبانی گفت، به‌خاطر اختلافات موجود میان دولت عراق و کُردها، منطقه‌ای بدون حاکمیت در شمال عراق و میان نیروهای پیشمرگه کُرد و ارتش عراق ایجاد شده که محل جولان داعشی‌ها شده است.

«سیروان بارزانی» یکی از فرماندهان نیروهای پیشمرگه در این باره گفت: «می‌توانم بگویم آن‌ها همیشه در دلتای بین رودهای زاب علیا و دجله دیده می‌شوند. در این منطقه، در مجاورت دجله، داعشی‌ها فعالیت زیادی دارند و هر روز می‌توانی تحرکات و فعالیت‌های آن‌ها را ببینیم».

بارزانی گفت: «می‌توان ۲۰۱۹ را با ۲۰۱۲ مقایسه کرد که آن‌ها سازماندهی خود را آغاز کرده بودند و از مردم مالیات می‌گرفتند. اگر اوضاع به همین شکل پیش برود در سال ۲۰۲۰ آن‌ها تجدید قوا کرده قوی‌تر می شوند و حملات بیش‌تری را ترتیب می‌دهند».

با این حال «ویلیام سیلی» فرمانده نیروهای ائتلاف در عراق معتقد است نیروهای عراقی و کُرد بسیار قوی‌تر از زمانی هستند که شهر موصل به‌ دست داعش افتاد و داعشی‌ها اکنون در غارها و بیابان‌ها مخفی شده‌اند و قادر به انجام تحرکات جدی نیستند.

ماه گذشته یک مقام مطلع در «الحشد الشعبی» درخصوص کمک آمریکایی‌ها به نیروهای داعش گفت: «آمریکایی‌ها از پایگاه‌های نظامی خود در منطقه غربی سوء استفاده می‌کنند و با ترسیم مرزی در اطراف آن، مانع نزدیک شدن هر شخصی به این پایگاه‌ها می‌شوند و اغلب تعقیب‌وگریزهای الحشد الشعبی علیه گروه‌های تروریستی در نهایت در همین مرزهای ترسیمی اطراف پایگاه‌های آمریکایی متوقف می‌شود».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
    7 1
    بیا، بازم می زنیم تو سرت.. حالا این وسط یهو دیدی تیرمون خطا رفت یه چارتا موشک هم خورد تو پایگاه های آمریکا :)))))) والا!! چطور اونا می تونن اسلحه بفرستن برای داعش بگن اشتباه خلبان بوده، ما نمی تونیم.. خلاصه بیا که خفن منتظریم. :)
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
    0 1
    شعبان بی مخ ها دارند برای عراق تصمیم می گیرند آنهم با بستن خیابان و اعدام زنان و کودکان
  • IR ۰۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    0 0
    ای...باید ریششون قطع کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس