گاز لبنان ترکیه اسرائیل

با توجه به موقعیت استراتژیک حوزه‌های آبی لبنان، این کشور طرف اصلی مناقشه گازی در خاورمیانه است.

سرویس جهان مشرق - اخیرا مناقشه گازی در منطقه شدت گرفته و با توجه به اینکه مشخص و تایید شده که گاز به میزان زیادی در حوزه شرقی خاورمیانه و به‌ویژه در حوزه‌های آبی لبنان وجود دارد،   قصد داریم خطوط این درگیری و جایگاه لبنان در آن را بررسی کنیم.

اخیرا شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل از منابع عالی‌رتبه صهیونیستی مدعی شده بود که کشتی‌های جنگی ترکیه در نزدیکی قبرس به یک کشتی پژوهشی رژیم صهیونیستی تجاوز کردند. نکته جالب توجه این اتفاق اینجاست که این امر فراتر از یک شکل عادی از اشتباهاتی است که ممکن است در حوزه‌های آبی اتفاق بیفتد.

این امر موجب شد تا نماینده سفارت رژیم صهیونیستی در آنکارا به وزارت خارجه ترکیه احضار شود و این پیام به او ابلاغ شد: از امروز به بعد و پس از توافق با لیبی٬ هرگونه اقدام اسرائیل در خصوص موضوع گاز و به ویژه در رابطه با لوله‌هایی که اسرائیل قصد دارد به مناطق دریای مدیترانه کشیده و از این راه گاز را از طریق ایتالیا به اروپا صادر کند، تنها با موافقت ترکیه امکان پذیر است.

بر اساس توافقنامه ترکیه و لیبی که در ۲۷ نوامبر گذشته میان رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه و رئیس دولت وفاق ملی لیبی امضا شد، عملیات اخراج کشتی صهیونیستی اولین گام در عمل به این توافق بود. توافق‌نامه دریایی ترکیه و لیبی که حوزه‌های آبی این دوکشور را به اندازه ۲۰۰ مایل دریایی در هرکشور شامل می‌شود، به صورت تقریبی کل منطقه استراتژیک دریایی خاورمیانه را بسته است. البته رژیم صهیونیستی و مصر و یونان به اضافه قبرس نیز بر این توافقنامه محافظت می‌کنند.

روسیاالیوم در همین رابطه نوشت: رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه گفت که هرگونه مذاکره با اسرائیل درباره انتقال گاز از دریای مدیترانه به اروپا از طریق ترکیه در برنامه ما نیست.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص آمادگی اسرائیل برای مذاکره درباره پروژه خط لوله "ایست مید" گفت: طرح این موضوع هیچ فایده ای ندارد زیرا در دستور کار ما نیست.

گفتنی است در ماه مارس 2019 میلادی، اسرائیل، قبرس، یونان و اتحادیه اروپا قرارداد انتقال گاز طبیعی از دریای مدیترانه به اروپا از طریق قبرص و یونان را امضاء کردند.

این درحالیست که  اخیرا صحبت‌هایی درباره نزدیکی ترکیه با لبنان و یا تلاش ترکیه به این منظور شنیده می‌شود. طبق اطلاعاتی که صحت و سقم آنها تایید نشده، آنکارا برای تامین نیازهای حیاتی لبنان با قیمت مناسب و البته با ارز لبنان اعلام آمادگی کرده است. علاوه بر این موضع کشور قطر نیز در برابر لبنان٬ حول آمادگی برای کمک و حمایت مالی از لبنان به عنوان کشور برادر خود می‌چرخد.

از آنجایی که قطر همواره نقش حامی و یا پوشش مالی برای ترکیه دارد، این موضع از چارچوب مذکور خارج نمی‌شود و مربوط به تلاش‌های ترکیه برای نزدیکی به لبنان در پی درگیری‌های آبی در منطقه است.

از این رو و با توجه به حساسیت موقعیت لبنان در حال حاضر که از یک سو دچار یک وضعیت سیاسی غیر متوازن شده و امکان یک تصمیم گیری رسمی پیرامون این موضوع را ندارد و از سوی دیگر تحت فشار آمریکا و رژیم صهیونیستی است که بحران کنونی این کشور قطعا با موضوع اختلاف مرزهای آبی آن با رژیم صهیونیستی ارتباط دارد؛  لبنان باید در این خصوص دراسرع وقت یک موضع مناسب که منافع ملی آن را تامین می کند، در پیش بگیرد.

همچنین پس از اینکه مصر و اردن بازارهای خود را به روی لبنان بستند و از آنجایی که دریای مدیترانه از شمال غرب به سمت اروپا با حوزه‌های آبی ترکیه محدود شده، محال است لبنان به تنهایی در تامین بازارهای تجاری مناسب برای گاز در آینده موفق شود. بنابراین طبیعی است که لبنان دراین موقعیت و به دلیل منافع ملی و اقتصادی خود، به ترکیه نزدیک شود یا در توافق اقتصادی گسترده ای با آن باشد، مشروط به آن‌که بندهای این توافق‌نامه تنها روی نقاط تجاری متقابل و در راس آنها عبور و انتقال گاز لبنان به بازارهای غربی باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 9
  • توركيه بزرگ IR ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    اردوغان فاتح ايران .
    • GB ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
      38 18
      هیچ کشوری قادر به فتح ایران نیست. ترکیه که عددی نیست .
    • IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
      46 14
      عثمانی که عثمانی بود، شاه عباس بیرونش کرد . شم هم چرت نگو
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
      ترکیه چیه که کله پاچش چی باشه حمله ترکیه به ایران باعث ایجاد ترکیه کوچک خواهد شد چون دریای موشک به سمت پان مغولان شلیک خواهد شد دراون موقع ویرانه ای بیش از اون باقی نمیمونه
    • IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
      10 3
      زااااااااااااااارررررررررررررتتتتتتتتت
    • IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
      17 8
      لعنت بر پان ترکیستهای که حامی داعش بودن. به زودی تاوانش رو خواهید داد
    • IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
      24 4
      اردوغان سیاستمدار بزرگیه ولی مطمئنا" فاتح ایران نمی تواند باشد. نه خودش اینو میخواد نه ایرانی ها اجازه می دهند و در وهله اول ترکهای ایران مقابلش می ایستند. در ضمن کسی که این کامنت رو گذاشته قصدش افزایش دشمنی با شخص اردوغان هست.
  • IR ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    21 23
    استراتژیک(فرانسوی)= راهبردی
  • IR ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    32 48
    با تعدادی از دوستان ترکیه ای در ارتباط هستم اکثرا میگن زیاد به اردوغان دل نبدین چون بعد عراق سوری لیبی قبرس و یونان نوبت شماست چون دنبال یک امپراطوری ترکی در غرب آسیا هست عربستان و مصر هم به خاطر همین باهاش بد هستن چون اونها دنبال امپراطوری پان عربیسم هستن...
  • حمید حیدرابادی IR ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    34 42
    تمامی جنگهایی که در منطقه‌ صورت می گیرد ناشی از گاز و دخالت ترکیه و قطر میباشد. خدا لعنت کند ترکیه و قطر را که سوریه و منطقه را به آتش کشیدند. و باعث کشته شدن و آوارگی هزاران نفر از مردم این کشور ها شدند. دو کشور قطر و ترکیه از اسرائیل بدترند.
    • بهزاد AZ ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
      22 9
      تمام جنگهای منطقه بخاطر نبرد ایدئولوژیهای صهیونیسم وهابیسم و مهدویسم است. ولا غیر
  • حمید کرم IR ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    31 91
    اگر مقالات تی یری میسیان در دررابطه با قطر و ترکیه و روسیه را مطالعه کنید متوجه می‌شوید که این سه کشور برای قبضه کردن مسیرهای انتقال گاز چه کارهایی را در این چند سال انجام دادند. و این کشورها برای به شکست رساندن پروژه گازی بین ایران و عراق و سوریه و انتقال آن به اروپا چه کار هایی انجام دادنذ و چه خونهایی را ريختند. خداوند لعنت کند این سه کشور را. و جنگ سوریه و تاسیس داعش نیز در همین راستا بود.
  • CA ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    51 26
    واقعا دستش درد نکنه بایستی به کاری کرد رژیم صهیونیستی کاملا متلاشی بشه. بایستی محصولاتی تولید کرد که تمامی محصولات این رژیم رو پوشش بده. از قطعات خودرو تا خود خودرو و لوازم شیمیایی و محصولات هوانوردی و هواپیما و البته فلز و فولاد و محصولات نفتی و پتروشیمی و نیروگاه‌های برق و همچنین کشتی. بخش بسیار مهمتر تسلیحات نظامی هست. بایستی کاری کرد که به هیچ کشوری چیزی نتونه صادر کنه. در ضمن توصیه میکنم برای صهیونیست هابی که در اروپا هستند به زبان های اروپایی یک وبسایت به شکل وبسایت Reddit راه اندازی بشه و با زبان آن کشور در مورد خطرات رژیم صهیونیستی به مردم اروپا هشدار داد و البته چنان کاری کرد که این رژیم تجزیه بشه. این رژیم بخاطر اینکه مردمش پول بیکاری میگیرند و سرکار نمیرند از کشورهای دیگه متخصص جذب می‌کنه و مردم خودشون با پول های زیر میزی حملات سایبری علیه کشورهای دیگه انجام میدن و البته فارسی هم یاد گرفتند و در کنارشان سالها از این تنه لش های لیبرالی که از ایران رفتند حملات سایبری علیه مردم ایران انجام میدن. پول بیکاری میگیرند و پول زیرمیزی برای این کارها حتی این داعش که اعضای اروپایی داشت همین صهیونیست ها بهشون پول میدادند و البته در اروپا از دولت هم پول بیکاری می‌گرفتند. من به مردم ایران که می‌خواهند به بعضی از کشورهای اروپایی بروند هشدار میدهم به هر کشوری نروید چون این شبکه صهیونیستی بسیار فعال در برخی کشورهای اروپایی هست. البته با پوشش دادن به محصولات این رژیم بزودی کار اقتصادش ساخته هست و دیگر کسی به این کشور نخواهد رفت.
  • IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    39 20
    اردوغان مانع انتقال گاز توسط اسرائیل و قبرس به اروپا شد ولی چرا در کاریکاتور با نتانیاهو عاشق و معشوق شدند
  • علی FR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    4 64
    این یارو اردوغان دیگه زیادی داره گرد و خاک می کنه مقع جمع کردنشه .فکر کردی مثلا به چند تا زن و بچه کرد بی دفاع حمله کردی خیلی کارت دسته همون اسرائیل زیاد سر به سرش بزاری میزنه محوت میکنه . اون روز نزدیکه .تو ترکیه هیچکی از این راضی نیست . توهم سلطان بودن برشداشته .جرات داری جلوی اون خط گازی رو بگیر .ببین چطوری نابودت می کنند .کلید آن منطقه دست ژنرال حفتره .امیدوارم اون سرزمین به صاحبان اصلیش یعنی کردها برگرده
    • رضا IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
      23 4
      همه دنبال منفعت هست در ضمن ترکیه مال ترکاست نه مال کرد ترکیه کاری با کرد نداره یه عده گروهک اومده میگه نصف ترکیه مال منه اونم نمیدن کرد در ترکیه ۱۰ میلیون اما بقیه ترک و بقیه آدما هستن باید حق اونا هم رعایت بشه.درسته کار اردوغان اشتباه است امیدوارم داوود اوغلو بیاد سر حکومت همه چیز حل میشه در ترکیه حتی حقوق دیگران هم رعایت میشه.رابطه داوود اوغلو از اردوغان بهتره
    • NL ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
      6 12
      امار خنده دارتو از کجا اوردی خود امار ترکیه اعلام کرد ۲۷ میلیون کرد داریم بعد شما از خودت یک چیزی میپرونی دیگه مثل امار جعلی اذری های ایران
    • IR ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
      11 3
      اقا اصلا در ترکیه 270 میلیون کرد داریم خخخخ امارهای پژاک خیلی جالبه
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    3 6
    اون نفتا همش مال ماست سهم ماست حق ماست
  • US ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    20 17
    بعضی ها بدون مطالعه بدون درک شرایط مدیترانه وقبرس کامنت می زارند دراین داستان حق با ترکیه هست .اتحادیه اروپا واسراییل ویونان وبخش یونانی قبرس ومصر .غیرمستقیم عربستان وامارات .امریکا توافقنامه امضا کردند بدون درنظرگرفتن منافع ترکیه وبخش ترک تبار قبرس وتحت فشارقراردادن ترکیه ...تعرض علنی به حقوق بخش ترک نشین قبرس ..ترکیه دراین داستان تهدید راهبردی اقتصادی وسیاسی وامنیتی غیره شده .اگرایران هم این شرایط برایش پیش می امد چکار می کرد ترکیه با زرنگی با لیبی توافق دریایی امضا کرد تا حدودی نقشه انها خنثی.کرد ....... بعضی به خاطردشمنی با ترک ها .کامنت های علیه ترکیه وخودشونو ترک غالب می کنند مطلب کذب وهدف دار میزارند..نمونه اش ..اردوغان فاتح ایران
    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
      15 15
      کسی با ترکیه دشمنی نداره وقتی یک عده پان نمیدونم اردوغانی اینجا در حال جولان دادن بر علیه ایرانن ترکیه دوزاری رو واسه ما بالا کردن جواب هم باید بگیرن خیلی ناراحتید پان بازی بزراید کنار
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    18 16
    به نظر میاد هر کاری ترکیه و اردوغان میکنه که در ضدیت با اسرائیل و عربستان باشه عده ای پژاکی وطنی اونو به دلخواه خودشون تفسیر میکنند چونکه عاشق اسرائیلند
    • سجاد IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
      5 142
      وزیر نفت داعش پسر اردوغان بود و دخترش سمیه بیمارستاتی را نزدیک مرز خرکیه با سدریه برای مداوای داعش تاسیس کرد .البته که کردها یک سوم قلمرو داعش را گرفتند پانترکها عصبانی میشن
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    21 15
    اردوغان به دلیل حمایت های بی دریغ از داعش داره گور خودشو میکنه
  • IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    11 5
    کامنت های پان آوردهای پژاکی خیلی مشهود واضح اس
  • رحمن IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    6 0
    اردوغان سیاست درستی را پی گیری است بهتر است ایران در این قضیه شریک باشد
  • IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    6 4
    ترکیه در موقعیتی مثل روسیه گرفتار شده اگر لیبی را از دست بدهد و یا لبنان را خط لوله گاز خلیج فارس ترکیه را دور خواهد زد از این رو و ترکیه بعد از دست دادن سوریه باید خط لوله مدیترانه را نیز فراموش کند پس ترکیه به مرگ راضی خواهد شد تا با اسرایئل وارد نبرد شود آنهم در زمین لیبی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس