نواب نصیرشلال

مدال طلای المپیک ۲۰۱۲ لندن از وزنه‌بردار اوکراینی پس گرفته شد.

به گزارش مشرق، کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) اعلام کرد بعد از بررسی مجدد نمونه‌های اخذ شده در بازی‌های ۲۰۱۲ لندن مدال طلای آلکسی توروختی، وزنه‌بردار دسته ۱۰۵ کیلوگرم در المپیک ۲۰۱۲ را به دلیل ارتکاب به دوپینگ پس گرفت.

این اقدام پس از بررسی دوباره نمونه‌های دوپینگ ورزشکاران المپیک ۲۰۱۲ صورت گرفت و ماده ممنوعه تستوسترون، هیدروکلورمتیل تستوسترون که به عنوان "تورینابول خوراکی" نیز شناخته می‌شود در خون وزنه‌بردار اوکراینی پیدا شد. همچنین تمام نتایج به دست آمده توسط آلکسی توروختی در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ میلادی باطل شده است.

بیشتر بخوانید:

قهرمان وزنه برداری المپیک دوپینگی از آب درآمد

پیش از این نیز فدراسیون جهانی وزنه‌برداری ورزشکار اوکراینی را به دلیل نقض قوانین ضددوپینگ تا ماه دسامبر ۲۰۲۰ میلادی محروم کرده بود. آلکسی توروختی دارنده مدال‌های برنز جهان در سال ۲۰۱۱ میلادی، نقره و برنز قهرمانی اروپا در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ میلادی است.

توروختی پیش از نواب ناصرشلال از ایران که در مجموع ۴۱۱ کیلوگرم را ثبت کرده بود موفق به کسب عنوان قهرمانی شده بود. پیش‌بینی می‌شود رد صلاحیت توروختی باعث شود تا مدال طلای نصیرشلال به عنوان قهرمان المپیک تأیید شود. بارتومیه بانک از لهستان نیز می‌تواند از مدال برنز به نقره برسد حرکت کند. مدال برنز نیز به ایوان افریموف از ازبکستان که در ابتدا در لندن ۲۰۱۲ مقام پنجم را به دست آورده بود، اعطا می‌شود.

پیش از این روسلان نوروالدینوف، فینالیست رده چهارم از ازبکستان نیز پس از آزمایشات دوپینگ رد صلاحیت شده بود. نوروالدینوف از آن زمان به بعد در مسابقات جهانی ۲۰۱۳ در وروسلاو، المپیک ریو ۲۰۱۶ و بازی‌های آسیایی سال گذشته در جاکارتا مدال‌های طلا کسب کرده است.

رقابت‌های وزنه‌برداری در المپیک پکن ۲۰۰۸ و لندن ۲۰۱۲ با مجموعه‌ای از بازگرداندن مثبت نمونه‌ها از بازی‌های مربوطه روبرو شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس