کد خبر 1021177
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۵
یارانه

طبق پیش‌نویس آیین‌نامه وزارت رفاه یارانه معیشتی و 45500 تومانی 2 دهک معادل 16 میلیون نفر حذف می‌شود.

به گزارش مشرق، بتازگی وزارت رفاه پیش‌نویس آیین‌نامه حذف یارانه‌بگیران را به هیات وزیران فرستاده است. هر چند تخصیص هدفمندتر یارانه‌ها اقدامی مطلوب و شایسته تقدیر است اما شاخص‌ها و معیارهایی که در این آیین‌نامه برای حذف یارانه‌بگیران در نظر گرفته شده مخدوش و ناقص است. در صورتی که اشکالات این آیین‌نامه برطرف نشود، می‌تواند منجر به ناعدالتی در تخصیص یارانه‌ها شود و در آینده مسیر هدفمندتر کردن یارانه‌ها و حذف یارانه ثروتمندان را منحرف کند. 

بیشتر بخوانید:

  به استناد مصوبه اخیر شورای عالی اقتصاد درباره نحوه بازتوزیع منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین بین خانوارهای مشمول، وزارت رفاه متن پیش‌نویس آیین‌نامه‌ای را برای شناسایی این افراد پیشنهاد داده است. در ماده یک این آیین‌نامه «یارانه» اینگونه تعریف شده است: «وجوهی که از سوی دولت و بر اساس قوانین و مقررات مربوط، به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم، در قالب مواردی نظیر وجه نقد، حق بیمه، بسته معیشتی، سبد غذا، کمک هزینه و... قابل پرداخت به خانوار باشد». بنابراین یارانه نقدی 45500 تومانی و یارانه معیشتی پس از گرانی بنزین شامل این تعریف خواهد شد از جمله 16 میلیونی که یارانه نقدی دریافت می‌کردند اما مشمول بسته معیشتی نیستند و کسانی که مشمول این آیین‌نامه باشند، یارانه‌شان قطع خواهد شد.  طبق تبصره یک این آیین‌نامه، بسته حمایت معیشتی (و سایر یارانه‌های دولتی) به خانوارهایی که مجموع درآمد اعضای آنها از میزان جدول زیر بیشتر بوده یا دارای شرایط مقرر باشند، تعلق نمی‌گیرد. 

طبق پیش‌نویس آیین‌نامه، خانوارهای دارای واحد مسکونی، شغل و خودرو به‌طور همزمان یا خانوارهای دارای 2 واحد ملکی و همچنین خانوارهایی که ارزش ملک آنها در تهران و کلانشهرها ۱۲ میلیارد ریال و در سایر شهرستان‌ها ۹ میلیارد ریال باشد مشمول دریافت یارانه معیشتی نیستند. همچنین، طبق متن این پیش‌نویس به خانوارهایی که دارای خودروی سواری به ارزش بیش از 3 میلیارد ریال یا خودروی عمومی با ارزش بیش از 4‌میلیارد ریال باشند، بسته معیشتی تعلق نمی‌گیرد.

کارفرمایان دارای بیش از 3 بیمه‌پرداز، خانوارهای دارای بیش از 3 سفرخارجی غیرزیارتی و گیرندگان تسهیلات بانکی به مبلغ بیش از 3 میلیارد ریال که در حال بازپرداخت اقساط باشند مشمول این کمک‌ها نیستند.  همچنین دهک‌ هشتم نیز در صورت تصویب هیأت وزیران مشمول یارانه بنزین خواهد شد که تا پیش از این، این دهک از مشمول یارانه بنزین حذف شده بود. بنابراین فقط 2 دهک 9 و 10 مشمول دریافت یارانه بنزین نمی‌شوند. بر اساس مفاد آیین‌نامه مذکور، وزارت رفاه موظف است هر 6 ماه وسع خانوارها دریافت‌کننده یا متقاضی یارانه را پایش و به‌روزرسانی کند. 

در ماده 2 آیین‌نامه که برای حذف یارانه‌ها به هیات وزیران ارائه شده، وضعیت اقتصادی خانوارها به صورت طبقه‌بندی دهک‌های یک الی 10، از سطح هزینه 2 میلیون و 300 هزار تومان تا بالاتر از 9 میلیون و 700 هزار تومان دسته‌بندی شده است.

* ابهامات آیین‌نامه

مفاد این آیین‌نامه پیش‌تر در نامه شریعتمداری به نمایندگان درباره بسته معیشتی وجود داشت و وزارت رفاه عینا و بدون هیچ تغییری این آیین‌نامه را با همان اشکالات برای هیات وزیران ارسال کرده است. با توجه به اینکه 24 آبان‌ماه قیمت بنزین افزایش یافت و اولین یارانه بنزینی به مشمولان پرداخت شده، ظاهرا هنوز آیین‌نامه آن به تایید هیات دولت نرسیده است. وزارت رفاه اکنون بر اساس این آیین‌نامه اقدام به حذف دهک‌ها و پرداخت‌ها کرده است.  

* شاخص‌های مخدوش

برخی شاخص‌های در نظر گرفته شده برای حذف یارانه‌بگیران مخدوش و فاقد شفافیت است و این باعث خواهد شد شناسایی کسانی که به یارانه نیازی ندارند با خطا همراه باشد. همانگونه که پس از واریز بسته معیشتی، 6 میلیون نفر به دلیل دریافت نکردن آن اعتراض کردند. یکی از موارد داشتن همزمان منزل مسکونی، خودرو و شغل است. ممکن است خانواری در یکی از مناطق محروم استان تهران، خانه‌ای 40 متری، یک خودروی پیکان و شغلی پاره‌وقت داشته باشد. یقینا این فرد نیازمند دریافت بسته معیشتی است، در حالی از نظر وزارت رفاه، باید یارانه نقدی و بسته معیشتی این خانوار حذف شود. شائبه دیگری که در شناسایی اموال افراد وجود دارد، این است که وزارت رفاه تنها اموالی را می‌تواند شناسایی کند که در سامانه ثبت شده باشد. به بیان دیگر تنها املاکی برای یک فرد در نظر گرفته خواهد شد که سند رسمی به نام فرد در سازمان ثبت اسناد ثبت شده باشد، در حالی که بسیاری از معاملات املاک به‌ وسیله قولنامه انجام می‌شود و در هیچ سامانه‌ای ثبت نخواهد شد.

* حذف نشدن دهک 8 از یارانه معیشتی

طبق تبصره 14 قانون بودجه 98، سه دهک (دهک‌های 8، 9 و 10) مشمول حذف از یارانه نقدی هستند، بنابراین یارانه نقدی دهک 8 باید حذف شود اما بر اساس این آیین‌نامه، یارانه معیشتی برای این دهک برقرار خواهد بود و لازم است دولت در این ‌باره شفاف‌سازی کند.

* صحبت با زبان دهک‌ها گمراه‌کننده است

دکتر فرشاد فاطمی، اقتصاددان و عضو شورای رقابت، چندی پیش درباره نحوه پرداخت یارانه گفت: هدفی که سال 89 دنبال می‌شد، هدفمندی یارانه‌ها بود. برای این کار از یارانه‌هایی که نامتوازن توزیع می‌شد شروع کردیم. منتها روش فعلی هنوز با هدفمندی فاصله دارد. ما هرچه به سمت هدفمندی برویم بهتر است. یعنی اتفاقی که می‌افتد این است که ما هر چقدر بتوانیم گروه‌هایی را که نباید از یارانه بهره‌مند شوند، حذف کنیم. نکته‌ای که اینجا باید به آن توجه شود این است که خط‌کشی بین این دو گروه ساده نیست. مثلاً این بیان که 3 دهک بالا نیازمند نیستند ولی دهک‌های یک تا 7 نیازمندند دقیق نیست و حتی در صورت دقت، در عمل قابل اجرا نیست. 

فاطمی تصریح کرد: اگر دولت یارانه را فقط به 7 دهک پایین بپردازد، به طور حتم تعداد زیادی بین دهک ۷ و ۸ جای‌شان عوض می‌شود، چون این گروه‌ها درآمدهای‌شان به همدیگر نزدیک است. به همین خاطر اگر هدف، هدفمندی است ما باید یارانه را طوری تقسیم کنیم که 2 اتفاق رخ دهد؛ یا کالای عمومی تولید کنیم که آن کالای عمومی چیزی است که همه استفاده می‌کنند یا اینکه صرفا به گروه‌های هدف کمک کنیم. 

حال ممکن است در دوره‌ای بگوییم ما علاقه‌مندیم این کمک را همه‌شمول انجام دهیم ولی این دوره باید گذرا باشد و به سرعت به سمت هدفمند کردن یارانه‌ها برویم. متأسفانه از سال 89 که طرح اجرا شد، عزمی در این جهت نبود و قدم‌ها خیلی کوتاه برداشته شد.

 فاطمی ضمن تاکید بر اینکه صحبت کردن با عموم جامعه در این ‌باره با زبان دهک‌ها گمراه‌کننده است، گفت: شما نمی‌توانید با عموم جامعه به زبان دهک حرف بزنید. باید با عموم جامعه به زبان نیازهای آنها حرف بزنید. یعنی به کسانی که آنقدر فقیر هستند که در تهیه اقلام روزمره غذایی‌شان دچار مشکل هستند، به این شکل کمک می‌شود. برای این کار در بلندمدت نیازمند سیستم شناسایی هستیم تا بتوان افراد نیازمند را شناسایی و کمک‌های رفاهی را مستقیم به آنها منتقل کرد.

منبع: وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 14
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    33 1
    یارانه از روی قبوض برداشتن و دادن دست مردم الان میگن هر کی وضعش خوبه نباید بگیره، خدایا توبه اینجا کجاست دیگه
  • هم وطن IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    4 25
    فقط فقط روستایی‌ها نیازمندان
    • علی IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۹
      3 0
      سر هر ماه حرف ازحذف یارانه می زنند بابا یه دفه قط کنید هم مردم هم خودتون راحت بشید . مردم را سر هرماه جون به لب نکنید .
  • مرصاد IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    21 2
    دولت بی برنامه باری بهر جهت سردرگم !!!
  • به آفرین IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    0 0
    کسانی که خونه وزمین کشاورزی قولنامه ای دارندتوی سیستم ثبت نشده خیلی هم وضع مالیشون خوبه تکلیفشون چی هست
  • IR ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۸
    4 0
    واقعا جالبه!!! خیلی ها هستند چند خانه وکالتی دارند. زمین کشاورزی هم دارند. شاغل هم هستند. خودرو هم دارن و درآمدشون بالا هم هست اما بازم یارانه معیشتی می گیرند. می دونین چرا؟ چون مکانیسمی برای شناسایی مالکان خانه های وکالتی و زمین ها نیست. و خیلی ها هم که میلونها تومان دارن وام دارند اما چون خانه دارند و شاغلند و یک خودرو دارند، واجد شرایط نیستند
  • یک بازنشسته کشوری IR ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۸
    9 0
    بابا همش دروغه والا من حقوقم زیرخط فقرینه وهیچی ندارم وبسته شاملم نشده مگه میشه به یه عده ای شانسی دادن والا اصلش حقه ماست پس کومیخوان ندن میگن یکماهه دیگه رسیدگی میشه به به عجب سیاستی
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۸
    2 1
    هی میگه رفراندوم یک بار گفتید اگر یارانه میخواهید ثبت نام.کنید بیش از 90 درصد ثبت نام کردن یعنی 95 درصد مردم تو این رفراندوم یارانه ای قاطع گفتند میخواهیم چه شد؟!
  • ناشناس IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۸
    2 0
    آیا عدالت یعنی همین؟ اگر خانواری ا000000000تومان در سال در آمد داشته باشد ولی مخارجش بیش از 100000000 تومان باشد مثلا یک مریض سرطانی داشته باشد و یا....آیا باید حقش خورده شود؟ آیا مسئولان اجرایی به مبدا و معاد اعتقاد دارند؟آیا قیامت و حساب و کتابی در کار نیست؟
  • ناشناس IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۸
    5 0
    از این به بعد هم فقط همانها که یارانه میگیرند در انتخابات شرکت کنند چون دیگران اهل این سرزمین نیستند.
  • مجید IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۸
    2 0
    سلام، لطفا بفرمایید تکلیف این 6میلیون که معیشت نگرفته اند کی وچگونه معلوم میشه.
  • شاهی IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۸
    2 0
    سلام و درود . چقدر مسخره هست .خوب یباره همه را حذف کنند .چرا خجالت می کشن .مگه میشه ۶مزمان کسی نه خونه داشته باشه نه ماشین نه شغل ...بردم سوال که اینا تو یه دنیای سیر می کنن ؟کسی که وام گرفته از بدبختیش بوده که باهاش یه ماشین بگیره با اسنپ کار کنه .یا جهیزیه دخترشو بده و..یباره قطع کنن و خیال خودشون و ملت را راحت کنن
  • حمید IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۸
    2 0
    ممکن است شخصی ملک خود را فروخته ولی چون در رهن بانک است یا وام 15 ساله دارد قادر به انتقال سند به فروشنده نمی باشد به صورت وکالت فروخته شده باشد یا خود رو خود را به شخصی دیگری فروخته اما هنوز سند بنام فروشنده زده نشده بیلا وکالتی است در مورد. درآمدها. برای خانواده چهارنفر سقف آن 7میلیون در ماه. آیا هزینه‌ها این خانواده چهارنفر را با توجه به تورم در نظر گرفتند
  • عطاءالله دادور IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۸
    0 0
    مانه خانه داریم تهران نه ماشین نه سفرخارجی رفتیم یک خانه گلی داریم دربلوچستان
  • بهنام IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۸
    6 0
    به جای ترویج فرهنگ مبتذل ومنسوخ ومطرود گداپروری در جامعه انهم با ظرفیت ۶۰میلیون نفر کالاهای اساسی ومایحتاج مردم را ارزان کنید به کجا چنین شتابان با نابخردان
  • نا شناس IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۹
    0 0
    ما مستجر هستیم وبیکار درامدی هم نداریم چرا برای ما واریز نشده
  • IR ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۹
    2 0
    خجالت بکشید بسه دیگه جوان بیکار متاهلم مشمول نشدم دادم به شما
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۹
    2 0
    سلام چرا به ما یارانه میعشتی تعلق نگرفته در صورتیکه زن سرپرست خانوار هستم و در ضمن بیکارهم هستم
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۹
    3 0
    من آپارتمان دارم ولی نه کار دارم نهبیمه جایی هستم اجاره آپارتمان خواهرم رو میدم ‌دوا و درمان میگید هرکی آپارتمان داره ولی مخارج رو نمی بینید اگه ماهی ۴۵ بشه ۴۵۰ بازم دردی رو دوا نمی کنه خجالت بکشید بجای قط این مبلغ ناچیز جلو‌ هر جای بیهوده و دزدیها رو بگیرید ثروت این مملکت رو کمی هم خرج ملتش کنید برید؟ جلو دزدیها اختلاسها رو بگیرید۳۷۵۷
  • GB ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۹
    2 0
    به اصطلاح معیارهای قضا قورتکی شما : جز بی عدالتی و ناحقی و تبعیض و فاصله طبقاتی : نیست!
  • احمذ IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۹
    2 0
    اشتباه محاسبه نکنیداول کارگران ساختمانی دومزباله گردا سوم کارگران فصای سبز واشتغال جمع کن واونای که توان کارندارن مثل کشاورزی پیرضعیف کشی شغل شریفتانه پس بکشید
  • علی IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
    2 0
    خواهشن مردم عزیز را بیش از این مسخره نکنید دیگه دست شما رو شده اصلا مردم ما این خبر ها نمیخوانند
  • مرتضی IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
    0 0
    من خانواده 5نفره هستم ولی4نفرمعیشتی گرفتم آن یکنفرو چه جوری زنده کنم
  • قنبر IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
    0 0
    من یک ملیون پانصد مستمری جانبازی میگیرم خانه هم ندارم .ماشین هم ندارم.وام هم 5ملیون گرفتم .چرا یارانه معیشتی به من ندادند.
  • IR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
    0 0
    دروغگوهای عوضی.ماحقوقمون دوملیونه خونه هم نداریم.یه زمین داشتیم بدهکارشدیم فروختیم مجبورشدیم پولشو دادیم بدهکار حالا میگین گردش مالیتون ماهی22ملبون بوده معیشتب که بهمون تعلق نگرفته یارانمون هم میخاین قطع کنین
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
    0 0
    خواهش به این چیزایی که گفتین درموردیارانه که هرکس باید خونه ماشین بااین قیمت هایی که گفتین عمل کنین تورخداپولی که میادحساب درنظرنگیری پولی که میمونه حساب اون درنظربگیرینی
  • IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    0 0
    ۱۵ ساله مستجرم کارگر ساختمانیم برا جهاز دخترم وام میخواستم گفتند گردش مالی نداری با کارت یکم پول جابجا کردیم برا اعتبار حا لا میگن تو اسمت تو وضع خوبا ثبت شده اون یارانتم قطع مکنیم حرف بزنی این عدالته تحقیق کنید رو هوا تصمیم میگرید حق ما رو پای مال نکنید انصاف داشته باشید زود تصمیم نگیرید
  • غلامرضا محمودی IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۱
    0 0
    یارانه سرتان خورد خداهرچه زودتر شرتان ازسرمردم کم کند چقدرمنت میگذارید سرمردم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس