کد خبر 1021141
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۵
اصلاح طلبان

فرصت چندانی تا انتخابات مجلس باقی نمانده است. در این میان اصلاح‌طلبان هنوز به جمع‌بندی نهایی نایل نشده‌اند.

به گزارش مشرق، فرصت چندانی تا انتخابات مجلس باقی نمانده است. گروه‌های سیاسی هر یک به فراخور فضای تشکیلاتی و گفتمانی خود، مشغول تدارک سازوکارهای لازم برای بستن لیست‌های انتخاباتی خود هستند. در این میان اصلاح‌طلبان هنوز به جمع‌بندی نهایی نایل نشده‌اند.

بیشتر بخوانید:

طرح اختلاف‌انگیز

اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به‌عنوان اصلی‌ترین نهاد انتخاباتی جریان اصلاح‌طلبی، عصر روز یکشنبه، 12 آبان طرح سامانه رای‌سنجی اصلاح‌طلبان(موسوم به سرا) را به تصویب رساندند که محمل اختلاف میان چپ‌ها شد. بر اساس این طرح قرار بود تا همه‌ فعالان اصلاح‌طلب کشور با معرفی احزاب و اعضای عضو شورای عالی سیاست‌گذاری در چند لایه به عضویت یک سایت درآیند و طی یک رأی‌سنجی، از میان نامزدهای واجد شرایط، فهرست نامزدهای اصلاح‌طلبان در تهران و مراکز استان‌ها را انتخاب ‌کنند. برای نامزدی در این نظرسنجی، هر نامزد 2 راه پیش رو داشت؛ اول جلب حمایت پنج درصد از اصلاح‌طلبانِ عضو سامانه در هر حوزه‌ انتخابیه و دوم جلب حمایت حداقل یک‌سوم اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در آن استان.

امضای منشور اصلاحات، تعهد برای رأی دادن به طرح‌ها و برنامه‌های اعلامی اصلاح‌طلبان در مجلس، تعهد به کناره‌گیری به نفع نامزدهای فهرست نهایی، ثبت‌نام در انتخابات و تایید توسط هیات‌های اجرایی و نظارت نیز شرایط برای نامزدی در این طرح اعلام شد. «سرا» مخالفان قدرتمندی در جبهه اصلاحات به خود دید. اعضای حزب کارگزاران سازندگی که به جد در پی ایجاد طرح دیگری به نام «پارلمان اصلاحات» بودند، در خط مقدم حمله به سرا قرار گرفتند.

غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران نیمه اول آبان در توییتی، با تاکید بر اینکه بدنه اجتماعی اصلاحات از پایین به بالا شکل می‌گیرد، نه از بالا به پایین؛ نوشت: «چه کسی حق دارد بدنه اجتماعی اصلاحات را انتخاب کند؛ آنان باید ما را انتخاب کنند یا ما آنان را؟ بگویید در مجلس یازدهم چه می‌کنید تا مردم درباره‌ رای دادن و ندادن به شما تصمیم بگیرند. برای مردم اهمیتی ندارد که چگونه نامزد شده‌اید، مهم این است که چه می‌کنید». اسماعیل گرامی‌مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی نیز در گفت‌وگویی با «خبرآنلاین» ضمن مخالفت با سرا ابراز کرد: طرح‌هایی همچون طرح سرا نخواهد توانست اصلاح‌طلبان را از وضعیتی که دارند، رهایی ببخشد؛ اینکه فکر کنیم با چنین طرح‌هایی مردم و بدنه اجتماعی دوباره برای انتخاب یک لیست قرار است به اصلاح‌طلبان اعتماد کنند و در صحنه حاضر شوند، اینطور نیست.

در مقابل امثال کرباسچی و گرامی‌مقدم، افرادی هم بودند که از این طرح حمایت کردند. عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دولت اصلاحات و عضو شورای عالی اصلاح‌طلبان، در مقام دفاع از سرا و در پاسخ به توییت کرباسچی، با پدرخوانده توصیف‌کردن او و حزب کارگزاران، تاکید کرد: «در تهیه طرح سرا هیچ ‌نقشی نداشتم، در تصویب آن هم؛ به آن نقدهایی هم وارد است، برای کسانی که بخواهند در انتخابات شرکت کنند، مسیر دموکراتیک و شفاف مبتنی بر رای بدنه اجتماعی تنها راه گریز از تصمیم‌گیری مبتنی بر منافع شخصی و باندی پدرخوانده هاست.»
 
جدایی اصلاحات از اعتدال

یکی دیگر از معیارهایی که اصلاح‌طلبان بنا دارند در انتخابات پیش رو آن را رعایت کنند، دادن لیست‌های مستقل و تماما اصلاح‌طلبی در سراسر کشور است. تصمیم مزبور که به نوعی بازتابی از تجربه تلخ همگامی جریان اصلاح‌طلب با جریان نزدیک به دولت در انتخابات مجلس دهم است، تا جایی پیش رفته که اصلاح‌طلبان قصد دارند در حوزه‌هایی که واجد نامزد تایید صلاحیت‌شده نباشند، از دادن لیست به کلی صرف‌نظر کنند.

در همین‌باره، عبدالواحد موسوی‌لاری، عضو مجمع روحانیون مبارز و قائم‌مقام عارف در شورای عالی اصلاح طلبان، اخیرا در گفت‌وگو با روزنامه شرق اعلام کرد: «ما می‌گوییم درصورتی که نامزدی وجود داشته باشد، لیست می‌دهیم، اما اگر برای مثال در اصفهان نامزدهای اصلاح‌طلب ردصلاحیت شوند، امکان ارائه لیست را نخواهیم داشت». برای بررسی بیشتر نوع سازوکار و برنامه اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات، به سراغ فرج کمیجانی، دبیر کل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی و از اعضای شورای عالی اصلاحات رفتیم. او هنوز به زنده ماندن طرح «سرا» امیدوار است.
 
بستن لیست تهران به‌عهده شورای عالی اصلاح‌طلبان خواهد بود

فرج کمیجانی، فعال اصلاح‌طلب و دبیرکل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی با بیان اینکه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات امور مربوط به انتخابات را به شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان واگذار کرده است، گفت: کمیته‌های مختلفی در شورای عالی اصلاح‌طلبان برای بحث انتخابات شکل گرفته است. تعیین نوع مکانیسم انتخابات، به‌عهده شوراست و هنوز درباره آن به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم. وی با اشاره به طرح سرا(سامانه رای‌سنجی اصلاح‌طلبان) گفت: جزئیات این طرح در حال تکمیل‌شدن است و هنوز نهایی نشده است.

اگر «سرا» به نتیجه برسد، از همین طریق لیست بسته خواهد شد اما اگر به نتیجه نرسید، شورای عالی اصلاح‌طلبان در تهران، لیست را می‌بندد. کمیجانی با اشاره به نوع فعالیت اصلاح‌طلبان در نقاط دیگر، اظهار کرد: در هر شهرستان و هر استان، شوراهای اصلاح‌طلبی مستقر هستند و به‌طور مستقل درباره لیست تصمیم خواهند گرفت؛ یعنی از مرکز برای آنها تصمیم گرفته نخواهد شد.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود، درباره ریز نحوه بستن لیست اصلاح‌طلبان گفت: طبق روال قبل، نمایندگان احزاب و گروه‌های عضو شورای عالی اصلاح‌طلبان، افراد عضو احزاب خود را به این شورا معرفی کرده و سپس این افراد، در شورا مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند. کمیجانی با اشاره به جزئیات طرح «سرا» تصریح کرد: در سرا، قرار بر این است که علاوه بر اعضای مرکزی شورای عالی اصلاح طلبان، اعضای احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلبی نیز از طریق یک سامانه، در گزینش نهایی داوطلبان موثر باشند. تا الان که داریم با هم صحبت می‌کنیم، طرح سرا عملیاتی نشده است.

کمیجانی با تاکید مجدد بر اینکه اگر طرح سرا به نتیجه نرسد، لیست حوزه تهران از طریق شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بسته خواهد شد، گفت: مکانیسم بستن لیست توسط شورای عالی، اینگونه است که نماینده هر حزب در شورا، افراد حزب خود که صلاحیت‌شان توسط مراجع نظارتی تایید شده باشد را معرفی خواهد کرد. این فعال اصلاح‌طلب تاکید کرد: در نهایت نیز جمع‌بندی نظرات افراد عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان(اعم از اعضای حقیقی و حقوقی) برای قرار دادن افراد معرفی‌شده در لیست نهایی، ملاک عمل واقع خواهد شد. وی اضافه کرد: اگر هر فرد معرفی‌شده، رای اکثریت اعضای شورای عالی را دریافت کند، نامزد نهایی اصلاح‌طلبان می‌شود. همه این‌ها در شرایطی است که طرح سرا به نتیجه نهایی نرسد. پیش‌بینی خود ما این است که طرح سرا در نهایت مبنای عمل قرار بگیرد.

این فعال اصلاح‌طلب همچنین در پاسخ به این سوال که آخرین وضعیت «پارلمان اصلاحات» چیست و آیا به انتخابات پیش رو خواهد رسید، گفت: بحث پارلمان اصلاحات به بعد از انتخابات مجلس موکول شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    31 2
    اصلاح طلبان مگر اسهال طلبها وفرصت طالبها..‌نبودند!حالا چی شده منتظر لیستشون هستید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس