کد خبر 1021103
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۹
سانچی

طبق گفته مسئولان شرکت ملی نفتکش، ۳.۵ میلیون دلار غرامت کارکنان سانچی است که از این میزان ۲.۵ میلیون دلار آن پرداخت شده است.

به گزارش مشرق، ۱۶ دی ماه سال ۹۶ بود که نفتکش سانچی با محموله میعانات گازی به مقصد کره جنوبی به دلیل برخورد کشتی کریستال دچار سانحه و تمامی سرنشینان آن فوت شدند. از کل ۳۲ سرنشین سانچی(۳۰ نفر ایرانی و ۲ تبعه بنگلادشی)،  ۳ جسد به خاک کشور بازگشت. در آستانه نزدیک شدن به سالروز این سانحه، شبکه سعودی ایران اینترنشنال طی گزارشی غیرمستند و غیرکارشناسی بار دیگر به شانتاژ درباره این پرونده پرداخت. همین موجب شد شرکت ملی نفتکش اطلاعات تازه ای از این پرونده در اختیار رسانه ها قرار دهد.  

بیشتر بخوانید:

برخلاف قوانین کشور گواهی فوت گرفتیم

کاپتان شهرام فرحبد، مدیربازرگانی شرکت ملی نفتکش در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در شکایت مطرح شده علیه ۲ نفر از مسوولین ایران در زمان حادثه، که در دادگاه های بین المللی مطرح شده است بحث زنده بودن مطرح نیست و تنها بحث غرامت را مطرح کرده اند، گفت: به جرات می توان گفت درباره هیچ سانحه ای به دقت سانحه سانچی مورد بررسی و واکاوی قرار نگرفته است. این رخداد و تمام جوانب آن در فضای بین المللی رقم خورد و بررسی شد.

وی با اشاره به اینکه شرکت ملی نفتکش ایران سومین ناوگان عظیم دنیا است، اظهار داشت: بر اساس قوانین کشور ۵ سال پس از اعلام مفقودی هر فرد گواهی فوت صادر می شود. این در حالی است که با توجه به ابعاد و مستندات موجود با قوه قضاییه گفتگو کرده و برای تعیین تکلیف شرایط موجود اجازه دریافت گواهی فوت را کسب کرده ایم.

به گفته این مقام مسوول وقتی حادثه ای ایجاد شده و مطلع می شویم بلافاصله کمیته ای متشکل از نمایندگان و مسوولین ذی ربط برای مدیریت بحران به وجود آمده، تشکیل می شود و این کمیته بی نهایت به بهبود شرایط و مدیریت آن کمک می کند. این در حالی است که در زمان سانحه سانچی هیچ تماسی از این نفتکش نداشتیم و نمایندگان کره جنوبی و چین حادثه را به ما اعلام کردند. چرا که سرعت این سانحه بسیار بالا بود.

تماس های مشکوک به ما مربوط نیست/پرداخت غرامت را مشروط نکردیم

فرحبد افزود: غرامت های پرداختی مربوط به افراد بر اساس قراردادهای استخدامی آنها است و ما در این زمینه تابع قوانین بین المللی هستیم. بر همین اساس ۳.۵ میلیون دلار غرامت برای افراد در نظر گرفته شد که از این میزان ۲.۵ میلیون دلار آن پرداخت شده و مبلغ باقی مانده نیز به دلیل مشکلات حقوقی (انحصار ورثه، مهریه و...) شخصی خود خانواده هنوز این میزان را دریافت نکرده اند. البته شرکت ملی نفتکش در پرداخت این غرامت مشکلی ندارد و به محض تعیین تکلیف شرایط حقوقی خانواده این غرامت ها پرداخت می شود. ۱۶ نفر از بستگان درجه یک فوت شدگان این سانحه در این شرکت استخدام شده اند.

مدیربازرگانی شرکت ملی نفتکش در پاسخ به اینکه مطرح شده است که پرداخت غرامت را مشروط به عدم شکایت کرده اید، تصریح کرد: به هیچ عنوان چنین موضوعی صحیح نیست و شرکت ملی نفتکش چنین درخواستی را به هیچ عنوان مطرح نکرده است. حق شکایت یک حق قانونی و محفوظ برای هر شخصی است و ارتباطی به دریافت غرامت ندارد و ما تمامی غرامت هایی که تعیین تکلیف نهایی شده است را پرداخت کرده ایم.

وی با اعلام اینکه ۱۰۰ درصد غرامت نفتکش را دریافت کرده ایم، تصریح کرد: وقتی سانحه ای شکل می گیرد ممکن چندین پرونده مختلف در جوانب شخصی، تجاری، زیست محیطی و... شکل بگیرد. درباره سانحه سانچی نیز حدود ۲۶۰ میلیون یورو از مجموعه ذی ربط های این حادثه طلب غرامت شده که در مجموعه های بین المللی در حال بررسی است.

فرحبد با تاکید بر اینکه مقوله تماس های مطرح شده از سوی این افراد در تخصص شرکت ملی نفتکش نیست و به ما ارتباطی ندارد، گفت: در مجموع چنین ادعایی دور از منطق و حقیقت به نظر می رسد.

قایق نجاتی استفاده نشد/چرا کارکنان کریستال نجات یافتند؟

این مقام مسوول در پاسخ به اینکه چه توضیحی درباره شبهه مطرح شده درباره مقصد صادراتی محموله وجود دارد، توضیح داد: اطلاعات مربوط به نوع محموله و مقصد آن بی نهایت شفاف، دقیق و مشخص است. کره جنوبی سال ها است که یکی از اصلی ترین مشتریان میعانات گازی ایران است و ما صادرات منظمی به این کشور داشته ایم. با این وجود اطلاعات محموله در اختیار پاناما، کره جنوبی و حتی شرکت هانوا- توتال که اجرا کننده است، قرار دارد و یقینا در صورت کمترین مغایرتی این ذی ربط ها موضوع را مطرح می کردند. این در حالی است که مقامات پاناما نیز اعلام کردند که محموله میعانات گازی به مقصد کره جنوبی بوده است.

مدیربازرگانی شرکت ملی نفتکش در توضیح اینکه گفته می شود از قایق های نجات سانچی استفاده شده است، گفت: شواهد، مدارک و اسناد موجود همگی نشان دهنده این موضوع است که از قایق های نجات استفاده نشده است چرا که اولا لاشه سوخته قایق های نجات، کپسول های اکسیژن  و مخزن سوخت سوخته اما استفاده نشده قایق های نجات وجود دارد. از سویی دیگر نگهدارنده های قایق های نجات با وجود آسیبی که بر اساس حرارت دیده اند، اما سالم و در حالت اصلی خود قرار دارند. در صورتی که از این قایق های استفاده می شد این نگهدارنده های باید از حالت اصلی خود که زاویه ۱۸۰ درجه روی نفتکش است خارج شده و با بدنه کشتی زاویه ۹۰ درجه تشکیل می داد. در صورتی که چنین نشده است.

در این تصویر  که از عرشه سانچی گرفته شده است کپسول اکسیژن و مخزن سوخت قایق های نجات که بر اثر حریق آسیب دیده اما سالم بوده و استفاده نشده اند دیده می شود.

وی درباره اینکه چرا کارکنان کشتی کریستال که با سانچی برخورد کرد، نجات یافتند توضیح داد: ابعاد و نوع نفتکش سانچی با کشتی کریستال که از سانچی کوچک تر است قابل مقایسه نیست. قدرت مانور سانچی با توجه به ابعاد سانچی و سنگین بودن و نوع محموله آن با کشتی کریستال قابل مقایسه نیست. از طرفی جهت وزش باد از مقابل سانچی بوده است که موجب شده تا گازهای سمی ناشی از آتش سوزی به سمت پاشنه کشتی که محل استقرار کارکنان است هدایت شود و همین امر درصد نجات را برای ساکنین سانچی کاهش داده است. از سویی دیگر سیستم قایق نجات کریستال فایرفال است. به این شکل که سرسره مانندی در انتهای کشتی وجود دارد که کارکنان به سرعت وارد مخزن امن نجات آن شده و در آب فرود می آیند. لازم به تاکید است که سیستم قایق های نجات بسته به هر شناور، کارکنان آن و استانداردهای تعریف شده آن متفاوت است. گفتنی است سانچی با نزدیک ترین قایق های نجات از هنگ کنگ ۲۵۰ کیلومتر فاصله داشته است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • محمد IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
    0 0
    صدای یکی از خدمه که با حالت گریه و ناله همش تکرار می‌کنه یا ابالفضل یا ابالفضل واقعا ناراحت کننده و غمگین است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس