کد خبر 1020806
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۶
عکس/ همدان هم از آلودگی‌هوا بی‌نصیب نماند

تهران آلوده شد. تنها راه کار مسؤولان برای رفع این چالش پایتخت تعطیلی مدارس بود. این در حالی است که به گفته کارشناسان تعطیلی مدارس فقط ۲۰ درصد در کاهش آلودگی تاثیر دارد.

به گزارش مشرق، هوای تهران دوباره از ابتدای هفته جاری آلوده شد، سازمان‌های ذیربط  اعلام کردند که شاخص آلایندگی هوا یکشنبه و دوشنبه در تهران افزایش می‌یابد. ولی با این وجود مسؤولان برای رفع این مشکل تدبیری نکردند و به صورت قطره‌چکانی مُسکن تعطیلی مدارس را به شهر تزریق کردند.

بیشتر بخوانید:

امسال دانش‌آموزان چقدر درس خواندند؟ +جدول

درمان موقت آلودگی هوا با تعطیلی مقطعی مدارس

یکی از راهکارهای مقطعی که مسؤولان برای رفع آلودگی هوا در نظر گرفته‌اند تعطیلی مدارس است این در حالی است که از ابتدای هفته مدارس تهران، سه روز به تعطیلی کشانده شد و مسؤولان به جای اینکه با توجه به اطلاعات در دست، می‌دانستند که این چند روز شاخص افزایش می‌یابد اما دیر تعطیلی مدارس اعلام کردند به همین دلیل این تعطیلی‌ها نتوانست کارساز شود. 

مسؤولان شهری برای کاهش آلودگی هوا دست به دعا شده و خواستار وزیدن باد و باران شدند این در حالی است که توسعه حمل‌ونقل عمومی به خوبی انجام نشده است و بارها اعضای شورای شهر مخصوصاً محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در این زمینه انتقاد کرد و تأکید کرد که کمبودهای جدی در حوزه حمل‌ونقل عمومی وجود دارد.

* چراغ سبز دولت برای توسعه حمل‌ونقل عمومی

همچنین هاشمی خبر داده که برای این منظور جلساتی هم با مسؤولین دولتی برگزار کرده‌ایم و آنها نیز قول‌هایی برای توسعه داده‌اند. 

البته هاشمی معتقد است که شهرداری کرخت شده و در این باره گفت: شهرداری تهران در حوزه‌های مختلف متناسب با اهداف و رویکردهای شورا و برنامه‌های مصوب حرکت نمی‌کند و نوعی روزمرگی و کرختی در عملکرد اجرایی مدیریت شهری دیده می‌شود.

سفارشی در دو سال گذشته در خصوص ساخت واگن‌های مترو نداشتیم

هاشمی تأکید کرد: در تأمین واگن برای تهران که متأسفانه در یکی، دو سالی که مدیریت جدید فعالیت کرده ما نتوانستیم سفارشی برای ساخت واگن بدهیم و عملاً خط‌های جدید متروی تهران با قطارهای سایر خطوط قبلی فعالیت می‌کنند.

وی تأکید کرد که باید شهرداری برنامه‌های درستی انجام دهد تا بتوانیم حرکت‌های مناسبی در شهر انجام دهیم.

البته هاشمی گفت: در جلساتی که با مسؤولان دولتی برگزار کردیم اتفاقات خوبی رخ داده و قرار است در این زمینه کارهایی صورت گیرد. 

تأکید رئیس مجلس بر اجرای قانون هوای پاک

آلودگی هوا نفس تهرانی‌ها را گرفت و مدیران هر بار توپ مسؤولیت خود را در زمین یکدیگر پاس‌کاری می‌کنند البته یکی از مشکل‌های اساسی عدم اجرای کامل قانون هوا پاک است. قانون هوای پاک وظایف دستگاه‌های مسؤول در امر آلودگی هوا را مشخص کرده است اما بسیاری از دستگاه‌ها به وظایف خود در این زمینه عمل نکرده‌اند.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر این موضوع که مجلس قانون هوای پاک را تصویب کرده است،‌گفت: باید این قانون در کشور اجرایی شود.

و همچنین علیرضا سلیمی نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص آلودگی هوا در مجلس شورای اسلامی تذکر داد و گفت: با تعطیل کردن کشور مشکل حل نمی‌شود ضمن اینکه شهرداری و شورا به مردم قول داده بودند که این معضل را برطرف کنند.

وی ادامه داد: دستور دهید شهردار و دولت در خصوص رفع این معضل قانون را اجرا کنند. آلودگی هوای تهران و شهرهای بزرگ برای مردم کشنده شده است و تعداد زیادی از مردم گرفتار هستند. 

مجلس شورای اسلامی در برنامه ششم توسعه دولت را موظف کرد تا یکسری قوانین را مدیریت کند متأسفانه قانون لایحه هوای پاک که جزو مواردی بوده که باید اجرا می‌شد تاکنون اجرایی نشده است و همین امر باعث بروز مشکلاتی در کلانشهرها شده است.

فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: با توجه به ضعف و مشکلاتی که در زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی از جمله مترو و اتوبوس وجود دارد شهروندان ترجیح می‌دهند که از وسیله نقلیه شخصی برای تردد استفاده کنند و همین امر باعث بروز آلودگی هوا می‌شود.

به گفته ذوالقدر، عواملی چون بی‌کیفیت بودن سوخت، ساخت‌وسازهای بی‌رویه و غیرمجاز در برخی از مناطق که مانع گردش باد در شهر شده منجر به تشدید آلودگی هوای شهر و سایر کلانشهرها می‌شود.

تشدید آلودگی با حاشیه‌نشینی و افزایش جمعیت 

ذوالقدر حاشیه‌نشینی و افزایش جمعیت شهر تهران و کلانشهرهایی چون مشهد و اصفهان را نیز مزید بر آلودگی هوای شهر تهران عنوان کرد و گفت: امیدواریم در برنامه ششم به این موضوعات توجه شود ولی به خاطر جمعیتی که در حال افزایش است شهر تهران اصلاً جوابگو نیست.

درمان‌های موقتی برای رفع آلودگی 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که وقتی آلودگی هوا از مرز هشدار می‌گذرد و با توجه به اینکه حجم آلاینده‌ها بالاست چرا شهر تخلیه نمی‌شود، بیان داشت: مسأله بهداشت و سلامت شهروندان از اهمیت بالایی برخوردار است و به دلیل افزایش غلظت آلاینده‌های جوی شاهد کاهش کیفیت هوا برای گروه‌های حساس هستیم بنابراین کمیته بحران تمام مقاطع مدارس و برخی ادارات را تعطیل اعلام کرد و حتی شاغلینی که از نظر فرزندانشان دچار مشکل هستند می‌توانند مرخصی بگیرند البته اینها درمان‌های موقت هستند. 

وی در ادامه افزود: کمیته بحران این تصمیم را نمی‌گیرد که همه جا را تعطیل کند چون کشور از لحاظ اقتصادی متضرر شده و باید برای مشکلات اقتصادی و مهاجرت‌هایی که به شهرهای بزرگ داریم برنامه‌ریزی شود و در شهرستان‌های کوچک، کشاورزی رونق پیدا کند تا کارآفرینی و تولید افزایش یابد و مهاجرت به شهرهای بزرگ کاهش پیدا کند این قطعاً می‌تواند در کاهش آلودگی هوا نقش اساسی داشته باشد.

ذوالقدر در خصوص تأثیر تعطیلی مقطعی مدارس در کاهش آلودگی هوا خاطرنشان کرد: یکی، دو روز تعطیلی بی‌تأثیر نبوده و این باعث شد که وسیله نقلیه و رفت‌وآمد در خیابان‌ها کمتر شود.

در صورت وجود ذرات معلق بر روی شاخص ۲۰۰ شهر باید تخلیه شود

تهران از ابتدای سال ۴ روز هوای ناسالم برای تمامی گروه‌های جامعه را تجربه کرد تا جایی که به پیروز حناچی شهردار تهران در جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی گفت: ذرات معلق در هوا به ۲۰۰ PPM رسیده است و این حالت خطرناک است و وقتی در چنین شرایطی قرار می‌گیریم باید شهر تخلیه شود که البته این امر ناشی از تمرکز است و برای کنترل آلودگی هوا علاوه بر کاهش آلاینده‌ها باید به مسأله تمرکز توجه شود.

البته این صحبت‌های شهردار از سوی مدیر روابط عمومی شهرداری تهران تکذیب شد و اعلام کرد: شهردار نگفته شهر تخلیه شود بلکه گفته است در صورت گسترش آلودگی باید تمهیدات بیشتری بیاندیشیم.

آلودگی نمایندگان را در توئیتر فعال کرد

همچنین بهرام پارسایی عضو هیأت رئیسه فراکسیون حقوق شهروندی در صفحه شخصی خود نوشت: ۸۲ درصد آلودگی هوای تهران از خودروها است، آلودگی هوا عامل سالانه ۱۱ هزار مرگ و دهها هزار بیمار سرطانی و تنفسی در کشور است و باید برای این منظور اقدامی کرد. 

بر اساس این گزارش، آلودگی هوا و ترافیک دو چالش اصلی کلانشهر تهران است و مسؤولین شهری بارها وعده‌ داده‌اند که این موضوع را حل خواهند کرد.

از عدم تخصیص اتوبوس تا کوچ دوچرخه‌های نارنجی

در حال حاضر به گفته مسؤولین شهری دولت در چند سال گذشته حتی یک اتوبوس هم به شهرداری نداده است و همچنین توسعه حمل‌ونقل عمومی با اولویت مترو به کندی پیش می‌رود.

مدیران فعلی شهرداری تصمیم گرفتند دوچرخه‌ها را وارد شهر کنند اما عمر دوچرخه‌ها هم زیاد طول نکشید و شهرداری با پیمانکار به توافق نرسید و مسؤولین دوچرخه‌های نارنجی با جمع‌آوری این دوچرخه‌ها از تهران به کلانشهرهای دیگر کوچ کردند. 

تنها راهکاری که ظرف چند هفته گذشته برای رفع آلودگی هوا در تهران از سوی مسؤولان در نظر گرفته شده است ابتدا این بود که باد و باران بوزد و سپس تشکیل جلسات کمیته اضطرار بود اما همین کمیته اضطرار هم به موقع تصمیم‌گیری نکرد و در ساعت‌های پایانی اعلام می‌کرد که مدارس تعطیل است و بسیاری از مردم را بلاتکلیف گذاشت چرا که شهروندان نمی‌دانستند فرزندانشان را پیش چه کسی بگذارند، عده‌ای فرزندان خود را به محل کار می‌برند.

البته مدیران شهری چند بار حرف خود را برای تعطیل امروز مدارس تغییر دادند؛ ابتدا اعلام کردند که مدارس تعطیل نیست و دوباره اعلام کردند مدارس در شیفت صبح تعطیل است.

البته یکی از تصمیمات عجولانه‌ای که گرفته شد این بود که ابتدا اعلام کردند اجرای طرح زوج و فرد از در منازل لغو شده و بعد این موضوع را کنسل و اعلام کردند طرح زوج و فرد از در منازل اجرا می‌شود و همین موضوعات باعث سردرگمی شهروندان شده است. 

اینکه برای تعطیلی مدارس هم به موقع تصمیم‌گیری نشد خودش باعث بروز مشکلاتی برای شهروندان شده است.

صدرالدین علیپور کارشناس محیط زیست در این باره گفت: قاعدتاً باید هواشناسی دیتاها را بدهد و از ماندگاری ذرات خبر دهد تا برای این منظور پیش‌بینی‌های لازم صورت بگیرد.

وی به تعطیلی امروز مدارس اشاره کرد و گفت: امروز باران می‌بارد اما این باران اسیدی است چرا که با گوگرد همراه است. 

این مقام مسؤول با تأکید بر این موضوع که رفع آلودگی هوا فقط وظیفه شهرداری نیست گفت: باید تمام دستگاه‌های مسؤول در این زمینه ورود کنند.

سال گذشته کلانشهر تهران به دلیل شرایط جوی مناسب وارد مرحله ناسالم برای تمام گروه‌های جامعه نشد، مسؤولین شهری معتقد بودند که اجرای طرح جدید ترافیک باعث کاهش آلودگی هوا شده است اما امسال علاوه بر اینکه طرح ترافیک در تهران اجرایی شد، طرح زوج و فرد هم حذف و به محدوده دوم طرح ترافیک تبدیل شد و شهروندان مجبور شدند برای تردد هزینه پرداخت کنند البته بسیاری از کارشناسان معتقدند که این طرح‌ها نمی‌تواند باعث کاهش آلودگی هوا شود و در این زمینه هم شهرداری و پلیس با هم درگیری‌هایی پیدا کرده‌اند. این در حالی است که باید مسؤولین قانون هوای پاک را در کشور اجرایی کنند.

رشیدی عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی در این باره گفت: متأسفانه ما در نوشتن قوانین ماهر هستیم ولی در اجرا ضعف‌هایی وجود دارد. 

وی با بیان اینکه موضوع آلودگی هوا جدی گرفته نمی‌شود، گفت: فقط در فصول سرد سال داستان آلودگی هوا بورس می‌شود و با آمدن باد و باران دوباره به فراموشی سپرده می‌شود.

رشیدی با بیان اینکه قانون‌ها بر زمین مانده است،‌گفت: ببینید واردات خودرو ممنوع شد به این ترتیب خودروهای فرسوده نیز از رده خارج نشد و طرحی دیگر بر زمین ماند. همچنین موضوع موتورسیکلت‌ها و آلودگی آنها همچنین به قوت خود باقی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: نمی‌خواهیم سیاه‌نمایی کنیم اما باید بگویم که دیگر این موضوع از حیطه وظایف محیط زیست هم خارج شده است باید یک مقام ارشد در دولت این موضوع را پیگیری کند و به وزارتخانه‌ها در این زمینه دستور دهد و اخطارهای لازم داده شود.

وی در خصوص نحوه تعطیلی مدارس گفت: باید سازمان هواشناسی به طور دقیق اعلام کند که میزان آلاینده‌ها چگونه است و چه مقدار تداوم دارد البته به نظرم باید سازمان هواشناسی در این زمینه تقویت شود.

تأثیر ۲۰ درصدی تعطیلی مدارس بر کاهش آلودگی هوا

رشیدی در خصوص تعطیلی مدارس بر روی کاهش آلودگی هوا گفت:  حداقل ۲۰ درصد ترددها کاهش پیدا می‌کند و به این ترتیب آلودگی نیز کاهش می‌یابد.

بر اساس این گزارش، از ابتدای سال جاری تاکنون تهران ۲۵ روز هوای پاک، ۱۹۲ روز هوای سالم، ۵۱ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۴ روز هوای ناسالم برای کل جامعه داشته است. تا روز گذشته شاخص آلایندگی ۱۵۳ بود اما امروز به دلیل بارش باران شاخص به ۶۴ رسید و هوای تهران در حال حاضر سالم است.

البته باز هم با کم شدن وزش باد و باران هوای تهران وارد شرایط آلوده می‌شود و مسؤولان شهری در این باره اقدامی انجام نداده و هر بار اعضای شورا تذکرات پی در پی در این باره به شهرداری می‌دهند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس