سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه - کراپ‌شده

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری روز دوشنبه خود گفت: ایران و ژاپن دو کشور دوست دیرینه هستند؛ سفر «آبه شینزو» به تهران انجام شد و طبیعی بود سفر روحانی به ژاپن صورت بگیرد.

به گزارش مشرق، «سید عباس موسوی»، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران به آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پرداخت و به پرسش‌های آنها پاسخ داد.

بیشتر بخوانید:

*تسلیت به مناسبت درگذشت خبرنگار پارلمانی فارس

وی در ابتدای این نشست درگذشت «زهرا عبدالمحمدی» خبرنگار ساعی و کوشای خبرگزاری فارس را به خانواده خبرگزاری فارس، خانواده و همکاران رسانه‌ای تسلیت گفت و برای او از خداوند رحمان و رحیم علو درجات مسئلت کرد.

*گرامیداشت 27 آذر

موسوی با اشاره به ۲۷ آذر که روز جهان عاری از خشونت و افراط‌گرایی نام گرفته که توسط رئیس جمهوری ایران پیشنهاد و به تصویب همه کشورهای عضو مجمع عمومی سازمان ملل رسید، عنوان کرد: امیدواریم همانطور که ایران دنبال جهان عاری از خشونت و افراط گرایی است دیگران نیز به تأسی از ایران در این هدف مهم گام بردارند.

* سفر روحانی به ژاپن در حال نهایی شدن است/وزیر خارجه هند هفته آینده در تهران

وی به مرور تحولات دیپلماتیک در هفته‌های اخیر پرداخت و افزود: آقای علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به آنتالیا رفت و در دوازدهمین مجمع مجالس آسیایی شرکت کرد و ملاقات خوبی با همکاران داشت و این سفر دستاوردهای خوبی داشت.

سخنگوی وزارت خارجه به سفرهای ظریف به ترکیه و قطر برای شرکت در نشست «قلب آسیا» و همچنین «فروم دوحه» و رایزنی‌های انجام شده اشاره کرد.

موسوی همچنین خاطرنشان کرد: آقای عراقچی سفر زنجیره‌ای به چین، ژاپن، کویت و اتریش داشت.علاوه بر این سفر آقای روحانی رئیس جمهور به مالزی را در آینده نزدیک خواهیم داشت که در راستای ابتکار ماهاتیر محمد رئیس جمهور در کنفرانسی که بدین منظور در مالزی برگزار می‌شود، شرکت می‌کند.

این دیپلمات ارشد کشورمان درباره سفر رئیس جمهور به ژاپن هم عنوان کرد: سفر  به ژاپن در حال برنامه‌ریزی است و وقتی نهایی شد، همکاران در نهاد ریاست جمهوری اطلاع رسانی می‌کنند.

وی گفت که وزیر خارجه هند نیز هفته آینده برای شرکت در نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی 2 کشور به ایران می‌آید.

* شایعات درباره نفتکش سانچی

موسوی در پاسخ به سؤالی درباره برخی شایعات مطرح شده این روزها درباره حادثه نفتکش سانچی و از سوی دیگر مشخص نشدن بحث مقصر، دریافت غرامت و اینکه به نظر می‌رسد درباره چین در این خصوص با مماشات برخورد کردیم، گفت: حادثه کشتی سانجی حادثه تأسف باری بود و وزارت خارجه تا جایی که وظیفه‌اش ایجاب می‌کرد و از دستش بر می‌آمد برای کمک به روشن شدن ابعاد این حادثه انجام داد.

وی افزود: دوستان ما در شرکت ملی نفتکش ایران مسئول این موضوع هستند و پیگیری کردند و خانواده‌های آنها در جریان هستند و برخی شایعاتی که اخیرا مطرح شد با واکنش شرکت ملی نفتکش مواجه شد و این شایعات را تکذیب کردند. قطعا چنین چیزی نیست.

*سفر آبه به تهران انجام شد و طبیعی بود سفر رئیس جمهور به ژاپن صورت بگیرد

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر روحانی به ژاپن و اهداف این سفر و اینکه در حال حاضر خرید نفت ایران توسط ژاپن صفر است، چه انتظاری از ژاپن دارید؟ گفت: ایران و ژاپن دو دوست دیرینه و سنتی هستند. ژاپن به عنوان کشور مهم در شرق آسیا و ایران به عنوان کشور مهم در غرب آسیا دارای روابط تاریخی، دیرینه و حسنه هستند و از مشتریان عمده کالاهای اساسی هستیم.

وی افزود: سفر «آبه شینزو» به تهران انجام شد و طبیعی بود سفر رئیس جمهور به ژاپن صورت بگیرد و این سفر در حال نهایی شدن است؛ اگر سفر نهایی شود، دوستان در نهاد ریاست جمهوری تاریخ آن را اعلام می‌کنند. علاوه بر مسائل دوجانبه و اهداف دوجانبه‌ای که درباره گسترش روابط داریم، دو کشور دارای دیدگاه‌هایی درباره مهمترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی هستند که دو رئیس کشور در دیدارهایی که دارند مهمترین مسائل و تحولات منطقه و شرق آسیا و بحث‌های برجامی و سایر مسائل مورد علاقه را مورد گفتگو قرار می‌دهند.

* توصیه اخیر به ایرانیان در سفر به آمریکا

وی درباره توصیه اخیر وزارت خارجه ایران درباره سفر ایرانی‌ها از جمله دانشمندان و نخبگان به آمریکا عنوان کرد: وزارت خارجه بر حسب وظایف ذاتی خود به اتباعش توصیه‌هایی دارد و توصیه اخیری که به اتباع ایرانی و به ویژه دانشمندان و نخبگان داشتیم که در سفرهایشان به ایالات متحده آمریکا حتی با داشتن دعوتنامه و ویزا قدری محتاطانه عمل کرده یا تشریف نبرند، به این خاطر است که برای نمونه در قضیه دکتر مسعود سلیمانی شاهد بودیم که رسمی و قانونی به آمریکا سفر کرد، ولی متأسفانه به خاطر اتهامات واهی 14 ماه در حبس به سر بردند. 

موسوی افزود: طبیعی است ما نگران اتباع خودمان باشیم و توصیه کنیم که از سفرهای غیرضروری به این کشورها و کشورهایی که نشان دادند قوانین و مقررات و اخلاق برای آنها جایگاهی ندارد پرهیز کنند. درباره جاهای دیگر تصمیم با خودشان است و اگر احساس می‌کنند ممکن است امنیت، آزادی رفت و آمد و اهداف علمی آنها به خطر بیفتد از این سفرها پرهیز کنند.

* جزایر سه گانه متعلق به ایران است

وی درباره ادعاهای مطرح شده در خصوص جزایر سه گانه ایرانی گفت: دنیا و کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌دانند که این جزایر ایرانی است و این موضوع ابدی است و زمانی ما صحبت از تنش زدایی و گفتگو می‌کنیم طبیعتا انتظار داریم که این کشورها دست از برخی ادعاهای واهی بردارند. این موضوعی نیست که آن را وارد موضوع مذاکرات کنیم و موضوع مسلم و ثابتی است. گفتن آنها هم چیزی را عوض نمی‌کند واقعیات تاریخی و جغرافیایی سر جایش است و ما از این بابت نگرانی نداریم.

*دیپلماسی پارلمانی

موسوی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه دیپلماسی پارلمانی این دوره مجلس چقدر توانست مسیر دیپلماسی کشور را هموار کند؟ گفت: در دوره کنونی مجلس به ویژه با ریاست آقای لاریجانی تحرکات دیپلماتیک در سطح مجلس، خود ایشان، هیأت رئیسه و کمیسیون امنیت ملی فراوان بوده است و اینها در راستای دیپلماسی کشور و هماهنگی با دولت و وزارت خارجه بوده است و ما از اقدامات مجلس که در این دوره و ادوار گذشته در راستای دیپلماسی پارلمانی گام برداشتند قدردانی می‌کنیم و امیدواریم مجلس آینده نیز در بحث سیاست خارجی و روابط خارجی فعال‌تر ظاهر شود.

* گفتگوهای رسمی با عربستان در چارچوب حج عمره بود/عربستان به رفتار دوگانه خاتمه بدهد

وی در پاسخ به سؤالی درباره ادعای برخی رسانه‌های منطقه مبنی بر اینکه ایران گروه‌هایی را برای مذاکره با عربستان اعزام کرده است و مدعی شده‌اند عربستان هم برای مذاکره به صورت مخفیانه تلاش می‌کند، گفت: من از اخبار رسانه‌هایی که از این گفتگوها صحبت می‌کنند، خبر ندارم. گفتگوهای رسمی ما در چارچوب حج عمره بود که اخیرا انجام شد و از گفتگوهای دیگر مطلع نیستم و احتمال هم می‌دهم چنین گفتگوهایی وجود ندارد.

موسوی با بیان اینکه کشورهایی تلاش می‌کنند این گفتگو بین ایران و عربستان برقرار شود و تنش زدایی را انجام می‌دهند، اضافه کرد: کشورهای مختلف این کار را با حسن نیت انجام می‌دهند و ایران استقبال کرده است، ولی گاهی اوقات شاهد رفتارهای دوگانه‌ای از سوی مقامات عربستان هستیم و اظهاراتی مطرح می‌کنند که با روح کلی روندی که ما در پیش گرفتیم و برخی کشورهای منطقه با حسن نیت در پیش گرفتند، سازگاری ندارد. 

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: امیدواریم عربستان به این رفتار دوگانه خاتمه دهد و امنیت منطقه را در خود منطقه جستجو کند و دست دوستی که از سوی ایران به سوی این کشور و کشورهای منطقه برای ثبات و امنیت دراز شده را بفشارد و یقین بداند که در دعوت از بیگانگان و انباشت سلاح به ویژه سلاح‌های غربی در منطقه ما امنیت حاصل نخواهد شد و همین وضع خواهد بود و یا حتی بدتر.

* روابط خود را با کشورهای ثالث گره نمی‌زنیم

موسوی درباره سفر روحانی به ژاپن گفت که روابط ما با کشورها ارتباطی به سایر کشورها ندارد و ما روابط خود را با کشورهای ثالث گره نمی‌زنیم و امیدواریم کشورهای طرف مقابل ما روابطشان با ما را به چراغ سبز و قرمز دیگر کشورها گره نزنند. ما کشورهای مستقلی هستیم با رابطه تاریخی و تمدنی و همواره خواستار گسترش روابط و حامی صلح و ثبات در منطقه و جهان بودیم.

*امیدواریم اروپایی‌ها در مهلت باقیمانده به تعهداتشان عمل کنند

وی درباره گام بعدی کاهش تعهدات برجامی ایران گفت: درباره گام بعدی هنوز در حال بررسی هستیم. امیدواریم در مهلت باقیمانده اروپایی‌ها به طور جدی به تعهداتشان فکر و عمل کنند.

* کانال سوئیس برای تبادلات کالا

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره عملیاتی شدن کانال سوئیس برای تبادلات کالا افزود: با کشورهای مختلف برای تجارت و روابط اقتصادی خود به ویژه کشورهای همسایه و دوست مکانیسم‌های دوجانبه‌ای را طراحی کردیم که مبادلات مالی و بانکی انجام و صادرات و واردات پوشش داده شود و این در همان راستاست.

وی خاطرنشان کرد: اعلام کردیم هر کشوری آماده باشد با ایران در مراودات مالی و بانکی به صورت دوجانبه کار کند،حتی بحث تهاتر را اعلام و آمادگی خود را اعلام کردیم که با ارزهای ملی این کار را صورت دهیم و بحث سوئیس هم می‌تواند شامل همه کالاها و خدمات مورد نیاز دو کشور باشد.

*اگر آماده باشند و سوئیس دوباره پا پیش بگذارد آماده تبادلیم بدون اینکه با آمریکایی‌ها صحبت کنیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره بحث تبادل زندانی با دیگر کشورها گفت: حدود سه هزار نفر از اتباع ایرانی به جرایم مختلف در زندان‌های خارج از کشور هستند و مقدار قابل توجهی هم زندانیان خارجی در ایران به جرایم مختلف در زندان هستند. هر جا ببینیم این مسئله به لحاظ انسانی به رفع برخی مشکلات کمک می‌کند آماده هستیم که زندانیانی که در سراسر جهان داریم را تبادل کنیم. کما اینکه با کشورهای همسایه شمالی این کار انجام شد و ...

وی افزود: ولی در بحث گروگان‌هایی که در خارج از کشور از جمله آمریکا داریم اعلام کردیم و وزیر خارجه هم به صراحت گفت توپ در زمین آمریکاست و حاضریم برای مسائل انسانی و به صورت کلی این افراد را مبادله کنیم. جرایم زندانیان اینها مشخص است اکثرا جرایم جاسوسی و امنیتی دارند و زندانیان ما که از دیدگاه ما گروگان تلقی می‌شوند به اتهامات واهی گرفتار هستند و امیدواریم اگر زمینه‌ای خواست ایجاد شود و کشورهایی مثل سوئیس قدم پیش بگذارند ممکن است مجددا به مبادله اقدام کنیم بدون اینکه با آمریکایی‌ها صحبت کنیم. 

* تأمین اعتبار برای اجرای پروژه‌های مشترک با روسیه

موسوی در پاسخ به سؤالی درباره وام پنج میلیارد دلاری دولت روسیه به ایران هم گفت: ما با کشورهای مختلف پروژه‌های مختلف داریم و این پروژه نیازمند تأمین اعتبار است. بحث وام نیست. بحث تامین اعتبار برای اجرای پروژه‌های مشترک بین دو کشور است و اینکه چه زمانی اختصاص می‌یابد اطلاعی ندارم.

*امیدواریم ثبات و آرامش به عراق بازگردد

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره تحولات کنونی در عراق و اینکه تا چه حد علیه ایران محاسبه می‌شود؟ خاطرنشان کرد: در عراق اتفاقاتی رخ داد که خوشایند مردم عراق و کشورهای دوست عراق نبود. ایران ضمن اینکه عراق را کشور مستقل می داند و در امور داخلی آن هیچگاه دخالت نکرده و نخواهد کرد، این تحولات را دنبال کرد و جاهایی مشاهده کردید دست‌هایی این تظاهرات را به سمت ایران و منافع ایران به ویژه در به آتش کشیدن سرکنسولگری در نجف سوق دادند.

وی افزود: امیدواریم با تحولاتی که در عراق صورت می‌گیرد و تمهیدات مسئولان عراقی، مراجع، احزاب، گروه‌های سیاسی و شخصیت‌ها تدارک می‌بینند امیدواریم ثبات و آرامش به کشور دوست و همسایه برگردد. ایران هم قطعا در این راه هر حمایتی نیاز باشد دریغ نخواهد کرد.

* پیوستن به کنوانسیون‌هایی که FATF ملزم کرده را به نفع می‌دانیم و نه ضرر

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی عنوان کرد: ما پیوستن به کنوانسیون‌هایی که FATF ملزم کرده را به نفع می‌دانیم و نه ضرر. امیدوارم مصلحت کشور را دوستان در مجمع تشخیص و بقیه ارگان‌ها تشخیص دهند و مواردی که گفته می‌شود به نفع کشور است. کشورهای دوست ما اعلام می‌کنند اگر این اتفاق نیفتد نمی‌توانند با بانکهای ایران کار کنند.

*تحریم هواپیمایی ماهان در ایتالیا

سخنگوی وزارت خارجه درباره تحریم هواپیمایی ماهان توسط ایتالیا گفت: انتظار داریم کشورهای دوست تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا را نپذیرند و در این تصمیمشان تجدیدنظر کنند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره توافقنامه جامع بین ایران و افغانستان گفت: افغانستان درگیر انتخابات بود و امیدوارم در آینده نزدیک شاهد امضای این توافقنامه باشیم.

وی در پاسخ به سوالی گفت که نظر کارشناسی ما پیوستن به این کنوانسیون‌ها در بحث FATF هستیم. خیلی نگرانی نداریم که با پیوستن به این کنوانسیونهای فراگیر اتفاق بدی بیفتد. عدم پیوستن ما مانعی بر سر راه مراودات بانکی و مالی ماست.

عباس موسوی گفت: آمریکا با اینکه اعلام می‌کند دارو و غذا جزو تحریم نیست ولی جلوی ورود آن را می‌گیرد.

وی درباره شیخ زکزاکی گفت، وزارت خارجه شرح وظایفی دارد حمایت از همه مسلمانان در جهان جزو وظایف ماست. همه نهادهایی که دغدغه داشتند نگرانی خود را به وزارت خارجه منتقل کردند و ملاقات‌ها و مذاکراتی توسط دستگاه دیپلماسی انجام شده است و همواره اعلام آمادگی کرده‌ایم. همه کار دست ما و دوستان ما نیست ولی تلاش‌هایمان را ادامه می‌دهیم و متوقف نکردیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اظهارات منوشین وزیر خزانه‌داری آمریکا که گفته هر وقت ایران شروط ۱۲ گانه را انجام دهد به تحریم‌ها پایان می‌دهیم، گفت: تحریم خود جنگ و حتی بدتر از جنگ است. بعد از خروج از برجام شروطی را مطرح کردند و هر بار تعداد شروط تغییر کرد و ما یک سردرگمی و بلاتکلیفی در سیاست خارجی آمریکا نسبت به ایران می‌بینیم و خودشان انسجام ندارند که تکلیفشان چیست. این حرفها بیهوده و تکراری است.

موسوی در پاسخ به بخش دیگر سوالی درباره تهدید به تحریم خریداران آب سنگین ایران توسط آمریکا بیان کرد: به کشورهای عضو برجام به ویژه کشورهایی که تعهداتی داشتند اقلامی را از ما بخرند توصیه می‌کنیم و خودشان هم اذعان دارند تحریم آمریکا باعث این مشکلات است و آنها به این تحریم‌ها رسمیت نخواهند داد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی گفت: روابط ما با کشور دوست و همسایه عراق خوب است و تماس‌ها برقرار است. اگرچه از حادثه پیش آمده برای سرکنسولگری در نجف دلخور هستیم ولی تماس‌ها بین دو کشور در جریان است و ظریف هم در حاشیه نشست دوحه با مشاور امنیت ملی عراق دیدار کرد. چشم‌انداز خوبی برای گسترش روابط با عراق می‌بینیم.

سخنگوی وزارت خارجه هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی عراق را رد کرد و خطاب به آمریکایی‌ها گفت خود عراقی‌ها قادر به حل مشکلاتشان هستند و آمریکایی‌ها بهتر است خود را کنار بکشند و مردم عراق را راحت بگذارند.

وی همچنین گفت «کاظم جلالی»، سفیر جدید ایران در روسیه به زودی عازم محل ماموریت می‌شود. روابط ما با روسیه روز به روز گسترش می‌یابد و اراده سیاسی رهبران دو کشور بر توسعه روابط است.
سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به سفر اخیرش به تبریز و برگزاری نشست خبری در این شهر، عنوان کرد: انشاءالله در سفرهای بعدی در استان‌های دیگر این کار را ادامه خواهیم داد.

*پروژه تولید رادیوایزوتوپ در فردو

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره عقب نشینی موقت روسیه از پروژه تولید ایزوتوپ پایدار در فردو نیز عنوان کرد: استنباط ما عقب نشینی نیست. ما مشکل فنی را به عنوان نکته‌ای که مطرح شده به رسمیت می‌شناسیم و تأیید می‌کنیم. کارشناسان فنی ایران و روسیه در حال بررسی موضوع هستند و قابل حل است. علت اصلی هم همزمانی دو اقدام فنی در فردو بوده است.

وی افزود: آخرین خبری که از کمیسیون مشترک برجام داشتیم همه کشورها متفق القول تحریم‌های آمریکا و خروج یکجانبه آمریکا از برجام را عامل اصلی شرایط و بی ثباتی و بقیه حرف‌ها از جمله کاهش تعهدات ما می‌دانستند و طبیعی است وقتی آنها به صراحت اعلام می‌کنند که علت اصلی تحریم‌های آمریکاست، طبیعتا به تحریم‌های غیرقانونی آمریکا رسمیت نخواهند داد. 

* انگلیس فارغ از فرد و حزبی که سر کار باشد تعهداتش را در قبال ایران اجرا کند

 سخنگوی وزارت خارجه درباره پیروزی جانسون در انتخابات انگلیس گفت: انگلیس یکی از کشورهای عضو برجام است و تعهداتی در قبال ایران دارد و رفتن و آمدن دولت‌ها و تحولات داخلی کشورها نباید بر تعهداتشان به ما اثر بگذارد. تصمیمی است که مردم انگلیس در ابقای دولت گرفتند و ما استقبال می‌کنیم. دولت انگلیس فارغ از اینکه چه حزب و فردی سر کار باشد باید تعهداتش را در قبال ما اجرا کند.

* آماده کمک به کشورهای منطقه هستیم به شرط درخواست رسمی

وی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا ایران همانگونه که در قبال اقلیم کردستان عراق در راستی آشتی اقلیت‌ها تلاش کرده آیا در قضیه کردها در سوریه نیز اقدامی صورت خواهد داد؟ گفت: جمهوری اسلامی ایران از هر کمکی برای بازگشت ثبات و امنیت به کشور همسایه و منطقه، دریغ نخواهد کرد و ما با دید مثبت وارد موضوع خواهیم شد. 

موسوی با بیان اینکه در مذاکرات و رایزنی‌ها با همه طرف‌ها حسن نیت ایران ابراز شده است، اظهار داشت: ما همه گونه آماده کمک به کشورهایی هستیم که از ما تقاضای کمک برای بازگشت ثبات و آرامش به کشورشان و منطقه کنند، به شرط اینکه رسما درخواست شود.

* ایران با جدیت بر طرح صلح هرمز پافشاری می‌کند

خبرنگاری از سخنگوی وزارت خارجه پرسید با توجه به نشست سران شورای همکاری خلیج فارس که اخیرا برگزار شد آیا پیامی از ناحیه اعضای آن درباره طرح صلح هرمز به دست ایران رسیده است؟ که وی گفت: خبر رسمی ندارم. به هر حال برخی کشورهای عضو دید مثبتی نسبت به طرح دارند و برخی کشورها همچنان اصرار دارند به رویه گذشته ادامه دهند. ایران با جدیت پیشنهاد خود را مطرح کرده و بر آن پافشاری کرده و آماده همکاری با همه این کشورهاست.

* دست دوستی ما همچنان به سوی کشورهای اسلامی دراز است

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر عمران خان نخست‌وزیر پاکستان به عربستان هم گفت: هنوز چیزی به ما رسما اعلام نشده است ولی کلیاتی که اعلام شد ما از آن استقبال کرده و می‌کنیم. اختلاف بین کشورهای اسلامی را به حال منطقه و مسلمانان مضر دانسته و مخل ثبات و امنیت در منطقه و جهان می‌دانیم و معتقدیم طرف‌های ثالث از هر گونه اختلاف بین کشورهای اسلامی سوء استفاده می‌کنند.

وی بار دیگر تأکید کرد: دست دوستی ما همچنان به سوی کشورهای اسلامی دراز است.

* اگر استنباط آقای هوک از همه مسائل اینگونه باشد واویلاست

موسوی درباره ادعاهای اخیر برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران درباره اینکه وزارت خارجه خواهان مذاکره با آمریکاست ولی دستگاه‌ها و نهادهای دیگر این اختیار را به آن نداده است، گفت: اگر استنباط آقای هوک از همه مسائل اینگونه باشد واویلاست. تصمیم گیری در سیاست خارجی ما ساختارمند و منظم و سلسله مراتبی است. در فرآیند تصمیم سازی و تصمیم گیری نقطه نظرات مختلف است ولی آنجایی که نظام به جمع بندی برسد و ابلاغ شود وزارت خارجه اجرا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در همه وزارت خارجه‌های عادی و نرمال دنیا نیز این گونه است، یادآور شد: مگر اینکه بلبشویی (هرج و مرجی) در سیاست خارجی خارجه آمریکا باشد و هر کی به هر کی باشد و هر کسی براساس سلیقه و علاقه خودش تصمیم بگیرد و رابطه‌ای برقرار کرده یا به هم بزند؛ اما در جمهوری اسلامی ایران یک کل واحد هستیم و ساختارمند و نظامند هستیم و وزارت خارجه نیز از این قانون مستثنا نیست. 

* آمریکایی‌ها دلشان به حال مردم چین و هنگ کنگ نسوخته

سخنگوی وزارت خارجه درباره موضع ایران در خصوص لایحه کنگره آمریکا در مورد سین کیانگ گفت: آمریکا با این کارنامه سیاه مشحون از اقدامات ضد بشری حق ندارد در امور داخلی سایر کشورهای مستقل دخالت کند و این دخالت‌ها قطعا با حسن نیت نیست و با سوء نیت است.

وی افزود: آنها (آمریکایی‌ها) دلشان به حال مردم چین و هنگ کنگ و ... نسوخته است. آنها به دنبال بهره‌برداری‌های خاص سیاسی و تجاری و تضعیف قدرت‌های مستقل در جهان با بهانه‌های حقوق بشری هستند که از دید ایران رد و محکوم است.

* کشورهای منطقه و اسلامی نگاهشان را از خارج به داخل منطقه منتقل کنند

وی در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات وزرای خارجه و دفاع قطر مبنی بر اینکه شورای همکاری خلیج فارس باید مذاکراتی برای تأمین صلح و ثبات منطقه با ایران داشته باشد، گفت: جمهوری اسلامی ایران حسن نیت خود را با طرح ها و ابتکاراتش نشان داده است. این اراده‌ای است که باید در کشورهای منطقه و اسلامی به وجود بیاید که نگاهشان را از خارج به داخل منطقه منتقل کنند و آن زمان شاهد نتایج مثبت این تغییر نگاه خواهند بود.

* هیچ پیام مستقیم یا غیرمستقیم با دولت آمریکا در ماجرای تبادل نداشتیم

خبر منتشر شده در یکی از رسانه‌های آمریکایی مبنی بر اینکه دولت آمریکا از تبادل اخیر زندانیان بی اطلاع بوده است و وزارت خارجه ایران از طریق افرادی خارج از وزارت خارجه آمریکا این موضوع را دنبال کرده است، سؤال دیگری بود که در این نشست مطرح شد و موسوی در این باره گفت: مذاکره اصلی ما با دولت سوئیس بوده است و به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران پیگیر این مسئله بودند و ایران هم از بعد انسان دوستانه به این موضوع نگاه کرده است. حالا اینکه ایده اولیه از کجا استارت خورده است را نمی‌توانم الان تأیید کنم، ولی هیچ اتفاقی بین ایران و آمریکا نیفتاده و هیچ پیام مستقیم یا غیرمستقیم با دولت آمریکا در ماجرای این تبادل نداشتیم و دولت سوئیس واسطه این امر بوده و این اتفاق رخ داد و امیدواریم این اتفاق برای بقیه هم بیفتد و آنها به آغوش خانواده‌هایشان بازگردند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین با اشاره به سفر اخیرش به تبریز و برگزاری نشست خبری در این شهر، عنوان کرد: انشاءالله در سفرهای بعدی در استان‌های دیگر این کار را ادامه خواهیم داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
    4 0
    آبه برای احوالپرسی و توسعه مناسبات اقتصادی یا تأیید شماها نیومد. ایشون پیام آورد. آقای روحانی هم داره پیام می بره؟؟؟
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
    1 4
    سخنگو : آبه به تهران آمد، طبیعی است روحانی به ژاپن برود
  • DE ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
    5 2
    آبه به تهران آمد، طبیعی است روحانی به ژاپن برود. آره یادم هست وقتی مک فارلین به ایران آمد ما هم پاشدیم رفتیم امریکا بالاخره هر دیدی یک بازدیدی داره .
  • مرصاد IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
    7 1
    بوی سازش می آید !!
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
      4 1
      نه جانم بوی خیانت میاد تا سازش .نه سازش نه تسلیم می ریم به جنگ تحریم البته بدون روحانی و دار و دسته اسهال طلبش.
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
    2 0
    مگر در اين شرايط اقتصادي نبايد از سفرهاي خارجي غيرضروري خودداري شود
  • IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
    0 0
    آقای آبه نامه آورده بود که رهبر بخواند، ولی رهبر کاری کرد آبه روی نامه بنشیند. حالا معلوم نیست روحانی میخواهد اونجا چکارکند. ما به این دولت اعتماد نداریم.
  • IR ۰۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    0 0
    آقای آبه نامه آورده بود که رهبر بخواند، ولی رهبر کاری کرد آبه روی نامه بنشیند. حالا معلوم نیست روحانی میخواهد اونجا چکارکند. ما به این دولت اعتماد نداریم.
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    0 0
    ايشاا... بره از آبه ابله آبله بگيره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس