سرنگونی پهپاد آمریکایی

وزیر دفاع سابق آمریکا روز جمعه گفته واشنگتن باید اقدام چند ماه پیش ایران در سرنگونی یک پهپاد آمریکایی را تلافی می‌کرد.

به گزارش مشرق، «جیمز متیس»، وزیر دفاع سابق آمریکا امروز جمعه گفت که واشنگتن باید اقدام ایران در سرنگونی یک پهپاد این کشور را به نوعی تلافی می‌کرد.

بیشتر بخوانید:

پهپاد امریکایی اسیر پدافند روسی شد

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ۳۰ خردادماه اعلام کرد یک فروند پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک» آمریکا را بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی  کوه مبارک استان هرمزگان هدف قرار داده و سرنگون کرده است.

متیس که در نشستی به میزبانی روزنامه واشنگتن‌پست حضور داشت، مشخص نکرد آمریکا باید چه پاسخی به سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط ایران می‌داد. 

بعد از سرنگونی پهپاد جاسوسی «گلوبال‌ هاوک»،کارشناسان مسائل نظامی با برشمردن ویژگی‌های آن از جمله ارتفاع پرواز آن به مهارتهای لازم برای هدف قرار دادن آن اشاره کرده و تأکید کرده‌اند بعد از سرنگونی این پهپاد توسط ایران واشنگتن در ارزیابی‌های خود در خصوص توانمندی‌های ایران تجدید نظر کرده است.

متیس روز جمعه اعتراف کرد که اتخاذ تصمیم برای تلافی این حمله، البته کار آسانی نبوده است. او گفت: «هنگامی که وارد این کار بشوید، وارد فرایندی می‌شوید که اساساً پیش‌بینی‌ناپذیر است. جنگ است یا یک اقدام جنگ‌گونه.»

دونالد ترامپ ۳۱ خردادماه در صفحه توئیتر خود مدعی شد قصد داشته به تلافی سرنگونی یک فروند پهپاد آمریکایی توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به سه نقطه در ایران حمله کند، اما بعد از متوجه شدن اینکه این حملات به کشته شدن ۱۵۰ ایرانی منجر خواهد شد، آن را لغو کرده است. 

دلیلی که ترامپ برای لغو این حمله ارائه کرده مورد تشکیک‌های جدی قرار گرفته؛ از جمله «لئون پانه‌تا»، وزیر دفاع اسبق آمریکا در مصاحبه‌ای این روایت را زیر سوال برده است. 

او در مصاحبه با اشپیگل گفت: «اگر اتفاقی که افتاده همین باشد با وضعیت ناکارآمدی مواجه هستیم. نمی‌توانم تصور کنم که وزارت دفاع برنامه‌ای برای حمله به اهداف مشخصی داشته باشد و شمار تلفات ناشی از هدف قرار دادن آن مواضع را مشخص نکرده باشد.»

وزیر دفاع اسبق آمریکا تصریح کرد: «این موضوع باید در نخستین رایزنی‌ها مشخص‌شده باشد. اگر این بحث‌ها انجام نشده و رئیس‌جمهور فقط ۱۰ دقیقه قبل از شروع حملات از تلفات آن آگاه شده، حتما اشکال وحشتناکی در فرایندهای تصمیم‌گیری کاخ سفید وجود دارد.»

برخی از کارشناسان گفته‌اند ترامپ در واقع از بیم قدرت نظامی ایران و مشخص نبودن دامنه واکنش ایران این حملات را لغو کرده است. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
    0 0
    شاید دفعه بعد این تلافی زیبا را انجام بدهید و از کار خود پشیمان هم بشوید. چه پررو هستند. هواپیمای جاسوسی فرستاده به کشور ما و انتظار داره ما هیچ غلطی هم نکنیم.
  • IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
    1 1
    :)))))))) برو خدا رو شکر کن که اومدین تشکر هم کردین و که اون یکی رو نزدیم. هر الاغی ندونه، نظامی های با سابقه ی شما و استراتژیست هاتون می دونن که رویارویی با ایران تمام شدن بساط شما برای همیشه از این منطقه ست.. تازه این خوشبینانه ست، اقتصاد دنیا از هم پاشیده خواهد شد.. شما جرت شلیک یه تیر هوایی رو هم به سمت ایران ندارین.. چون هم غده ی سرطانی ـتون از بین میره، هم گاوتون و هم تمام تجهیزاتتون در منطقه... ایران جواد ظریف و حسن روحانی نیست که بهتون لبخند بزنه و باهاتون بخنده.. ایران حسین فهمیده ست، ایران سلیمانی ـــه. احمق های متوهم
  • ناشناس IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    10 2
    اقای جیمزلطفا .... ببند ایران بارها به امریکا وکشور های منطقه هشدار داده که خط قرمز ایران را رعایت کنید ولی به هشدار ها توجه نمیکنندبفکر تلافی نباش ایران انقدر قدرتمند است که اگر اراده کند یک کشتی هم جرآت ندارد از این منطقه عبورکند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس