کد خبر 1019163
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۱
روز ملی «خلیج فارس»

وزارت دفاع دانمارک اعلام کرد که از ابتدای سال آینده میلادی به ائتلافی می‌پیوندد که با محوریت فرانسه و با مشارکت کشورهای اروپایی در خلیج فارس شکل گرفته است.

به گزارش مشرق، دولت دانمارک امروز به کمیته سیاست خارجی پارلمان این کشور اطلاع داده است که این کشور به ائتلاف دریایی اروپایی در خلیج فارس می‌پیوندد.

بیشتر بخوانید:

راز رویگردانی آلمان از ائتلاف‌های موازیِ تنگه هرمز چیست؟

آیا «حرف درمانی» اروپایی‌ها پایان می‌یابد؟

بر اساس بیانیه‌ای که در پایگاه خبری دولت دانمارک منتشر شده، این کشور از ابتدای سال آینده میلادی شماری نیروی نظامی به این ائتلاف اعزام می‌کند و در صورت تصویب پارلمان، از پاییز سال آینده هم کشتی‌هایی را به این ائتلاف می‌افزاید.

«یاپه کوفود» وزیر خارجه دانمارک با بیان اینکه این کشور به دلیل ناوگان بزرگ دریایی خود در ثبات و امنیت دریایی از جمله در تنگه هرمز «منفعت ویژه‌ای» دارد، گفته است: «در نتیجه، دولت دانمارک به ایفای نقش فعال در کاهش تنش در آن منطقه، ادامه می‌دهد.»

وی افزود: «کمک ما، با دیگر تلاش‌های جاری در منطقه از جمله ائتلاف امنیت دریایی تحت رهبری ایالات متحده، تکمیل می‌شود. همچنین انتظار می‌رود ائتلاف تحت رهبری اروپا، با تلاش‌های دیپلماتیکی که برای افزایش گفت‌وگو در زمینه امنیت دریایی انجام می‌گیرد، همراه شود.»

«ترین برمسن» وزیر دفاع دانمارک هم پیوستن این کشور به ائتلاف اروپایی در تنگه هرمز را گامی در جهت «اصولی که به آن باور داریم»، توصیف کرده است.

بر اساس برنامه دولت دانمارک، ابتدا از آغاز سال آینده میلادی یک هیأت نظامی دانمارکی در یک مأموریت یک ساله با ائتلاف اروپایی همراه می‌شود. علاوه بر این، اگر پارلمان این کشور تأیید کند، از پاییز ۲۰۲۰ یک کشتی جنگی دانمارکی به همراه یک بالگرد و نهایتا ۱۵۵ نیرو در مأموریتی ۴ ماهه به ائتلاف اروپایی افزوده می‌شود.

پیش از این «فلورنس پارلی» وزیر دفاع فرانسه اعلام کرده بود که ائتلاف تحت رهبری اروپا از ابتدای سال جدید میلادی و با مشارکت ۱۰ تا ۱۲ کشور آغاز به کار می‌کند. به گفته پارلی، مقر مرکزی این ائتلاف در منطقه خلیج فارس، در پایگاه دریایی فرانسه در ابوظبی خواهد بود. این پایگاه قرار است ظرف چند ماه آینده عملیاتی شود. 

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه از چندی پیش ایده تشکیل ارتش واحد اروپایی را مطرح کرده و در نخستین گام پیشنهاد کرده است که ائتلافی دریایی متشکل از کشورهای اروپایی و شرکای این کشورها تشکیل شده و در خلیج فارس گشت‌زنی کند.

این ائتلاف، از ائتلافی که واشنگتن با مشارکت ۶ کشور در خلیج فارس به راه انداخته، مجزاست، اما به گفته پاریس میان دو ائتلاف هماهنگی و تماس برقرار خواهد بود تا از ایمنی تردد اطمینان حاصل شود.

دو ائتلاف اروپایی و آمریکایی در حالی در خلیج فارس شکل می‌گیرد که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران و بازگشت تحریم‌های ضدایرانی همراه با اعزام نزدیک به ۱۴۰۰۰ نیروی آمریکایی به منطقه، تنش‌ها در خلیج فارس را به میزان کم‌سابقه‌ای افزایش داده است. واشنگتن مدعی است که حضور ناوهای هواپیمابر، بمب‌افکن‌ها و هزاران نیروی نظامی این کشور در منطقه با هدف ایجاد بازدارندگی در برابر ایران صورت گرفته است. تهران با رد این ادعا، گفت‌وگوی منطقه‌ای برای کاهش تنش را در قالب «ابتکار صلح هرمز» پیشنهاد کرده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • صدر IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
    0 0
    به نام خالق مخلوق هرچه بیشتر بهتر موقعه جنگ بیشتر به قدرت ایران پی میبرند ایران بیش از 100میلیون شهید زنده دارد که برای جنگ با تمام دنیا کفایت می کند
  • IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    0 0
    همشون غلطی نموتونن بکنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس