واعظی

دلیل این که چرا محمدباقر قالیباف برای اتحادیه‌ اعتدال-اصلاحات یک «کابوس» است، چندان پنهان نیست. قالیباف مظهر همه آن چیزهایی در مدیریت است که مدیران فعلی فاقد آن هستند.

سرویس سیاست مشرق- محمود واعظی، رییس دفتر حسن روحانی، پیش از ظهر چهارشنبه (۲۰ آذر)، در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سوالی درباره بیانیه محمد باقر قالیباف، قبل از ثبت نام در مجلس گفت:

"من صحبت های آقای قالیباف را اصلا نشنیدم اگر این حرف‌ها را زده باشد ایشان باید به گذشته وعملکرد خود برگردد و نگاه کند."

وی ادامه داد:

" این که نه خودش جوان است و نه عملکرد آنچنانی دارد. اگر عملکردی هم در شهرداری داشته خیلی روشن است. این همه بدهکاری که در آنجا به بار آورده با این دولت که در این تحریم‌ها این همه پروژه‌ها انجام می دهد قابل مقایسه نیست."[۱]

واعظی گفت:

"به نظر می‌رسد چون حرفی برای مردم ندارند و این گونه حرف زدن تبلیغات انتخاباتی است. به جای این که برنامه و سیاست‌های خود را بگویند و از خودشان حرف بزنند  فکر می‌کنند که اگر به دولت حمله کنند مردم به آنها اقبال نشان می دهند در حالی که اشتباه می کنند چون مردم ما مردم فهیمی هستند و یادشان نرفته است که دیگران در مسوولیت بودند چه کار کردند بنابراین این روش ها جواب نمی‌دهد."

حقیقت آن است که جریانی که امروز ذیل نام «اعتدال» قدرت اجرایی را در دست دارد، مبنا و پایه‌ی سیاست‌ورزی خود را بر یک مفهوم قرار داده است: «عملیات روانی»

ظاهرا این طیف، و در راس آن‌ها، حسن روحانی، با سوابق امنیتی، از کل کارکردها و کارویژه‌های معمول یک نیروی امنیتی، تنها همین وجه «عملیات روانی» و سناریونویسی تبلیغاتی را فرا گرفته‌اند.

از همان اوایل بهار ۹۲، که حسن روحانی در کشاکش بحث تایید یا عدم تایید صلاحیت هاشمی رفسنجانی، به همراه تیم خود و به صورت چراغ‌خاموش در حال آماده شدن به ورود به عرصه‌ی رقابت‌های انتخاباتی بودند، این عملیات روانی به عنوان شاه‌بیت عملکرد تیم «اعتدال» در دستور کار قرار گرفت. ترسیم «وضعیت ته دره» از شرایط کشور، مساله‌سازی از بحث «هسته‌ای» به عنوان علت‌العلل مشکلات کشور، استفاده از نماد «کلید»، شعارهای مردم فریب چون «هم چرخ سانتریفیوژ بچرخد و هم چرخ معیشت مردم»، رو کردن برگ «من حقوقدانم، سرهنگ نیستم»، دعوی «بلد بودن زبان دنیا» و متهم کردن رقبا به بلد نبودن این زبان و...همه نشان داد که این تیم «امنیتی»، از همه درس‌هایی که باید خوب می خواندند، استثنائا واحد «عملیات روانی» را به خوبی پاس کرده‌اند.

جالب این جاست که نقطه‌ی عطف «حماسه» روحانی با حمله به محمدباقر قالیباف در مناظره‌های تلویزیونی سال ۹۲ و با کلیدواژه‌های «گازانبر» و «حقوقدان به جای سرهنگ» کلید خورد، و البته قالیباف دست‌کم در آن مقطع، هر چه قدر در حوزه مدیریت اجرایی و بسیج انرژی و توان کار میدانی موفق بود، شاید به واسطه‌ی حجب و حیای ذاتی، چندان در میدان مجادله فصیح نبود که همان‌جا با توضیح مدیریت استثنایی خود (در قامت فرمانده ناجا) در ماجرای ناآرامی‌های کوی دانشگاه تهران در سال ۸۲ (که قابلیت تبدیل به ماجرای تیر ۷۸ را داشت، اما با درایت پلیس، مدیریت شد) و همچنین یادآوری همه مشاغل «امنیتی» روحانی در عمر ۴۰ ساله انقلاب، جلوی ترکتازی کلامی روحانی را بگیرد...

کینه و خصومت جریان «امنیتی»های اعتدال و تندروهای اصلاحاتی با قالبیاف ظاهرا تمامی نداشت و ندارد. سال ۹۶، دوباره روحانی از امتیاز جدلی بودن خود و جدلی نبودن قالیباف بهره کافی برد و از همان نقطه‌ی سال ۹۲، این بار با کلیدواژه‌ی «لوله کردن» (باز هم با اشاره به عملکرد سال ۸۲ قالیباف که از قضاء، نقطه‌ی تابناک عملکرد قالیباف در مدیریت انتظامی کشور بود) به شهردار وقت تهران حمله کرد.

و البته دلیل این که چرا محمدباقر قالیباف برای اتحادیه‌ اعتدال-اصلاحات یک «تابو» یا حتی بدتر از آن، یک کابوس است، چندان پنهان نیست. قالیباف مظهر همه آن چیزهایی در مدیریت است که دولت و متحدان آن در شورای شهر و مجلس، فاقد آن هستند.

برای مدیران «کارتابلی» و «لوکس» دولت و شورای شهر، که کل تصورات آنان از کار اجرایی و حکومتداری، برداشت‌های سطحی، تخیلی و تاریخ مصرف گذشته  از متون ترجمه‌ای در باب «توسعه» و «حکمرانی خوب» (good governance)، مربوط به دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ میلادی در آمریکای شمالی و اروپای غربی است، مفاهیمی چون «مدیریت جهادی» یک شوخی و یک توهم است. از قضاء، قالیباف یکی از چهره‌هایی است که خط بطلان بر این تصور مدیران لاکچری برآمده از اصلاحات کشید و ثابت کرد که نه تنها مدیریت «جهادی» امری واقعی و انضمامی است، که تنها کلید حل مشکلات کشور است. صرفا مقایسه‌ی خروجی مدیریتی دوران قالیباف در تهران با خروجی مدیریت دو ساله‌ی شورای شهر و شهرداری کاملا اصلاح‌طلب در تهران، فاصله‌ی بین مدیریت میدانی و «جهادی» و مدیریت لاکچری مبتنی بر جزوات ترجمه‌ای را نشان می دهد.

حال هر اندازه امثال واعظی، تلاش کنند خاک بر چشم حقیقت بپاشند و با شیوه‌های محبوب و مانوس خود در عملیات روانی، برای تخریب قالیباف تلاش کنند، دستاورد مدیریت قالیباف در جای جای تهران را نمی توان با چشم‌بندی و شعبده غیب کرد و بر مدیریت فشل اندر فشل اصلاحیون شورای شهر و شهرداری(که حتی از نمک‌پاشی بر سطح معابر در هنگام برف هم عاجزند) ماله کشید.

جالب این‌جاست که بازوهای عملیات روانی این جریان معمولا از همان سناریوهای آشنای همیشگی برای تخریب چهره‌های سیاسی که از جانب ایشان احساس خطر می کنند، بهره می برند. مبنای این سناریو، همان اصل قدیمی عملیات روانی است که «دروغ هر چه بزرگ‌تر، باورپذیرتر».  به عنوان یکی از شگردهای معمول، رقم بزرگی از زبان یک مقام «مسوول» به عنوان رقم بدهی، حیف و میل،  اختلاس و...رها می‌شود؛ همین رقم توسط یگان‌های سایبری که در خدمت پروژه‌های عملیات روانی هستند، ضریب‌های انفجاری می یابد؛ ادعای اولیه (بدون سند و مدرک) در اذهان جا می‌افتد و در نهایت این عدد به عنوان یک «انگ» روی عملکرد سوژه‌ی تخریب باقی می ماند.

همین روش روی عملکرد دولت‌های نهم و دهم انجام شد. یعنی ارقام بزرگی چون ۸۰۰ میلیارد و ۱۰۰۰ میلیارد به عنوان درآمد نفتی هشت‌ساله‌ی آن دولت‌ها از زبان فرضا یکی از چهره‌های سیاسی اصلاحات یا اعتدال مطرح شد، سپس توسط زنجیره‌های رسانه‌ای ضریب پیدا کرد و به صورت این گزاره درآمد که «در دولت سابق، ۱۰۰۰ میلیارد دلار درآمد ارزی دود شد و به هوا رفت!». در صورتی که کل درآمد نفتی در بازه‌ی ۸۴ تا ۹۲، طبق نزدیک‌ترین آمار به واقعیت، ۵۶۰ میلیارد دلار بود که عمدتا صرف پروژه‌های عظیم عمرانی در سراسر کشور، افزایش حقوق کارمندان و امور جاری کشور شد و تازه طبق گزارش وزیر اقتصاد دولت دهم در آبان‌ماه ۹۲، ۱۰۰ میلیارد دلار ذخیره‌ی خارجی، ۵۰ میلیارد دلار پس‌انداز ارزی، ۹۰۰ تن طلا و ۱۶۲۳ میلیارد تومان ذخیره نقدی ریالی برای کشور باقی مانده بود.[۲]

اما قدرت رسانه و تاثیرات عمیق و ریشه‌دار «عملیات روانی»، آن‌چنان فضایی در اذهان عمومی پیدا کرد که در سال ۹۲، قرار داشتن کشور در «ته دره»، به باور عمومی تبدیل شد و متاسفانه بخش بزرگی از نیروهای انقلاب هم در تله ی این نوع عملیات روانی رقیب افتادند.

حالا عینا این ماجرا درباره ی مدیریت قالیباف بر شهرداری هم تکرار شده است. محمود میرلوحی، استاندار دوره اصلاحات و از افراطیون اصلاح‌طلب عضو سازمان مجاهدین انقلاب، در قامت سخنگوی شورای شهر اصلاح‌طلب تهران در ۱۸ آبان مدعی شد که بدهی دوران مدیریت قالیباف «۶۹ هزار میلیارد تومان» است. همین عدد، توسط رسانه‌های حامی دولت ضریب گرفت و برای کوبیدن دوران مدیریت قالیباف روی آن مانور داده شد.

اما وقتی روز ۲۹ آبان، مناظره تفصیلی میان میرلوحی و قدرت‌الله گودرزی، معاون مالی شهرداری در دوره قالیباف برگزار شد، معلوم شد که دوباره با یکی از عددسازی‌های تخریبی اصلاحاتی‌ها مواجه هستیم. در این مناظره مشخص شد که میرلوحی، مفاهیم پایه‌ای چون «دیون ثبت نشده» در تعیین بدهی دستگاه‌های دولتی را بلد نیست و فرضا تفاوت میان «تلفیق» و «تفریغ» را نمی داند.

در این مناظره، قدرت‌الله گودرزی گفت که بدهی کل شهرداری تهران در زمان تحویل به شورای شهر پنجم، ۲۳ هزار میلیارد تومان بوده و در کنار آن، شهرداری دوره قالیباف، ۴۴ هزار میلیارد تومان منابع قابل تبدیل برای تسویه این بدهی برای مدیران دوره جدید باقی گذاشته است. معاون مالی قالیباف در دوران شهرداری گفت که حاضر است برای تک‌تک ارقام بدهی و منابع درآمدی که در پایان دوران شهرداری قالیباف به جا مانده، سند ارایه کند.[۳]

بهرحال، خوب است که جناب واعظی که از بحث شیرین «بدهی‌های کلان» می گوید، از شاهکارهای مدیریتی «ژنرال»های دولت اعتدال در این زمینه نیز بگوید: خسارت‌های چند 10 میلیارد دلاری کرسنت، خسارت‌های چند 10 میلیارد دلاری حذف کارت سوخت، بدهی‌های سنگین حاصل از اجرای طرح غیرکارشناسی و جاه‌طلبانه‌ی «تحول سلامت» در دوره ژنرال قاضی‌زاده، بدهی‌های سنگین موسسات اعتباری و بانک‌های خصوصی به بانک مرکزی در دولت روحانی و ...و این‌ها تازه گوشه‌هایی عیان شده از صورتحسابی است که دولت اعتدال روی دست ملت ایران باقی گذاشته است و داده‌های دقیق و عمق ماجرا در ۱۴۰۰ روشن خواهد شد.


[۱] https://www.hamshahrionline.ir/news/۴۶۹۵۹۷

[۲] https://www.tasnimnews.com/fa/news/۱۳۹۲/۰۸/۱۴/۱۸۴۲۷۵

[۳] https://www.farsnews.com/news/۱۳۹۸۰۷۲۱۰۰۰۶۹۶/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 43
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 40
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
    43 31
    آقا جان ننویسید "سابقه امنیتی" .درستش "سابقه ضد امنیتی) باید باشه..
    • IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
      68 68
      سردار قالیباف پُل و مترو و اتوبان و پارک و فرهنگسرا میساخت اما حالا شورای شهر جدید فقط اسم و فامیل بازی می کند !
    • IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
      55 22
      قوه قضاییه باید در اسرع وقت به پرونده فساد عظیم کرسنت که باعث خسارت 53 میلیارد دلاری کشور شده رسیدگی نماید.
    • IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
      16 36
      من موندم چرا این قالیباف از رو نمیره؟ اخه چند تا انتخابات باید ببازی که از رو بری؟
    • حمید IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
      11 4
      خطاب به 18:40، اجناب قالیباف اولین بار است که در انتخابات مجلس شرکت می کند و همه می دانند که خیلی با انتخابات ریاست جمهوری متفاوته، در ضمن ایشان یکبار در سال هشتاد و چهار در انتخابات ریاست جمهوری شکست خورد، یکبار هم در انتخابات نو د و دو، در انتخابات نود و شش هم که انصراف داد، طوری حرف زدی که انگار ایشان در همه انتخابات ها کاندید شده و شکست خورده!!!! در ضمن مگه ایشان برای کاندید شدن در انتخابات باید با جنابعالی هماهنگ کنه؟!!!! دکتر قالیباف یک مدیر اجرایی قوی و انقلابی است که مدیران بی کفایت نجومی بگیر حراف سالمند باهاش مشکل دارند، البته امثال شما هم که لیاققتان همان مدیران بی کفایت است ، باهاش مشکل دارید.
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
    فقط به این جماعت بگید، به تهران نگاه کنند!! قالیباف چی تحویل گرفت و چی تحویل داد. قالیباف تهران فکسنی و عقب مانده رو تبدیل به یک شهر پویا و زیبا و تمیز و مطرح در سطح جهانی تبدیل کرد، اینو همه تهرانی ها به چشم خودشان دیدند و می بینند و حکم می کنند و بر خلاف تصور، مردم تهران دارای حافظه تاریخی قوی هستند. در آخرین رقابت های انتخاباتی هم این قالیباف بود که یک حرکت اشتباه آمیز استراتریک انجام دا و خودشو از رقابت کنار کشید!
    • IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
      49 77
      دکتر قالیباف بعنوان هشتمین شهردار برتر جهان انتخاب شد اصلاح طلبان عمرا"همچنین گزینه ای برای تصدی شهرداری تهران ندارند.
    • عبدل IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
      2 11
      باسلام عرض ادب و احترام کارشناس محترم رسانه ای تشکر از گزارش اینکه دولت مباحث ناکارآمدی اساسی در حوزه های مختلف را در کارنامه و دنبال مینماید نه تنها تردید ندارد بلکه قابل بررسی و مطالبه رسمی هم است . اما نکنه قابل بحث اینجاست آیا سهم و مسولیتی در افراد دیگر نمیتوان مطالبه و نقد نمود . برادر محترم آقای قالیباف اگر در عملکرد مهندسی زحمات کشیده شده و در اجرای پروژه ها بسیار تلاش و موثر بوده اما در نتیجه های منتج به هدف های ملی کارنامه اثر گذار کمی دارد و عملا نمیتوان یک فرد پرتلاش را در مسند نماینده مجلس شدن عنوان داشت .
    • سید IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
      13 4
      به 15:17؛ نمی خواهم نسبت به تو گمان بد ببرم! اماتحلیلت می گوید خیلی مشکوک می زنی! انشاءاللّه از اصلاح طلبان تهوع آور گرگ صفت نباشی که در پوستین گوسفند پنهان شده باشی!
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
    30 59
    همه ی اینها در آخر برمیگرده به رای مردم و اینکه چجوری رای بدن اینا در همین حد عملیات روانی بیشتر که نمیتونن جلو برن مردم ما باید سوادشون بره بالا و از گذشته درس بگیرن همین عملیات روانی یعنی گول زدن و توهین مردم
    • IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
      18 27
      احسنت درسته این برمیگرده به سواد رسانه ای مردم که متا سفانه هیچکس بهش اهمیت نمیده واز همین ناحیه ضربه میخورن به قول معروف از یه سوراخ دوبار گزیده میشن ولی عبرت نمیگیرن
    • IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
      2 4
      اگه مثل تو فکر کنن سواد رسانه ای دارن
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
    32 39
    دولت فعلی فقط سیاسی بازی بلد است و الا کار بلد نیستند
    • نورا IR ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
      7 2
      والا به خدا سیاسی بازی هم بلد نیست متاسفانه مردم ما خیلی شوتند
  • DE ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
    18 14
    مشرق جان این اعداد و ارقام را اگر بشکل جدول نموداری نشان دهید درکش بسیار ساده و بهتر خواهد بود و درحافظه بینایی ثبت خواهد شد.
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
    18 38
    چرا صدا وسیما از دولت های قبل وفعلی نمیخواهد البته از طریق قوه قضلییه عمل کرد خود را مستند وبا اسناد مستدل به ملت ارایه دهند
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
    30 48
    این جریان از صدر تا ذیل متخصص هوچیگری هستند و متاسفانه از همین ترفند همیشه مردم رو فریب میدن...
    • IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
      10 26
      آگاهان به جای سکوت مردم را روشن کنند .
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
    13 52
    خوب است در یک جدول فقط جمله های روحانی را بیاورید و در جدول مقابل انکار آنها را . معلوم میشود دولت راستگویان و دروغگویان کدام دولت است
  • ناشناس IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
    18 47
    این اصلاح طلب ها چی میخوان از جون این ملت دست بر نمی دارند همش دنبال قدرت هستند برای رضای خدا کار نمیکنند.مدیریت هم که ندارند بابا مردم گرفتارنداونی که کار میکنه مثل (دکترقالیباف)هی براش حرف در میارن .
  • US ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
    14 6
    واعظی جان هر چه بیشتر زور بزنی لاغرتر میشی . تو رو خدا حرف های الکی را ول کنید
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
    16 8
    نه بهیچ عنوان لقب سرهنگ را برای این دولتیان قبول ندارم .اینها با بی تدبیری وبرنامه های غلط دارن کشور را نابود میکنن.حتی اینها گروهبان هم نیستند.
    • حسن IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
      5 0
      گل گفتی
  • مرصاد IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
    16 47
    مردم عزیز ایران ! با حضور حداکثری و با بصیرت و آگاهی کامل ، در انتخابات شرکت کنید و ثابت کنید ، که ؛ دیگر گول جریان هوجی گر ، دروغگو و مردم فریب را نخواهید خورد !!
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
    15 8
    ساخت 300 کیلومتر خطوط مترو و احداث اتوبان امام علی(ع) و اتوبان شهید صیاد شیرازی و برج میلاد و پل طبیعت و پل صدر و صدها و پارک و فرهنگسرا بخشی از خدمات آقای قالیباف در شهرداری تهران است که اصلاح طلبان چشم دیدن آنرا ندارند.
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
    7 43
    بهترین کسی که از دولت روحانی سواری گرفت بازاری های ورشکسته ته بازاری خیابونهای چراغ برق تهران بودن حالا شدن مولتی میلیاردردولت تدبیر
  • محمد IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
    15 37
    اقایان اصلاح طلب واعتدلیون برای تهران چکار کردید فقط بلدید هزینهای مرم را افزایش دهید. زمان شما انشاء الله به پایان رسید.
    • IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
      4 1
      موافقم
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
    5 2
    مردم دیگه عقل دارن واقعا فشاری که اصلاحات و در راس اونها روحانی به مردم آورد رو بطور کامل درک کردن حالا مردم انتخاب با شماست به اصلاح طلبانی رای بدین‌که هیچ کاری نمی کنند یا به ادم های کاردانی مثل قالیباف رای بدین
  • علی IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
    5 2
    احسنت، جان کلام همین است که گفتید: قالیباف مظهر همه آن چیزهایی در مدیریت است که مدیران فعلی فاقد آن هستند. خلاص
  • مرتضی عابدی IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
    4 0
    فعلا بنزین 3 هزار تومنه جیب و شکم ملت خالیه جایی برای این خاله بازیها نیست با این خاله بازیها تورم کاهش پیدا نمی کنه
  • IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
    5 5
    قالیباف برای کل ملت ایران عالی است
  • IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
    0 0
    تو خلبانی
  • IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
    3 2
    اصلاحات زائده بدجور هرکس رای بهشون بده احمق کوفه صفته
  • IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
    7 8
    وای بر ملت هر کدومشون به قدرت برسن فرقی ندارن سر و ته یه کرباسن
  • سید رضا IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
    2 7
    انشالله با مدیریت جهادی سرهنگ قالیباف مملکت به فروش میره....
  • US ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
    3 0
    خیلی خوبه پیرها برن جوان ها بیان ، ولی مشکل اینه از دولت بگذریم بقیه نهادها و ارگان های مورد حمایت شما باید توسط حضرت عزرائیل مرخص بشن و سلطان مشاغل چندگانه انتصابی در صدر حامیان شما الگویی شدن برای دولتی ها
  • رضا IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
    4 0
    من نه طرفدارروحانی ونه طرفدارقالیبافم ولی وقتی عاقلانه فکرکنیم میبینیم که روحانی قط وعده های .. میده ووضعیت معیشت مردم را به زیرفقر برده ولی قالیباف درهمه مسؤولیت های قبلیش موفق بوده. تمام
  • شریف زاده IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
    1 0
    کینه‌ «سرهنگ»های دولت از قالیباف/ مدیریت جهادی همچنان کابوس «ژنرال»های پیر و خسته است . این جماعتبا بوق و کرنا هرچه عملکرد مثبت یک تیم و یا یک نفر و... را چنان با خاک یکسان می کنندو با همین تیم کار نکرده را چنان آب و تاب می دهند که انکار فتح و الفتوح کرده اند. باید گفت آقایان حنای شما دیگر رنگی ندارد. شاید گفت این قبیل کارها برای مدتی بتواند به نفع شما پیش برود اما این برای همیشه صادق نخواهد بود. روسیاهی آخر به ذغال می ماند.
  • IR ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    0 0
    افرین
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    0 0
    وقتی رئیس قوم کینه ای و بی تدبیر و بی عرضه است چه انتظاری داری از این بادامجان های در قاب چین......
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    0 0
    تا مسئله تحریم های ظالمانه حل نشود هرکس به جای روحانی بنشیندموفق نیست
    • IR ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۱
      0 0
      ولی صنایع نظامی به خصوص با همین تحریمها به اوج رسیدن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس