امارات

یک رسانه غربی به افشاگری درباره نقش پررنگ مقامات آمریکایی در ایجاد یک یگان سری جاسوسی های سایبری برای امارات پرداخت.

به گزارش مشرق به نقل از عربی ۲۱ خبرگزاری رویترز در یک تحقیقات ویژه گزارش داد که خلاء در سیستم مجوز امنیتی جاسوسان اطلاعاتی آمریکا به امارات اجازه داد تا با آنها قراردادی منعقد کند که ضمن یک تیم سری جاسوسی‌های سایبری در امارات فعالیت کنند.

این گزارش٬ نقاط ضعف واشنگتن را در کیفیت نظارت بر ارتش ماموران اطلاعاتی سابق خود در پروژه‌های امنیتی محرمانه نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

کشف شبکه گسترده عملیات سایبری علیه ایران

 گزارش مذکور  از مشارکت مسئولان سابق آمریکایی از جمله مدیران اجرایی کاخ سفید در اقدام به ایجاد و توسعه و مدیریت یک پروژه اطلاعاتی اماراتی تحت عنوان « یگان تحلیل، بهره‌برداری، توسعه و تحقیقات» که با نام "DREAD" ( ترس و وحشت) نیز شناخته می‌شود، پرده برداشته است. پروژه مذکور٬ این امکان را به مقامات اماراتی می‌دهد که حساب‌های الکترونیکی و رایانه‌های اشخاص و کشورهای مخالف این کشور را هک کنند.

رویترز گزارش داد که «فیفا» و سازمان‌ملل متحد و دیپلمات‌ها و کارمندان در سازمان‌های حقوق بشر در کنار شخصیت‌های اقتصادی مانند غیث سوئدی و لجین هذلول فعال سعودی حقوق بشر نسبت به این پروژه‌ امارات که با نظارت خالد بن محمد بن زاید آل نهیان پسر ولی‌عهد امارات انجام می شود٬ اعتراض کرده‌اند.

این گزارش همچنین درباره ریچارد کلارک مسئول سابق کاخ سفید در پرونده مبارزه با تروریسم نوشته که او اولین کسی بود که از گروه مدیران اجرایی سابق در کاخ سفید و وزارت دفاع آمریکا٬ پس از حوادث ۱۱ سپتامبر برای ایجاد یک یگان جاسوسی وارد امارات شد.

طبق گزارش مذکور٬ کلارک با استفاده از روابط نزدیکش با حاکمان امارات٬ توانست برنده چندین قرارداد پیمانکاری مشاوره‌ در زمینه امور امنیتی در امارات شود.

در این گزارش آمده است که ارتباط ریچارد کلارک با محمد بن‌زاید ولیعهد ابوظبی پیش از آغاز جنگ آمریکا ضد عراق در سال ۱۹۹۱ آغاز شده بود.

بر اساس این گزارش٬ پس از پیوستن کلارک به شرکت «گود هاربر» در سال ۲۰۰۳ بن زاید یک فرصت نادر برای کمک در ایجاد یک استراتژی امنیتی کامل در امارات به این شرکت داد.

به گفته دو منبع آگاه از قراردادهای شرکت «گود هاربر» ، این شرکت یک سری قراردادهای امنیتی را برای کمک به امارات متحده عربی برای تأمین زیرساخت‌های خود از جمله کار برای محافظت از بنادر در کشورهای حوزه خلیج فارس ،فرودگاه ها ، سفارتخانه ها و تاسیسات پتروشیمی منعقد کرده است.

رویترز در این در گزارش اضافه کرد که بعد از تحولات کشورهای عربی، امارات از این شبکه برای فعالیت‌های تجسسی علیه دشمنان ژئوپلتیک خود استفاده می کرد.

همچنین در گزارش مذکور آمده که این پروژه٬ افشاگری‌هایی در خصوص پیروزی قطر در میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ انجام داده است. عوامل این پروژه٬ در جاسوسی‌های سایبری خود٬ مدیران فیفا و شرکت‌کنندگان در سازماندهی برنامه جام جهانی قطر را مورد هدف قرار دادند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس