فتحی استراماچونی

فارغ از بحث فنی و توانایی های کادر مربیگری استقلال که ظرف ۱۰ بازی اخیر این تیم منجر به ۹ برد و یک تساوی شد، استراماچونی رفتاری در قبال استقلال بروز داد که ناراحتی بازیکنان را هم در پی داشت.

سرویس ورزش مشرق - آندره آ استراماچونی! نامی که این روزها بیش از هر اسمی سر زبان‌هاست. از استقلالی گرفته تا پرسپولیسی و سپاهانی همه درباره این مرد ایتالیایی حرف می زنند. از وزیر و وکیل گرفته تا سفیر، نماینده مجلس و رییس هیأت مدیره باشگاه همه دنبال این موضوعند که از چه راهی می توان استراماچونی ۴۳ ساله را به تهران آورد!

مربی خوش تیپی که پس از بدترین شروع تاریخ استقلال و باخت در دربی تا مرز اخراج هم پیش رفت، آن قدر خوب نتیجه گرفت و تیمش را بالا آورد که حتی علی پروین اسطوره پرسپولیس هم عملکرد وی را تحسین کرد. استقلالی که از لیگ پانزدهم رنگ صدر را به چشم ندیده بود، با هنر این مرد ایتالیایی از فرش به عرش رسید و پس از هزار و سیصد و چند روز بر صدر جدول تکیه داد و مدعی درجه یک قهرمانی نام گرفت. اما این آرامش قبل از طوفان بود و استراماچونی که به گفته بازیکنان هشدار داده بود اگر حقوقش را ندهند تیم را ترک خواهد کرد پس از بازی با شهر خودرو به یکباره تمرین و تیم و مسئولیت فنی را رها کرد و رفت.

بیشتر بخوانید:
 

"پرچم قرمز" سرمربی استقلال را از ایران فراری داد
 

استراماچونی برگردد هم استقلال دیگر تیم نمی‌شود!
 

بی‌عزتی فوتبال ایران ارمغان مشترک وزیر و رئیس
 

چرا جذب خارجی‌ها را در ایران قدغن نمی‌کنید؟/ باز هم با نام یک خارجی به BBC آتو دادیم!

هر هوادار پیگیر اخبار استقلال و فوتبال ایران در نگاه اول این اقدام استراماچونی را بجا دانسته و خشم هواداران استقلال نسبت به هیئت مدیره باشگاه را کاملا تائید می کند چرا که اقدامات نابخردانه آن ها شادی صدرنشینی و نتایج خوب را از بازیکنان و کادر فنی و هواداران استقلال گرفت. اما وقتی بازیکنان استقلال پس از بازی با پیکان مقابل خبرنگاران قرار گرفتند پس از حمله و افشاگری علیه مدیریت تیم، بخشی از نوک پیکان انتقادات به سمت مرد ایتالیایی هم چرخید و رفتن او در این مقطع حساس را به ضرر تیم دانسته و مسئولیت از دست رفتن این دو امتیاز حساس را به گردن استراماچونی انداختند!

البته که این انتقادات سرانجام امیرحسین فتحی را از صندلی مدیرعاملی برداشت اما اقدامات بعدی وزیر و درخواست های استراماچونی برای بازگشت هم خبر از آرامش در اردوگاه آبی نمی دهد!


وزیر ورزش که گویی برای رهایی از این اوضاع وخیم و شلوغی های خیابان علامه (محل ساختمان باشگاه استقلال) دست و پایش را گم کرده، دست به دامان همه شده و برای پیدا کردن راه حل بازگرداندن این ایتالیایی مغرور هر چه مدیر سابق و اسبق بوده را به خط کرده است!


از تصمیمات غیر منتظره مسعود سلطانی فر ریاست مجمع باشگاه استقلال این بود که یک روز پس از مصاحبه های اسماعیل خلیل زاده و آندره آ استراماچونی علیه هم، او را مامور بازگرداندن مرد ایتالیایی کرد! خلیل زاده در مصاحبه ای گفته بود: "به استراماچونی ۴۸ ساعت برای بازگشت فرصت داده ایم و اگر برنگردد سرمربی جدید را انتخاب خواهیم کرد! عالم و آدم می دانند سرپرستی من در استقلال جوک سال است و من علاقه زیادی به فرهاد مجیدی دارم!" استراماچونی هم در واکنش به این ادعای خلیل زاده که "شنیده ام استراماچونی پیشنهادهایی هم از تیم های حاشیه خلیج فارس داشته است"، او را یک دروغگو خواند!

اما به یکباره وزیر جوک سال را تبدیل به واقعیت کرد و خلیل زاده را سرپرست موقت باشگاه اعلام و همین فرد را پیگیر امور مربوط به بازگشت آندره آ استراماچونی کرد! خلیل زاده در حالی از سوی سلطانی فر موقتا مسئول و همه کاره اعلام شد که شب قبل از این مسئولیت جدید بزرگترهای تیم یک به یک علیه او و عدم مدیریتش در باشگاه تندترین انتقادات را کردند! اما همین فرد باز هم برای پرداخت پول به استراماچونی و مذاکره با وکلای مرد ایتالیایی راهی ترکیه شده و گویی خطاب بازیکنان و هواداران با یک مدیر دیگر بوده است!

در این بین آنچه بیش از این گاف ها مهم به نظر می رسد حفظ شخصیت حقوقی مدیریت استقلال و نه افراد حقیقی منصوب در این پست و شرایطی است که استراماچونی با استقلال پیدا کرده است؛ فارغ از بحث فنی و توانایی های کادر مربیگری اش در استقلال که ظرف ۱۰ بازی اخیر این تیم در لیگ و جام حذفی منجر به ۹ برد و یک تساوی شده است، استراماچونی رفتاری در قبال استقلال بروز داد که همانگونه که در بالا هم گفته شد حتی با انتقاد بازیکنان تیمش مواجه شد. وریا غفوری بلافاصله پس از بازی گفت: «از استراماچونی ناراحتیم، او می توانست نیم فصل برود و برای این هوادار ارزش قائل شود. استرا شرایط کشورمان را می دانست. باید می ماند اما شرایط استقلال را درک نکرد!».


بررسی قهرهای هفتگانه این مربی به دلایل: ۱-خطیر، ۲-مترجم، ۳-تحریم کنفرانس، ۴-میلیچ، ۵-برف، ۶-کفش و ۷-پول! مشخص می کند این ایتالیاییِ زودرنج، بابت کوچکترین اتفاقات هم از جمله نبود کتانی هایش قهر می کرده و حالا همین فرد از میلان ایتالیا برای باشگاه استقلال شرط گذاشته که "اگر فتحی باشد برنمی گردم! او گفته وزیر ورزش ایران آنهایی را رییس می کند که از فوتبال چیزی نمی دانند! اگر برگردم قراردادم را به شش ماه تقلیل می دهم! پولم را به طریقی به حسابم بریزید که برایم دردسر مالی ایجاد نکند!". اینها و دیگر شروطی که او برای استقلال قائل شده تا برگردد همگی مسایلی بودند که او پیش از ورود به ایران می دانست.

متاسفانه وزیر ورزش و مدیران استقلالی که چند صباحی بر این صندلی تکیه خواهند داد تسلیم این خواسته های نامعقول که می توانست قبل از تنظیم قرارداد گفته شود شدند و برای ساکت کردن اعتراضات هواداران با کاهش مدت قرارداد موافقت کردند غافل از اینکه دود این کوتاه آمدن ها به چشم خود استقلال و ورزش ایران خواهد رفت!


به یاد داریم استقلال پیش از استرا سراغ "ماسیمو کاررا" رفت. یک ایتالیایی با رزومه و سابقه ای بهتر از استراماچونی که در یوونتوس دستیار کونته بوده و در دورانی که کونته به خاطر دادگاه محروم بود، کاررا سرمربی موقت یوونتوس شد و با این تیم قهرمان سری A و سوپرکاپ شد و بعد به تیم اسپارتاک مسکو رفت و این تیم مطرح روسیه ای را بعد از سال های طولانی قهرمان روسیه کرد. اما همان مربی وقتی مشکلات کار در ایران برای انتقال پول را فهمید، قید مربیگری در استقلال را زد. در حالی که غیر از ایران چند پیشنهاد دیگر هم داشت. (رزومه "کاررا" را اینجا بخوانید)


گرچه در پایان همه این حرف‌ها باز هم به سوءمدیریت در ورزش کشور می رسیم ولی حتی در این بحران مدیریت باز هم نباید شأن ورزش کشور زیر پا گذاشته شود که یک مربی خارجی راهی را برود که کی روش رفت. کسی که از نظر فنی و نتیجه گیری حتی منتقدان خود را هم قانع کرده بود، اما دندان های رییس فدراسیون و وزیر ورزش را شمرده بود و حتی در انتخابات مسئولان فدراسیون و امور غیرفنی دخالت می کرد. حالا چه تضمینی هست که استراماچونی در صورت بازگشت به استقلال درخواست های نامعقول دیگری مثل کاهش مدت قرارداد و ... نداشته باشد؟ آیا با قهرمانی احتمالی در پایان فصل هوادارانی که برای بازگشت او ۳ روز است جلوی درب باشگاه تجمع کرده و در فضای مجازی وزیر ورزش و هیئت مدیره استقلال را به باد توهین و انتقاد گرفته اند به رفتن استراماچونی راضی می شوند؟!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    76 51
    خفت از این بالاتر برای ایران و کیسه ها .....استراماچونی که شأن تیمتون رو لگد مال کرد مثل یه تیم محلی باهتون برخورد کرد... مثل یه جهان سومی آماتور دارید التماسش می کنید پول نقد تو گونی براش بردید ترکیه ، قراردادش رو هم کرد یکساله ... قیمتش رو هم برای یکسال دو برابر کرد... این همه خفت برا نایب قهرمانی نیم فصل والا نوبره ....
    • لنگ حقیر IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
      62 50
      لنگی به شما ربطی نداره ،یادمان نرفته روحانی و وزیر خارجه به خاطر لنگ رفتن ترکیه
    • IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
      31 19
      داره می سوزه
    • IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
      14 14
      فنی هم امروز قلعه نوعی گفته من سیستم استراماچونی را 10 سال پیش در ایران انجام دادم
  • IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    32 39
    بدید مجسمه اش را بسازن بزارن داخل باشگاه بنده خداها بعد از 1300 روز اومدن بالا چی کار میکنن ما تو این سه سال 7 تا جام آوردیم با 15 نفر رفتیم فینال آسیا . اینا جای ما بودن چی کار میکردن
    • IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
      42 20
      شما برید مجسمه سلطانی فر رو بسازید که بعد از 15 سال یه جام با پیک موتوری فرستاد دم در باشگاتون
  • IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    39 20
    مشرق همین جفنگیات را هم علیه کی روش میگفتید که الان این حال و روز تیم ملی است.از فوتبال چیزی نمی فهمی بهتره لال بشی تا شرت گریبانگیر فوتبال منلکت نشه.
  • IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    18 13
    دو وزارتخانه بسیج شدن که این شیش ماه دیگه بمونه خجالت آوره
    • IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
      20 14
      دو تا رئیس جمهور بسیج شده بودن تا لنگ بدهیش بحشیده بشه یادت رفته.
  • IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    23 20
    لنگیا رو ببین به چه تلاش و تکاپویی افتادن خخخخخخخخخخخخ. رسانه لنگی رو ببین تو این دو روزه چند تا مطلب مشابه علیه سرورش استراماچونی زده.
    • تحقیر IR ۰۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
      3 6
      استرا سرور شما کیسه کشاست
  • IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    10 10
    وزیر ورزش و وزارت خارجه سنگ تموم گذاشتن. کاری که برای برانکو انجام ندادن
  • IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    8 13
    کیسه کشا یادشون رفته ، دولت احمدی نژاد بخاطر استقلالی بودنش چپ و راست قهرمان میشدن و پرسپولیس نابود کردن
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    9 7
    برای استقلال پول دور ریختن عادی شده. سال قبل به شفر قرارداد فصلی که نبوده را کامل پرداخت کردند. هیچ سایت و جرایدی و وزارت ورزش صداشون در نیومد
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    11 6
    وزارت ورزش و وزارت خارجه در اختیار تیم حکومتی
  • IR ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
    8 1
    مشرق حیا کن......لنگ پولیسو رها کن.......
  • ایرانی IR ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
    6 1
    بابت خسارات مادی و معنوی که از انتخاب مربیان خارجی برای تیمها کشور متحمل شده باید قانون منع استخدام خارجی ها را اجرا تا از مربیان داخلی استفاده شود تا اینگونه شاهد ناز و کرشمه بیگانه نباشیم بالاخره مربیان وطنی هم خودشان را با علم روز مطابقت می دهند
  • کوروش IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
    7 3
    به سایت لنگی شما نیومده درباره تیم ما نظر بدی مشرق
  • US ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
    5 6
    نـــــــــــــــــنــــــــــــگ بر تبعیض، اگر مربی یک تیم شهرستانی اینگونه میشد چه می کردید؟
  • کیومرث IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
    0 0
    زنده باد استراماچونی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس