کد خبر 1018533
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۸
ربیعی در پاسخ به تسنیم: هفته آینده موضوع سهمیه‌بندی بنزین به جمع‌بندی نهایی خواهد رسید

سخنگوی دولت اتفاقات تلخ آبان را نتیجه دلارهایی خرج شده و اقدامات آمریکا علیه ایران دانست.

به گزارش مشرق، علی ربیعی سخنگوی دولت بعدازظهر امروز (سه‌شنبه) در مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه شریف، اظهار داشت: من برای گفت و شنود آمده‌ام، این موضوع توصیه دینی است و امیدوارم بهتر شدن ایران از داخل همین نشست ها بیرون بیاید. ۱۶ آذر هر سال جمع می شویم و جشن می گیریم و نباید المان های آن فراموش شود.

بیشتر بخوانید:

۳۸ تقاضای استیضاح وزرای دولت دوازدهم در مجلس دهم

وی ادامه داد: یکی از نمادهای روز دانشجو آرمان گرایی است و فقط نباید به مسائل سیاسی منحصر شود. نماد دیگر این روز عدالت خواهی و آزادی خواهی است که از سال های سال پیش حتی از دوران مشروطیت وجود داشته و تجربه شده‌ است. عدم بی تفاوتی به جامعه از نمادهای ۱۶ آذر است.

سخنگوی دولت گفت: بنده ۱۸ سالم بود که از خانه فرار کردم. برادرم را ساواک گرفته بود و من مجبور شدم از خانه فرار کنم. اولین ایده بسیج اطلاعات مردمی با من بود و از همین رو قرابت فامیلی با بسیج دارم.

ربیعی افزود: جرات داشتید ۸۴ یا ۸۵ دولت را نقد کنید؟ دولت باید نقد شود و ذات آن همین است. آیا امروز جرات دارید که نهادی دیگر را نقد کنید؟ حسن این دولت این است که اجازه نقد شدن را می دهد و این را مغتنم می دانیم و دستاورد این دولت است که باید ادامه یابد.

وی عنوان کرد: متاسفانه نمی توانم آن چنان که می خواهم چارچوب بحث هایم را ادامه دهم. من در سال ۹۸ مقاله ای نوشتم که در سالنامه روزنامه ایران چاپ شد و پیش بینی کردم که سال جاری تنها یک سال نخواهد بود و از همین رو برخی تندروها مرا به فتنه گری متهم کردند.

سخنگوی دولت اضافه کرد: من چهار عامل را گفتم و اعلام کردم که اگر به آنها رسیدگی نشود، بحران اجتماعی ایجاد می شود. اگر در دانشگاه شریف نتوان اتفاق موجود را علمی بررسی کرد، کجا باید به آن بپردازیم.

ربیعی عنوان کرد: تخریب ذهنی که هم از داخل و هم از خارج شکل گرفته، کشور را دچار بحران اجتماعی می کند و می بینم که جرقه آن که مانند سال ۹۶ در دست دیگران است، زده می شود.

وی افزود: دلارهایی که خرج شد و اقداماتی از سوی آمریکا منجر به مشکلاتی شد که اتفاقات تلخ آبان ازجمله آن است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: آیا تورم هفت درصد و رشد ۱۲ درصد در شش سال دولت محقق نشد؟ من وزیر کار بودم و مزد را بر تورم پیشی دادم. برای هر یک درصد رشد صد هزار میلیارد سرمایه می خواهیم. ما نیاز به سرمایه گذاری داشتیم. ما به طور متوسط دو میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت فروختیم. امروز نزدیک به ۶۰ میلیارد دلار پول از دست رفته است.

ربیعی ادامه داد: توسعه سیاسی و اجتماعی و اقتصادی باید توامان و موازی باشد. در کشور ما توسعه سیاسی و اجتماعی شکل نگرفت و احزاب و تشکل ها شکل نگرفت. به این نهادها با سوءظن نگاه شد. این موضوع دست این دولت یا دولت قبلی نبوده است.

حاشیه نشینی ناشی از سیاست های اشتباه در چندین سال است

وی خاطرنشان کرد: رشد متوسط کشور در اقتصاد در چهل سال گذشته سه درصد و حتی از آن کمتر بوده است. حاشیه نشینی امروز ناشی از سیاست های اشتباه در چندین سال است. باید در سال دو الی سه میلیون شغل ایجاد کرد و شغل هایی که ایجاد شده، بی کیفیت بوده و همین میزان نیز بیکاری داریم. این موضوع ایجاد بحران اجتماعی می کند.

سخنگوی دولت اظهار داشت: سرمنشا مشکلات ما از سال ۸۴ بوده و بهترین دوران اقتصادی ما از ۷۶ تا ۸۴ بوده‌است. ورود چهار میلیون تحصیل کرده به بازار کار و عدم ایجاد شغل مناسب سبب حاشیه نشینی شده که بحران های اخیر را ایجاد می کند.

ربیعی تصریح کرد: تحریم تاثیر دارد و این که می بینید نمی‌توانیم پول یک مربی خارجی را بدهم تاثیر همین تحریم است. همان فردی که از سوی ما در خارج به مربی خارجی هم پول می داد، تحریم شد.

وی ادامه داد: در این سال ها شاخص هایی مانند اعتماد به مسولان که برخی ساخته داخلی و خارجی بوده و برخی ناشی از عملکرد و به صورت واقعی است، کم شده از این رو  ادراک فساد با واقعیت آن بسیار متفاوت شده و ادراک از فساد بالا رفته است.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: من از آقای رئیسی تشکر می کنم و امیدوارم با هوشمندی که ایشان دارد، این مبارزه را خراب نکند.

ربیعی اظهار داشت: کاهش شاخص هایی مانند عدالت، اعتماد عمومی یا اتکا به آمریکا در یکی دو سال پیش نیامده و دولت ما دولت چکهای ورشکسته است‌.

وی تصریح کرد: کسانی که نقد می کنند و ادعا دارند که اگر به جای ما روی کار می آمدند وضع بهتر می شد، به جرات می گویم که بدتر می شد. به جای تورم ۴۰ درصد الان تورم ۸۰ درصد می شد؛ حرام باد بر کسی که بخواهد در دولت ناصادقانه کار کند.

سخنگوی دولت تصریح کرد:من به تدابیر و دوراندیشی مقام معظم رهبری اعتقاد قلبی، عقلی و دینی دارم.

ربیعی با بیان اینکه تصمیم به حذف مالیات سلبریتی ها یا موسسات کنکوری درست نیست،افزود: این موضوع مربوط به سلبریتی ها نبوده است بلکه مربوط به اهالی هنر است و این موضوع که قرار است از سلبریتی ها مالیات نگیرند اصلا چیزی نیست که دولت مطرح کرده باشد و به آن اعتقاد داشته باشد. ضمن اینکه اصلا این موضوع هنوز وارد مجلس هم نشده است.

وی خاطرنشان کرد: وزیر آموزش و پرورش می گفت که درآمد موسسات کنکوری چند برابر بودجه وزارتخانه است.متاسفانه اشتباه وزارت این بوده که دانش آموزان با سیستم تست بالا آمده اند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه اقتصاد کشور مانند یک کیک است که کوچک شده است،افزود: چرا این کیک کوچک شده، چون سرمایه گذاری صورت نگرفته است که دلیل آن عدم تعامل با اقتصاد دنیا است. عدم سرمایه گذاری ۳۰ هزار میلیاردی باعث این رشد منفی شده است.

ربیعی ادامه داد: فشار به دهک های اول تا هفتم که ضعیف ترین بخش جامعه هستند منجر به کوچک شدن بیشتر کیک اقتصاد کشور می شود.

وی تاکید کرد: سرمایه گذاری به امنیت اجتماعی، امنیتی و سیاسی نیاز دارد و با پولی که مردم در خانه دارند، می توان رونق آورد. اما کسانی نشستند و باعث بر هم خوردن آرامش جامعه شدند و سرمایه گذاری انجام نگرفت.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: ما قیمت بنزین را در سال ۹۳ از ۴۰۰ به ۷۰۰ تومان افزایش دادیم و یکبار دیگر هم به هزار تومان افزایش دادیم.  افزایش مجدد قیمت بنزین را به مجلس بردیم اما تصمیم گرفته نشد. یکبار هم قرار بود اجرا کنیم که سایتی منتشر کرد و کشور دچار التهاب شد.

ربیعی با بیان اینکه همه کارشناسان موافق بودند که حامل انرژی افزایش قیمت پیدا کند،اظهار داشت: درست یا غلط بحث بر این بود که زمان افزایش اعلام نشود ولی اصل آن بحث شود. برخی نیز در جریان این موضوع بودند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    1 0
    عجب.خیلی نقد پذیرن!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس