کد خبر 1018258
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۰
بشار اسد

مصاحبه رئیس جمهوری سوریه با یک شبکه تلویزیونی ایتالیایی که این شبکه از پخش آن سرباز زده بود دوشنبه شب توسط رسانه های سوری و عربی از جمله شبکه المیادین پخش شد.

به گزارش مشرق، مصاحبه بشار اسد رئیس جمهوری سوریه با شبکه تلویزیونی RaiNews ایتالیا که این شبکه از پخش آن سرباز زده بود دوشنبه شب توسط رسانه های سوری و عربی از جمله شبکه المیادین پخش شد.

بشار اسد در این گفتگو تاکید کرد که سوریه از جنگ قدرتمندتر خارج خواهد شد و آینده اش امیدوارکننده است. وی با اشاره به پیروزی های بزرگ ارتش سوریه در مبارزه با تروریسم، اوضاع میدانی در سوریه را بهتر دانست.

بیشتر بخوانید:

پیشنهادهای بی‌شرمانه ملک عبدالله به بشار اسد!

رئیس جمهوری سوریه همچنین اروپا و ایالات متحده آمریکا، ترکیه و برخی از کشورها را به دلیل حمایت مستقیم از تروریسم بازیگر اصلی ایجاد هرج و مرج در سوریه و معضل آوارگان سوری برشمرد.

رئیس جمهور سوریه همچنین کشورهای مداخله گر در امور این کشور را به دست برداشتن از مداخله جویی و نقض قوانین بین المللی که می تواند بازتاب مثبتی بر اوضاع مردم سوریه داشته باشد فرا خواند.

متن مصاحبه بشار اسد با این شبکه را می خوانید:

سوال: جناب رئیس جمهور.. از انجام مصاحبه با ما بسیار تشکر می کنیم. اگر امکان دارد از حقیقت و ماهیت اوضاع سوریه در حال حاضر حرف بزنید؟ اوضاع میدانی چطور است، الان در کشور چه اتفاقاتی دارد می افتد؟

اگر می خواهیم در مورد جامعه سوریه حرف بزنیم، الان اوضاع نسبت به قبل خیلی بهتر شده است  و درس های بسیاری از این جنگ فرا گرفتیم. من معتقدم که آینده سوریه  نویدبخش است البته از این جنگ نیرومندتر بیرون می آییم. در مورد اوضاع میدانی، ارتش سوریه در جریان سال های گذشته پیشروی قابل توجهی محقق ساخته و مناطق متعددی را از لوث تروریست ها پاکسازی کرد و هنوز ادلب باقی مانده است. آنجا گروهگ تروریستی جبهه النصره حمایت شده و نظامیان ترکیه حضور دارند. قسمت شمالی سوریه نیز باقی مانده است.

در مورد اوضاع سیاسی می توان گفت که به علت وجود تعدادی زیاد از بازیگران درگیر منازعه سوریه به منظور طولانی کردن آن وتبدیل این منازعه به یک جنگ فرسایشی، اوضاع پیچیده تر شده است است.

سوال: درباره صحبت تان در مورد آزادسازی، می دانیم که دیدگاه نظامی در این زمینه وجود دارد؛ اما کسانی که تصمیم گرفتند به جامعه برگردند این ها تکلیفشان چیست؟ روند آشتی سازی به کجا رسیده است؟ موفقیت آمیز بود یا نه؟

در حقیقت ما رویکرد خود را آشتی نام گذاشتیم اما به هدف اینکه مردم دوباره با هم زندگی کنند وآنهایی که در مناطقی که تحت کنترل دولت نبود حضور داشتند، بتوانند دوباره به موسسات وحاکمیت قانون بازگردند. ما عفو عمومی صادر کرده ایم. آنان سلاح هایشان را تسلیم می کنند ومتعهد به اجرای قانون خواهند شد. اوضاع  درمورد این مساله پیچیده نیست. شاید فرصت بازدید این مناطق برای شما مهیا بشود وخواهید دید که زندگی به روال طبیعی برگشته و اوضاع عادی است. مشکل، مردمی که باهم داشتند می جنگیدند نبود؛ و اوضاع - همچنان که رسانه های غربی به تصویر می کشیدند یا جنگ داخلی در آنجا دایر است-  نبود به این می گویند گمراهی افکار عمومی.

اما حقیقت این است که تروریست ها کنترل آن مناطق را در دست داشتند وقوانین آنها را اجرا می کردند. اما زمانی که این تروریست ها نباشند به طور حتم مردم زندگی معمول خود را از سر می گیرند و با هم زندگی می کنند. نه جنگ فرقه ای نه جنگ قومی و نه جنگ سیاسی بود بلکه تروریست های حمایت شده قدرت های خارجی آن منطقه را اشغال می کردند.

سوال: جناب رئیس جمهور اجازه بدهید برگردیم سراغ سیاست. شما به ترکیه اشاره کردید درست است؟ روسیه بهترین متحد شما در چند سال اخیر بود. این از کسی پنهان نیست. اما روسیه دارد با ترکیه در مورد بعضی مناطق که جزو سوریه محسوب می شود سازش می کند. شما چطور این مساله را ارزیابی می کنید؟

برای درک نقش روسیه باید اصول روسیه را درک کنیم. روس ها قانون بین المللی و نظام بین المللی که  بر آن تکیه می کنند را به نفع روسیه وتمام جهان می دانند. لذا حمایت از سوریه برای آنان به مثابه حمایت از قانون بین المللی است. این یک نکته است. نکته دوم این است که فعالیت آنها برضد تروریست ها به نفع مردم روسیه وتمام جهان است. لذا سازش آنها با ترکیه معنایش این نیست که آنها از تهاجم ترکیه حمایت می کنند. آنها می خواستند ایفای نقش کنند وترکیه را متقاعد کنند تا خاک سوریه را ترک کند. از ترک ها حمایت نمی کردند. آنها نمی گویند: این اوضاع مساعد است وما این وضعیت را قبول می کنیم وباید سوریه آن را قبول کند. آنها این حرف را نمی زنند.

اما به علت نقش منفی آمریکا وغرب در مورد ترکیه وکردها، روس ها به هدف ایجاد توازن با آن نقش وارد صحنه شده اند تا اینکه به اوضاع  - من نمی گویم بهتر بشود بلکه بدتر نشود-  بهبود بخشند. در حال حاضر نقششان همین است. اما در آینده موضعشان بسیار واضح است: حاکمیت وتمامیت ارضی سوریه با تهاجم آمریکا در تناقض است. واین مساله  بسیار روشن وواضح است.

سوال: پس شما می گویید روس ها شاید به دنبال سازش باشند. اما سوریه با ترکیه سازش نمی کند. منظورم روابط هنوز به طور کلی تنش آمیز است؟

روسیه حتی در مورد حاکمیت سازش نکرده است. آنها با واقعیت سروکار دارند. الان واقعیت بد است لذا مجبوری وارد آن بشوی. من نمی گویم سازش کنی چون این راه حل نهایی نیست شاید سازش باشد در مورد اوضاع کوتاه مدت اما برای طولانی مدت یا میان مدت باید ترکیه از خاک سوریه خارج شود. هیچ شک وتردیدی در مورد این مساله وجود ندارد.

سوال: آیا در طولانی مدت طرحی برای برگزاری مذاکرات بین شما واردوغان وجود دارد؟

اگر مجبور بودم روزی این کار را انجام بدهم مفتخر نخواهم بود بلکه احساس انزجار شدید از این نوع معامله با امثال این افراد فرصت طلب خواهم داشت. اما مدام می گویم وظیفه خودم  مرتبط به احساسات نیست. وظیفه من به منافع سوریه مرتبط است. لذا هرجایی این منافع باشد من به سمت آن می روم.

سوال: در حال حاضر وقتی اروپا به سوریه نگاه می کند بدون توجه به اغراض سیاسی آن در این کشور. دو قضیه کلیدی هست: اولی مرتبط به آوارگان ودومی متعلق به خود جهادگراها یا جنگجویان خارجی وبازگشت آنها به اروپا. به نگرانی های اروپا چطور نگاه می کنید؟

اولا باید از یک سوال ساده شروع کنیم: مسبب مشکل کنونی چه کسی بوده است؟ چرا شما در اروپا با آوارگان مواجه هستید؟ یک سوال ساده می ماند چون تروریسم از طرف اروپا البته از سوی آمریکا وترکیه ودیگران حمایت شده است اما اروپا مسبب اصلی ایجاد این هرج ومرج در سوریه  بوده لذا انسان هر چه می کارد، همان را برداشت می کند.

سوال: چرا می گویید اروپا مسبب اصلی بوده است؟

چون اتحادیه اروپا از روز اول یا بگذار بگوییم از هفته اول از تروریست ها در سوریه علنا حمایت کرده بود. از آغاز، مسئولیت کار را به گردن دولت سوریه انداخته بود. وبعضی کشورها از جمله فرانسه تسلیحات به آنها ارسال کرده بود. یکی از مقامات مسئول فرانسه این حرف را زده بود. فکر کنم وزیر امور خارجه این کشور فابیوس که گفته بود: ما داریم تسلیحات به آنها ارسال می کنیم. آنها (اروپایی ها) تسلیحات را ارسال کرده واین هرج ومرج را به راه انداخته اند. لذا عده زیادی از مردم توان زندگی کردن در سوریه را نداشتند ومجبور شدند کشور را ترک کنند.

 در این لحظه بی ثباتی در منطقه وجود دارد. نوعی از بی نظمی است یکی از متحدان دیگر سوریه ایران هست. اوضاع آنجا (در ایران) به سوی پیچیده شدن می رود. آیا بازتابی علیه اوضاع در سوریه دارد؟

 البته. هرجایی بی ثباتی صورت بگیرد بازتابی منفی برهمگان واثرات جانبی و تبعات نیزخواهد داشت به خصوص در موقعی که دخالت خارجی باشد. اگر مساله اتفاقی بود، اگر شما در مورد تظاهرات ومردمی که خواهان اصلاح یا بهبودی اوضاع اقتصادی یا دریافت حقوق دیگر بودند، صحبت می کنید این امر مثبت است. اما وقتی که این تظاهرات نوعی از تخریب املاک و نابودی وکشتن ودخالت از سوی قدرت های خارجی باشد جز بازتاب منفی علیه تمام مردم این منطقه ندارد.

 سوال: شما در مورد تحولات لبنان نگرانی دارید واین کشور همسایه نزدیک شما محسوب می شود؟

البته مطلب یکسان است حتما لبنان بر سوریه بیش از هر کشور دیگر تاثیر خواهد داشت چون همسایه مستقیم ماست. اما اگر تحولات اخیر خودجوش ومرتبط به اصلاح واز بین بردن نظام سیاسی فرقه ای در این کشور است این مساله برای لبنان مفید است. ومجددا بگویم این مسئله به آگاهی مردم لبنان مرتبط است ونباید اجازه دخالت افراد خارج از کشور را بدهند یا اینکه از تظاهرات خودجوش لبنان سوء استفاده کنند.

سوال: شما بارها متهم به استفاده از سلاح های شیمیایی بودید. این ابزاری برای تصمیم گیری های بسیاری، یک نکته مهم و یک خط قرمز بود که منجر به اتخاذ  تصمیمات زیادی شد. قبل از یک سال، یک اتفاقی در دوما رخ داد که خط قرمز دانسته شد سپس عملیات بمباران انجام شد، ویکیلیکس فاش کرد که اشتباهی در گزارش وجود داشت و تا کنون هیچ کس نمی تواند در مورد آن رویدادها توضیح دهد

ما همواره می گوییم که استفاده از تسلیحات شیمیایی یک داستان بود، ما از این تسلیحات استفاده نکردیم و به خاطر چند دلیل نمی توانیم از آن استفاده کنیم. یک دلیل خیلی ساده وجود دارد، هنگامی که در حال پیشرفت هستیم چرا از تسلیحات شیمیایی استفاده کنیم؟ ما در حال پیشرفت هستیم و در وضعیت خیلی خوب قرار داریم پس چرا از این تسلیحات استفاده کنیم؟ شواهد ملموس دال بر رد این روایت وجود دارد: وقتی که از سلاح های شیمیایی استفاده می کنید از سلاح کشتار جمعی استفاده می کنید، یعنی شما در مورد هزاران کشته یا حداقل صدها کشته صحبت می کنید. این هرگز اتفاق نیفتاد. تصاویری که آن فیلم ها درمورد نمایشنامه های حملات ساختگی با سلاح های شیمیایی به تصویر می کشند با گزارش ها در تناقض است.
خوشبختانه این گزارش ثابت کرد که همه سخنان ما درست بود و آنها اشتباه کردند.

بار دیگر جانبداری و سیاسی شدن کار سازمان منع تسلیحات شیمیایی به اثبات رسید. این سازمان ها که باید با سازمان ملل متحد به دنبال تحقق ثبات بیشتر در سراسر جهان  باشند به عنوان ابزاری برای آمریکا و غرب شدند و غرب از آنان برای ایجاد آشوب بیشتر استفاده می کند.

آقای رئیس جمهور، شما در مورد اشتباهات دیگران صحبت می کنید، می خواهم که در مورد اشتباهاتتان صحبت کنید اگر موجود هست.

شما هنگامی که درباره اقدامات سیاسی صحبت می کنید دو نوع از اقدامات وجود دارد: اقدامات راهبردی و اقدامات تاکتیکی. پس از گذشت 9 سال، ما همان سیاست را در پیش می گیریم و به این سیاست پایبندتر شدیم. اگر ما فکر می کنیم که این سیاست اشتباه بود، آن را عوض می کردیم. ما فکر نمی کنیم که اشتباهی در این سیاست هست. ما ماموریت خودمان را بر اساس قانون اساسی انجام دادیم و از ملت دفاع کردیم. اگر می خواهیم در مورد اشتباهات اجرایی صحبت کنیم، البته اشتباهات زیادی هست. در این جنگ ما در معرض افراط گرایی و افراد مخرب آماده همدستی با نیروهای خارجی و آژانس های اطلاعات خارجی قرار داریم. این افراد خواستار دخالت نظامی خارجی در کشور خود هستند.

قبل از جنگ حدود 50 هزار نفر خارج از قانون داشتیم که توسط پلیس بازداشت نشدند. دشمن طبیعی آنان دولت است چون نمی خواهند وارد زندان شوند.

آیا می توان وضعیت اقتصادی را دلیلی برای بروز آن حوادث دانست؟

دلیل مهمی بود اما البته اصلی ترین عامل نیست. سالها خشکسالی باعث شده است که مردم اراضی خود را ترک کنند و به شهرها بروند اما این مشکل اصلی نیست.

 شما توان پرداخت هزینه های بازسازی را دارید؟ متحدان شما در مرحله بازسازی کدامند؟

سوری ها پول زیادی دارند. سوری ها که در سراسر جهان کار می کنند پول دارند و می خواهند کشور خود را بازسازی کنند. این یک تجارت است. نه تنها سوری ها می خواهند تجارت در سوریه داشته باشند بلکه منابع مالی مورد نیاز بازسازی موجود است اما مشکل در تحریم های تحمیلی نهفته است که مانع ورود تاجران و شرکت ها به سوریه می شوند.علیرغم همه آنها، ما و تعدادی از شرکت های خارجی شروع به کار کردیم و این شرکت ها به دنبال راه هایی برای دور زدن تحریم ها هستند، روند کند خواهد بود.اگر تحریم ها وجود نداشت، هیچ مشکلی در تأمین منابع مالی نداشتیم.

آیا خودتان را نجات یافته می دانید؟

اگر می خواهیم در مورد جنگ ملی مانند این صحبت کنیم، هر شهر تقریبا به دلیل تروریسم یا بمباران خارجی آسیب دیده است. این طبیعت بشر است که به دنبال نجات است. من جزو جدایی ناپذیر از سوری ها هستم.

متشکرم آقای رئیس جمهور

سپاسگزارم

لازم به ذکر است که دفتر سیاسی و اطلاع رسانی ریاست جمهوری سوریه با صدور بیانیه ای از اقدام شبکه رای نیوز ۲۴ ایتالیا در عدم انتشار مصاحبه صورت گرفته با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه انتقاد کرد.

در این بیانیه آمده است: شبکه مذکور ۲ هفته قبل با بشار اسد مصاحبه ای انجام داد اما آن را منتشر نکرده است.

در ادامه این بیانیه تصریح شده است: قرار بر این بود که این مصاحبه منتشر شود اما تاکنون منتشر نشده است. مسئولان این رسانه با ما تماس گرفتند و گفتند که به دلایل نامفهومی قصد به تأخیر انداختن انتشار آن را دارند و این مسأله چند بار تکرار شد و به نظر می رسد که این مصاحبه منتشر نخواهد شد.

در این بیانیه تاکید شده است: بهتر است که این رسانه اروپایی به مبانی ادعایی غربی ها پایبند باشد. اگر این مصاحبه طی ۲ روز آتی منتشر نشود ما آن را منتشر می کنیم.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس