چرا طرح سهمیه‌بندی بنزین از دستورکار مجلس خارج شد؟

یک کارشناس اقتصادی می‌گوید دولت، افزایش قیمت بنزین را بدون انجام اصلاحات ضروری انجام داد.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

وحید شقاقی در گفت‌وگو با فرارو با اشاره به اینکه بهتر بود دولت قبل از افزایش قیمت بنزین اصلاحات ساختاری را انجام می‌داد، اظهار داشت: از مدت‌ها قبل معلوم بود که دولت قصد دارد اصلاحات قیمتی را انجام دهد، اما نکته این است انجام این مسئله تورم‌زا است و قیمت‌ها را افزایش می‌دهد، در چنین شرایطی منطقی بود اول اصلاحات اقتصادی انجام شود.

بیشتر بخوانید:

همه می‌گویند سهمیه بنزینی که به ما می‌دهید کم است!

فیلم/ زنگنه: قاچاق بنزین بسیار کم است

کاهش ۲۲ میلیون لیتری مصرف بنزین پس از سهمیه بندی


وی افزود: اقداماتی مثل اصلاحات در بودجه سنواتی، کاهش رشد پایه پولی، کنترل تورم و افزایش پایه‌های مالیاتی از جمله مواردی بود که دولت می‌توانست در ابتدا آنها را انجام دهد و بعد به سراغ افزایش قیمت بنزین برود، در حالی که این روزها تورم تجمعی بیش از شصت درصد است.


این اقتصاددان با اشاره به اینکه دولت از طریق سرکوب قیمتی این روزها جلوی افزایش قیمت‌ها را گرفته است، گفت: شاید در ظاهر و کوتاه‌مدت این سیاست‌ها از طریق افزایش نظارت‌ها و رصد بازار جواب دهد، اما در عمل و به مرور زمان قیمت‌ها ناشی از افزایش نرخ سوخت و به دلیل ایجاد انتظارات تورمی در مسیر رشد قرار می‌گیرد.


شقاقی با تاکید بر اینکه افزایش بهای بنزین شوک قیمتی را رقم می‌زند، بیان داشت: از لحاظ علم اقتصاد افزایش قیمت بنزین یک شوک منفی است که رشد تورم و سایر قیمت‌ها را به دنبال دارد، بنابراین برای خنثی کردن این امر دولت می‌بایست اصلاحات ساختاری را که وعده آن را در گذشته داده بود، انجام می‌داد و سپس بنزین را گران می‌کرد، چرا که این اصلاحات ساختاری یک نوعی شوک منفی بود که می‌توانست اثرات تورمی افزایش قیمت بنزین را کم‌رنگ‌تر کند.


 وی با اشاره به اینکه اگر اصلاحات مالیاتی در دستور کار دولت قرار می‌گرفت، اعتراضات به شدت کم بود، گفت: در این رابطه نکته مهم این است که دولت باید از دهک‌های ثروتمند و پردرآمد مالیات دریافت کند، نه اینکه از کارمندان و کارگران مالیات افزونی طلب کند.


این کارشناس اقتصادی ادامه داد: دولت می‌توانست با افزایش پایه‌های مالیاتی از جمله مالیات بر درآمد و ثروت کسری بودجه خود را جبران کند، این در حالی است که بر اساس گفته‌های رئیس ‌سازمان امور مالیاتی بیش از ۳۰۰ هزار نفر ثروتمند شناسایی شده است که نیمی از آنها به هیچ عنوان مالیات نمی‌دهند و آن نیم دیگر نیز کمتر از ۵۰ درصد مالیات می‌دهند.


شقاقی گفت: بر این اساس دولت باید از این قشر مالیات حقه خود را دریافت کند، اگر این طرح قبل از افزایش قیمت بنزین صورت می‌گرفت، برای مردم قابل پذیرش بود که اول از اقشار دارا مالیات به حق گرفته شود و بعد بنزین گران شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
    0 0
    درست بیست روز یکماه بعد از افزایش قیمت بنزین روحانی دیروز لایحه بودجه سال ۹۹ را به مجلس ارائه کرد کسری بودجه تامین شد منتظر چنین رخدادی سال آینده قبل از ارائه لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ باشید
  • IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
    0 0
    طرح تحول اقتصادی که قرار بود توسط احمدی نژاد اجرا بشه فقط بخش یارانه ایش اجرا شد بخش مالیاتهای مستقیم آن اجرایی نشد.در این دولت هم طرح تحول اقتصادی اصلا جایگاهی نداره یه بخش مالیاتی داره پیگیری میشه که اصلا توفیقی نداشته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس