سناریوهای احتمالی برای انتخاب مامور تشکیل دولت لبنان؛ آیا خطیب نامزد نهایی است؟

در شرایطی که روند تشکیل دولت جدید در لبنان در هاله ای از ابهام بوده و حتی ممکن است تاریخ آغاز رایزنی‌های پارلمانی آن نیز به دلایل مختلف تغییر کند٬ ۳ سناریوی احتمالی در این خصوص وجود دارد.

به گزارش مشرق، هنگامی که از منابع مربوطه روند تشکیل دولت آینده لبنان درباره سناریوهای احتمالی برای رایزنی های روز دوشنبه سوال می شود٬ پاسخ‌ها مبهم است و تا این ساعت هنوز گزینه‌ها نهایی نشده‌اند.

گفتگوها با منابع مختلف حاکی از آن است که ترس‌هایی از اهداف بلوک پارلمانی المستقبل و به ویژه سعد حریری نخست‌وزیر پیشبرد امور لبنان در این خصوص وجود دارد.

در رایزنی‌ها و بحث‌های محافل سیاسی یک سوال اصلی درباره اهداف واقعی حریری در خصوص تشکیل دولت جدید لبنان مطرح می شود. برخی با توجه به همین موضوع حتی احتمال می‌دهند که رایزنی‌های پارلمانی برای انتخاب مامور تشکیل کابینه در زمان خود انجام نخواهد شد. به گفته منابع٬ این احتمال کم است؛ اما شرایط نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. هنگامی که از یکی از نمایندگان در این خصوص که آیا در رایزنی‌های روز دوشنبه از سمیر خطیب حمایت خواهد کرد سوال شد٬ او پاسخ داد: 48 ساعت به من مهلت بدهید٬ من یک سوال قانونی درباره عمق و میزان حمایت حریری از خطیب دارم.

بیشتر بخوانید:

گزینه‌های پارلمان لبنان برای انتخاب نخست‌وزیر

این سوالی است که بیشتر طرف‌های سیاسی تاکنون پاسخ آن را دریافت نکرده اند. درحال حاضر صرف کاندید بودن برای خطیب کافی نیست و انتخاب وی به عنوان مامور تشکیل کابینه بستگی به موضع واقعی جریان المستقبل در رایزنی‌های روز دوشنبه دارد. این امر همچنین به تحرکات خیابان‌ها نیز بستگی دارد؛ چرا که روند امور در روز دوشنبه هنوز هم کاملا روشن نیست و 3 سناریوی احتمالی برای آن وجود دارد.

پایگاه خبری العهد درباره نظر تعدادی از بلوک‌های پارلمانی در رابطه با جلسه رایزنی‌ها و روند تشکیل دولت از آنها سوال کرد. بیشتر این نمایندگان از افشای تصمیم خود در خصوص انتخاب و یا عدم انتخاب سمیر خطیب به عنوان مامور تشکیل دولت خودداری کردند. هادی حبیش یکی از نمایندگان بلوک پارلمانی المستقبل در گفتگو با العهد اعلام کرد که فراکسیون المستقبل روز یکشنبه تصمیم نهایی خود را در خصوص انتخاب سمیر خطیب به عنوان مامور تشکیل دولت جدید خواهد گرفت.

در این میان بیشتر فراکسیون‌های مختلف پارلمانی مواضع خود را در خصوص رایزنی‌های روز دوشنبه و حمایت یا عدم حمایت از سمیر خطیب اعلام نکرده‌اند.

درحالی‌که به نظر می‌رسد مواضع برخی فراکسیون‌ها قاطع بوده و نیازی به بررسی ندارد٬ استاد محمد شمس‌الدین پژوهشگر اطلاعات بین‌المللی معتقد است که تا زمان اعلام مواضع این فراکسیون‌ها به شکل رسمی و علنی٬ نمی توان با قطعیت درباره آن نظر داد.

شمس‌الدین 3 سناریوی احتمالی در خصوص روند رایزنی‌های پارلمانی روز دوشنبه برای انتخاب مامور تشکیل کابینه ترسیم می کند:

-فراکسیون پارلمانی المستقبل٬ سعد حریری را به عنوان نخست وزیر انتخاب می‌کند و این احتمال وجود دارد که سایر فراکسیون‌ها نیز همین گزینه را انتخاب کنند.

-فراکسیون المستقبل شخص دیگری و  شاید سمیر جسر انتخاب می‌کند که این گزینه ضعیف٬ اما وارد است و در نتیجه آن همه محاسبات به هم می خورد و پیروزی با کسی خواهد بود که بیشترین آراء را به دست آورد.

-بلوک پارلمانی المستقبل رای سفید می دهد و سایر بلوک‌هایی که پیش از این سمیر خطیب را انتخاب کرده بودند٬ به او رای می‌دهند و با این حساب٬ خطیب می‌تواند 69 رای به دست بیاورد.

اما در کنار همه اینها یک سوال مهم باقی می‌ماند: آیا سعد حریری هم در حرف و هم در عمل٬ از جایگاه نخست وزیری کناره گیری می‌کند؟ بدون شک خیلی زود پاسخ این سوال را دریافت می‌کنیم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس